تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796956482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیارتگاه سید غلام رسول در چابهار بنایی از دوره تیموریان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زیارتگاه سید غلام رسول در چابهار بنایی از دوره تیموریان چابهار - ایرنا - زیارتگاه سید محمد مشهور به سید غلام رسول بنایی تاریخی از دوره تیموریان که همواره زیارتگاه برخی از مسلمانان هند و مردم چابهار و مکران از گذشته های دور و تنها امامزاده ای است که تا چند سال پیش در سالگرد وفاتش به مدت 10 شب آیین شادی و سرور برگزار می شد.


به گزارش ایرنا این بنای تاریخی به شماره 1559 در پنجم دی ماه 1356 در فهرست آثار ملی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.
برای بسیاری از مسافران و گردشگران مشاهده این بنا آن هم در بدو ورود به شهر چابهار به خودی خود نشان از وجود تمدن و زندگی بشری در این منطقه و همچنین رواج تجارت و تعامل مردمان این دیار به وسعت دریای عمان با مردم کشورهای همسایه دور و نزدیک است.
محمد مهدی فقیه بحرالعلوم نویسنده کتاب مزارات ایران و جهان اسلام در خصوص شرح حال سید غلام رسول روایات مختلفی نقل کرده که به آنها اشاره می شود: نام اصلی ایشان سید محمد و مردی صالح و شیعه مذهب بوده و در گذشته مورد توجه مسلمانان هندی قرار داشته و این توجه باعث شده که بنا در دوره های بعدی تحت تاثیر معماری هندی قرار گیرد.
بر اساس روایات نقل شده، سیدنا محمد، مسلمانی هندی تبار بوده است و در سفری به چابهار تصمیم داشته که زن چابهاری اختیار کند، برای تدارک چنین منظوری مشغول می شود. اما در شب عروسی دچار کسالت شده و در بستر مرگ می افتد. چون مورد توجه مردم بوده در دم مرگ به آنان وصیت می کند که پس از مرگ او سوگواری نکنند و در عوض مدت ده شبانه روز بر سر قبرش شادی کنند تا روحش شاد شود.
این مراسم هر ساله از 15 ذی القعده به مدت ده شب و روز برپا می شد و شمار زیادی از اهالی چابهار و مناطق همجوار از جمله کشورهای همسایه شرکت می کردندو جشن و پای کوبی مردم چابهار و به ویژه بومیان آفریقایی (سیاهپوستان) برگزار می شد. در زمان حاضر چنین مراسمی برگزار نمی شود.
بر اساس رسوم برجای مانده زنان در صبح روز اول و دوم حیاط آرامگاه را جارو می زدند و مردها با لباس پاکیزه به فراهم کردن بساط جشن می پرداختند و هنگامی که آفتاب طلوع می کرد ساز و دهل می نواختند، قوالان پاکستانی، رقاصان هندی و خوانندگان سیاه و مهمان نوازان بلوچ به هر طریقی در این شادی خدمت می کردند و این مراسم به مدت ده روز در سه نوبت صبح، عصر و شامگاه اجرا می شد. زنان مسن به داخل آرامگاه می رفتند تا شفای دردمندان و نیات دیگران را بخواهند.
در کتاب فرهنگ مردم بلوچ نوشته عبدالله ناصری آمده است: در مورد صاحب مزار دو عقیده وجود دارد یکی آنکه معتقدند این مزار از آن عارف وارسته و مرد حقی است به نام سید عبدالرسول و این زیارتگاه مردم شیعه چابهار است و افراد غیرشیعه هم از شیعه های این سرزمین پیروی می کنند. بعضی دیگر عقیده دارند این مزار متعلق به یک مرد "لوطی" است. مطرب های دوره گرد را لوطی می نامند. ولی می گویند صاحب این مقبره شب عروسیش فوت کرده و هر ساله معتقدان به او در سالروز مرگش در روز آخر ماه ذی القعده به مدت هفت روز با ساز و دهل و آوازخوانی و رقص و پایکوبی جشن بر پا می کنند. این مراسم به دو دلیل انجام می شود. یکی این که لوطی فوت شده چون عمرش را به مطربی و شاد کردن مردم گذرانده وصیت کرده که بعد از مرگش نیز در کنار مزارش رقص و پای کوبی و در حقیقت مراسم شادی برپا شود و خواسته است تأثیر وجود خود را در شادمانی مردم بعد از مرگش نیز حفظ کند.
دیگر اینکه این شخص که در شب عروسیش فوت کرده بسیار مجرب و مورد توجه افراد طائفه اش بوده و چون عروسی نافرجامی داشته و حسرت به گور برده است. دوستدارانش هر ساله در سالروز مرگش برای او جشن عروسی می گیرند. البته چون پیروان صاحب مزار شیعه مذهب هستند در ماه محرم نیز آیین سوگواری و روضه خوانی در این مقبره برپا می شود.

*معماری امامزاده رسول
این زیارتگاه در حاشیة ضلع شرقی و در پنج کیلومتری شمال غربی خلیج چابهار قرار دارد. آرامگاه در ضلع غربی حیاط، بر روی صفحه‏ای به ارتفاع یک متر بنا شده است.
ورودی اصلی آن در میانه ضلع غربی این پیشخوان قرار دارد و سطح دیوارهایش را با تعبیه طاقچه‏ها و طاق نماهایی با تزیینات گچی به شکل دایره، پشت سر هم ساخته‏اند. بر پیشانی ورودی بنا نیز نقاشی تزیینی رنگارنگی با طرح‏های نقوش ستاره‏ای مشبک دیده می‏شود.
احتمالا نمای دور تا دور داخل آرامگاه دارای نقاشی بوده است. با توجه به پلان این بنا می‏توان گفت که این آرامگاه در عهد سلجوقی بر پا شده و در دورة صفوی نیز طرح‏های نقاشی بر روی دیوارها افزوده شده است. این نقاشی‏ها دارای اصالت ویژه‏ای است.
مقابل آرامگاه صفحه ای به ارتفاع یک متر و چهار پله قرار دارد که روی آن مقبره واقع شده است.
در قسمت شرق مقبره، یک پیشخوان با سقف تیرهای چوبی و حصیری و چند ستون چوبی است که با پنج پله به حیاط متصل می شود که قدمت چندانی ندارد.
در چهار گوشه زیارتگاه، چهار مناره کوتاه قرار دارد و نیم دایره هایی از گچ به رنگ سفید، بین این مناره‏ها را پر می‏کند. گنبد از داخل نیز دارای نواری از تزیینات هندسی و گیاهی است که با رنگ‏های زرد، قرمز، آبی و سفید به صورت گل و گیاه و ستاره دیده می‏شود. بالای چهار طاقی بنا، چهار نورگیر قرار دارد که قسمتی از نور داخل مقبره را تامین می‏کند.
ورودی آرامگاه در ضلع غربی و محراب آن در سمت جنوب است. در ضلع غربی، طاق نمایی با تزیینات مقرنس دیده می‏شود که در داخل آن کلمات «لا اله الا ا...» «یا محمّد» «یا علی» را بر روی نقش گل‏ها طرح اندازی کرده‏اند. در نمای ضلع شمالی، روبه روی محراب نیز طاق نماهایی با تزیینات مقرنس دیده می‏شود که محل نذر و روشن کردن شمع است. مقبره در میانه بنا واقع و بر روی آن صندوقچه‏ای و بر فراز صندوقچه حجله چوبی با تزیینات هندسی و زینت‏های بلوچی گذاشته شده است.
میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان آرامگاه امامزده رسول چابهار را در سال های اخیر مرمت کرده است.
2077/1744/6081


















08/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن