تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813484943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتفاضه تنها راه رهايي (‪-۲‬پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتفاضه تنها راه رهايي (‪-۲‬پاياني )
سياسي. فلسطين. اشغال. ‪۶۰‬
با شروع قيام عمومي (انتفاضه) ملت فلسطين، بسياري از سازمانها و گروههاي فلسطين از اين حركت استقبال كردند و خواستار استمرار انتفاضه شدند.

جهاد اسلامي:
اين جنبش نقش عمده‌اي در آغاز انتفاضه داشت و در واقع جرقه اصلي قيام در سال ‪ ۱۹۸۷‬بدست اعضاي جهاد اسلامي زده شد و هم تحت تاثير انتفاضه تقويت شده و گسترش پيدا كرد. جهاد اسلامي در واقع مولود يك انشعاب از اخوان المسلمين است. در سالهاي آخر دهه ‪ ۱۹۷۰‬جوانان انقلابي عضو اخوان المسلمين در غزه دست به انشعاب زدند.

در سال ‪ ۱۹۸۶‬با دستگيري و زنداني شدن چند عضو جهاد اسلامي بويژه عبدالرحمن ابوحصير و سپس دكتر فتحي شقاقي نام گروه بر سر زبانها افتاد. بسياري از اعضاء جهاد اسلامي در سال ‪ ۱۹۸۶‬دستگير و زنداني شدند. همچنين شيخ عبدالعزيز عوده استاد علوم اسلامي دانشگاه اسلامي غزه، بارها گرفتار زندان صهيونيست‌ها شد.

جهاد اسلامي در سال ‪ ۱۹۸۶‬و ‪ ۱۹۸۷‬چندين عمليات نظامي عليه نيروهاي اسراييل به راه انداخت كه مهمترين آن، عمليات اكتبر ‪ ۱۹۸۷‬در محله شجاعيه در شهر غزه بود كه زمينه ساز قيام در ماه دسامبر ‪ ۱۹۸۷‬شد. به اعتقاد دكتر فتحي شقاقي گروه جهاد اسلامي فلسطين از آغاز پيدايش در فلسطين از سه مرحله عبور كرده است:
مرحله اول: مرحله آماده‌سازي و بسيج از طريق كار سياسي و مردمي و تبليغ در مساجد و دانشگاهها و اتحاديه‌ها و جزوات و اعلاميه‌ها و نشريه‌هاي مخفي مرحله دوم: آغاز مبارزه و جهاد مسلحانه كه در ايجاد اعتماد به نفس مردم فلسطين تاثير زيادي داشت؟ مانند درگيري شهادت‌طلبانه ‪ ۱۹۸۷.۱۰.۶‬با نيروهاي صهيونيستي كه اولين شعارهاي انتفاضه را برافروخت.

مرحله سوم: انتفاضه- كه جنبش جهاد اسلامي از روز اول و بطور روزمره در تمامي رويدادهاي انتفاضه حاضر بود، هفته‌ها گذشت تا ديگر نيروهاي اسلامي و ملي بپا خيزند و صفوف خود را منظم سازند و با قوت در انتفاضه شركت نمايند.

حماس: حماس مخفف واژه حركت المقاومه الاسلاميه يعني جنبش مقاومت اسلامي است.

چنين واژه‌اي پس از يك هفته از وقوع قيام ملت مسلمان فلسطيني از سوي اخوان المسلمين در سرزمين اشغالي اعلام گرديد. اخوان المسلمين طي دهه‌هاي ‪ ۳۰‬و ‪ ۴۰‬از مبارزات سياسي و جهادگرانه عليه اشغالگري اسراييل برخوردار بود. در دهه ‪ ۵۰‬با روي كار آمدن ناصر در مصر از مبارزات سياسي و نظامي اخوان المسلمين كاسته شد.

اخوان المسلمين در دهه ‪ ،۱۹۶۰‬از فعاليتاي سياسي دست كشيده و صرفا به فعاليتهاي مذهبي مي‌پرداخت. پيروزي انقلاب ايران تاثير به سزايي در درون تشكيلات اخوان المسلمين به لحاظ تحول فكري سياسي برجاي گذاشت.

با بروز قيام ملت مسلمان فلسطين (انتفاضه) در اواخر دهه هشتاد (‪(۱۹۸۷‬ اخوان المسلمين مواجه با موج مبارزات ملت مسلمان فلسطين گرديد و تحت تاثير قيام مردم تحت ستم فلسطين جنبش مقاومت اسلامي (حماس) را اعلام كرد.

رهبران حماس در توجيه عدم حضور در عرصه مبارزه چنين مي‌گويند: حماس در آغاز به شيوه‌هاي آموزشي و تربيتي گرايش داشت و دست به عمليات مستقيم نمي زد.

ساف و انتفاضه:
با وقوع انتفاضه مردمي فلسطين و استمرار آن، ساف با توجه به برگ برنده اي كه بدست آورد سوار بر امواج حوادث شد و از انتفاضه به عنوان كارتي در مذاكرات صلح با اسراييل استفاده كرد. انتفاضه‌اي كه در نتيجه چندين دهه مبارزه ملت مظلوم فلسطين به عنوان مرحله‌اي جديد در مبارزات آنان ثبت شد، وسيله‌اي گرديد كه از طريق آن عرفات، كه تا آن زمان كمتر در روند صلح به بازي گرفته مي‌شد- به دليل شدت و قدرت و گستردگي و استمرار حركت مردمي انتفاضه و تاثير منفي‌اي كه بر روحيه و اجتماع و اقتصاد صهيونيست ها گذاشت، وارد بازي در منطقه شود.

يك سال بعد از انتفاضه، ساف در نوزدهمين اجلاس ملي فلسطين در الجزاير، تاسيس كشور فلسطيني در كنار اسراييل را تصويب كرد. و قطعنامه‌هاي ‪ ۲۴۲‬و ‪ ۳۳۸‬را پذيرفت اين اجلاس از سوي برخي به معناي پايان حيات ميثاق ملي فلسطين و آغاز زمان ميانه روي، پختگي و واقع گرايي در سطح اكثريت نمايندگان مجلس ملي فلسطين به قصد ورود به صحنه مشروعيت بين‌المللي توصيف شد. هر چند كه در عمل مشاهده گرديد كه معتقدان آن، فاقد درك و بينش صحيح سياسي بوده اند.

جبهه انقاذ فلسطين در بيانيه‌اي ضمن حمله به رهبري ساف و منحرف دانستن آن ، ساف را به سوء استفاده از انتفاضه در يك برنامه تسليم‌طلبانه و اعطاي امتيازات سياسي از جمله قبول قطعنامه‌هاي ‪ ۲۴۲‬و ‪ ۳۳۸‬متهم كرد.

حماس در آستانه برقراري نوزدهمين كنفرانس ملي فلسطين اعلام كرد طرحي كه، حكومت موقت و يا سند استقلال و يا حكومت در تبعيد نامگذاري مي‌شود، چيزي جز ضربه زدن به دستاوردهاي انتفاضه و وارد ساختن خنجر بر پشت فرزندان سنگ و ممانعت فرزندانمان در از سرگيري مبارزه و شهادت طلبي نيست.

جهاد اسلامي نيز قبول قطعنامه ‪ ۲۴۲‬را محكوم كرد. به اعتقاد اين جنبش با قبول اين قطعنامه، در آينده درگيري، از درگيري با دشمن به درگيري با خود در صحنه فلسطين منتقل مي‌شود.

در همين بيانيه جهاد اسلامي نسبت به تحول انتفاضه از ابزاري آزاديبخش به ابزار حل و فصل آنچناني قضيه فلسطين هشدار داده و آنرا با قضاياي پس از جنگ اكتبر سال ‪ ۱۹۷۳‬مقايسه كرد. به اعتقاد جنبش، اقدامات رهبري سازمان، ديپلماسي گام به گامي است كه با سوء استفاد از انتفاضه آغاز و با كنار نهادن عناصر قدرت و وحدت و يكپارچگي آن و به كارگيري باقي ماندگان آن براي امضاي توافقنامه‌اي كه در بهترين حالت از موضوع خودمختاري تجاوز نخواهد كرد، پايان خواهد يافت.

در شرايط كنوني و پس از تشكيل حكومت خودگردان، مي‌توان گفت آنچه رهبران انتفاضه پيش بيني مي‌كردند تا حدودي محقق شده است. ساف از يك طرف براي تحت فشار قرار دادن اسراييل از انتفاضه استفاده مي‌كند و از طرف ديگر با توجه به مسئووليت خود براي حفظ امنيت در مناطق خودگردان مجبور به پذيرش خواسته‌هاي اسراييل مبني بر سركوب انتفاضه فلسطين مي‌باشد و به اين جهت با خشونت تمام انتفاضه را سركوب مي‌كند. و از زمان تشكيل حكومت خودگردان تاكنون صدها نفر دستگير و زنداني شده و تعدادي نيز زيرشكنجه افراد حكومت خودگردان به شهادت رسيده اند.

يكي از عوامل كاهش قيام عمومي پس از تشكيل حكومت خودگردان، سركوب انتفاضه توسط اين حكومت مي‌باشد زيرا فلسطيني‌ها نمي‌خواهند درگيري فلسطيني- صهيونيست را به درگيري فلسطيني- فلسطيني بكشانند.

زيانهاي اسراييل از انتفاضه :
خسارات جاني چندان چشمگير نيست. آنچه براي اسراييل طاقت فرساست خسارات مالي و هزينه سنگين مقابله با انتفاضه با توجه به وضع اقتصادي نابسامان اين كشور است. براساس اظهارات دان مريدور وزير دارايي مستعفي اسراييل، زيانهاي مستقيمي كه اسراييل از انتفاضه دريك دوره زماني متحمل شده است به رقم هفتصد و پنجاه و هشت ميليون دلار بالغ مي‌گردد.

زيانهاي غير مستقيم از اين رقم نيز افزون تر بوده است كه از جمله آن مي توان تحريم كار فلسطيني ها، فرا خواندن افراد ذخيره ارتش يا از دست دادن فرصتها باشد. شديدترين زيانها را بخش ساختمان‌سازي و كشاورزي دراسراييل متحمل شده است.

به سبب عدم امنيت حاكم، توريسم به شدت كاهش يافته و خسارات فراواني را به اسراييل وارد آورده است .

براي نمونه توليد ناخالص داخلي در اسراييل طي سال ‪۱۹۸۸‬سه در صد كاهش داشته است و رشد پيش بيني شده را به يك درصد كه نمايانگر كل خسارات در زمينه توليد به ميزان متجاوز از يك ميليارد دلار است رسانده است. صورت خسارات ناشي از انتفاضه براي اسراييل در نخستين سال آن به احتمال قوي از مرز دو ميليارد دلار كه تحليل گران آمريكايي و فلسطيني برآورد مي‌كنند، افزون تر بوده است.

اين هزينه در افزايش بحران اقتصادي اسراييل مهم بوده است كه گواه آن تورم ‪ ۳۲‬درصدي و كاهش ‪ ۱۳‬درصدي ارزش شيكل (واحد پول اسراييل) و همچنين هفت و دو دهم درصد بيكاري و نيز كاهش ارزش واقعي دستمزدها به ميزان هفت تا هشت درصد و پنج ميليارد و سيصد ميليون دلار كسري بازرگاني اسراييل مي‌باشد.

فلسطيني‌ها هزينه سركوب خود را براي نيروهاي اشغالگر، بسيار سنگين ساخته اند. ميخ‌هاي چنگكي در جاده‌ها طي شش ماهه اول قيام، بيش از شش هزار خودرو نظامي ارتش را از كار انداخت. در حالي كه حملات با سنگ و چوبدستي به سه هزار دستگاه اتوبوس شركت اتوبوسراني منحصر به فرد اگو در سال ‪۱۹۸۸‬ آسيب رساند.

هزينه‌هاي مستقيم قيام در سال اول موجب افزايش بودجه نظامي به ميزان دويست و بيست تا دويست و پنجاه ميليون دلار شده است و هزينه سركوب قيام به رقم تخميني يك ميليون و ششصد و پنجاه ميليون دلار بالغ مي‌گردد. بر اين رقم بايد هزينه ارتش و هزينه بسيج افراد و غيره را بر اقتصاد بيمار اسراييل افزود.

به هر حال اگر چه قيام عمومي در مناطق اشغالي از ‪ ۱۹۸۷‬تا ‪ ۱۹۹۳)‬تشكيل حكومت خودگردان فلسطين) استمرار داشته اهست و پس از آن از شدت قيام عمومي تا حدودي كاسته شد اما انتفاضه ملت فلسطين هيچگاه خاموش نگشت و بدنبال آن بارها و بارها در مناطق اشغالي اعتصاب و شورش تظاهرات جهت مقابله با صهيونيست‌ها رخ داد و سازمانهايي مثل جهاد اسلامي، حماس و ؟ فلسطين ضمن دعوت مردم به ادامه انتفاضه، با عمليات شهادت‌طلبانه آتش مبارزه را گرم نگه مي‌دارند و گروهي از جهادگران فلسطيني را اميد بر آن است كه انتفاضه بتواند حقوق از دست رفته ملت فلسطين را به آنها بازگرداند.

منابع و ماخذ :
- كديور، جميله. انتفاضه؟ حماسه مقاومت فلسطين. (تهران: انتشارات اطلاعات، ‪(۱۳۷۲‬
-كديور، جميله. پشت پرده صلح (تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول، ‪(۱۳۷۴‬ - نوراني، محمود. اهداف سياست خارجي ساف در فلسطين اشغالي. (‪۱۹۶۴(. -۱۹۸۸‬ (تهران: دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي ، ‪(۱۳۷۶‬
-كوئيگلي، جان. فلسطين و اسراييل: رويارويي با عدالت. ترجمه سهيلا ناصري.

(تهران: دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي ، ‪(۱۳۷۲‬
- خسروشاهي، سيدهادي. انتفاضه: حركتهاي اسلامي در سرزمينهاي اشغالي. مجله سياست خارجي، ‪ ،۱۳۷۰)‬ص ‪(۳۰-۵۱‬
- علي بابايي، غلامرضا. فرهنگ تاريخي، سياسي ايران و خاورميانه. (تهران:
موسسه خدمات فرهنگي رسا،‪(۱۳۷۴‬
- نداء القدس، نشري جنبش جهاد اسلامي فلسطين دفتر تهران. شماره‌هاي : ‪ ۹‬و ‪۸‬ و‪.۳‬
- خبرگزاري جمهوري اسلامي، تلكس خبري . ‪۱۳۷۱-۱۳۷۶‬
- روزنامه ايران، پنج شنبه ‪۷۶.۱۲.۲۱‬

- رويداد و گزارش- نشريه دو هفته يكبار موسسه تحقيقات و پژوهشهاي سياسي
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن