محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793540585
جلوه های محبت یار
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جلوه های محبت یار
از ما، عمل به تکلیف را خواستهاند و دیدن حضرتعلیه السلام، تکلیف نیست. دیدار حضرت، گرچه بدون شک، توفیق بزرگی است، امّا ما مکلَّف به آن نشدهایم.
اشاره: امام عصر (عج) تجلّی رحمت واسعهی حق است. باید نمودها و جلوههای محبّت و مهر او را به همهی انسانها، به ویژه دوستداران آن امام نشان داد. بررسی این نمونهها، در شرایط امروز و برای انسان خستهی معاصر، از اهمّیّت مضاعفی برخوردار است؛ چه این که بسیاری، به جای مهر، بر قهر آن امام همام تأکید ورزیدهاند.
در یک بررسی کوتاه، بیست و شش نمونه از محبّتهای آن کاروانْ سالار قبیلهی مهر را برشمردهایم و آنها را در سه عنوان ((یاد)) و ((مدد)) و ((دیدار))، جمعبندی کردهایم.
السلام علیکَ أیّها الرحمة الواسعة.(1)
إن رحمة ربکم وسعت کلَّ شئ و أنا تلک الرحمة.(2)
اللهم هب لنا رأفته و رحمتَهُ و دعاءه و خیره.(3)
و اشفق علیهم من آبائهم و أُمّهاتهم.(4)
امام، مظهر اسمای حسنای الهی و تجلّی رحمت واسع حق است. کسی که تربیت شدهی خدای رحمان باشد، مظهر رحمت بیکران الهی است. در وسعت سینهی او که دریاها هم به چشم نمیآید، کران، تا به کران عشق به همهی انسانها موج میزند.
امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیرخواه است.(5) در حجم نگاه سبز او، افق هم، رنگ میبازد. حضرت مهدیعلیه السلام، شاهد همهی دردها و آلام انسانها است. دل او، دل بیداری است که همراه هر تازیانه و هر قطرهی خون و هر فریاد، حضور دارد و درد و رنج مرا از من بهتر و بیشتر احساس میکند و برای من بیش از خود من میسوزد، چرا که معرفت و محبّت من، محدود و غریزی است، در حالی که معرفت او، حضوری و محبّت او به وسعت وجودی او باز میگردد و تجلّی رحمت واسعهی حق است.(6) دریغا! در گوش ما همواره، از قهر مهدیعلیه السلام گفتهاند و ما را از شمشیر و جوی خون او ترساندهاند و از مِهر و عشق او به انسانها و تلاش و فریادرسی او به عاشقان و منتظرانِ خود کمتر گفتهاند! هیچ کس به ما نگفت که اگر او بیاید، فقیران را دستگیری، بی خانمانها را سامان، بی کسان را همدم، بی همسران را همراه، غافلان را تذکّر، گم گشتگان را راه، دردمندان را درمان و در یک کلام، خاک نشینان عالم را تاک نشین خواهد کرد.
قهر او نیز جلوهی محبّت او است، چه اینکه قهر او بر جماعتی اندک و ناچیز از معاندان و نژاد پرستانی خواهد بود که علیرغم رشد فکری انسانها در آن عصر، و هدایتها و معجزات آن حضرت و نزول مسیح(ع) از آسمان و اقتدایش به وی، باز هم به او کفر میورزند و حکومت عدلاش را گردن نمیگذارند و در زمین فساد میکنند، کسانی مانند صهیونیستها که دشمن انسانیّتاند و جز زبان زور، هیچ زبانی نمیفهمند، و این، یعنی خارها را از سر راه انسان و انسانیّت برداشتن و مهر در چهرهی قهر.
آری، چه سخت است مولای مهربانی را که رحمت واسع حق است و در دلاش، عشق به انسانها موج میزند، به چنین اتهامهایی خواندن و ((میرِ مِهر)) را، ((میرِ قهر)) نشان دادن!
سزاوار است در ایّام ولادت تجلّی رحمت واسع حق، مروری به گوشههایی از جلوههای مِهر و محبت آن امام همام و آخرین ذخیرهی الهی داشته باشیم.
1- نامیدن (یاد کردن حضرت برخی از دوستداران خود را به اسم)
نام هر کس، عاطفیترین، شخصیترین و مورد علاقهترین نشانهی هر کس است. آنگاه که نام ما را میخوانند، چه بسیار مایهی شادمانی و سرور ما میگردد. هر چه، خوانندهی ما، محبوبتر و زیباتر، شنیدن صدای دل ربای او و شنیدن اسم و نام خود از زبان او دل پذیرتر و سرور انگیزتر. به راستی چه ابتهاجی دارد آنکه نام خود را از زبان خدای عالم میشنود: سلامٌ علی إبراهیم، سلامٌ علی نوح، سلامٌ علی آل یاسین، ... .
مهدی(عج) همهی مردم و بویژه شیعیان خود را نیک میشناسد و با نام تک تک آنان آشناست.(7) نامهی اعمال ما، هر هفته، به خدمت حضرتاش عرضه میشود. او، هرگز، یاد ما را از خاطر نمیبرد (ولا ناسین لذکرکم). چه شعفانگیز است که در سرزمینی غریب، یکه و تنها آنجا که راه را گم کردهای، ناگهان، کسی با زبان آشنا، تو را بخواند و با مهربانی، تو را در آغوش نگاهاش بنشاند. روزی آیةالله العظمی بهاءالدینی به من گفت: ((امسال، در مکّهی معظّمه در مجلسی که آقا امام زمان (عج) تشریف داشتند، اسم افرادی برده شد که مورد عنایت آقا بودند، از جملهی آنان حاج آقا فخر(8) بود.)) خودم را به آقا فخر رساندم و از ایشان پرسیدم: ((چه کردهای که مورد عنایت حضرت واقع شدهای؟)) گریه کرد و پرسید: ((آقای بهاءالدینی نگفت چه گونه خبر به ایشان رسیده است؟)) گفتم: ((نه)). حاج آقا فخر گفت: ((من، کاری نداشتهام، جز اینکه مادر من، علویه است و افلیج و زمینگیر شده است. تمام خدمات او را خود بر عهده گرفتهام، حتّی حمام و شستوشوی او را. من گمان میکنم، خدمت به مادر، مرا مورد عنایت حضرت قرار داده است)).(9)
للأخ السدید والولیّ الرشید الشیخ المفید أبی عبدالله محمّد بن محمّد بن النعمان، أدام اللّه إعزازه.(10)
2- سلام (تحیّت و سلام امام بر دوستداران خود)
سلام، تحیّت و برکت و رحمت و سلامتی است؛ نشانهی محبت و صفا، اخلاص و یک رنگی است؛ رمز عاشق و معشوق، مرید و مراد است. سلام خدا و امام بر هر کس، مُهر تاییدی است بر کارنامهی او.
((سلامٌ علی ابراهیم.)) در روایت است، آن گاه که فرشتگان الهی، نزد ابراهیم آمدند و بشارت تولّد فرزند برای او آوردند و بر او سلام کردند، لذّتی که ابراهیمعلیه السلام از سلام این فرشتگان برد، با تمام دنیا، برابری نداشت. به راستی چه لذتی دارد سلام مولا!(11)
((سلام علیک أیّها الولی المخلص لنا فی الدین، المخصوص فینا بالیقین))
((سلام علیک أیّها الناصر للحق، الداعی الی کلمة الصدق))(12)
چون ثلث از راه را تقریباً [برگشتم] سیّد جلیلی را دیدم که از طرف بغداد رو به من میآید. چون نزدیک شد، سلام کرد...(13)
3- معانقه و در آغوش گرفتن
چون نزدیک شد، سلام کرد و دستهای خود را گشود برای مصافحه و معانقه و فرمود: ((اهلاً و سهلاً!)). و مرا در بغل گرفت و معانقه کردیم و هر دو هم را بوسیدیم.(14)
چرا این طور نباشد و حال آنکه حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) مرا شبی در مسجد کوفه به سینهی خود چسبانیده است.(15)
در این موقع وارد مسجد سهله شدیم، در مسجد کسی نبود. ولی پدرم در وسط مسجد ایستاد که نماز استغاثه بخواند. شخصی از طرف مقام حجتعلیه السلام نزد او آمد. پدرم به او سلام کرد و با او مصافحه نمود. پدرم به من گفت: این کیست؟ گفتم: آیا حضرتحجتعلیه السلام است؟ فرمود: پس کیست؟!.(16)
4- نظارت (آگاهی از احوالات جامعهی شیعه)
((فأنا نحیط علماً بأنبائکم ولایعزب عنّا شیء من أخبارکم))؛
ما بر اخبار و احوال شما، آگاهایم و هیچ چیز از اوضاع شما، بر ما پوشیده و مخفی نمیماند.
((أنا غیر مهملین لمراعاتکم و لاناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواء واصطلمکم الاعداء))؛
ما، در رسیدگی و سرپرستی شما، کوتاهی و اهمال نکردهایم و یاد شما را از خاطر نبردهایم، که اگر جز این بوده دشواریها و مصیبتها، بر شما فرود میآمد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند.)
((صاحب هذا الأمر یتردد بینهم و یمشی فی أسواقهم و یطأ فرشهم...))؛
صاحب این امر، در میان آنان، راه میرود و در بازارهایشان رفت و آمد میکند، روی فرش هایشان گام بر میدارد...
5- شریک غم و شادی
در این مورد، طوایفی از روایات وجود دارد که صاحب مکیال المکارم آنها را متذکّر شده است.(17) جدای از آن ها از دیگر ائمهعلیهم السلام نیز در این مورد، روایات فروانی به ما رسیده است:
امام امیرالمؤمنینعلیه السلام میفرماید:
((أنا لنفرح لفرحکم و نحزنُ لِحُزنکم...))؛
((ما، در شادمانی شما، شاد، و برای اندوه شما، اندوهگین میشویم...(18))).
امام صادقعلیه السلام میفرماید:
((والله! لأنا ارحم بکم منکم بأنفسکم...؛
((به خدا سوگند! که من، نسبت به شما، از خود شما، مهربانتر و رحیم ترم.(19)))
امام رضاعلیه السلام نیز میفرماید:
((ما من احد من شیعتنا ولا یغتّم إلّا اغتممنا لغمّه ولا یفرح إلاّ فرحنا لفرحه...))؛
((هیچ یک از شیعیان ما، غم زده نمیشود، مگر اینکه ما نیز در غم آنان، غمگین، و از شادی آنان، شادمانایم. و هیچ یک از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یک از شیعیان ما که بدهی از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهدهی ما است...)).
6- دعا برای دوستداران خود
امام علیه السلام همواره، بر دوستداران خود دعا میکند. صاحب مکیال المکارم در اثبات این مدعا، چنین میگوید:
چون مقتضای شکرِ احسان، همین است. و دلیل بر آن، فرمایش مولی صاحب الزمانعلیه السلام در دعایی است که در مُهج الدعوات میباشد:
((و کسانی که برای یاری دین تو، از من پیروی میکنند، نیرومند کن و آنان را جهادگر در راه خودت قرار ده، و بر بدخواهان من و ایشان، پیروزشان گردان(20)...)) .
بدون شک، دعا کردن برای آن حضرت و برای تعجیل فَرَجِ آن جناب، تبعیّت و نصرت او است؛ چون یکی از اقسام نصرت حضرت صاحب الزمانعلیه السلام یاری کردن به زبان است، و دعا برای آن حضرت، یکی از انواع یاری کردن به زبان میباشد.
و نیز دلیل بر این معنا است که در تفسیر علی بن ابراهیم قمی، ذیل آیهی شریفه ((وَإِذا حُیّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها))(21)؛ و هرگاه مورد تحیّت [بدرود و ستایش ]واقع شدید، به بهتر یا نظیر آن، پاسخ دهید.)) گفته است: ((سلام و کارهای نیک دیگر.(22)))
واضح است که دعا، از بهترین انواع نیکی است، پس اگر مؤمن، برای مولای خود، خالصانه دعا کند، مولایش هم برای او خالصانه دعا میکند، و دعای آن حضرت، کلید هر خیر و داس هر شرِّ است.
شاهد و مؤیّد این مدّعا، روایتی است که قطب راوندی، در خرایج آورده که گفت:
((جمعی از اهل اصفهان، از جمله ابوالعباس احمد بن النصر و ابوجعفر محمّد بن علویه، نقل کردند که: شخصی به نام عبدالرحمان، مقیم اصفهان شیعه بود. از او پرسیدند: ((چرا به امامت حضرت علی النقی(ع) معتقد شدی؟)). گفت: ((چیزی دیدم که موجب شد من این چنین معتقد شوم. من مردی فقیر، ولی زباندار و پر جرأت بودم. در یکی از سالها، اهل اصفهان مرا با جمعی دیگر برای شکایت به دربار متوکل بردند، در حالی که بر آن دربار بودیم دستوری از سوی او بیرون آمد که علی بن محمّد بن الرضا(ع) احضار شود. به یکی از حاضران گفتم: ((این مرد کیست که دستور احضارش داده شده؟)) گفت: ((او، مردی علوی است که رافضیان، معتقد به امامتاش هستند.))
سپس گفت: ((چنین میدانم که متوکّل، او را برای کشتن احضار میکند.)) گفتم: ((از اینجا نمیروم تا این مرد را ببینم چهگونه شخصی است؟)) گوید: ((آنگاه او، سوار بر اسب آمد و مردم از سمت راست و چپ راه، در دو صف ایستاده به او نگاه میکردند. هنگامی که او را دیدم، محبّتاش در دلام افتاد. بنا کردم در دل برای او دعا کردن که خداوند، شرّ متوکل را از او دفع کند، او، در بین مردم پیش میآمد و به کاکل اسباش نگاه میکرد، و به چپ و راست نظر نمیافکند، من در دل پیوسته برایش دعا میکردم. هنگامی که کنارم رسید صورتش را به سویم گردانید. آنگاه فرمود: ((خداوند، دعایت را مستجاب کند، و عمرت را طولانی، و مال و فرزندات را زیاد)).
از هیبت او، بر خود لرزیدم و در میان رفقایم افتادم. پرسیدند: ((چه شد؟)) گفتم: ((خیر است.)) و به هیچ مخلوقی نگفتم.
پس از این ماجرا، به اصفهان برگشتیم. خداوند، به برکت دعای او، راه هایی از مال بر من گشود، به طوری که امروز، من، تنها، هزار هزار درهم ثروت در خانه دارم، غیر از مالی که خارج از خانه، ملک من است، و ده فرزند دارا شدم، و هفتاد و چند سال از عمرم میگذرد. من، به امامت این شخص معتقدم که آن چه در دلام بود، دانست و خداوند، دعایش را دربارهام مستجاب کرد(23))).
میگویم: ای خردمند! نگاه کن چهگونه امام هادیعلیه السلام دعای این مرد را پاداش داد به اینکه در حقِّ او دعا کرد به آن چه دانستی، با اینکه در آن هنگام او از اهل ایمان نبود، پس آیا چهگونه دربارهی حضرت صاحب الزمانعلیه السلام فکر میکنی؟ به گمانات اگر برایاش دعا نمایی، او دعای خیر در حقات نمیکند، با اینکه تو از اهل ایمان هستی؟ نه! سوگند به آنکه انس و جن را آفرید، بلکه آن جناب برای اهل ایمان دعا میکند، هر چند که خودشان از این جهت غافل باشند، زیرا که او، ولیّ احسان است.
در تأیید آنچه در این جا ذکر شد، یکی از برادران صالح، برایام نقل کرد که آن حضرتعلیه السلام را در خواب دیده، آن حضرت، به او فرمودهاند:
((من، برای هر مؤمنی که پس از ذکر مصائب سید الشهداء، در مجالس عزاداری، دعا کند، دعا میکنم)).
از خداوند، توفیق انجام دادن این کار را خواهانایم که البته، او، مستجاب کنندهی دعاها است.(24)
7- آمین بر دعاهای دوستداران خود
امام مهدی(عج) بر دعاهای ما ((آمین)) میگوید. امام امیرالمؤمنینعلیه السلام به زُمَیْله میفرماید: ای زمیله! هیچ مؤمنی نیست که بیمار شود، مگر اینکه به مرض او مریض میشویم، و اندوهگین نشود مؤمنی، مگر اینکه به خاطر اندوه او، اندوهگین گردیم، و دعایی نکند مگر اینکه برای او آمین گوییم، و ساکت نماند مگر اینکه برایاش دعا کنیم.(25)
8- نامه (به شیخ مفید، سید ابوالحسن اصفهانی و...)
((إنّه قد أذن لنا فی تشریفک بالمکاتبة. هذا کتابنا إلیک أیّها الأخ الولی)).
((هذا کتابنا بإملائنا و خطِّ ثقتنا. هذا کتاب إلیک... ولاتظهر علی خطنا الذی سطرناه)).(26)
((ارخص نفسک واجعل مجلسک فی الدهلیز واقض حوائج الناس، نحن ننصرک))؛
((خودت را برای مردم ارزان کن و در دسترس قرار بده، محلِّ نشستنات را در دهلیز خانهات انتخاب کن، تا مردم، سریع و آسان، با تو ارتباط داشته باشند و حاجتهای مردم را بر آور. ما، یاریات میکنیم)).(27)
9- عیادت
داستانهای متعددی از عیادت حضرت حجت(عج) از دوستداران خود در کتابها نوشته شده است. از جملهی آنها عیادت حضرت، از حاج ملاّعباس تربتی و حاج سیّد عبدالله رفیعی است.(28)
10- تشییع
حضرت، در تشییع جنازهی برخی دوستداران مخلص خود، شرکت میکند. در این مورد، نمونههای فراوانی است:
حضرت آیة الله امامی کاشانی، در جلسهی سوم مجلس ختمی که در ((مسجد اعظم قم))، از طرف اساتید حوزهی علمیهی قم برگزار شده بود، در سخنرانی خود فرمودند: یکی از افرادی که مورد وثوق است و گاهی اخباری را در دسترسام قرار میدهد، گفت: ((به منظور شرکت در تشییع جنازهی حضرت آیة الله العظمی گلپایگانیقدس سره از تهران به قم رفتم و به مسجد امام حسن مجتبیعلیه السلام رسیدم. در آنجا به دو نفر از اصحاب حضرت حجّت، أرواحنا فداه، برخورد کردم. آنان به من گفتند: ((امام زمانعلیه السلام در مسجد امام حسن عسکریعلیه السلام تشریف دارند، برو آقا را ملاقات کن)). با عجله، خودم را به مسجد امام حسن عسکریعلیه السلام رساندم و وارد مسجد شدم. در آن هنگام اذان ظهر را گفته بودند. من، متوجّه شدم که حضرت ،با سی نفر از اصحاب، مشغول نماز هستند. اقتدا کردم. بعد از نماز، حضرت فرمودند: ((ما، از همین جا تشییع میکنیم...)). از مسجد خارج شدیم و دنبال جمعیت، با آقا رفتیم تا به صحن رسیدیم.(29)))
مرحوم آیة الله سیّد محمد باقر مجتهد سیستانی، پدر آیة الله العظمی حاج سیّد علی سیستانی، دامت برکاته، در مشهد مقدّس، برای آنکه به محضر امام زمانعلیه السلام شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا را چهل جمعه، هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز میکند.
ایشان میفرمود: ((در یکی از جمعههای آخر، ناگهان، شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانهای نزدیک به آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، میتابید. حال عجیبی به من دست داد و از جای برخاستم و به دنبال آن نور، به در آن خانه رفتم. خانهی کوچک و فقیرانهای بود که از درون آن، نور عجیبی میتابید. در زدم. وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم که حضرت ولّیعصر امام زمانعلیه السلام، در یکی از اتاقهای آن خانه، تشریف دارند و در آن اتاق، جنازهای را مشاهده کردم که پارچهای سفید روی آن کشیده بودند.
وقتی که من وارد شدم و اشکریزان سلام کردم، حضرت، به من فرمودند: ((چرا این گونه به دنبال من میگردی و این رنجها را متحمّل میشوی؟! مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من به دنبال شما بیایم.)) بعد فرمود: ((این، بانویی است که در دورهی بی حجابی (دوران رضا خان پهلوی)، هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند.))!(30) و (31)
11- دفع بلا
((أنا خاتم الأوصیاء و بی یدفع الله عزّوجلّ البلاء عن أهلی و شیعتی))؛
((من، آخرین وصیّام و خداوند، به واسطه من بلا، را از اهل و شیعیان من دور میسازد)).(32)
12- پیام
آن بزرگوار، در فرازهای مهمّی از تاریخ، پیامهایی برای جامعهی شیعه یا برخی افراد میفرستد.
داستان فتوای حرمت استعمال تنباکو به میرزای شیرازی(33) و پیام به سید ابوالحسن اصفهانی و امام راحل رحمه الله در واقعه بیست و یکم بهمن، نمونههای خوبی است.(34)
13- مسجدها و مقامها (مسجد سهله، جمکران، امام حسن مجتبیعلیه السلام،...)
امام، جایگاههایی را برای عبادت و توجه به خود میگزیند و با نشانهها و کراماتی، همراه میکند و همگان را به آنجا فرا میخواند تا خدا را بخوانند و متوجّه امام خود باشند و فرج او را که فرج خود آنان است، بخواهند. در ایران اسلامی ،مسجد جمکران، از اهمّیّت ویژهای برخوردار است.(35)
14- نیابت
قرار دادن حضرت نایبی را برای خود در ایّام غیبت، یکی از مهمترین جلوههای محبّت حضرت به شیعیان است:
((و أما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا.))(36)
15- تعلیم
حضرت، دعاها(37)، زیارات، پرسشهای علمی برخی علما(38)، را ... تعلیم میدهد. از جملهی دعاها، زیارت آل یاسین، عظم البلاء(39)، زیارت رجبیه است که هر یک، دارای مضامین بسیار بلندیاند.
حکایت سیّد رشتی و سفارش امام عصر(عج) بر خواندن نافله و عاشورا و جامعه، بسیار شنیدنی است.(40)
((طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لإنکارنا))؛(41)
((طلب معارف از غیر طریق ما اهل بیت، مساوی با انکار ما است)).
سفارش حضرت به قرائت قرآن و ادعیه و زیارات.(42)
16- درس آموزی
داستان شیعیان بحرین و اینکه ما آمادهایم، پس چرا حضرت نمیآید و انتخاب یک نفر از میان خود به عنوان بهترین فرد و برخورد حضرت با آن فرد و فرستادن پیام به اینکه در فلان روز و فلان مکان، همهی شیعیان جمع شوند و درس مهمّی که حضرت به آنان میدهد....(43)
17- از غربت تا حکومت
در هنگام شهادت امام عسکریعلیه السلام شیعه، در غربت است و در حیرتی جانکاه به سر میبرد، امّا امروزه، ایران اسلامی، با نام و یاد حضرت قیام میکند و با رهبری نایب او پیروز میشود. آیا این چیزی جز عنایات و امداد حضرت است؟
خدای تعالی به پیامبرش میگوید:
((به یاد بیاور آن زمانی که در غربت بودید و از اینکه شما را نربایند، در هراس بودید(44) و امروزه...)).
مقایسهی وضع گذشته و امروز ما، درسهای زیادی از جلوههای محبّت یار را با خود به همراه دارد.
در این زمینه، کلام حضرت به مرحوم میرزای نایینی نمونهی گویایی است: ((اینجا (ایران) شیعه خانهی ما است. میشکند، خم میشود، خطر هست، ولی ما نمیگذاریم سقوط کند. ما نگهاش میداریم.))(45)
18- فریادرسی (دستگیری درماندگان و راهیابی گمشدگان)
داستانهای متعددی وجود دارد در مورد اینکه چهگونه حضرت به فریاد برخی از مستضعفان جهان و دوستداران خود میرسند:
داستان مرحوم آقای نمازی شاهرودی که چهگونه کاروان آنان، راه را در مکّه کم کرد و...(46)
سرخ پوستان سه قبیله از قبائل داکوتای شمالی و منطقهی قطب، در هنگام نیاز و نیز گم کردن راه در یخهای قطبی و جنگل، از فردی به نام ((مهدی)) کمک میطلبند که تا این اواخر از ارتباط این نام با اسلام و یا اصولاً مکتب اسلام نیز اطّلاعی نداشتند پس از اطلاع از این موضوع، تعدادی از دانشجویان سرخپوست به اسلام گرویدند.
توضیح خبرنامه: زبانشناسان و محقّقان زبانهای بومی آمریکای شمالی کشف کردهاند که ریشهی ((مهد)) و ((مهدی)) در زبانهای بومی اولیّه، در کشورهای شمالی و جنوبی آمریکا، از جنبهی بسیار مذهبی و اسرارآمیزی برخوردار است.(47)
19- دفاع (فردی و جمعی)
موارد متعدّدی است مبنی بر اینکه حضرت، از برخی دوستداران خود دفاع میکند (داستان ضربهی صفین(48) و دفاع از وحید بهبهانی(49)). این دفاع، منحصر به موارد شخصی و فردی نیست، بلکه در مواردی، از جامعهی شیعه دفاع میکند و باعث حفظ آنان میشود (داستان انار که مربوط به شیعیان بحرین و وزیر آن که دست نشاندهی انگلیسیها بوده است و...)(50)
20- هدایت
افراد متعددی، به دست حضرت هدایت شدند. از آن جمله است بحرالعلوم یمنی(51).
21- برآوردن حاجات و رفع مشکلات
داستانهای متعددی نقل شده که حضرت، برآورندهی حاجات و مشکل گشای بسیاری از افراد بودهاند.(52)
22- شفا
داستانهای فراوانی وجود دارد که حضرت، بسیاری از بیماران لاعلاج را که به آن حضرت متوسل شدهاند شفا داده است.(53)
23- همسفره شدن
شیخ اسدالله زنجانی فرمود: ((این قضیه را دوازده نفر از بزرگان، از شخصی که در محضر سیّد بحرالعلومقدس سره بود، نقل کردند. آن شخص میگوید:
هنگامی که جناب آقای شیخ حسین نجفی، از زیارت بیت الله الحرام به نجف اشرف مراجعت کرد، بزرگان دین و علما، برای تبریک و تهنیت، به حضور او رسیدند و در منزل ایشان جمع شدند.
سیّد بحرالعلومقدس سره چون با جناب آقا شیخ حسین، کمال رفاقت و صمیمیّت را داشت، در اثنای صحبت، روی مبارک خویش را به طرف او گرداند و فرمود: ((شیخ حسین! تو، آن قدر سربلند و بزرگ گشتهای، که باید با حضرت صاحب الزمانعلیه السلام هم کاسه و هم غذا شوی!)). شیخ، متغیّر و حالش دگرگون شد. حضّار مجلس، از شنیدن سخن سیّد بحرالعلوم، اصل قضیه را از ایشان سؤال کردند. سیّد فرمود: ((آقا شیخ حسین! آیا به یاد نداری که بعد از مراجعت از حج در فلان منزل بودی، در خیمهی خود نشسته و کاسهای که در آن آبگوشت بود؛ برای ناهار خود آماده کرده بودی، ناگاه، از دامنهی بیابان، جوانی خوشرو و خوشبو در لباس اعراب، وارد گردید و از غذای تو تناول فرمود؟ همان آقا، روح همهی عوالم امکان، حضرت صاحب الأمر و الزّمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف، بودهاند)).(54)
چهارشنبهها به مسجد سهله میرفتم و مراقب خود بودم و غذای اندک و غیر حیوانی میخوردم. در حدود چهارشنبهی 34 یا 35 بود که شبی در مسجد به هنگام دعا و عبادت، دیدم مرد عربی آمد در کنارم نشست، ابتدا قرآن خواند و سپس مرا به سخن گرفت. من پاسخ او را با اکراه میدادم و نخواستم با او حرف بزنم، زیرا او را مانع کارم میدانستم، در این هنگام، سفره باز کرد و به خوردن غذای چرب و پر از گوشت (پلو تهچین) پرداخت و به من نیز اصرار میکرد که بیا با من از این غذا بخور. از او اصرار بود و از من امتناع، سرانجام به او گفتم من در شرایطی هستم که غذای حیوانی نمیخورم.
آن مرد گفت: بیا بخور، آنچه را شنیدی معنایش آن است که مثل حیوان نخور نه آنکه حیوانی نخور.(55)
24- تذکر
حضرتعلیه السلام به او فرمودند: برای از دست دادن مال و ضرری که امسال دیدهای غم مخور؛ زیرا خداوند میخواهد بدین وسیله تو را امتحان کند. مال میآید و میرود. آنچه ضرر کردهای به زودی جبران خواهد شد و قرضهایت را پرداخت خواهی کرد.(56)
25- زیارت و حج نیابی
حضرت ولیعصرعلیه السلام فرمودند: بیا با هم به زیارت قبر حاج سیدعلی مفسّر برویم، وقتی در خدمتشان به آنجا رفتم دیدم روح آن مرحوم کنار قبرش ایستاده است و به آن حضرت، اظهار ارادت میکند. بعد سیّدعلی به من گفت: سیّد کریم! به حاج شیخ مرتضی زاهد سلام مرا برسان و بگو: چرا حق رفاقت و دوستی را رعایت نمیکند و به دیدن ما نمیآیی و ما را فراموش کردهای؟
حضرت ولیعصرعلیه السلام به سیدعلی فرموند: حاج شیخ مرتضی گرفتار و معذور است، من به جای او خواهم آمد.(57)
این قضیه توسط حضرت آیةالله العظمی میلانیقدس سره نقل شده است: ... زیر فشار عذاب طاقتفرسا، دست توّسل به سوی مادرم حضرت فاطمه زهراعلیها السلام گشودم و گفتم: مادر جان! درست است که من فریضهای را ترک نمودهام، اما من عمری از حسین عزیزت سخن گفتهام، شما مرا نجات بدهید. و پس از این توّسل خالصانه، درِ زندانم گشوده شد و گفتند: مادرت فاطمهعلیها السلام تو را خواسته است. مرا نزد مادرم بردند و او از امیرمؤمنانعلیه السلام درخواست کرد که مرا ببخشاید و نجاتم را از خدا بخواهد. اما امیرالمؤمنینعلیه السلام فرمود: دختر گرامی پیامبر! ایشان بارها روی منبر به مردم گفته است که اگر کسی فریضهی حج را در صورت امکان و توان ترک کند، به هنگام مرگ به او گفته میشود: یهودی یا نصرانی یا مجوسی بمیر! اکنون او خودش ترک کرده است! من چه کنم؟!
مادرم فرمود: راهی برای نجات او بیابید. امیرمؤمنانعلیه السلام فرمود: تنها یک راه به نظر میرسد که خدا او را ببخشاید. و آن این است که از فرزندت مهدیعلیه السلام بخواهی امسال به نیابت او حج کند، و مادرم چنین کرد و فرزندش مهدیعلیه السلام پذیرفت و من نجات یافتم، و آنگاه مرا به این باغ زیبا و پر طراوت آوردند.(58)
26- دیدار
داستانهای معتبر و ارزنده و درسآموز فراوانی مبنی بر اینکه حضرت با برخی از دوستداران خود دیدار دارد. در میان آنها داستانهای خوبی از بزرگان هست که میتواند بسیار درسآموز و تأثیر گذار و احساس برانگیز باشد.
ناگفته نماند که در این مورد، هر ادّعایی را از هر کسی نمیتوان پذیرفت؛ چه، آن را که خبر شد، خبری باز نیاورد. هزار نکتهی باریکتر ز مو اینجا است.
آن چه که ذکرش در اینجا ضروری است، این است که از ما، عمل به تکلیف را خواستهاند و دیدن حضرتعلیه السلام، تکلیف نیست. دیدار حضرت، گرچه بدون شک، توفیق بزرگی است، امّا ما مکلَّف به آن نشدهایم. در داستانهای متعدّدی، حضرت، خود، به همین نکته اشاره میفرماید و تقوا و دین مداری را از شیعیان و دوستداران خود میخواهد، نه جست و جوی ملاقات با آن حضرت. عاشق راحتی معشوق را میخواهد، و زمینهی آمدن او را فراهم میسازد و خواستههایش را که هدایت انسانها و بهبود وضع جامعه است، گردن مینهد. آنکه فقط میخواهد امام را ببیند، عاشق نیست، خود خواه است!
از اینها که بگذریم موارد بیست و شش گانهی ذکر شده(59) را در سه عنوان یاد و مدد و دیدار میتوان جمع کرد.
1- یاد:
1- نامیدن؛ 2- سلام؛ 3- عیادت؛ 4- نظارت؛ 5- شریک غم و شادی؛ 6- دعا بر دوستداران خود؛ 7- آمین بر دعاهای دوستداران خود؛ 8- نامه؛ 9- عبادت؛10- تشییع؛ 11- دفع بلا؛ 12- پیام؛ 13- مسجدها و مقامها؛ 14- هم سفره شدن؛ 15- تذکر؛ 16- زیارت و حج نیابی.
2- مدد:
1- نیابت؛ 2- تعلیم؛ 3- درس آموزی؛ 4- از غربت تا حکومت؛ 5- فریادرسی؛ 6- دفاع؛ 7- هدایت؛ 8- برآوردن حاجات و رفع مشکلات؛ 9- شفا.
3- دیدار
(داستانهایی معتبر، ارزنده و سازنده).
پینوشتها:
1) مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین.
2) بحار الأنوار، ج 53، ص 11.
3) دعای ندبه.
4) روزگار رهایی، ج 1، ص 129 (به نقل از الزام الناصب، ص 10)
5) الامام الامین الرفیق و الولد الشفیق، و الاخ الشقیق، و الاخ الشفیق، و کالامّ البرّة بالولد الصغیر مفزع العباد...؛ امام، امین و دوست است، و پدر مهربان و برادر همزاد است، و مانند مادری مهربان است نسبت به فرزند خردسال خود، و پناهگاه مردم است. (تحف العقول، ص 324)
6) إن رحمةَ ربّکم وسعت کلَّ شیء و أنا تلک الرحمة. (بحارالأنوار، ج 53، ص 11)
7) ر.ک: آیه 105 از سورهی توبه و روایت ذیل آن.
8) حاج آقا فخر، از صالحانی بود که چند سال پیش، در قم، از دار دنیا رحلت کرد.
9) سیری در آفاق (زندگینامهی حضرت آیةالله العظمی بهاءالدینی، ص 374).
10) نامه به شیخ مفید.
11) تفسیر نمونه، ج 27، ص 186.
12) نامهی حضرت به شیخ مفید، بحار، ج 53، ص 175، 176.
13) داستان حاج علی بغدادی، (النجم الثاقب، حکایت...؛ مفاتیح الجنان در زیارت کاظمین).
14) داستان حاج علی بغدادی، النجم الثاقب، حکایت...؛ مفاتیح الجنان).
15) داستان علامه بحرالعلوم، (عنایات حضرت مهدیعلیه السلام به علما و طلاب، محمّدرضا باقی اصفهانی، ص 262).
16) توجهات ولیّعصرعلیه السلام به علما و مراجع تقلید، عبدالرحمن باقرزاده بابلی، ص 84.
17) ر.ک: ترجمهی مکیال المکارم، ج 1، ص 341 - 342.
18) مکیال المکارم، ج 2، ص 94 و 53.
19) مکیال المکارم، ج 1، ص 94 و 53.
20) مهج الدعوات، 302.
21) نساء: 86.
22) تفسیر القمی، ج 1، ص 145.
23) الخرائج، باب حادی عشر فی معجزات الامام علی بن محمّد الهادیعلیه السلام.
24) ترجمه مکیال المکارم، ج 1، ص 447 449.
25) مشارق الأنوار، ص 452؛ مکیالالمکارم، ج 1، ص 163.
26) ر.ک: احتجاج، طبرسی، ج 2، ص 323.
27) آثار الحجة، ج 1، ص 134؛ عنایات حضرت مهدی(عج) به علما و طلاب، ص 141. و نیز حکایت 62 و 63 از کتاب عنایات حضرت...، ص 142 و 143.
28) عنایات حضرت مهدی...، ص 349 360.
29) شیفتگان حضرت مهدی، ج 2، ص 137.
30) شیفتگان حضرت مهدیعلیه السلام، ج 3، ص 158.
31) و نیز ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج)، ص 361 370.
32) الغیبة، شیخ طوسی، ص 246
33) شیفتگان حضرت مهدی(عج)، ج 2، ص 355؛ عنایات حضرت مهدی(عج) و... ص 48.
34) ر.ک. مجله انتظار، شماره 1، ص 31.
35) النجم الثاقب، ص 383.
36) احتجاج، طبرسی، ج 2، ص
37) عنایات حضرت مهدی...، ص 57 74.
38) ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج)...، ص 15 28.
39) مکیال المکارم، ج 1، ص 334.
40) النجم الثاقب، ص 602؛ مفاتیح الجنان (پس از زیارت جامعه).
41) مهدی (ع)...، ص 171.
42) عنایات حضرت مهدی...، ص 146 153.
43) ر.ک: تاریخ الغیبة الکبری، سید محمد صدر، ص 116 117.
44) واذکروا إذ أنتم قلیل مستضعفون فی الأرض تخافون أنْ یتخطفکم الناس). انفال: 26.
45) ر.ک: عنایات حضرت مهدی...، ص 315.
46) ر.ک: پادشه خوبان، ص 100. برای آگاهی از موارد دیگر، ر.ک: تشرف یافتگان، ص 49 و عنایات حضرت مهدی(عج)...، ص 305 345 و 413 438؛ مکیال المکارم، ج 1، ص 332 335.
47) خبرنامه فرهنگی اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی، شمارهی منبع 13 خرداد 1366، ص 6 (به نقل از صبح امید، صدر الدین هاشمی دانا، ص 126).
48) برکات حضرت ولی عصر (حکایات العبقری الحسان) ص 124.
49) ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج)، ص 93.
50) نجم ثاقب، حکایت 49، ص 556.
51) ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج) ص 91. و همچنین است حکایت شیخ ابوالقاسم حاسمی و رفیع الدین حسین. همان، ص 89، و حکایت یاقوت روغن فروش، مکیالالمکارم، ص 107.
52) ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج)...، ص 273 284؛ شمیم عرش (تشرف یافتگان) ص 150.
53) ر.ک: عنایات حضرت مهدی(عج)...، ص 177 194 و کرامات المهدی(عج).
54) برکات حضرت ولیّ عصرعلیه السلام ص 288؛ العبقری الحسان، ج 1، ص 118.
55) توجهات ولی عصر به علما و مراجعه تقلید.، عبدالرحمان باقرزادهی بابلی، ص 162 و 163.
56) تاریخ الغیبة الکبری، سید محمّد صدر، ج 2، ص 125 (به نقل از النجم الثاقب، ص 366).
57) عنایات حضرت مهدیعلیه السلام...، ص 368.
58) عنایات حضرت مهدیعلیه السلام...، ص 369 و 370.
59) ناگفته نماند، موارد دیگری نیز از جلوههای محبّت امام، را میتوان بر شمارد، امّا به همین اندازه اکتفا میشود؛ چه اینکه ما، در صدد استقصای تمامی موارد نبودیم. آن چه در اینجا ارائه شد، برخی از جلوههای محبت امامعلیه السلام است.
سید مسعود پور سید آقایی ماهنامه انتظار موعود - شماره 5 پایان متن/
93/12/10 - 04:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
دیدار یار غایب
انتظار دیدار یار غایب به خدا صاحب الامر هر سال در موسم حج حاضر شود و مردم را ببیند و بشناسد و مردم او را ببینند و نشناسند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از موضوعات مورد بحث در دوران غیبت کبری موضوع امکان ملاقات با امام زمان علیه السلام و توجه به پیامدهای مثبت ودستهای مهربانی به یاری نیازمندان میشتابد
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۱ مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح دستهای مهربانی از 7 تا 14 اسفند ادامه دارد گفت در این طرح عواید 3649 موقوفه در میان 30 هزار نیازمند و ایتام و 10 هزار خانوار کشور توزیع میشود به گزارش گروه دریافت خغفلت از یار، گرفتار شدن هم دارد
غفلت از یار گرفتار شدن هم دارد سلیمان در باغ كنار امام رضا علیه السلام نشسته بود و محو صورت زیبا و صوت دلنشین و كلام گیرای امام بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز سلیمان در باغ كنار امام رضا علیه السلام نشسته بود و محو صورت زیبا و صوت دلنشین و كلام گیرای امام بود ناگهاآیت الله مکارم شیرازی: یارانه نقدی، غده چرکین شده/ دولت برای حذف غیرنیازمندان، شجاعت به خرج دهد
آیت الله مکارم شیرازی یارانه نقدی غده چرکین شده دولت برای حذف غیرنیازمندان شجاعت به خرج دهد فرهنگ > دین و اندیشه - نسیم آنلاین نوشت آیتالله مکارم شیرازی گفت دولت برای حذف افراد غیر نیازمند به یارانه شجاعت به خرج دهد این مرجع تقلید گفت موضوع یارانه نقدیانتخابات شورایاری ها، جلوه ای دیگر از مردم سالاری است/باید الگوی شورایاری های تهران در سراسر کشوراجرا شود
نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد انتخابات شورایاری ها جلوه ای دیگر از مردم سالاری است باید الگوی شورایاری های تهران در سراسر کشوراجرا شود عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت شورایاران شهر تهران گفت کلیت بحث فعالیت شورایاری ها به وجود آمدن تشکل های مردمدستهای مهربانی به یاری نیازمندان می شتابد
دستهای مهربانی به یاری نیازمندان می شتابد شناسهٔ خبر 2508261 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح دستهای مهربانی از ۷ تا ۱۴ اسفند ادامه دارد گفت در این طرح عوایدمعاون وزیر صنعت واردات رسمی مارلبرو ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای خزانه دارد/ صهیونیستی جلوه دادن مارلبرو شیطنت
معاون وزیر صنعتواردات رسمی مارلبرو ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای خزانه دارد صهیونیستی جلوه دادن مارلبرو شیطنت صاحبان منافعمعاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که واردات رسمی سیگار مارلبرو ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای خزانه دارد گفت صهیونیستی جلوه دادن مارلبرو شیطنت کسانیحسن اللهیاری با توهین به مراجع، خود را حجت بر تمام آن ها دانست!
شیعه انگلیسی حسن اللهیاری با توهین به مراجع خود را حجت بر تمام آن ها دانست این در حالیست که طبق توقيع شريف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فإنهم حجتي عليكم و أنا حجة الله عليهم و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد بهموصوع یارانه نقدی تبدیل به غده چرکین شده است
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۲ آیتالله مکارمشیرازی گفت پولهای بیتالمال که باید صرف کارهای تولیدی و عمرانی شود صرف یارانه نقدی میشود و در این عرصه کشور دچار خسارتهایی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی شده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در درس خارج فقهرفتار پیامبر اکرم صی الله علیه و آله با یاران
حسن خلق رفتار پیامبر اکرم صی الله علیه و آله با یاران همنشینان پیامبر بر سر چیزی با یکدیگر جنگ و جدال نمی کردند هر کس سخن می گفت دیگران به او گوش می سپردند تا کلام او پایان پذیرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام حسن علیه السلام وارد است که می فرمایند از دائى ام هندآیت الله صافی گلپایگانی: احیاء کتب و حفظ آثار گذشتگان بسیار با اهمیت است
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۶ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت انتشار و احیاء کتب و حفظ آثار گذشتگان به ویژه آثار دینی و فرهنگی کشور بسیار با اهمیت است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار رضا صالحی رییس سهمایشهای «شهریار و قرآن» و «علامه طباطبایی و قرآن» برگزار میشود
همزمان با مسابقات قرآن در تبریز همایشهای شهریار و قرآن و علامه طباطبایی و قرآن برگزار میشود شناسهٔ خبر 2502191 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس مرکز امورقرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه گفت در کنار برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دو هانتخابات شوراياري ها جلوه اي ديگر از مردم سالاري است
۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴ ۵۲ب ظ نماينده مجلس مطرح کرد انتخابات شوراياري ها جلوه اي ديگر از مردم سالاري است عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت کليت بحث فعاليت شوراياري ها به وجود آمدن تشکل هاي مردمي است که اداره محل زندگي مردم را به دست خود مردم مي سپارد و در نهادي بالاتر به نام«الزيارة المفجعة» - زيارت حضرت زينب كبرى(عليها السلام)
زیارتنامه الزيارة المفجعة - زيارت حضرت زينب كبرى عليها السلام كَيْفَ رَاَيْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخيكِ الْحُسَيْنِ قـالَتْ مـا رَاَيْتُ اِلاّ جَميلا چگونه ديدى كار خدا را نسبت به برادرت حسين فرمود نديدم جز زيبايى بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ السَّلامُ علیکِ یاخدمات دولت در بهداشت و درمان بسیار بزرگ و ارزنده است
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ حضرت آیتالله العظمی موسوی اردبیلی در دیدار رییس جمهوری خدمات دولت در بخش سلامت درمان و بهداشت عمومی را اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده دانست به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا این مرجع عالیقدر عالم تشیع در این دیدار که صبح پنجشنبه در جریان سفر استانی دومرگ اختياري
پرسمان مرگ اختياري آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد در اين صورت چه حالي به انسان دست ميدهد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات که در خصوص مرگ مطرح است اینکه آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد در اراه حل بسیاری از مشکلات جامعه
معارف راه حل بسیاری از مشکلات جامعه آیتالله سبحانی گفت عمل به سفارشات ائمه اطهار ع بسیاری از مشکلات جامعه را حل میکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله سبحانی در درس اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به اهمیت پرداختن به روایات معصومین ع گفت سفارشات حضرات معصومین ع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها