تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796383604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرار از ریا و ریا کاری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرار از ریا و ریا کاریچگونه از «ریا» و ریاکاری فرار کنیم؟ (عرفان روح الله 14)
دروغ و ریا
بسم الله الرحمن الرحیممتاسفانه بسیاری از متدینین٬ نمی‌دانند که بعضی از اعمال به ظاهر صحیح و عبادی آنها٬ از روی ریا و تزویر انجام ‌می‌شود. برای حل این مشکل راهی به جز بررسی و نگاه کنکاوانه به اعمال و رفتار عبادی٬ وجود ندارد. از آنجایی که این گروه٬ جهل مرکب دارند و  همین مسأله٬ آنها را لب پرتگاه نگه می‌دارد٬ لذا خطر بیشتری در کمین آنهاست.اما جمع دیگری که اوضاع و احوال بهتری نسبت به گروه اول دارند٬ می‌دانند که به این بیماری مضمن مبتلا هستند. لذا پیوسته در صدد درمان و ریشه کن کردن آن بر می‌آیند. در این مقاله راهکارهای درمان این بیماری را مورد بررسی قرا می‌دهیم. ما در این جا تذكر مى‏دهیم به چیزى كه امید است براى این مرض قلبى مؤثر افتد در این مقام و مقامات دیگر. و آن چیزى است كه مطابق برهان و مكاشفه و عیان و اخبار معصومین و كتاب خداست، و عقل شما هم تصدیق دارد. و آن این است كه خداى تبارك و تعالى به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات و بسط سلطنتش در تمام كائنات و احاطه قیّومیش به كافّه ممكنات، تمام قلوب بندگان در تحت تصرف او و به ید قدرت و در قبضه سلطنت اوست، و كس دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیّومى و اجازه تكوینى او تصرفى نیست و نخواهد بود، خود صاحبان قلب نیز بى‏اذن و تصرف حق تعالى تصرف در قلوب خود ندارند - و بدین معنى اشارة و كنایة و صراحة در قرآن و اخبار اهل بیت، علیهم السّلام، اخبار شده است. [1]خداى تبارك و تعالى به واسطه احاطه قدرتش در جمیع موجودات و بسط سلطنتش در تمام كائنات و احاطه قیّومیش به كافّه ممكنات، تمام قلوب بندگان در تحت تصرف او و به ید قدرت و در قبضه سلطنت اوست، و كس دیگر را در قلوب بندگان بدون اذن قیّومى و اجازه تكوینى او تصرفى نیست و نخواهد بودپس خداى تبارك و تعالى صاحب قلب و متصرف در اوست، و شما كه یك بنده ضعیف عاجز هستید نمى‏توانید تصرف در قلوب كنید بى‏تصرف حق، بلكه اراده او قاهر است بر اراده شما و همه موجودات، پس ریا و سالوس شما اگر براى جلب قلوب عباد است و جانب دلها نگاه داشتن و منزلت و قدر در قلوب پیدا كردن و اشتهار به خوبى یافتن است، این از تصرف شما بكلى خارج و در تحت تصرف حق است. خداوند قلوب و صاحب دلها به هر كس مى‏خواهد قلوب را متوجه مى‏فرماید. بلكه ممكن است شما نتیجه به عكس بگیرید. دیدیم و شنیدیم اشخاص سالوس دو رو كه قلوب آنها پاك نبود آخر كار رسوا شدند و آنچه مى‏خواستند نتیجه بگیرند به عكس اتفاق افتاد، چنانچه به همین معنى إشاره فرموده در حدیث شریف‏كافى: عن جرّاح المدائنى، عن أبی عبد اللّه، علیه السّلام،فى قول اللّه عزّ و جلّ: «فَمَنْ كانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبَّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلا صالِحا و لا یُشْرِكْ بِعبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا» (1) قال علیه السّلام: الرّجل یعمل شیئا من الثّواب لا یطلب به وجه اللّه، إنّما یطلب تزكیة النّاس، یشتهی أن یسمع به النّاس، فهذا الّذی أشرك بعبادة ربّه. ثمّ قال: ما من عبد أسرّ خیرا فذهبت الأیّام أبدا حتّى یظهر اللّه له خیرا، و ما من عبد یسرّ شرّا فذهبت الأیّام أبدا حتّى یظهر اللّه له شرّا(2).خداوند قلوب و صاحب دلها به هر كس مى‏خواهد قلوب را متوجه مى‏فرماید.یعنى راوى، كه جرّاح مدائنى است، از امام صادق، علیه السلام، نقل مى‏كند در تفسیر قول خداى، عزّ و جلّ: (پس كسى كه امیدوار ملاقات پروردگار خویش است باید به جاى آرد كار نیكو، و شریك نكند در عبادت پروردگارش كسى را) كه فرمود امام صادق، علیه السلام: آن مردى كه عمل مى‏كند چیزى از ثواب را كه خواهش نمى‏كند به آن كار ملاقات خدا را، فقط ملاحظه مى‏كند پاكیزه شمردن مردم او را، میل دارد مردم بشنوند آنچه كرده، پس این كسى است كه شریك قرار داده در عبادت پروردگارش. (پس از آن فرمود:) هیچ بنده نیست كه پنهان كند خوبى را، پس بگذرد روزگار بر او همیشه، تا آنكه آشكار كند خدا از براى او نیكویى را، و هیچ بنده نیست كه پنهان مى‏كند شرى را، پس بگذرد روزگار بر او همیشه، تا آشكارا كند خدا براى او شرى را. منابع:1. کهف٬ 110.2. کافی٬ ج2 ٬ ص 293.چهل حدیث امام خمینیتهیه و فرآوری: محمد حسین امین، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن