تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797004579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ اختياري


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
مرگ اختياري
آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد؟ در اين صورت چه حالي به انسان دست ميدهد؟





به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات که در خصوص مرگ مطرح است اینکه آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد؟ در اين صورت چه حالي به انسان دست ميدهد؟


پاسخ:
1. موضوع مرگ و موت، يك حقيقت عرفاني جاري و ساري در خلقت است و هنر مردن (موت اختياري) بالاترين هنر عرفاني و فطري محسوب مي شود و به معناي فاني شدن از خود و باقي شدن به حياتي برتر در مراتب مختلف است كه همين امر، اساس سيلان و حركت فطري و استعلايي موجودات عالم به سمت كمال خدايي و مراتب بالاتري از حيات است.

2. مرگ‌ اختياري‌« حصول‌ تجرّد و توّحد و نقل‌ مكان‌ كردن‌ از ماده‌ به‌ معنا و ناسوت (عالم ماده)‌ به‌ جبروت‌
(عالم معني) است‌ ؛ به‌ تعبير علامه‌ حسن‌ زاده‌ آملي‌: «موت‌ اختياري‌ حيات‌ حقيقي‌ است‌، من‌ لم‌ يذوق‌ لم‌ يدر؛ تا نچشي‌، نداني‌». (حسن‌ زاده‌ آملي‌، هزار و يك‌ نكته‌، ص‌ 248). علي(ع) فرمود: «موتوا قبل‌ ان‌ تموتوا واُخرجوا قلوبكم‌ من‌ ابدانكم‌ قبل‌ ان‌ تخرجوكم‌ منها» (نهج‌ البلاغه‌، خ‌ 143). مرگ‌ اختياري‌ به‌ منزله‌ بعثتي‌ است‌ كه‌ در روح‌ و روان‌ سالك‌ ايجاد مي‌گردد و توجه‌ او را از ظاهر به‌ باطن‌ عالم‌ و شهود جان‌ و جانان‌ و سرمايه‌هاي‌ وجودي‌ خويشتن‌ جلب‌ مي‌نمايد.
اين‌ مرگ‌ حجاب‌ چهره‌ جان‌ را كنارزدن‌ و مراتبي‌ از شهود را ادراك‌ كردن‌ است‌.

3.موت اختياري در قرآن و روايات مي توان مبدأ اصلي مطرح شدن اصطلاح «موت اختياري» در عرفان
اسلامي را برگرفته از اين كلام پيامبر اسلام (ص) دانست كه فرمودند: «موتوا قبل ان تموتوا»؛[ بحار الانوار، ج 69، ص 57] بميريد پيش از آن كه بميريد. در اين كلام بميريدِ اوّل به معناي موت و به عنوان يك عمل اختياري مطرح شده و بميريد دوم به معناي فوت است كه در اجلي محتوم براي هركسي واقع خواهد شد.
همچنان كه تمناي موت و خواستن آن به عنوان معياري آشكار و خطا ناپذير براي مدعيان محبت و اخلاص، بارها در قرآن مطرح شده است: «قُلْ يا أَيُّهَا الَّذينَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ
النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين‏»؛[جمعه 6] اي بهوديان،اگر گمان مي كنيد كه فقط شما دوستان خدائيد نه ساير مردم، پس آرزوي مرگ كنيد اگر راست مي گوئيد (تا به لقاي محبوبتان برسيد ).
بسياري از عرفا اين آيات را دعوت به موت اختياري دانسته اند كه خداوند مدعيان عشق خود را بدان فرا خوانده و آن را معيار محبت الاهي دانسته است.
در آيه ديگري از قرآن همين مطلب در مورد منافقان مطرح شده است كه اگر از جانب خدا بر آنان مقرر شود كه خود را بكشند، جز اندكي اين كار را نمي كنند: «وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاَّ قَليلٌ مِنْهُمْ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبيتاً»؛[نساء 66] اگر بر آنها مقرر كرده بوديم كه خود را بكشيد و يا از خانه هايتان بيرون رويد
جز اندكي از آنها اين كار را نمي كردند و اگر آنچه را كه به آنها اندرز مي شود انجام مي دادند برايشان بهتر و استوار تر بود.
4. بايد توجه داشت كه موت اختياري خارج از حيطه قدرت خداوند نيست ؛ چرا كه اين نوع مرگ نيز به اذن و اراده الهي صورت مي پذيرد ، اگر اراده حق تعالي نباشد موت ( اعم از اختياري و غير
اختياري) حاصل نخواهد شد .

5. حالتي كه در مرگ اختياري و جدايي روح از بدن دست مي دهد را تنها بايد تجربه و كرد و اين حال فقط براي خود فرد كه اين حالت براي او اتفاق افتاده قابل درك و فهم است و توصيف و بيان ان ممكن نيست .
 



۰۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن