تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797872887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن منسوب به امام حسن عسگری (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: قرآن منسوب به امام حسن عسگری (ع)


این قرآن به شماره ۱۲۰۴ در «دفتر اموال فرهنگی موزه» به ثبت رسیده، صفحات آن به خط کوفی نوشته شده است. قدمت این اثر گرانقدر، با توجه به نوع خط و نوع تزئینات و کتابت آن روی پوست، به قرن سوم هجری می رسد.
این قرآن دارای 324 ورق، ابعاد هر ورق 17 در 5 / 23 سانتیمتر، قطع وزیری کوچک بیاضی، جلد چرمی با نقوش ترنج و سرترنج و لچک ترنج ضربی است .

این کتاب شریف در دوره صفوی ( سال 956 ق) به دست شاه قلی مهردار به  آستانه مقدسه حضرت معصومه علیهاالسلام  وقف شد و  وقف‏نامه در ابتدای کتابت مشاهده می‏ شود.

هر صفحه از این  قرآن دارای دوازده سطر است، سر سوره‏ ها و ترنج های حواشی صفحات با قلم زرین کتابت شده و صفحات اولیه آن دارای راده‏ نویسی است.

خط کوفی به کار رفته در این قرآن، از جمله خطوطی است که از نظر رعایت دقیق اصول «خوشنویسی» اهمیت فوق العاده داشته و از نقطه نظر زیبایی شناختی و مهارت‏ های گرافیکی، بسیار حائز اهمیت است .
قران منسوب به امام حسن عسگری


در این اثر گرانقدر دو شیوه اعراب گذاری را مشاهده می‏ کنیم:

1. اعراب گذاری به شکل نقطه ‏های شنجرفی.

2. اعراب گذاری رایج معمولی (به شکل فتحه، کسره، تشدید و...)

البته هر دو نوع آن، الحاقی است و بعدها پس از کتابت قرآن به انجام رسیده است. لیکن اعراب گذاری با نقطه شنجرفی، از قدمت بیشتر و اعراب گذاری دوم، از قدمت کمتری برخوردار است.

یادآوری این مهم خالی از فایده نیست که قرآن‏ های مکتوب در صدر اسلام تا سال 67 ق. بدون اعراب بود؛ بعدها چون قرائت قرآن بدون اعراب سبب بروز برخی مشکلات می‏ شد، لزوم اعراب گذاری قرآن ضرورت یافت.

بنا بر قول مشهور، امیرمؤمنان علی ا‏بن ابیطالب علیه‏ا سلام شاگردش ابوالأسود دوئلی (متوفای 69 ق.) را امر فرمود که برای حفظ و پاسداری از زبان عربی  به ویژه تسهیل در قرائت قرآن، قواعدی وضع کند.

ابوالأسود برای نشانه گذاری فتحه، کسره و ضمه و تنوین، «نقطه» را انتخاب کرد که با رنگی متفاوت با خط قرآن نوشته می شد؛ بدین ترتیب که برای فتحه، یک نقطه بالای حرف و برای کسره، یک نقطه در زیر حرف و برای ضمه، یک نقطه در وسط یا در جلوی حرف قرار می‏ دادند و دو نقطه، علامت تنوین بود.

این روش تا سال 175 ق. (اواخر قرن دوم) ادامه داشت، در عهد خلافت سفاح، خلیل بن احمد فراهیدی، نقطه‏ های ابوالأسود را به نشانه‏ های ـَـِـُ تبدیل کرد و همچنین وی توانست همزه، تشدید و تنوین را وضع کند.

همان‏ طور که اشاره شد، در این کتاب شریف علاوه بر اعراب گذاری به نقطه، در بسیاری صفحات، اعراب رایج کنونی با مرکب مشکی به شکل فتحه، کسره، سکون، تشدید وغیره مشاهده می‏ شود که به شکلی بسیار ابتدایی و غیر هنری انجام شده و به زیبایی صفحات قرآن لطمه وارد کرده است. این اعراب گذاری، الحاقی است و به نظر می‏ رسد مدت ها پس از کتابت متن قرآن شده است .

در آخرین صفحه قرآن، ذیل کادر مستطیلی که دارای نقوش ساده گیاهی است، عبارتی الحاقی و متفاوت با خط اصلی قرآن (کوفی) در دو سطر، به خط نسخ کهن مشاهده می‏ شود که به واسطه آن، این قرآن شریف به امام حسن عسکری علیه‏السلام نسبت داده شده است. متن عبارت چنین است:

«... حسن بن علی رضی‏الله... سنه احدی...»

در باره این  قرآن ، اگر چه دلیل قطعی بر این انتساب در دست نداریم ـ چون نوع خط و شیوه کتابتِ عبارتی که باعث انتساب این قرآن شده با شیوه کتابت و نوع خطی که در سراسر قرآن مشاهده می‏شود متفاوت استـ اما از آنجا که ائمه معصومین علیهم‏السلام خود در زمره کُتاب و حُفاظ قرآن و مهم ‏تر این که نزدیک ‏ترین افراد بشر و عامل ‏ترین آنها به قرآن محسوب می‏ شوند، بنابراین هیچ بُعدی ندارد که برخی قرآن‏ها توسط ائمه معصومین علیهم‏السلام کتابت شده و از گزند حوادث مصون مانده و به دست ما رسیده، اگرچه بدون نام کاتب باشد.

البته علاوه بر قداست ویژه ‏ای که قرآن کریم دارد، شرافت و عظمت کاتب نیز ـ به ویژه اگر امام معصوم علیه‏السلام باشد ـ امتیاز دیگری برای این کتاب الهی و معجزه جاوید نبوی، می‏افزاید.

همان طور که اشاره شد، وقف این قرآن به آستانه حضرت معصومه علیه‏السلام در دوره صفوی توسط «خلیفه شاه قلی مُهردار» صورت پذیرفته و دارای وقف‏ نامه‏ ای در 9 سطر است که مفاد آن به شرح ذیل می‏باشد:

«بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله الذی جعل الوقف ذریعة لنیل السعادات الاُخرویة فی دارالقرار والصلوة والسلام الاتمان و الاکملان الاشرفان علی سیدالأنبیاء والمرسلین محمد و آله الطاهرین الاخیار و بعد فقد وقف هذا المصحف المجید الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه تنزیل من حکیم حمید، الحضرت الأمیر الجلیل عمدة الأجلاء فی زمانه خلیفه شاه قلی مُهردار علی المؤمنین المتوطنین و المجاورین والزایرین روضة السیدة العلیة، العلویة الزکیة الطاهرة النقیة سلیلة ائمه اطهار ستی فاطمة بنت الامام الهمام ابی ابراهیم موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیهما و علیها مشروط بأن یکون المصحف الشریف موضوعا فی داخل قُبتها الشریفة و لایخرج منها الی مکان من الأمکنة لایرهن و لابغیره، وقفا صحیحا شرعیا مؤبدا مخلدا بحیث لا یورث و لا یباع و لا یرهب و لا ینقل بوجه من الوجوه و لابغیر، فمن غیره او بدله فانما اثمه علی الذین یبدلونه. و کان ذلک فی شهر ربیع الاول المنتظم فی سلک شهور سنة ست و خمسین و تسعمائة هجریة و الحمد وحده العزیز.»

در این «وقف‏نامه» ضمن حمد و ثنای الهی، به وقف این قرآن شریف بر جمیع مؤمنان، ساکنان، مجاوران و زائران حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دختر موسی بن جعفر علیه‏السلام اشاره شده است. و تاریخ وقف در انتهای وقف‏نامه، 956 ق. (همزمان با حکومت شاه طهماسب اول صفوی 930 - 984 ق.) تصریح شده است.

منبع: سایت سخن تاریخ
 


پنج شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن