تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797597661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش همایش بین‌المللی آینده فرهنگ برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸



یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مطلق‌انگاری در دنیای امروز زهر و پادزهر آن گفت‌وگو است، گفت: ذات گفت وگو مهم‌تر از نتیجه گفت‌وگو است. در واقع گفت‌وگو آن است که هر کسی سرنوشت نتیجه را به خود گفت وگو بسپارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، علی اصغر مصلح در پیش همایش بین‌المللی آینده فرهنگ در دانشگاه اصفهان در سخنرانی خود تحت عنوان "اتحاد اهل مهر" اظهار کرد: افراد را دعوت به اندیشیدن در مورد "دعوت" می‌کنم. اهل فلسفه می‌دانند که واژه‌های بسیاری در موضوعات متعدد به کار برده می‌شود که یکی از این موضوعات، مسئله دعوت است. وی با بیان اینکه در دنیای امروز راه گریزی از اندیشیدن به آینده وجود ندارد، افزود: زمان در سه بخش گذشته، حال و آینده تقسیم‌بندی می‌شود که اغلب فیلسوفان، اصالت را به گذشته داده‌اند، اما فلسفه معاصر به آینده اعتقاد دارد. آن‌ها معتقد هستند تاریخ گذشته، حاصل تفکر آینده است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ادامه داد: هیچ‌گاه این طور با بیم و امید و اضطراب به آینده نیاندیشیده‌ایم. تفکر درباره آینده باعث شده که بفهمیم همه چیز در حال تغییر است و بحران‌های موجود در سطح جهان باعث دلهره شده است که ما به کجا خواهیم رفت؟ مصلح با اعتقاد بر اینکه باید مناسبت‌های میان فرهنگ‌ها مورد تفکر و اندیشه قرار گیرد، اضافه کرد: در ساختن و چشم انداز آینده، مسئله دعوت‌ها وجود داشته است. این دعوت‌ها یا برخاسته از تفکر گذشته بوده و یا بر اساس بحران‌های پیش روی ما انجام می‌شود. وی خاطر نشان کرد: اغلب متفکران دوره روشنگری با خوش‌بینی مطرح کردند که باید عقلانی زندگی کرد و آینده بهتری ساخت. مصلح دعوت‌های عصر حاضر را رو به افزایش دانست و تأکید کرد: با توجه به بحران‌هایی که وجود دارد، دعوت‌ها در حال افزایش هستند. باید بدانیم که دعوت چیست و خاستگاه آن کجاست و چه نتایجی در بر دارد؟ به عنوان نمونه افراطی‌گری در اسلام در پس خود یک دعوت دارد و آن دعوت به سلفی گری است. وی گفت: دعوت‌ها برای جدی بودن باید ریشه‌ای عمیق در فرهنگ‌ها داشته باشند تا احساس‌ها را برانگیزند و منشا عمل شوند، اما اگر دعوت‌ها بدون توجه به ملاحظات عالم باشند، شکست خواهند خورد. رئیس دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: معمولاً دعوت‌ها برای مخاطبان خاصی صورت می‌گیرد، اما همین دعوت برای مخاطبان با فرهنگ‌های دیگر می‌تواند به گونه دیگری تأثیر بگذارد. در شرایط دنیای معاصر باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که دیگر فرهنگ‌ها نیز می‌توانند دعوت‌هایی را انجام دهند و این تقابل ممکن است بر مشکلات بیفزاید. مصلح با بیان اینکه انسان‌ها با سه نوع برخورد یعنی برخورد با طبیعت، با خود و با دیگری مواجه هستند، افزود: امروز شواهد نشان می‌دهند که بیشترین رنجی که انسان‌ها می‌برند از دیگری و همنوع است. دنبال کردن اخبار نشان دهنده این موضوع است که انسان‌ها باید چگونه با هم زندگی کنند. وی ادامه داد: مسئله دیگری که در مورد زندگی آینده انسان‌ها وجود دارد این است که به شدت میان فرهنگی است. مسئله این است که انسان‌ها با چگونه مناسباتی میان خود می‌توانند زندگی کنند؟ پاسخ‌ها به این پرسش باید در متن زندگی آزموده شوند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دنیای معاصر باید دعوت کنیم تا اهل مهر به هم نزدیک شوند، اضافه کرد: فلسفه به معنی گفت‌وگو است. انسان‌ها با اعتقادات، فهم‌ها و تاریخ‌های مختلف برای با هم زیستن باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند. مصلح با بیان اینکه مطلق‌انگاری در دنیای امروز زهر است و پادزهر آن گفت‌وگو است، خاطر نشان کرد: ذات گفت‌وگو مهم‌تر از نتیجه گفت‌وگو است. در واقع گفت وگو آن است که هر کس سرنوشت نتیجه را به خود گفت وگو بسپارد. وی با طرح این سؤال که چه کسانی اهل گفت‌وگو هستند، گفت: پاسخ اهل مهر، پاسخ مناسبی است. اهل مهر بودن را در تمام فرهنگ‌ها می‌توان پیدا کرد. فرهنگ ایرانی، فرهنگ مهر بوده و مهم‌ترین پیام مسیح، مهر بوده است. مؤلف کتاب "تجربه واحد" تأکید کرد: حفظ عالم به مهر است. در دنیای معاصر نیز می‌توان فرهنگ‌ها را با این نگاه بررسی کرد. در دنیای معاصر برای بهبود شرایط زندگی انسان‌ها با هم باید تقریب اهل مهر صورت پذیرد و دعوت به اعتقاد اهل مهر یکی از دعوت‌های جدی است. سید محمدرضا حسینی بهشتی -استاد دانشگاه- هم در این پیش همایش گفت: کسانی که قصد مفاهمه فرهنگ‌ها را دارند با موانعی در این راه روبرو هستند. این موانع در سه گروه یعنی حوزه اندیشه ورزی نظری، حوزه عملی شامل اخلاق و حقوق و حوزه زیبایی‌شناسی و هنر تقسیم‌بندی می‌شوند. در دوگانه مفاهمه و منازعه، کوشش برای مفاهمه یک فرصت است و منازعه نتیجه‌ای جز تباهی و انحطاط ندارد.کسانی که قصد مفاهمه دارند با موانعی روبرو هستند. این موانع در سه حوزه اندیشه ورزی نظری، حوزه عملی شامل اخلاق و حقوق و حوزه زیبایی‌شناسی و هنر تقسیم‌بندی می‌شوند. در عرصه نظری یکی از موانع در مسیر مفاهمه میان فرهنگ‌ها، زبان است و توجه به زبان در شکل‌گیری اندیشه‌ها اهمیت بسیاری دارد. بهشتی با بیان اینکه جهان بر اساس زبان دچار تقسیم‌بندی‌هایی شده است، اضافه کرد: یکی از فیلسوفان مطرح کرده که "اندیشه در زمین و مزرعی حرکت می‌کند که شیارهای آن را قبلاً زبان شخم زده است". وی خاطر نشان کرد: باید توجه شود که مرزهای زبان بسته نیست، بلکه به گفته ویتگنشتاین مرزهای زبان من، مرزهای جهان من نیز هستند. یکی از مسایل مهم ساختارهای‌مان، تفاوت در زبان است و این تفاوت در ساختارهای زبان می‌تواند تسهیل‌کننده و در مواقعی مشکل‌زا باشند. این استاد فلسفه با بیان اینکه برای مفاهمه پس از زبان با منطق مواجه می‌شویم، افزود: منطقی که ما با آن آشنا هستیم، در یونان گردآوری شده و بر سه اصل "عدم تناقض"، "هو هویت" و "طرد اصل شق ثالث" استوار است. در تمام فرهنگ‌ها این سه اصل برقرار نیست. به عنوان نمونه برخی فرهنگ‌ها اصل آخر را ندارد. در این صورت ممکن است برخی بگویند که این دیگر منطق نیست و چون منطق نیست، نمی‌توان با این فرهنگ مفاهمه انجام داد. بهشتی، فکر بشر را منطقی و بین صفر و یک در تغییر دانست و تأکید کرد: البته تنها تکیه بر منطق کافی نیست و در حوزه عمل نیز با مباحث مهم و جهانی روبرو هستیم. انتزاع و بریدگی در حوزه عمل نیز باید صورت بگیرد. وی گفت: در عرصه سوم، بحث بر سر زیبا و نازیبا و معیارهای زیبایی است. عناصر تشکیل دهنده و مباحث کلیدی و محوری در موضوع هنر به عنوان نمونه بر اساس نظریات کانت انجام می‌گیرد و سپس می‌گوییم که این موضوع بین فرهنگ‌ها مشترک است یا خیر؟ عضو فرهنگستان هنر اظهار کرد: برای مفاهمه، نیل به همه این موارد ضروری است. جهاز لازم برای مفاهمه فرهنگ‌ها باید فراهم شود. هر کدام از این مباحث مفاهیم، روش‌ها و رویکردهای متناسب نظری خود را می‌طلبد و صرف فراهم آوردن بسترهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای این سه عرصه کافی نیست. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن