محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797886513
تفاوت درخواست رجعت و خروج کافران و تبهکاران در قیامت چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: آیتالله جوادی آملی؛
تفاوت درخواست رجعت و خروج کافران و تبهکاران در قیامت چیست؟
آیتالله جوادی آملی گفت : بر اساس آیات قرآن میتوان گفت تبهکاران و کافران در روز قیامت دو درخواست دارند یکی رجعت و دیگری خروج.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 10 تا 14 سوره «غافر» بیان کرد: انسان همانطوری که در بیرون یعنی در فضای جسم دارای شئون مختلفی است و هر کدام از این شئون وظایفی را بر عهده دارند یعنی بعضی از آنها مسئول ادراک هستند مانند چشم و گوش و بعضی دیگری مسئول کار و انجام هستند مثل دست و پا، همین مسااله در درون انسان نیز وجود دارد یعنی انسان دارای قوای متعددی است بخشی از قوای درون مسئول ادراک هستند اندیشه به عهده آنهاست که عقل نظری نام دارد و برخی از قوای درونی انسان نیز مسئول حرکت، کار و ارادهاند که عقل عملی نام دارد که بر اساس آنچه ائمه در روایات فرموده اند عقل آنچیز است که با آن خداوند عبادت شود و بهشت کسب شود.
وی ادامه داد: گاهی این عقل عمل تحت سلطه عقل نظر است که این نیاز به جهاد دارد اما گاهی نیز این عقل عمل تحت سلطه هوی نفس است همانطور که حضرت علی (ع) میفرماید: «کم من عقل اسیر تحت هوی امیر». بر این اساس اگر این عقل عملی که مسئول اراده و تصمیم است به اسارت نفس در آمده باشد عقل نظر که مسئول علم و اندیشه است ممکن است مطلبی را صد در صد بفهمد ولی نتواند تصمیم بگیرید چرا که تصمیم، عزم و اراده و کار به عهده عقل عمل است که به اسارت هوی نفس در آمده است بنابراین ممکن است کسی به حقانیت مطلبی اذعان کند ولی به آن عمل نکند مانند جایی که انسان مار و عقرب را میبیند ولی دست و پایش که کاری از او ساخته است فلج است اما چشم که کاری از او ساخته نیست. به عالم بی عمل نمیتوان گفت که مگر تو آیه را ندیدی مگر این مطلب را نمیدانستی چرا که آن قوهای که مسئول علم است با عمل بیکارهاست. عالم بی عمل مانند کسی است که مار و عقرب را میبیند ولی فلج است و دست و پایش کار نمیکند. علمی و عقلی کار گشاست که در خدمت عبادت الهی باشد «العقل و ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». بنابراین فرق بین عزم و جزم به اندازه تفاوت آسمان و زمین است چرا که جزم برای عقل نظر است و عزم برای عقل عمل است و این دو با هم متفاوتاند و لزوماً عمل تابع نظر نیست.
این مرجع تقلید عنوان کرد: بنابراین آن کس که عقل عملیاش اسیر هوس اوست در حقیقت هوسش او را به بند كشيده است. ارادهاش زنجيري است. اين هيچ مشكل علمي ندارد. شما حالا برايش آيه بخوان، اين خودش براي ديگران تفسير ميكند! و در اين بخشي كه مربوط به انديشه است، مجتهد است. اما با جزم مشكل عمل حل نميشود. او بايد عزم كند ولي عزم بسته است. يعني هوس اين عقلي را كه فرمودند (العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان) را به بند كشيده است. کسی میتواند از این بند رها شود که آن را درمان کرده باشد. مانند پیامبر (ص) که به بیان حضرت علی (ع) طبیبی بود که طبش را دور میزد نه اینکه خودش را طور بزند. آنجایی که باید مرحم بگذارم مرهم میگذاشت و آنجایی که باید داغ کند داغ میکرد. بنابراین برای معالجه جایی را باید مرهم گذاشت و جایی را باید داغ کرد و این کار، کار هر کسی نیست بلکه کار طبیب است. پس عالم بی عمل را باید از راه اداره، عزم و نیت که عقل عملی است و شکسته خورده است جراجی و معالجه کرد.
وی ادامه داد: در قیامت عدهای گرفتار عذاب الهی هستند اینها کسانیاند که بر اساس آیات قبلی وقتی نام خداوند نزد آنها برده میشد مشمئز میشدند و نسبت به انبیاء بد دهنی میکردند، اینها کسانی هستند که به توحید در دنیا شرک ورزیدند از همین رو خداوند در آیه نهم سوره غافر میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِنْ مَقْتِكُمْ أَنْفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمَانِ فَتَكْفُرُونَ؛ به يقين، كسانى كه كافر شدهاند، آن گاه كه عذاب قيامت را میچشند، از سوى خدا به آنان ندا داده میشود كه: قطعاً دشمنى خدا با شما سخت تر از دشمنى شما با خودتان است. شما آن گاه با خود دشمنى كرديد و اين عذاب را براى خود فراهم آورديد كه به ايمان فرا خوانده میشدید ولى كفر میورزیدید» مشرکان وقتی که عذاب و دشمنی خداوند را در قیامت میبینند به خداوند میگویند که خدایا ما در دنیا مشکلی اعتقادی و عملی داشتیم، مشکل نظری و اعتقادی ما الان حل شد و ما همه ایمان آوردیم اما در قبال مشکل عملی خود نیز اعتراف میکنیم لذا ما را دوباره باز گردان تا عمل خوب انجام دهیم. کافران و تبهکاران تا زمانی که وارد سوخت و سوز نشدند درخواست رجعت به دنیا میکنند و زمانی که در چرخه سوخت و سوز قرار میگیرند درخواست خروج میکنند و این تفسیر این است که در برخی از آیات به درخواست رجوع تبهکاران اشاره شده است و در دیگر آیات به درخواست خروج تبهکاران اشاره شده است. بنابراین آیه یازدهم این سوره که سخن از خروج است در زمانی است که تبهکاران و کافران گرفتار عذاب الهی هستند «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ»
آیتالله جوادی بیان کرد: در این آیه کافران به تعداد موت و احیای خود اشاره میکنند و به جای اینکه خداوند از چهار جمله برای این مساله استفاده کند یعنی بگوید اول ما از زندگی دنیوی میراندی، بعد در برزخ زنده کردی، سپس ما را دوباره میراندی و در قیامت زندهکردی اینگونه بیان کرد: «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ» بنابراین انسان دو احیا و دو اماته دارد و حتماً قبل از هر اماتهای احیاست به همین دلیل است که در این آیه اول با اماته شروع شده است.
وی ادامه داد: برخیها در مورد این آیه معتقدند که «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ» شامل رجعت هم میشود چون این آیه مانند آیه چهارم از سوره ملک که فرموده است «فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ» این «کرتین» معنایش ما فوق واحد است یعنی چیزی که بیش از یک است که ممکن است 5 یا شش بار را هم شامل شود. بنابراین معنای این کلمه این نیست که اگر دو مبار مراجعه کنی مشکلی نخواهید و اگر بیشتر یا کمتر مراجعه کنی مشکلی خواهی دیدی بلکه معنایش این است که هر چند بار مراجعه کنید مشکلی نخواهی دید. بنابراین در این آیه سور غافر نیز منظور از «اثنتین» یعنی «ما لیس بواحد»؛ بیشتر از یک که ممکن است دو یا هر عدد دیگری به غیر از یک باشد.
اما به نظر میرسد این سخن تام نیست چرا که در اینجا از عدد استفاده کرده است یعنی «اثنین» که معنایش دو است. بنابراین وقتی که از عدد استفاده کرده است معلوم میشود که همان دو بار درست است. اما این دلیل ندارد که موت و احیا حصر در دو باشد و رجعت نفی شده باشد بلکه این دوبار احیا و اماته در مورد همین افرادی است که مورد بحث است و ممکن است این احیا و اماته در مورد افراد دیگر فرق کند. علاوه بر این اینطور نیست که رجعت برای همه بشر باشد بلکه رجعت برای افراد خاصی است، این مطلب را همه روایاتی که در مورد رجعت نقل شدهاند ثابت میکند.
انتهای پیام/
کد خبر: ۵۱۱۸۶۸۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
اثر حفظ آبرو در قیامت چیست؟
حدیث روز اثر حفظ آبرو در قیامت چیست در ادامه حدیث روز را در مورد آبروی مومن از پیامبراکرم ص بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران عن النبی صلیالله علیه واله انه قال من طلب لدنیا حلالا اِستعفافاً عن المسالة و سعیاً علی عیاله و تَعطُّفاً علی جاره لَقِیَ اللهَ و وجهُتفاوت ملائکه جبروتی با ملائکه ملکوتی چیست؟
پرسمان تفاوت ملائکه جبروتی با ملائکه ملکوتی چیست ریشه لغوی کلمه ملائکه از مَلَک است که به معنای اقتدار و سلطه داشتن بر چیزی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص علم کلام اینکه فرق ملائکه جبروتی با ملائکه ملکوتی چیست پاسخ در موضوع فرق میان ملائکهدرخواست رئيس جمهور يمن براي خروج عناصر مسلح حوثي از صنعا
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۸ ۱۴ب ظ درخواست رئيس جمهور يمن براي خروج عناصر مسلح حوثي از صنعا رئيس جمهور يمن خروج عناصر مسلح حوثي را از پايتخت اين کشور خواستار شد به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج عبد ربه منصور هادي رئيس جمهور يمن خروج عناصر مسلح حوثي را از صنعا پايتخت اين کشور شردرخواست مادر گروگان ژاپنی و پدر گروگان اردنی/ هدف داعش چیست؟
درخواست مادر گروگان ژاپنی و پدر گروگان اردنی هدف داعش چیست دانلود لینک ۰۹ ۱۱ ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰مهمترین دلیل خروج نقدینگی از بازار مسکن چیست؟
سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۶ رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک مهمترین دلیل خروج نقدینگی از بخش مسکن را ناامنی این بخش برای سرمایهگذاران دانست محمود نوروزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه مرکزی اظهار کرد رکود در بازار مسکن همچنان حکمفرماست وی افزودتفاوت پروتکلهای ایمیل POP3 ،IMAP و Exchange چیست؟
به گزارش جام جم کلیک در صورتی که از نرمافزاریهای مدیریت ایمیل روی گوشیهوشمند تبلت یا کامپیوتر خود استفاده کرده باشید با واژههایی چون POP3 IMAP یا Exchange در تنظیمات روبرو شدهاید در ادامه به بررسی انواع پروتکلهای ایمیل و همچنین تفاوت آن&zwدر بهشت و درجهنم چیست؟
حدیث روز در بهشت و درجهنم چیست این هفته قصد داریم حدیث روز را پیرامون حیا در اینجا قرار دهیم که امیدواریم استفاده وبهره لازم را از احادیث ببرید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران امام كاظم عليه السلام اَلحَياءُ مِنَ الايمانِ وَ الايمانُ فِى الجَنَّةِ و َالبَذاءُ مِنَ الدرخواست کمیسیون هنر و معماری برای حمایت بیشتر از تئاتر - اخبار ایران و جهان |
درخواست کمیسیون هنر و معماری برای حمایت بیشتر از تئاتر شناسهٔ خبر 2473127 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ هنر > تئاتر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد به گزارش خبرگزاری مهر اردشیر صالح پور دبیر سی و سومین جشنوترجیح محمد علی طالبی در فیلمسازی چیست؟
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ محمدعلی طالبی ضمن معرفی فیلمش در برنامه یک فیلم یک سلام گفت خیلی خوب است که فیلمهای کودک در جشنوارهی فیلم فجر دیده شود به گزارش ایسنا مراسم معرفی قول شامگاه 25 دی ماه با حضور محمد علی طالبی کارگردان علی محمد قاسمی فیلمبردار آرش طالبی تدوینگر ومحبوب ترین شغل نزد خداوند چیست؟
محبوب ترین شغل نزد خداوند چیست در این میان برخی مشاغل اهمیت بیشتری ندارند و نبودشان لطمهای سنگین به تمام اقشار جامعه وارد خواهد ساخت به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران برای آنکه چرخ مملکتی به چرخش درآید هر کس وظیفه دارد نقشی را به عهده گرفته و آن را به خوبی انجام دهد برخدرخواست آنجلینا جولی از رهبران جهان
درخواست آنجلینا جولی از رهبران جهان امیدواریم خانم هنرپیشه بتواند با این فرمایشات خود مشکلی را که سیاستمداران و رهبران برجسته دنیا طی پنج سال گذشته نتوانسته اند حل کنند را به سرانجام برساند برترین ها در حالی که دوستان هالیوودی آنجلینا جولی در مراسم جایزه اپنج حریم مملکت خداوند بزرگ چیست؟
حدیث روز پنج حریم مملکت خداوند بزرگ چیست در ادامه حدیث روز را در مورد آبروی مومن از پیامبراکرم ص از قول امام حسین ع بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران اباعبدالله الحسین ع می فرمایند لِلهِ عَزَّ و جَلَّ فی بِلَادِهِ خَمسٌ حُرَم حُرمَةٌ رَسولِ اللهِ و حُرمَةُ- پنج تیتر متفاوت در صفحه نخست پنج روزنامه چاپ شیراز
پنج تیتر متفاوت در صفحه نخست پنج روزنامه چاپ شیراز شیراز- ایرنا- روزنامه های چاپ شیراز تیترهای نخست شماره روز یکشنبه خود را به موضوعات متفاوتی از حوزه های فرهنگی اقتصادی سیاست خارجی و دفاعی اختصاص دادند به گزارش ایرنا روزنامه عصر مردم یکشنبه سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی- اهانت به ساحت پیامبر (ص) ناشی از بی تفاوتی جامعه جهانی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان اهانت به ساحت پیامبر ص ناشی از بی تفاوتی جامعه جهانی است شاهرود - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت توهین به ساحت پیامبر اکرم ص ناشی از بی تفاوتی جامعه بین المللی و مدعیان حقوق بشر است به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل تروایت متفاوت حداد عادل از شیار ۱۴۳
روایت متفاوت حداد عادل از شیار ۱۴۳ تاریخ انتشار شنبه 6 دی 1393 ساعت 13 49 | شماره خبر 1772348880544181622 تعداد بازدید 181 پ پ دکتر غلامعلی حداد عادل پس از تماشای فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار در یادداشتی نوشت حقیقتی که به فیلم اعتبار بخشیده ایمان است و میوههایپردیس سینمایی چارسو افتتاح میشود/ ارائه نشدن درخواست مکتوب استانها -
همزمان با سی و سومین فیلم فجر پردیس سینمایی چارسو افتتاح میشود ارائه نشدن درخواست مکتوب استانها شناسهٔ خبر 2471216 چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۲ هنر > سینمای ایران مدیر امور سینماهای سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از افتتاح پردیس سینمایی چارسو همزمان با آغاز این دوربنیاد شعر و ادبیات داستانی در مسیری جدید شرح وظایف دو معاون شعر و داستان چیست
بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مسیری جدیدشرح وظایف دو معاون شعر و داستان چیستبا معرفی دو معاون شعر و داستان در بنیاد شعر و ادبیات داستانی بزودی شاهد تغییر روند فعالیتها در این دو بخش خواهیم بود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس واگذاری جوایز بزرگ و مهم در کشور به بنی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها