محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796962144
علم دینی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
فیلسوف و اندیشمند معاصر؛
"علم دینی" از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
با انجام کارهای صوری چون ساخت نمازخانه و مسجد در دانشگاه نمیتوان علم دینی را احیاء کرد، اسلامی کردن در گروه تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و هماهنگ حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از کسانی که در دو دهه اخیر دغدغه فراوانی نسبت به علم دینی داشته است، آیتالله جوادی آملی از فیلسوفان و اندیشمندان معاصر عالم است، این مفسر و فیلسوف معاصر در آثار خود به این مسأله توجه کرده به ویژه در دو کتاب «شریعت در آینه معرفت» و «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» با تفصیل بیشتری این مسأله را بیان کردهاند. در اینجا بخشی از دیدگاه آیتالله جوادی درباره علم دینی را براساس کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر احمدحسین شریفی مرور میکنیم: کلیدیترین جمله آیتالله جوادی در بحث علم دینی که میتوان آن را به عنوان مدعای ایشان در نظر گرفت و همه تلاش ایشان بر تبیین و اثبات آن متمرکز شده است، این است که «اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب میشود». نخستین نکته این است که علم به معنای «فن جامع مسائل هماهنگ» از جهات گوناگون قابل تقسیم است: حقیقی و اعتباری، عقلی و نقلی، انسانی و طبیعی، تجربی و تجریدی، برهانی و عرفانی، نظری و عملی و امثال آن. بنابراین بخشی از علوم که برخاسته از متون مقدساند مثل تفسیر، فقه، اخلاق، حقوق و امثال آن علومی دینیاند، هیچ شکی نیست؛ اما مسأله و اختلاف صاحبنظران در این است که آیا دانشهای دیگری مثل روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، شیمی، فیزیک، ریاضیات و امثال آن قابلیت تقسیم به دینی و غیر دینی را دارند یا نه. نکته دوم اینکه یکی از دلایلی که از سوی برخی از مخالفان علم دینی مطرح شده این است که مدعیاند با اسلامی دانستن علوم، نادرستیها و خطاهای آنها به پای دین نوشته و تزلزل آنها به تزلزل در معارف و آموزههای دینی کشیده میشود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفتهای بشری حتی در علوم نقلی امری شایع، طبیعی و پذیرفته شده است، این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده میشود مگر خللی به «منبع دینی بودن و حجیت نقلی» آنها وارد کرده است؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستیهای فهم بشری از متون دینی را آشکار میکند نه خطای صاحب شریعت و اصل دین را. سوم اینکه برخی افراد معتقدند هر چند از حیث هدف آموزش یا پژوهش، میتوان علوم انسانی و طبیعی را با صبغه دینی رنگآمیزی کرد، اما به این دلیل که موضوعات و روشهای چنین علومی قابلیت دینی شدن را ندارند، دینی بودن چنین دانشهایی را انکار کردهاند. به تعبیر دیگر مدعیاند چنین علومی ماهیتاً قابل اتصاف به صفت دینی نیستند. نکته بعدی این است که روش شناخت، اعم از شناخت تجربی یا تجریدی یا تلفیقی به این است که محقق «اولاً عقل و سایر مجاری ادراکی را خلقت خداوند بداند. ثانیاً رهنمود الهی را که در نهان عقل معارفی مدفون است و رهبران الهی آن دفائن و گنیجنهها را آشکار میکنند فیض خدا بشمارد، ثالثاً هر علمی که بهره عقل شده یا میشود فیض الهی تلقی کند و رابعاً سرمایههای اولی دانش نظری یعنی بود و نبود را که خداوند به عنوان علوم فطری به وی عطا کرده و دانش عملی فوز الهی بداند، چنین محققی تمام تحقیقات خود را موهبت الهی میداند نه دستاورد بشری و هیچ گاه دانش نفت شناسی، گاز شناسی و سایر دانشها را بشری نمیشمرد، بنابراین صلای بلند این است که اصلا ًعلم غیردینی نداریم نه زمینشناسی و نه هیچ علم دیگری نه مطلق و رهاست و نه غیر دینی، بلکه فقط دینی است! دلیل دیگر بر دینی بودن همه دانشهای تجریدی و تجربی حجیت شرعی آنها است؛ یعنی افزون بر اینکه این علوم به دلیل واقع نمایی، حجیت منطقی دارند از نظر شرعی نیز حجیت شرعی دارند. نکته دیگر برای اثبات دینی بودن همه علوم این است که علم محصول عقل است و عقل در معنای عام خود که شامل علم و محصولات آن نیز میشود، در کنار «نقل» از منابع دین است بنابراین همه محصولات عقل و نقل، علم دینی خواهند بود و از اساس چیزی به نام علم غیر دینی وجود نخواهد داشت. مسأله بعدی این است که «علم سکولار» یا «علم بی طرف» مفهومی پارادوکسیکال است، به این دلیل که هر علمی مبتنی بر فلسفه علم خاص خود است و هر فلسفه علمی برخاسته از نگرش خاصی در هستی شناسی، یعنی برخاسته از نگاه فلسفی خاصی است، در نتیجه اساساً علم از دو حال خارج نیست یا الهی یا الحادی. بنابراین نسبت به جهان بینی هرگز نمیتواند بیطرف باشد. *علم الحادی نداریم اما عالم ملحد داریم علم الحادی هم نداریم هر چند عالم ملحد داریم، زیرا نظام خلقت ساخته خدای متعال است، شناخت چنین مصنوعی هرگز نمیتواند الحادی باشد، بنابراین علم اگر علم باشد لاجرم دینی و الهی خواهد بود از آن جهت که علم کشف و قرائت طبیعت و جهان است و صدر و ساقه جهان فعل خداست، پرده از فعل خدا بر میدارد و چون علم، تفسیر و تبیین فعل خداست، الهی و دینی است. آنچه که میتواند و ممکن است الحادی باشد، عالم و محقق است. علوم تجربی موجود همگی علومی معیوباند به این دلیل که منطقع الاول و الاخرند، سیری افقی دارند و نه صعودی. مبدأ عالم و طبیعت و همچنین غایت و فرجام آن را نادیده میگیرند و عالمان آن نیز دانش خود را موهبت الهی نمیدانند. علوم موجود موضوعات خود را مثله میکنند. اشکال دیگر علوم حسی و تجربی این است که پا از گلیم خود خارج کرده و علیرغم ناتوانیشان در پی ارائه جهانبینی برآمده است، به همین دلیل از نظام خلقت به طبیعت یاد میکند، این در حالی است که برای داشتن جهانبینی، معرفتجویی کفایت نمیکند. ضمناً با انجام کارهای صوری نمیتوان علم دینی تولید کرد، ساختن نمازخانه و مسجد در دانشگاه و به طور کلی وارد کردن مظاهر و برنامههای اسلامی و دینی در فضای دانشگاه و چاپ کتابهای دانشگاهی با بسمالله و آرم جمهوری اسلامی نمیتواند علم دینی را احیا کند و دانش معیوب رایج را سلامتی بخشد، اسلامی کردن در گرو تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و صاعد و هماهنگ دین حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است. فارس
۰۸/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]
صفحات پیشنهادی
چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی از منظر آیتالله جوادیآملی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ آیتالله جوادیآملی در درس خارج فقه خود به بیان نکاتی درباره چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید اظهار کرد انسان از آن جهت که شئون متعدّدی دارد و این شئون با هم درگیرآیتاللهجوادیآملی همگان را به پیروی از عقل در رانندگی توصیهکرد
آیتاللهجوادیآملی همگان را به پیروی از عقل در رانندگی توصیهکرد شناسهٔ خبر 2520674 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۵ دین و اندیشه > سایر همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد به گزارش خبرگزکتاب علم دینی؛ دیدگاهها و تحلیلها منتشر شد
کتاب علم دینی دیدگاهها و تحلیلها منتشر شد شناسهٔ خبر 2512778 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > سایر کتاب علم دینی دیدگاهها و تحلیلها از سوی انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب مذکور حاوی مجموعه مباحث مرتبط با علم دینی است که از سوی کارشنادیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره «علم دینی»
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره علم دینیبا انجام کارهای صوری چون ساخت نمازخانه و مسجد در دانشگاه نمیتوان علم دینی را احیاء کرد اسلامی کردن در گروه تغییر اساسی در نگاه به علم و طبیعت و تدوین متون درسی سرآمد و هماهنگ حوزههای معرفتی و بازگشت طبیعیات به دامن الهیات است به گزارشپیام تسلیت آیت الله جوادی آملی به رهبر معظم انقلاب
دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۷ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با صدور پیامی درگذشت خواهر مکرمه رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این پیام آمده است در گذشت بانوی مکرمه همشیره گرامی حضرت آیت الله خامنهای مقام معظم رتأمّلی قرآنی بر انفاق از منظر جوادی آملی/ ازدیاد نعمت با انفاق
تأمّلی قرآنی بر انفاق از منظر جوادی آملی ازدیاد نعمت با انفاق شناسهٔ خبر 2519082 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی درباره لزوم ترویج نیکوکاری و انفاق علوی درآستانۀ فرارسیدن بهار فاطمی بیاناتی فرموده که متن آن در ذیل می آید به گزارش خجوادیآملی: احترام و تکریم شهدا باعث برکت و سعادت جامعه است
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۴ آیتالله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت احترام و تکریم شهدا و خانواده های شهدا گذشته از حق شناسی وظیفه شناسی و ادب باعث برکت و سعادت جامعه است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگرانفتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز
ترویج فرهنگ درست رانندگی فتوای آیت الله جوادی آملی درباره سرعت غیرمجاز برخی در خودروی خود قرآن میگذارند و با بسمالله شروع به حرکت میکنند اما تخلف رانندگی مرتکب میشوند اینان باید بدانند هرگز برای انجام یک کار حرام بسمالله نمیگوئیم به گزارش جام نیوز آیت الله جوادیآیت الله جوادی آملی: حضرت فاطمه(س) حبل متین خداوند است
آیت الله جوادی آملی حضرت فاطمه س حبل متین خداوند است فرهنگ > دین و اندیشه - نوشتاری از آیتالله جوادی آملی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه س وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها سیره و سنتی دارد که معرف هویت اوست چون این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدتوصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگان
توصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگانتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۴۲ آیت الله جوادی آملی گفت همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد به گزارش مهر آیت الله جوادی آملی ترویج فرهحضور آيتالله جوادي آملي در واديالسلام
۸ فروردين ۱۳۹۴ ۱۳ ۲۹ب ظ در هفتمين روز بهار فاطمي حضور آيتالله جوادي آملي در واديالسلام موج - آيتالله جوادي آملي در هفتمين روز بهار فاطمي امسال در آرامستان واديالسلام حضور يافت و از برنامههاي فرهنگي اوقاف قم تقدير و تشکر کرد به گزارش خبرگزاري موج ازقم به نقل ازستاد خبرياجمالی/آیتالله علمالهدی: وجود خانههای بزرگسالان در کشور یک فرهنگ غیردینی و غربی است
اجمالی آیتالله علمالهدی وجود خانههای بزرگسالان در کشور یک فرهنگ غیردینی و غربی استخطیب جمعه مشهد گفت وجود خانههای بزرگسالان یک فرهنگ غیر دینی و غربی است که وارد کشور شده است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز در خطبههای سیاآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیستتاریخ انتشار سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۰۰ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چرپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی میکندامام صادق ع میفرماید وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر میشوند این ۶ صورت او را از آسیبها از ۶ جهت محافظت میکنند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارسحجت فاطمه (س) بر ائمه علیهم السّلام به روایت آیتالله جوادی آملی
حجت فاطمه س بر ائمه علیهم السّلام به روایت آیتالله جوادی آملیبخش اجتماعی الف 4 فروردین 94تاریخ انتشار سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۵ ۲۳ آیتآلله جوادی آملی در ایام سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره س سخنرانی داشت که به نکات جالب توجهی در آن سخنرانی پرداخته اپیام تسلیت آیتاللهجوادیآملی به رئیسجمهور |اخبار ایران و جهان
پیام تسلیت آیتاللهجوادیآملی به رئیسجمهور آیتالله جوادی آملی با صدور پیامی به حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی با تسلیت درگذشت والده وی برای آن فقیده سعیده علو درجات و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال مسالت کرد کد خبر ۴۸۵۵۳۱ تاریخ انتشار ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰ ۳۳ - 23پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی فلسفه سلام آخر نماز چیست/ سجده بسیار انسان را بهشتی میکند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیفلسفه سلام آخر نماز چیست سجده بسیار انسان را بهشتی میکندآیتالله جوادی آملی مفسر قرآن کریم میگوید کسی که در نماز حواسش پیش غیرخدا و متوجه زندگی است چگونه به خود اجازه میدهد در پایان نماز بگوید السلام علیکم و رحمةالله به گزارش خبرنگار آیین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها