تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796770400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کاخ هاي پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 کاخ هاي پايتخت
کاخ هاي پايتخت وجود کاخ ، در هر شهري که براي مدتي پايتخت بوده است ، حتمي است . اصفهان هم يکي از همين شهرهاست . اين شهر ، در چند دوره از تاريخ ايران ، پايتخت بوده است . اما آنچه امروز ، از کاخ هاي آن باقي است ، مربوط به عصر صفويان است . هر چند همه ي اصفهاني ها ، قطعا کاخ عالي قاپو ، کاخ چهلستون و کوشک هشت بهشت را مي شناسند ، ولي در اينجا برآن شديم تا به اختصار به بيان گفتني هايي در مورد اين کاخ ها بپردازيم . کاخ عالي قاپو به ضلع غربي ميدان نقش جهان که نگاه کني ، متوجه حيطه ي سلطنتي مي شوي ، که چون شکل مثبتي در فضا قد برافراشته است . آن را کاخ عالي قاپو نام نهاده اند. عالي قاپو را از کلمه ترکي «الي قبع» به معني «در بزرگي که بدون قفل بسته است و بدون کليد باز مي شود» گرفته اند. اين کاخ پنج طبقه ، در زمان شاه عباس اول براي پذيرايي از مهمانان خارجي دربار بنا گرديد . مي بيني بناي کاخ ، فاعلانه به درون فضا قدم پيش نهاده تا هم ديد تماشاگران بر صحنه ي ميدان کامل شود و هم نوعي دروازه را جلوي در ورودي ايجاد کند. اما بر خلاف مفهوم دروازه که پيشبرنده ي حرکت است ، اين مدخل ، راه حرکت تو را سد مي کند. يعني ورود به خانه ي سلطان مستلزم کسب اجازه است . شگفتي اين کاخ اين است که از هر طرف به آن نگاه کني ، تعداد طبقاتش تغيير مي کند . از رو به رو 2 طبقه ، از پشت 5 طبقه و از پهلو 3 طبقه به نظر مي رسد . ايوان کاخ ، جذاب ترين بخش آن است . شاه و مهمانان او از اين ايوان مراسم آتش بازي ، مسابقه ي چوگان و رژه ي سپاهيان را تماشا مي کردند. پس اينجا ، فراسوي ميدان ، صفه اي شاهانه از آن بالا ، فضاي بزرگ عمومي را زير نظر دارد . اما منظره ي اتاق هاي پذيرايي ، پرديس حيطه ي سلطنتي است . پرديس که آن طرف کاخ قرار داشت در بخش هاي چهار گوش نظم يافته بود و طرح تصوري باغ ايراني را به نمايش مي گذاشت . در بخش پشت ايوان اتاق هاي متعددي وجود دارد که اتاق شاه نشيني با نقاشي هاي حيرت انگيز آن ، جلوه ي خاصي دارد.در طبقه ي بالاي اين تالار هم ، اتاق هاي زيادي دارد که گچ بري ها ، نقاشي ها و رنگ آميزي هاي سحر آميزي بر آن نقش بسته اند ، آخرين طبقه داراي گچ بري هاي خاص و تو خالي است ، که درباره ي اين گچ بري ها ، افسانه هاي زيادي وجود دارد . قبلا مردم مي گفتند که مطربان در اين اتاق ها را مي بستند ، مي نواختند و مي رفتند . بعد زن هاي حرم شاه مي آمدند و در اتاق ها ، آن موسيقي را مي شنيدند . اما اين حرف به نظر خيلي غير واقعي مي آيد. هر چند مي توان گفت ، چون اين سطح هاي گچ بري شده سخت بوده ، صداي موسيقي را تشديد مي کرده است ، پس در اين اتاق ها مي نواخته اند و مي شنيده اند . همچنين برخي مي گفته اند که اين نقش هاي تنگ ، کاسه و بشقاب جاي اين ظرف ها بوده ولي اين نقش ها ظريف تر و شکننده تر از آن است که بتوان چيزي در آنها گذاشت يا برداشت .اما شايد وجود اين نقش ها دليل ديگري هم داشته باشد. موسوي فريدوني در کتاب «اصفهان از نگاهي ديگر» مي نويسد : «معمار پنج طبقه را با مصالح قديمي ساخته و بالا رفته . دانش مقاومت مصالح هر دم به او نهيب مي زند : سازه را سنگين مکن. ديد هنري به او هشدار مي دهد : مکعب مساز. چون معماري سنتي ما به هر ترفندي بوده از مکعب فرار کرده است . تعريف و تعبير معماران قديمي از سقف مثل آسمان بوده و هيچ گاه سقف را مثل کف صاف نمي ساخته اند. پس نبوغ معمار به دادش مي رسد و تيغه هاي گچي بسيار نازک سقف کاذب را مقرنس مي کند و براي اين که سازه باز هم سبک تر شود شکل ظرف ها را هم در آنها در مي آورد.»به طور کلي ، کاخ حالتي دلنشين و مهربان دارد و اصولا در تو القاي ترس نمي کند. بلکه بر عکس ، اين همه اتاق ، پستو ، طاقچه و پلکان ، فضاي شادي را به وجود آورده اند و نقاشي ها هم شادي اين فضا را دو چندان مي کنند.کاخ چهلستونهر ساختماني که ستون هاي زيادي داشته باشد کاخ نيست . نماسازي چهلستون با کل ساختمان آن کاملا مربوط است . چون هدف معمار در ايجاد اين نما ، تلفيق آنچه که انسان خلق کرده (ساختمان کاخ) و آنچه خداوند انسان خلق کرده (طبيعت باغ و آب و آفتاب) ، بوده است . اين را مي تواني در ارتفاع کم کف ايوان از سطح باغ که فاصله ي معماري را از طبيعت به حداقل رسانده است . حس کني . تا آنجا که متوجه نشوي داخل جايي شده اي .يعني معمار مي خواهد طبيعت را به داخل ساختمان بکشاند. معماري اين کاخ ترکيبي از معماري چيني ، فرنگي و ايراني است ، ولي به دليل بازي با آب و نور (حوض و آيينه ) عنصر ايراني بيش از عناصر ديگر جلب توجه مي کند. در گذشته ، بدنه ي ستون هاي چوبي چند وجهي و سر ستون هاي مقرنس آن با آيينه پوشيده شده و روي آنها نقاشي هاي زيبا و شگفت انگيزي نقش بسته بود. روي سقف را هم با طلا و لاجورد نقاشي کرده بودند و بدنه ي ايوان اصلي کاخ به کل ، آيينه کاري بود. پس از اين رو ، بازي آب ، نور و آيينه وجود داشت . تصور کن با وجود اين همه آيينه ، چه اتفاقي مي افتد. آري ، چهلستون تبديل به چهل هزار ستون مي شد. در اين حالت اگر دور ايستاده بودي ، در چشم اندازت کاخ را همچون الماس هزار تراشه اي مي ديدي که در جعبه جواهرات سبز باغ قرار گرفته است . اما افسوس و صد افسوس که در حال حاضر ديگر آيينه اي وجود ندارد و در سال 1300 هجري ، آيينه ها را با درها کنده اند و به مسعوديه ي تهران برده اند.کوشک هشت بهشتدر باغ بلبل در زمان شاه سليمان صفوي کوشکي هشت ضلعي بنا شد که به حق آن را هشت بهشت نام نهادند. اين کوشک در کل چهار نما دارد و اين نماها با همه ي شباهت هايي که به هم دارند ، هيچ يک مانند ديگري نيستند. عمارت دو طبقه است . اما قسمت مياني که به گنبدي کوچک ختم مي شود يک طبقه مي باشد. آوردن باغ در خانه و بردن خانه در باغ و آميختن اين دو در يکديگر تلاشي است که معمار کوشيده تصويري از بهشت را در اين دنيا بيافريند. گويي ، باغ از هزاران سال پيش همه جا خمير مايه ي معماري بوده است ، البته به جز دوران معاصر. وجود استخر در ضلع شرقي تعيين کننده ي نماي اصلي است . اگردقت کني . اگر دقت کني ، متوجه مي شوي که تمام معماران صفوي قسمت شرقي کاخ را نماي اصلي مي گرفته اند و مقابل اين نماي اصلي حتما استخر ، حوض و به طور کلي آب وجود دارد .عالي قاپو چهلستون و هشت بهشت ، هر سه به آفتاب نگاه مي کنند. موسوي فريدني مي نويسد : «شايد با حدس و گمان بتوان گفت که به دلايل نامعلوم براي ما ، ايشان به تصوير طلوع آفتاب در استخر يا دريچه و تابش نور آن به داخل عمارت اهميت خاصي مي داده اند که شايد آييني بوده باشد.» منابع : 1- موسوي فريدني ، محمد علي . اصفهان از نگاهي ديگر ، اصفهان ، نقش خورشيد ، 1378 2- بختيار ، لاله – اردلان ، نادر . حس وحدت .ترجمه حميد شاهرخ. اصفهان نشر خاک. 1380برگرفته از: نشريه اصفهان زيبا – ارديبهشت 85/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 624]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن