تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796730420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سیاست در فقه و فلسفه2


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «سیاست» در فقه و فلسفه(قسمت دوم)بررسی مقایسه‏ای اندیشه سیاسی صدّرالمتألهین شیرازی و شیخ محمدحسن نجفی(صاحب جواهر)
سیاست در فقه و فلسفه
قسمت اول این نوشتار را در اینجا ببینید. 3. رابطه دین و سیاستیکی از مسائل مهم در اندیشه سیاسی متفکران مسلمان مسئله رابطه دین و سیاست و نحوه تعامل شان با یکدیگر و فروعات دیگر آن بوده است.میان صدر المتألهین و صاحب جواهر در تعامل دین و سیاست و نفی سکولاریته و عدم جدایی دین از سیاست توافق کلی وجود دارد. آنها دین و سیاست را لازم و ملزوم یکدیگردانسته اند و بر این نکته تأکید فراوان داشته اند که از مسیر دنیا و زندگی سعاتمندانه دنیوی است که راه سعادت اخروی هموار می شود. و معتقدند که دین برای سعادت دنیوی و اخروی بشر آمده است و برای زندگی دنیوی دارای برنامه می باشد.اندیشه این دو اندیشمند در غالب مکتب و پارادایم" هدایت" جای می گیرد که برخلاف پارادایم "قدرت" جهان مادی را مقدمه ای برای رسیدن به آخرت سعادتمند می دانند و تفکیک امور سیاسی را از امور دینی امری ناپسندیده و جاهلانه است. در مکتب هدایت تمامی امور در خدمت اهداف دین است و به دولت و حکومت و اقتصاد و دیگر جنبه های زندگی به عنوان تکلیف و وظیفه دینی و به گونه ای که رضایت شارع حکیم تأمین گردد پرداخته می شود.(1) 4. رابطه شریعت و سیاستدر اندیشه سیاسی ملاصدرا دانش سیاسی به عنوان یک دانش مستقل از علم شریعت به رسمیت شناخته شده است و برای آن جایگاه خاصی قائل است. در واقع به نظر صدرا، «علم سیاست به معنای امروزی را از فقه سیاسی تفکیک می کند. در واقع، بخشی از امور کشور داری را شارع مقدس و یا مجتهدان و فقها در هر زمان مشخص می کنند، و بخش دیگر به تدبیر خود انسان ها واگذار شده است و علم سیاست و شریعت شامل هر دو می شود.»(2) از نظر ملاصدرا میان علم فقه و علم شریعت چهار فرق اساسی در مبدأ، غایت، فعل و انفعال وجود دارد.(3) ایشان سیاستی را مشروع می داند که هماهنگ با شریعت و تابع آن باشد.(4)اما اندیشه صاحب جواهر علم فقه بستر اندیشه سیاست و حکومت است مجتهدان در محدوده فقه «به مدد ادله اربعه در فرآیند اجتهاد، فهم صحیحی از تعالیم سیاسی اسلام می تواند عرضه کند.»(5) 5. ضرورت حکومتدر اندیشه هر دو متفکر مورد بحث، حکومت امری ضروری و لازم است و با کسانی که از آنان به عنوان «آنارشیست» یاد می شود که نافی مرجع اقتدار و آمریّت هستند مخالفند؛ بلکه بر ضرورت حکومت تأکید دارند.(6) 6. انواع حکومتملاصدّرا براساس پارادایم رایج در فلسفه سیاسی اسلام به بحث از انواع نظام های سیاسی پرداخته و همچون دیگر متفکران نظام های سیاسی را از دو منظر قلمرو جغرافیایی و منظر اهداف و غایات بررسی نموده است: نظام های اجتماعی به لحاظ قلمرو:الف: نظام های کامل:1. نظم سیاسی جهانی یا اجتماع عظمی؛2. نظم سیاسی منطقه ای یا اجتماع وسطی؛3. نظم سیاسی ملی یا اجتماع صغری.ب: نظام های غیر کامل:1. نظام اجتماعی یک روستا (اهل ده)؛2. نظام اجتماعی یک محله (اهل محله)؛3. نظام اجتماعی یک کوچه (اهل کوچه)؛4. نظام اجتماعی یک خانه و خانواده(اهل خانه). نظام های اجتماعی به لحاظ ارزش ها، غایات و اهدافنظام های اجتماعی به لحاظ ارزش ها، غایات و اهداف از نظر گاه صدرالمتألهین به دو تقسیم می شود که عبارتند از:الف: نظام های فاضله؛ب: نظام های غیر فاضله: به سه دسته فاسقه، ضاله و جاهله و هریک نیز به شش نوع ضروریه، نذاله، خسیسه، کرامیه، تغلبیه و حریه تقسیم می شوند.(7) اما صاحب جواهر با نگاه فقاهتی به انواع نظام های سیاسی اشاره داشته است که با تقسیمات ملاصدرا تفاوت دارد اگر چه می توان با دخل و تصرفاتی این دو تقسیم بندی را به یکدیگر نزدیک نمود. انواع نظام های سیاسی از نظر صاحب جواهر عبارتند از: (8)الف: حکومت سلطان حق؛ب: سلطان جائر موافق؛ج: سلطان جائر مخالف؛د: ولایت فقیه. 7. شکل مطلوب حکومتصدرالمتألهین و صاحب جواهر هر یک با منظر خاص خویش نسبت به شکل مطلوب حکومت به یک نظر واحد می رسند که عبارت است از حکومت و ولایت سیاسی انبیا در عصر حضور نبی؛ حکومت و ولایت سیاسی امامان معصوم در عصر حضور معصوم؛ و حکومت و ولایت سیاسی فقیهان مجتهدِ عادل در عصر غیبت.(9) ادامه دارد...منابع:1. لک زایی، ص81؛ ایزدهی، ص36 و 43.2. لک زایی، ص55.3. همان، ص90-93.4. همان،ص93.5. ایزدهی، ص30.6. ایزدهی، ص77، لک زایی، ص102.7. لک زایی، ص123.8. ایزدهی، ص80-86.9. لک زایی، ص133-140؛ ایزدهی، ص96.نویسنده: سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن