تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797568137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثت - اصل نبوت (6)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثتاصل نبوت (6)
ای رسول خدا
نبوت خاصه در بخش پیشین به اثبات نبوت عامه پرداختیم و برخی از دلایل ذکر شده در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفتیم مبحث نبوت عامه را می توان مقدمه ای دانست برای اثبات نبوت خاصه. در بخش پیشین بطور کلی اثبات شد که وجود انبیاء برای تکامل و سعادت بشر ضروری است و اینک می خواهیم به اثبات نبوت حضرت رسول اکرم (ص) بپردازیم. بدیهی است پذیرش نبوت عامه به این معنا نیست که هر شخصی که ادعای نبوت و پیامبری کرد مورد تایید انسان های زمان خود و دیگر زمان ها قرار گیرد. بلکه باید ادعای هر کسی را با معیارهای لازم سنجید و در صورتی که حائز چنین معیارهایی بود می توان دعاوی او را از سوی خداوند متعال دانست. از آنجا که در مقالات پیش رو  قصد داریم به مسئله پیامبری حضرت رسول (ص) بپردازیم لازم است شرایط زمانی، مکانی، فرهنگی، خانوادگی و .... که پیامبر اکرم (ص) در آن شرایط به پیامبری برانگیخته شد را مورد توجه قرار دهیم. لازم به ذکر است که ذکر همه این مطالب در این مجال نمی گنجد لذا تلاش می کنیم بطور کلی به برخی مطالب مورد نیاز در این زمینه اکتفا کنیم.   مشخصات فردی پیامبر گرامی اسلام (ص) مشهور علمای شیعه معتقدند که پیامبر اسلام در یکی از تاریکترین اعصار بشریت ، عصری که آدمیان جز شرک و بت پرستی ، ستم به زیر دستان و بردگان نمی شناختند و مورخین نام آن را « عصر جاهلی » گذارده اند ، در سرزمین حجاز – شهر مکه – دیده به جهان گشود. ولادت حضرت رسول (ص) در«عام الفیل»1  بوده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اولاد حضرت اسماعیل فرزند ابراهیم خلیل است؛ پدر او ، عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قصی بن کلاب بن مره بن کعب بن لوئی بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر بن کنانه بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان بود. مادر وی « آمنه » دختر « وهب بن عبدمناف بن زهره بن کلاب » بود. نام : محمد(ص)نام پدر : عبدالله بن عبدالمطلبنام جد : عبدالمطلبنام مادر: آمنه دختر وهبالقاب : رسول الله، خاتم النبین، مصطفیکنیه : ابوالقاسمولادت : 17 ربیع الاولرحلت : 28 صفر المظفرمدت عمر : 63 سالنیاکان پیامبر گرامی اسلام هرگز بت پرست نبودند. پدر ، مادر ، اجداد وجدات ( نسب های پدری و مادری ) آن حضرت همه و همه مسلمان و مومن بوده و نطفه نورانی او در هیچ صلب و رحم مشترک میان کفر و اسلام و ایمان و شرک قرار نگرفته است. برای مثال «عبد المطلب»، جدّ پیامبر اسلام خدا را به یگانگی می شناخت و به نذر وفا می کرد، و به سنت هائی پایبند بود که در سنت رسول خدا پذیرفته شد؛ وفای به نذر، و پرداخت صد شتر در دیه و حرمت نکاح محارم و منع ورود به خانه ها از پشت آن ها و بریدن دست دزد و نهی از زنده به گور کردن دختران و مباهله، و حرمت می گساری، و حرمت زنا، و حد زدن زناکار، و این که نباید هیچکس برهنه پیرامون کعبه طواف نماید و پذیرائی از میهمان و اینکه نباید هزینه حج را جز از اموال پاکیزه خود بپردازند و بزرگ داشتن ماه های حرام، و تبعید کردن زنان مشهور زناکار و خمس دادن از گنج ها و سقایت حاجیان، و هر طوافی را هفت شوط قرار دادن (بحار الانوار، ج 15، ص 127).حضرت امیر (ع) نیز در نهج البلاغه می فرمایند: «خدای تبارک و تعالی از لحظه ای که پیغمبر را از شیر گرفتند بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را قرین او فرمود تا اخلاق نیکو و صفات پسندیده را به وی بیاموزد»آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثتحضرت رسول اکرم (ص) قبل از بعثت خود، هرگز از آئین مشرکین و بت پرستان و سنتها و مراسم شرک آلود و غلط ایشان پیروی نکرد. ایشان قبل از بعثت عبادتهائی از قبیل نماز و روزه و طواف و حج و عبادتهای دیگری انجام می داده است. با توجه به این مطلب، ممکن است این سوال در ذهن خواننده ایجاد شود که رسول خدا (ص) در عمل به دستورات و اعمال دینی تابع چه شریعتی بود؟ شریعت انبیاءگذشته و یا شریعت خود که بعدامامور به ابلاغ و اظهار آن گردید (اسلام) و در آن وقت تنها خودآنحضرت مامور به پیروی و انجام اعمال آن بود؟
رسول خدا
برخی معتقدند آنحضرت تابع شریعت های پیامبران قبل از خود (شریعت نوح علیه السلام، شریعت ابراهیم علیه السلام، شریعت موسی علیه السلام، شریعت عیسی علیه السلام) بوده است. ولی به نظر برخی دیگر  پیامبر گرامی تابع شریعت خاصی نبود و هر آنچه برایشان ثابت می شد که از شریعت است را عمل می کردند. ایشان معتقدند کسانی که بر تبعیت حضرت رسول از ادیان پیشین تاکید می کنند تابع غرض ورزی و دست سیاست بازان و قصه پردازان یهود و نصاری شده که تلاش می کردند اثبات کنند شریعت اسلام پیرو همان شرایع یهود و نصاری است ورسول خدا(ص)نیز تابع موسی و عیسی بوده است. هر یک از این دو گروه برای ادعا خود دلایلی می آورند ولی قول دیگری در این زمینه وجود دارد که معتقد است؛ رسول خدا(ص)پیرو شریعت و آئین خود یعنی آئین مقدس اسلام بوده روایات بسیاری است که برخی از آنها صراحتاً حضرت رسول را قبل از بعثت نیز «نبی» می دانند. «کنت نبیا و آدم بین الروح و الجسد» من پیامبر بودم در وقتی که آدم میان روح و بدن بود (الغدیر ج 9 ص 287،بحار الانوار ج 18 ص 278)حضرت رسول اکرم (ص) قبل از بعثت خود، هرگز از آئین مشرکین و بت پرستان و سنتها و مراسم شرک آلود و غلط ایشان پیروی نکرد. ایشان قبل از بعثت عبادتهائی از قبیل نماز و روزه و طواف و حج و عبادتهای دیگری انجام می داده استبعثت پیمبران الهی مراحل و درجاتی داشته است که یکی از آن مراحل «نبوت » است که پیش از مرحله رسالت بوده است. در مرحله نبوت پیامبران الهی از طریق فرشتگان، خواب و یا از طریق الهام وحی را دریافت می کردند و  مامور به عمل بدان می شدند ولی مامور به ابلاغ و رساندن آنها بدیگران نبودند. «ان الله تبارک و تعالی اتخذ ابراهیم عبدا قبل ان یتخذه نبیا و ان الله اتخذه نبیا قبل ان یتخذه رسولا و ان الله اتخذه رسولا قبل ان یتخذه خلیلا و ان الله اتخذه خلیلا قبل ان یجعله امامافلما جمع له الاشیاء قال:انی جاعلک للناس اماما» براستی که خدای تعالی ابراهیم را به بندگی خویش برگرفت پیش ازآنکه به نبوت برگیرد، و خدای تعالی او را به نبوت خویش برگرفت پیش از آنکه به رسالت برگیرد، و به رسالت برگرفت پیش از آنکه به دوستی خودبرگیرد،و به دوستی برگرفت پیش از آنکه به امامت برگیرد و چون همه اینها را برای او گردآورد فرمود «من تو را برای مردم امام قرار دادم» (الاصول من الکافی باب طبقات الانبیاء و الرسل و الائمة ج 2)حضرت امیر (ع) نیز در نهج البلاغه می فرمایند: «و لقد قرن الله به(ص)من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته یسلک به طریق المکارم و محاسن اخلاق العالم لیله و نهاره»«خدای تبارک و تعالی از لحظه ای که پیغمبر را از شیر گرفتند بزرگترین فرشته از فرشتگان خود را قرین او فرمود تا اخلاق نیکو و صفات پسندیده را به وی بیاموزد» (نهج البلاغه؛ خطبه قاصعه) نوشته علیزاده، گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت1- عام الفیل همان سالی است که اصحاب فیل به سرکردگی ابرهه بمکه حمله کرده و به وسیله پرنده های ابابیل نابود شدند.منابع: نهج البلاغه، سید جعفر شهیدی (مترجم)، انتشارات علمی فرهنگی، 1387آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، انتشارات دانشگاه تهران، 1385رسولی محلاتی، سید هاشم، درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ج1و ج 2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1385محمدبن یعقوب کلینی، اصول الکافی، انتشارات اسوه، 1386علامه امینی، عبدالحسین، الغدیر، (مترجم؛ اکبر ثبوت)، بنیاد بعثت، 1387برای مطالعه بیشترمحمدتقی مصباح یزدی، معارف قرآن (4 و 5): راه و راهنماشناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1386جعفر سبحانی تبریزی، منشور عقاید امامیه: شرحی گویا و مستدل از عقاید شیعه اثنی عشری در یکصد و پنجاه اصل، انتشارات امام صادق (ع)، 1385مرتضی، مطهری، نبوت، انتشارات صدرا، 1388رسولی محلاتی، سید هاشم، درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ج1و ج 2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1385آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، انتشارات دانشگاه تهران، 1385 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن