تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797843439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لطایف معنوی در ادعیه قرآنی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لطایف معنوی در ادعیه قرآنی 
قرآن حکیم
دعا، رمز گنجینه حقایق «دوست»، و سرچشمه زلال «علوّ» و شرافت حضرت او است که پرتو جمال و کمال الهی برای «انسانِ» جویای حقیقت به ارمغان می‌آورد و طریق نیل به مقامات معنوی را هموار می‌سازد و چه بسیار بزرگی‌ها که جز از رهگذر دعا دست‌یافتنی نیست. در این میان، ادعیه شریف قرآنی از اهمیت والایی برخوردارند و معارف روح‌پرور و اسرار انسان‌سازی را به تلاوت کنندگان این کتاب آسمانی می‌آموزند و کتاب هدایت آدمی به سوی بهترین هدف،‌ استوارترین راه و شیرین‌ترین زندگی به شمار می‌روند که ثمره آن، نیل به سعادت دنیوی و اخروی است.گفتنی است که در بیش از 60 آیه، فرازهایی نورانی از دعاهای قرآنی را مشاهده می‌کنیم که اشارات تربیت‌ کننده و دقایق معرفت‌بخشی را عرضه نموده‌اند. در این مجال، با بیانی ادبی کوشیده‌ایم تا به گوشه‌هایی از لطایف معنوی برخی از این آیات همت گماریم و به ‌نوعی، سیر تکاملی انسان را از منظر ادعیه قرآنی به تصویر کشیم.  از دیار قدسی نورپروردگارا! انسان را بر سریر عزت و بزرگواری، تاج کرامت و شرافت عطا کردی و او را به خلعت «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویم‏»1 آراستی و از نور و روح خود بهره‌ای بی‌حساب دادی. نورانیت الهی‌اش را به روحانیت «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی‏»2 کمال بخشیدی و به صراحت «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَة»3 او را بر سریر شوکت و عظمت نشاندی و پادشاهی مُلک و ملکوت را به او ارزانی داشتی و به نشان خلیفة اللهی مفتخر نمودی تا پس از نزول از ملأ اعلا و فرود در ظلمت‌سرای «أَسْفَلَ سافِلین‏»،4 قدر و منزلت نورانی خویش را فراموش ننماید و پیوسته از پیشگاه ربوبی خواستار سیادت و امیری در سرای ظاهر و باطن باشد و سلیمان‌وار زبان به دعا بگشاید که: «قالَ رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا ینْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّک أَنْتَ الْوَهَّاب‏‏؛5 پروردگارا! مرا ببخش و.حکومتى به من ارزانى دار که هیچ کس را پس از من سزاوار نباشد. همانا این تویى که بسیار بخشنده‏اى‏.»آری، انسان از دیار قدسی نور آمده و به سوی سرچشمه زلال نور نیز می‌باید رهسپار شود و اوج عزت و کرامت خویش را تنها باید از پروردگاری مسئلت نماید که سر رشته خیر و سعادت به دستان کریمانه او است؛ «اللَّهُمَّ مالِک الْمُلْک تُؤْتِی الْمُلْک مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْک مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیدِک الْخَیرُ إِنَّک عَلى‏ کلِّ شَی‏ءٍ قَدیر؛6 بارالها! [اى‏] صاحب فرمانروایى! به هر که خواهى حکومت مى‏دهى و از هر که خواهى باز مى‏ستانى، و هر که را خواهى عزّت مى‏بخشى و هر که را خواهى خوار مى‏کنى، [سر رشته‏] همه خیرات به دست تو است و تو بر هر کارى توانایى‏.» عزیزا! ما را آموختی تا رمز رهایی را در دوری از شرک و هواپرستی بجوییم و مفتاح توحید را در وارستگی از جاه و مقام دنیوی و تسلیم خالصانه به همراه اولیای درگاه ربوبی بدانیم که: «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛ پروردگارا! من به خود ستم کردم و اینک با سلیمان تسلیم خداوند، پروردگار جهانیان شدم‏.» آری، رمز آزادی از اسارت مادیت و جاذبه‌های فریبنده نفسانیات را تمسک به دستگیره صداقت و یاری جستن از انفاس حیات‌‌بخش کاملان وادی ولایت معرفی نمودی؛ «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْک سُلْطَانًا نَصِیرًا؛ پروردگارا! مرا در هر کارى به درستى وارد کن و به درستى خارج ساز، و از جانب خود برایم حجتى یارى‌بخش پدید آور.»به سوی سراچه ظلمت
قرآن
آن زمان که ابلیس، شیطان رانده شده درگاه الهی،‌ از سجده بر آدم صفی الله (ع) متکبرانه سر پیچید و قصد اغوا و گمراهی انسان را نمود، بساط ظلمت گسترده شد و عرصه ابتلا و آزمایش عیان گشت. هجوم سپاه نفس،‌ ابرهای تیره و تار غفلت را در فضای وجود انسان پراکنده ساخت و اوّلین شب دیجور شیطانی، آسمان نورافشان ضمیر آدمی را به غروبی اندوهناک کشاند و دست تقدیر الهی، انسان را به سوی سراچه تاریک و پست طبیعت روانه ساخت که: «ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلینَ؛7 سپس او را به پست‏ترین درکات بازگرداندیم.»و این سان، نغمه سوزناک توبه‌ای نصوح در محراب هستی طنین افکند و ندای «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکونَنَّ مِنَ الْخاسِرین‏»8 ذکر دمادم آدمی شد تا آنکه به برکت الطاف رحمانی و در پرتو صبری جمیل، به سرمنزل مقصود بار یابد و از دوزخ خسران به بهشت ایمان رجعت نماید.  در غفلتکده ناسوتو این گونه بود که انسان، از بهشت عدن الهی به دوزخ غفلت‌گستر ناسوتی گام نهاد و از رهگذر عقل و نفس، طریق شکر و کفران فراسویش گشوده شد که: «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکراً وَ إِمَّا کفُوراً؛ 9 همانا ما راه را به او نشان دادیم، یا سپاسگزار است و یا کفران [مى‏کند].» از این رو، در نشیب چاه ظلمانی طبیعت، یوسف‌وار زبان به دعا گشود و در حضیض ناسوت چنین نجوا نمود که: «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کانَ غَرَامًا؛10 پروردگار ما! عذاب جهنم را از ما بگردان که عذابش سخت و دائمى است‏.»عزیزا! ما را آموختی تا رمز رهایی را در دوری از شرک و هواپرستی بجوییم و مفتاح توحید را در وارستگی از جاه و مقام دنیوی و تسلیم خالصانه به همراه اولیای درگاه ربوبی بدانیم که: «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛11 پروردگارا! من به خود ستم کردم و اینک با سلیمان تسلیم خداوند، پروردگار جهانیان شدم‏.» آری، رمز آزادی از اسارت مادیت و جاذبه‌های فریبنده نفسانیات را تمسک به دستگیره صداقت و یاری جستن از انفاس حیات‌‌بخش کاملان وادی ولایت معرفی نمودی؛ «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْک سُلْطَانًا نَصِیرًا؛12 پروردگارا! مرا در هر کارى به درستى وارد کن و به درستى خارج ساز، و از جانب خود برایم حجتى یارى‌بخش پدید آور.»بارالها! ایمان را طریق مستقیم رهایی از آتش سوزنده دوزخ قرار دادی و مؤمنان کویت را از حرارت جهنم خشم و غضب مصون داشتی و در قلعه ولایی «لا إله إلا الله» معتکفان حریمت را از عذاب سوزان جهالت و حیوانیت امان بخشیدی؛ «رَبَّنَا اکشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ؛13 پروردگارا! این عذاب را از ما دور کن که ما [اینک‏] مؤمنیم‏.»محبوبا! اینك كه به بركت درخشش نور عالم‌گستر اسلام ناب، فروغ هدایت و معنویت بر فضای جامعه ما پرتو افكنده و ندای ایمان در جای جای این مرز و بوم طنین‌انداز شده، به سوی تو روی می‌آوریم و به شكرانه این تفضل بیكران، بر آستان ربوبی‌ات سر سجود می‌ساییم و در مسیر اطاعت و بندگی از زبان دل می‌خوانیم: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیكَ الْمَصِیرُ؛ شنیدیم و اطاعت كردیم. بارالها! آمرزش تو را خواهانیم و باز گشت به سوى تو است‏.»
قرآن
کریما! در هجوم ضلالت‌بخش شهوت و نخوت شیطانی، آوای «رَبِّ أَعُوذُ بِک مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیاطِینِ»14 را رطب اللسان خویش ساخته‌ام تا در غفلتکده ناسوت از دام فریبای شیاطین جن و انس رهایم کنی و به برکت ابر باران‌زای عنایت و نسیم بهاری رحمتت، شکوفه‌های رشد و کمال را بر شجره خشکیده وجودم بنشانی؛ «رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَهَیئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا؛15 پروردگارا! ما را از جانب خود رحمتى عطا کن و در کارمان براى ما رشد و تعالى فراهم ساز.» در هجوم عصیان و نسیان که بوستان ایمان انسان به تاراج رفته و در هجمه شراره‌های خشم و شهوت که گلشن فطرت آدمی به تلی سوخته مبدل گشته، زبان انابه می‌گشاییم و در پرتو نور امید به «رَوْحِ الله»،16 به سوی پروردگار خویش باز می‌گردیم و فلاح و صلاح را از پیشگاه ربوبی‌اش مسئلت می‌نماییم؛ «عَسى‏ رَبُّنا أَنْ یبْدِلنا خَیراً منْها إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا راغِبُونَ؛17 امید است که پروردگارمان بهتر از آن را به ما عوض دهد؛ [زیرا] ما به پروردگارمان مشتاقیم.»   بهشت امنیت و هدایتمحبوبا! اینك كه به بركت درخشش نور عالم‌گستر اسلام ناب، فروغ هدایت و معنویت بر فضای جامعه ما پرتو افكنده و ندای ایمان در جای جای این مرز و بوم طنین‌انداز شده، به سوی تو روی می‌آوریم و به شكرانه این تفضل بیكران، بر آستان ربوبی‌ات سر سجود می‌ساییم و در مسیر اطاعت و بندگی از زبان دل می‌خوانیم: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیكَ الْمَصِیرُ؛18 شنیدیم و اطاعت كردیم. بارالها! آمرزش تو را خواهانیم و باز گشت به سوى تو است‏.»پس به میمنت این توفیق ربانی و استماع آوای هدایت‌بخش منادیان رحمانی، بر ما منت نه و قلب ما نیازمندانِ روح ایمان را از زنگار شرك و شك بزدا و از آلایش سراچه خاك پاك نما و شایستگی آن عطا كن كه همراه ابرار حریم ولایی‌ات به موت از خواهش‌های نفسانی نایل آییم؛ «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیا ینَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَیئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ؛19 پروردگارا! همانا ما صداى منادى [توحید] را شنیدیم كه به ایمان دعوت مى‏كرد [و مى‏گفت:‏] به پروردگارتان ایمان بیاورید، پس ایمان آوردیم. بارالها! پس گناهان ما را ببخش و بدى‏هایمان را پوشیده دار و ما را با نیكان بمیران‏.»  نویسنده : علی نعیم‌الدین خانیتنظیم: محمدی _ بخش قرآن تبیانپی نوشت ها : 1. تین/4: «هر آینه ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم‏.»2. حجر/29: « و از روح خود در او دمیدم‏.»3. بقره/30: «همانا من در روى زمین، جانشینى‏ (نماینده‏اى) قرار خواهم داد.»4. تین/5: «سپس او را به پست‏ترین دركات بازگرداندیم.»5. ص/35.6. آل عمران/26.7. تین/5.8. اعراف/23: «پروردگارا! ما بر خویشتن ستم كردیم، و اگر بر ما نبخشایى و به ما رحم نكنى، بى‏شك از زیانكاران خواهیم شد.»9. انسان/3.10. فرقان/65.11. نمل/44.12. اسراء/80.13. دخان/12.14. مؤمنون/97: «پروردگارا! از وسوسه‏هاى شیاطین به تو پناه مى‏برم.»15. كهف/10.16. ر.ك: یوسف/87: «... وَ لا تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُون‏؛ ... و از رحمت خدا نا امید نشوید، كه از رحمت خداوند جز كافران نا امید نمى‏شوند.»17. قلم/32.18. بقره/285.19. آل عمران/193. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن