تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797019341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای ایران دنبال چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سینمای ایران دنبال چیست؟
سینمای ایران دنبال چیست؟ نويسنده: مهدی شربی سینما یکی از وسایل ارتباط جمعی بحساب می آید که از آن بعنوان هنر هفتم یاد می شود و دارای کارکرد فرهنگ سازی در بستر یک جامعه است. البته خیلی ها تنها کارکرد آن را سرگرمی و لحظه ای سرخوشی می دانند ولی باید دانست همان چند لحظه نیز در زندگی فردی و اجتماعی و الگوسازی در رفتارها بسیار موثر است. به قول سید شهدای اهل قلم، آوینی، «فیلم اگر جاذبه نداشته باشد، فیلم نیست». آیا این سخن که مشهور است، بدیهی نیز هست؟او ادامه می دهد: پر روشن است که تا این نسبت بین فیلم و تماشاگر برقرار نشود، اصلاً مفهوم فیلم و سینما محقق نمی گردد: تماشاگر باید تسلیم جاذبه‌ی فیلم شود، چرا که او با پای اختیار آمده است و اگر در این دام نیفتد، می رود. اگر فیلم جاذبه نداشته باشد، تماشاگری پیدا نمی کند و فیلم بدون تماشاگر، یعنی هیچ. پولی که برای بلیت پرداخت می شود نیز تأییدی است بر همین توقع… و اصلاً شک کردن در این امر، شک کردن در مشهورات و مقبولات عام است. طبیعت زندگی بشر نیز با این اقتضا همراه است که مردم از آنان که در مشهورات شک می کنند، خوششان نیاید.(آوینی، مرتضی. آیینه جادو، جلد اول، تاملاتی در ماهیت سینما)این دام که آوینی از آن نام می برد دقیقا همان دام سرمایه داری است که صنعت فرهنگ را بوجود آورده است. صنعت فرهنگ عبارتی است که اولین بار ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو در مقاله ای با عنوان "صنعت فرهنگ سازی، روشنگرى به مثابه فریب توده‏اى" بکار برده اند. منظور ایشان اینست که وقتی فرهنگ در خدمت اقتصاد قرار گیرد و محصولات فرهنگی موجب سود و منفعتهای اقتصادی باشد آنگاه نباید ارزش گرایی، سنت گرایی و فضیلت مندی را از این محصولات که بصورت فیلم و کتاب و رمان و برنامه های تلویزیونی و ... نمایان می شود انتظار داشت. محصولات فرهنگی باید عامه پسند بوده و یا شگفت آوری و ضد جریانی در فرهنگ غالب باشد تا سوددهی آن تضمین شود. در این نگرش مخاطب نقش محوری و اصلی دارد. ایشان بیان می کنند: «نگرش عموم مردم، که صریحا و عملا هوادار نظام صنعت فرهنگ‏سازى است، خود بخشى از این نظام است، نه عذر موجهى براى آن.»(فصلنامه ارغنون، شماره 18)فرهنگ به مثابه صنعت دیگر از گرایشهای متعالی دم نمی زند بلکه در خدمت اقتصاد است. البته این ادعا که آدورنو صنعت فرهنگ را با فرهنگ عامه پسند یکی می داند قابل مناقشه است، زیرا وقتی محصولات فرهنگی به حوزه هایی از زندگی انسانی وارد می شود که در سنت ها و ادیان مردم به عنوان حوزه های شخصی و حریم های افراد مشخص شده است قاعدتا به فروش و سود خوبی هم نایل می آید چنانکه هم اکنون ساخت فیلم ها و موسیقی هایی که به عرفان و معنا اشاره دارد یعنی بازگشتی که بشریت به عقاید گذشته خویش دارد نیز از فروش خوبی بهره مند شده است.محصولات فرهنگی و بطور مشخص فیلم و سینما در ایران نیز به همین آسیب صنعت فرهنگی که نتیجه مدرنیزاسیون و ورود به دنیای تاریک سرمایه داری است، دچار شده اند. در دهه اخیر شاهد فیلمنامه ها و نمایشنامه هایی با رویکرد جدیدی نسبت به مذهب و مسائل اجتماعی هستیم که البته موجب اقبال از طرف همه نوع قشری در جامعه ایرانی واقع نشده و می توان ادعا کرد فیلم هایی که به پرده دری از حریم های دینی پرداخته اند مخاطبان خاصی را به سینما جذب کرده اند و از طرف دیگر با واکنش هایی از طرف حوزه های دینی مواجه شده اند.مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دردیدار اصحاب فرهنگ و هنر در مرداد 1380 با انتقاد از گرایش‌ محسوس‌ در عرصه‌ سینما به‌ مسائل‌ جنسی‌ و توجه‌ صرف‌ به‌ مسئله‌ جلب‌ مشتری‌ تأکید کردند: دستگاههای‌ مسؤول‌، باید بگونه‌ای‌ برنامه‌ریزی‌ نمایند تا هنرمند بتواند آزادانه‌ و بدون‌ کشیده‌ شدن‌ به‌ سینمای‌ گیشه‌ای‌، به‌ کارهای‌ هنری‌ خود ادامه‌ دهد.مقام معظم رهبری در دیدار هنرمندان به تاثیرگذاری کار آنها اشاره کرده و فرمودند: هنرمندان‌ باید با پایبندی‌ به‌ حدود و ارزشها، از دچار شدن‌ به‌ بی‌هویتی‌ پرهیز کنند.باید دانست بی هویتی همان خطری است که از نگاه اقتصادی به فرهنگ ناشی می شود. همچنین ایشان به هنر متعهد اشاره کردند و فرمودند: در هنر دینی‌، الزامی‌ به‌ استفاده‌ از واژگان‌ یا نمادهای‌ مذهبی‌ نیست‌ بلکه‌ ترویج‌ هنرمندانه‌ مقولاتی‌ نظیر "عدالت‌، حقوق‌ انسانی‌ و مسائل‌ اخلاقی‌" و پرهیز از "ابتذال‌ و استحاله‌ هویت‌ انسان‌ و جامعه‌" می‌تواند نمونه‌های‌ خوبی‌ از هنر دینی‌ باشد ایشان‌ با تأکید بر اینکه‌ مسائل‌ هنری‌ و فرهنگی‌ با بخشنامه‌ و دستور و حکم‌ درست‌ نمی‌شود بلکه‌ نیازمند انگیزه‌ است‌ به‌ تبیین‌ هنر انقلابی‌ پرداختند و افزودند: انقلاب‌ از هنر و هنرمند تنها یک‌ توقع‌ دارد و آن‌ اینکه‌ جامعه‌ هنری‌ با همان‌ نگاه‌ زیباشناختی‌ هنر، به‌ پدیده‌هایی‌ همچون‌ ایثار و فداکاری‌ مردم‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ و حماسه‌ 8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ بنگرد و این‌ زیباییها را با زبان‌ هنرمندانه‌ تبیین‌ کند.متاسفانه با وجود چنین صحبتهایی از سوی رهبر انقلاب اسلامی هنوز هم فیلم هایی در حوزه مسائل جنسی ساخته می شود که از آن شگفت آورتر جوازهای اکران اینگونه فیلم ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین ناباوری به فیلم نقاب اجازه اکران داد و بعد از تظاهرات جمعی از طلاب در قم به قطع اکران این فیلم پرداخت. همچنین فیلم مفتضحانه سنتوری نیز بعد از ورود به جشنواره با ممنوعیت اکران مواجه شد. در فیلم سنتوری به کارگردانی مهرجویی هنرمندی به نمایش گذاشته می شود که به علت منع والدین مذهبی اش در استفاده از دستگاه های موسیقی به اعتیاد و تباهی کشیده شده که همین موسیقی موجب نجات و خوشبختی او در پایان فیلم می شود. این موسیقی زن معتاد یکی از علل بدبختی خود را زندگی در جامعه ایرانی معرفی می کند. البته قابل ذکر است در سکانس بی مربوطی روحانی عاقد به دستگاه موسیقی روی خوش نشان داده و این درحالی است که از والدین دختر هیچ اجازه ای برای عقد او وجود ندارد. شاید در اینجا کارگردان سعی در موجه نشان دادن فیلم خود می کند، نمی دانم، شما چه قضاوتی دارید؟وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عملکرد خود موجب توجه عمومی به سمت اینگونه فیلم ها شده است که باید بازنگری شایسته ای از سوی مسئولین مربوطه در آینده صورت گیرد.منبع: http://www.farhangnews.ir/خ
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن