تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796901702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش قرض الحسنه و مزایای آن!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ارزش قرض الحسنه و مزایای آن!
قرض الحسنه در قرآن
قرض الحسنه و آثار آن در اسلامواژه« قرض »به معنی « وام » که در قرآن مجید آمده است دارای اقسامی است که عبارت است از:1- وام نیکو ، 2- وام با ارزش ، 3- وام بی ارزش.قرض الحسنه همان وام نیکو است که قرآن از آن در آیات گوناگون یاد نموده است1که به عنوان نمونه بعضی را متذکر می شویم ؛ « مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَریم »ٌ2قرآن برای آن شرائطی قائل شده است که بعضی از آن شرایط را ذکر می کنیم:1ـ قرض الحسنه باید در دست افرادی قرار گیرد که سخت محتاجند .32 ـ با اخلاص همراه باشد .43- با منّت و اذیت همراه نباشد .5وام به خدا، سودش چندین برابر است ؛ «فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافًا کَثیرَة »6اضعاف خودش جمع است ولی با واژه «کثیرا» تاکید شده است. انفاق کردن برکت می آوردوقتی به بندگان خدا ترحم و توجه نمائیم، خداوند برکات زمین و آسمان را به روی ما می گشاید. پس تصور نکنید انفاق و قرض شما به خدا ، اموال شما را کم می کند ، بلکه توسعه و تضییق سرمایه ها، به دست خداوند متعال است ، اوست که می تواند با برکات زمین و آسمان به آن وسعت بخشد.7همان طور که بیان شد ، دین اسلام به مسأله ی قرض الحسنه بسیار توجه کرده و به آن بها داده است وبرای هریک از سطوح وشاخه هایش دستوراتی داده شده است . محروم ، حتی از بوی بهشت !قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): « مَنِ احْتَاجَ إِلَیْهِ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فِی قَرْضٍ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَلَمْ یَفْعَلْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ  ؛ اگر برادر دینی ات به پول نیاز داشت و تو هم می‌توانی به او پول بدهی و ندهی ،  خداوند بوی بهشت را بر شما حرام می‌كند. » 8 پلاکارد سر درٍ بهشتامام صادق علیه السلام فرموده است :« علی باب الجنه مکتوب القرض ثمانیه عشر و الصدقه بعشر و ذلک لان القرض لا یکون الا فی ید المحتاج و الصدقه ربما وقعت فی ید غیر محتاج ؛ حضرت: «بر درب بهشت نوشته شده ، که پاداش صدقه ده و پاداش قرض هیجده، زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می گیرد، ولی صدقه گاهی ممکن است در دست افراد غیر محتاج قرار گیرد. »9همان طور که عرض شد ، كسانی كه بخششی را دریافت می کنند ، ممکن است گدایی عادت آنها شود و دیگر خود را به کار وتلاش کردن عادت ندهند ، حتی در جایی ممکن است که احتیاجی هم نداشته باشند اما از گدایی کردن رهایی نیابند . اما كسی كه از دیگری درخواست وام می کند ، معلوم است كه درمانده است . به عبارتی خود را به هر شرایطی خواهد انداخت تا آن بدهی را پس دهد ، به همین علت است که ثواب قرض دادن از ثواب بخشیدن بیش‌تر است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): « مَنِ احْتَاجَ إِلَیْهِ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ فِی قَرْضٍ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ فَلَمْ یَفْعَلْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ  ؛ اگر برادر دینی ات به پول نیاز داشت و تو هم می‌توانی به او پول بدهی و ندهی ،  خداوند بوی بهشت را بر شما حرام می‌كند.» نجوا کردن ممنوع !قرآن می‌فرماید: « لا خَیْرَ فی‏ كَثیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاس ؛ در نجوا کردن و در گوشی صحبت کردن خیری نیست مگر آنکه بخواهید صدقه ای بدهید ویا بین دیگران اصلاحی بر پا کنید»10 امام صادق ذیل تفسیر این آیه می فرمایند : معروف این است كه قرض الحسنه بدهید و برای قرض الحسنه و تهیه وام، عیب ندارد كه با یکدیگر به حالت نجوا سخن بگویید  .به عبارتی آیه می فرماید: اگر می خواهید به شخصی پول بدهید ، در نجوا  وخلوت این کار را انجام دهید وآشکارا بیان نکنید که آبروی او حفظ شود .  قرض گرفتن
پول
تا جایی که می توانید قرض نگیرید .اگر دم در صندوق‌های قرض الحسنه و بانك‌ها بایستیم، و از افراد بپرسیم که: آقا شما وام برای چه کاری می خواهید ؟ یکی می گوید : می‌خواهم طبقه‌ی دوم خانه‌ام را بسازم(خوب نساز) ، می خواهم مدل ماشینم را عوض كنم (خوب نكن) و... بسیاری از قرض‌هایی كه می گیریم ، بیخودی است وبرای امر واجبی نیست . همه چیز جز حق الناس بخشیدنی است !حدیث داریم كسی كه قرض می گیرد: « كُلُّ ذَنْبٍ یُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الدَّیْنَ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ یَقْضِیَ صَاحِبُهُ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی لَهُ الْحَقُّ ؛ اگر كسی در جبهه شهید شود، خدا همه‌ی گناهانش را می ‌بخشد، جز اینكه اگر بدهكار باشد و وام گرفته باشد ، در این صورت وام و بدهكاری مردم را باید بدهد ویا آن فردی که به او بدهکار است از او راضی شود.»11به عبارتی هر گناهی كه آدمی انجام دهد اما در جبهه شهید شود، خدا او را می‌بخشد، اما بدهی وحق الناس حسابشان جدا است و دراین مورد بخششی در کار نیست .قَالَ عَلِیٌّ(ع) : « إِیَّاكُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ ؛ وام نگیرید . به درستی كه وام ، برای تو در شب همُّ و غم به همراه دارد و در روز خاری و ذلّت . » 12  طولانی عمر کنید ! امام صادق(ع) فرمود: « خَفِّفُوا الدَّیْنَ فَإِنَّ فِی خِفَّةِ الدَّیْنِ زِیَادَةَ الْعُمُر ؛ ِ كم وام بگیرید . اگر بدهی شما كم باشد ، عمر شما می شود . »13اگر آدمی به کسی قرض نداشته باشد ، دیگر از نگرانی و غم و اندوه خبری نخواهد بود ، دیگر نگران این نیست که به فلانی بدهکار است و ...  . با همان مال اندک راحت زندگی خواهد کرد .حدیث داریم كسی كه قرض می گیرد: « كُلُّ ذَنْبٍ یُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الدَّیْنَ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ یَقْضِیَ صَاحِبُهُ أَوْ یَعْفُوَ الَّذِی لَهُ الْحَقُّ ؛ اگر كسی در جبهه شهید شود، خدا همه‌ی گناهانش را می ‌بخشد، جز اینكه اگر بدهكار باشد و وام گرفته باشد ، در این صورت وام و بدهكاری مردم را باید بدهد ویا آن فردی که به او بدهکار است از او راضی شود.»قرض دهنده
پول
اگر از مال خودمان به کسی پولی قرض دادیم ، او زمین خورد و یا به فقر دچار شد و گفت که ندارم پول شما را پس دهم ، باید به آن مهلت دهید ، به طوری که قرآن می فرماید :« وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَیْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ؛ اگر بدهكار عسرت دارد و در مضیقه و فشار است ، به او فرصت دهید وصبر كنید تا پول دار شود. »14سخنی با قرض گیرندگان امام صادق (ع) فرمود :« السُّرَّاقُ ثَلَاثَةٌ مَانِعُ الزَّكَاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ وَ كَذَلِكَ مَنِ اسْتَدَانَ دَیْناً وَ لَمْ یَنْوِ قَضَاءَهُ ؛ سه رقم دزد داریم :1- « مَانِعُ الزَّكَاةِ » ، كسی كه زكات مالش را ندهد،2 - « مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّسَاءِ » كسی كه مهر زنش را ندهد ، 3- « وَ كَذَلِكَ مَنِ اسْتَدَانَ دَیْناً »و كسی كه وام بگیرد، نیت پرداخت نداشته باشد . »15پیغمبر فرمود: « مَنْ یَمْطُلْ عَلَى ذِی حَقٍّ حَقَّهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى أَدَاءِ حَقِّهِ فَعَلَیْهِ كُلَّ یَوْمٍ‏خَطِیئَةُ عَشَّارٍ ؛ كسی كه مال مردم را نگه دارد در حالیکه توانایی دادن آن را دارد و این کار را نمی کند ، برای او در هر روزی گناه دزد بیابانی را می نویسند.»16 قدیم دزدهایی سر گردنه بودند که از مردم یک دهم آنچه را داشتند می گرفتند و بعد آنها را رها می کردند ، به این ها عشّار می گفتند . نحوه‌ی قرض گرفتناز وام دادن غافل نشوید . پول‌هایی كه در خانه دارید و زیر فرش‌ها گذاشته‌اید ، در بانک های خصوصی به نیت چند برابر گذاشته اید را در بیاورید و در صندوق‌های قرض الحسنه بگذارید . " یك برگ زرد در دریا ، كشتی صد مورچه می‌شود . " ده تومان ، ده تومان ها جمع كه شود ، پول بسیار زیادی خواهد شد و گره ی خیلی ها را باز خواهد کرد . از تشریفاتمان كم كنیم ، دیگران را راه بیندازیم . بگذارید از پولهایمان از مردم دردی دوا شود .  فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین واندیشه تبیانپی نوشت ها :1-  مائده ،  12-  بقره ،  245-  حدید ، 18 - تغابن ، 172- حدید ، 11  3-سوره بقره آیه 2734-  یه 265 سوره بقره5- آیه 264 سوره بقره6- سوره بقره ، آیه 2457-  بقره ، آیه  245 ، تفسیر  نمونه ، ج 23 ص162- 1608- من لایحضر الفقیه ، ج 4 ، ص159- سفینة البحار ، ج 2 ص 424 ماده قرض10-  نساء ، 11411- کافی ، ج 5 ، ص 9412- من لا یحضر الفقیه ، ج 3 ، ص 18213- أمالی طوسی ، ص66714- بقره ، 28015- تهذیب الاحکام ، ج 10 ، ص 15316- من لا یحضر الفقیه ، ج 4 ، ص 15 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن