تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797626121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آدابی برای انس با قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آدابی برای انس با قرآندر رابطه مكالمه عبد و مولا، قرائت قرآن كمتر از نماز اهمیت ندارد، چه این كه همانطوركه نماز، سخن گفتن عبد با مولا است قرائت قرآن، سخن گفتن مولاست با بنده‏اش. لذا قرائت قرآن امری شریف است و چون نماز، شرایطی دارد كه به جا آوردن آنها لازم است.خدای تعالی در این باره می‏فرماید: «رَتِّلِ القُرآنَ تَرْتیلاً».(1)امیرالمؤمنین‏علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه می‏فرماید: «ترتیل» آن است كه الفاظ قرآن را به درستی بیان كنی، آن را چون شعر به تعجیل و بریده بریده نخوانی، و مانند ریگ نپاشی. پس به وسیله قرآن قلب‏های سخت خود را بكوبید و سعی و همّتان تمام شدن سوره نباشد.
قرآن
خدای تعالی می‏فرماید: «لَوْ اَنْزَلْنا هذَا الْقُرآنَ عَلی‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللهِ».(2)این در حالی است که ما قرآن می‏خوانیم ولی قلوبمان خاشع و متلاشی نمی‏شود و مصداق آن شده‏ایم كه خدای تعالی می‏ فرماید: «ثُمَ قَسَتْ قُلُوُبكُمْ فَكانَتْ كَالْحِجارَةِ اَوْ اَشَدُّ قَسْوةً».(3)امام صادق‏علیه السلام می‏فرماید: قرآن با حزن نازل شده پس آن را با حزن بخوانید.نبی اكرم‏ صلی الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: «قرآن بخوانید و گریه كنید و اگر نمی‏توانید گریه كنید خود را به گریه بزنید».در كتاب مصباح الشریعه آمده است كه امام صادق‏علیه السلام فرمود: كسی كه قرآن بخواند و برای آن خضوع نكند و روحش پرواز نكند و حزن و خوف در او ریشه نزند عظمت خدا را ناچیز شمرده است.بنابر این قاری قرآن به سه چیز نیاز دارد:1. قلب خاشع 2. بدن فارغ 3. محل خلوت‏چون قلبش برای خدا خشوع كند شیطان از او می‏گریزد.و چون بدنش از كارهای دیگران فارغ شود برای خواندن قرآن آماده می‏شود و در نتیجه عارضه‏ای كه او را از نور و فواید قرآن محروم كند برای او پیش نمی‏آید.و چون بعد از احراز این دو خصلت گوشه‏ای خلوت برگزید جان و روحش با قرآن انس می‏گیرد و حلاوت كلام خدا با بندگان صالحش را می‏ چشد...بنگر كه كتاب پروردگار و منشور ولایت خود را چگونه می‏خوانی و چه سان اوامر و نواهی او را اجابت و تا چه مقدار حدودش را مراعات می ‏كنی؛ زیرا كه آن كتاب كریمی است كه باطل از هیچ سویی نه ازروبرو و نه از پشت سر به آن راه ندارد و آن فرستاده خدای حكیم ستوده است.(4)پس آن را با ترتیل بخوان و هنگامی كه به وعده و وعیدش می‏رسی بایست و در حال خود تأمل كن و در مثال‏ها و اندرزهایش تفكر كن و بر حذر باش كه با قرائت ظاهرش حدود آن را زیر پابگذاری.(5)در كتاب مصباح الشریعه آمده است كه امام صادق‏علیه السلام فرمود: كسی كه قرآن بخواند و برای آن خضوع نكند و روحش پرواز نكند و حزن و خوف در او ریشه نزند عظمت خدا را ناچیز شمرده است.كسی كه می‏خواهد قرآن بخواند شایسته است اموری را در «باطن» دارا باشد كه عبارتند از:1. فهم عظمت و برتری كلام: درك فضل و لطف خدا به بندگان خود، در نزول قرآن از عرش جلالش به درجه فهم خلائق.2. بزرگداشت متكلم: در این مرحله سزاوار است كه قاری به هنگام شروع در قرائت، عظمت متكلّم (خدا) را در قلبش حاضر كند و بداند كتابی را كه می‏خواند از نوع كلام بشر نیست و خواندن آن امری است بسیار مهم، چه خدای تعالی در شأنش می‏فرماید: «لا یَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّروُنَ».( 6)همانطور كه ظاهر جلد و صفحات قرآن از لمس شدن به وسیله ظاهر پوست غیر طاهر محافظت شده، باطن معنایش از باطن قلوبی كه از پلیدی‏ها بریده نشده و به نور بزرگداشت و تعظیم خدا منوّر نگشته‏اند محجوب است، و همانطور كه هر دستی صلاحیت لمس قرآن را ندارد، هر زبانی صلاحیت تلاوت آن و هر قلبی شایستگی رسیدن به معانی آن را ندارد.3. حضور قلب: و ترك كردن خیالات و جولان در عوالمی غیر از آن چه در آن است، البته این حالت از بزرگداشت متكلّم ناشی می‏شود، زیرا كسی كه كلامی را می‏خواند، اگر آن را بزرگ شمرد از آن بشارت می‏گیرد و به آن مأنوس می‏شود و هرگز از آن غافل نمی‏گردد.در قرآن چیز هایی هست كه اگر قاری اهلش باشد باعث انس قلب می‏شوند پس چگونه ممكن است كسی كه در قرآن درگشت وگذار است به دنبال انس با دیگری رود.4. تدبّر: تدبّر امری است بالاتر از حضور قلب؛ زیرا گاه می‏شود كه انسان در غیر قرآن فكر نمی‏كند ولی به شنیدن الفاظ آن اكتفا كرده و در آن تدبّر نمی‏كند، درحالی كه مقصود اصلی از قرائت قرآن تدبّر است.این قرآن است كه می‏فرماید: «اَفلا یَتَدَبَّروُنَ الْقُرآنَ اَمْ عَلی‏ قُلُوبٍ اَقْفالُها».(7)و به همین خاطر است كه ترتیل مستحب شده، زیرا ترتیل در قرائت به انسان امكان می‏دهد در باطن قرآن تدبّر كند.امیرالمؤمنین‏علیه السلام می‏فرماید: عبادتی كه در آن فهم نباشد و قرائتی كه در آن تدبّر نباشد خیر ندارد و اگر نمی‏توانی با یك مرتبه خواندن در آیه تدبر كنی آن را تكرار كن.(8)5. تفهّم: تفهّم آن است كه از هر آیه‏ای آنچه سزاوار است برای انسان روشن شود، زیرا قرآن مشتمل بر یاد آوری صفات و افعال خدای تعالی و احوال انبیا و تكذیب كنندگان انبیاء و اوامر و نواهی و بهشت و جهنم می‏باشد. هنگامی كه بنده‏ای در قرائت، خود راتقصیر كار ببیند این حالتش سبب قرب خدا می‏شود و چون آیات رحمت را تلاوت كند حال مژده به او دست می‏دهد و صورت بهشت برای او واضح شده به آن می‏نگرد گویی كه عیناً آن را می‏بیند. 6. خالی بودن از موانع فهم: اكثر مردم به خاطر پرده هایی كه شیطان بر قلوب آنان كشیده از فهم معانی قرآن محروم شده‏اند و اسرار برگزیده قرآن از چشمان آنها مخفی مانده است.پیامبر اكرم‏صلی الله علیه وآله وسلم می‏فرماید: اگر شیاطین در اطراف قلوب فرزندان آدم نمی‏گردیدند، آنها ملكوت را می‏دیدند، و معانی قرآن از جمله ملكوت هستند، زیرا فقط با نور بصیرت درك می‏شود و حواس ظاهری از درك آن درمانده است.7. تخصیص: تخصیص آن است كه تمام خطابهای قرآن را متوجه به خود فرض كنی و هنگامی كه امری از اوامر قرآن را می‏شنوی خود را مأمور بدانی و چون نهی از نواهی آن را می‏خوانی خود را منهیّ تصور كنی و چون وعده یا وعیدی می‏شنوی فرض كنی كه وعده برای توست وتو را وعید می‏دهند و چون به پندی در قرآن رسیدی یا عبرتی در آن دیدی عبرت و اندرزگیری.
قرائة القران
8. تأثُّر: تأثر این است كه آیات مختلف در قلب انسان تأثیرات متفاوت بجا بگذارند مثلاً آیه رحمت و مغفرت انسان را امیدوار كند و آیه عذاب حال خوف و هراس به او دهد.9. ترقّی: ترقّی این است كه انسان آنقدر پرواز كند كه كلام را از خدا بشنود نه از خودش. توضیح این كه: قرائت قرآن سه درجه دارد:اول آنكه: بنده فرض كند قرآن را در مقابل خدا می‏خواند و خداوند به او می‏نگرد و صدایش را می‏شنود، در این تقدیر بنده حالت سؤال و تملق و تضرّع و زاری دارد. دوم اینكه: با قلبش مشاهده كند كه پروردگار با الطافش با او سخن می‏گوید و به انعام و احسانش با او مناجات می‏كند. در این تقدیر، مقام و موقعیت بنده حیا و تعظیم و گوش فرا دادن و دقت كردن است. سوم اینكه: در كلام، متكلم را ببیند و در كلمات آن، صفات او را، در این هنگام بنده نه خود را می‏بیند نه قرائتش را و نه تعلق نعمت‏ها را از آن جهت كه او مورد نعمت است(9) بلكه تمامی همّش مصروف متكلم است و فكرش متوقف بر او، گویی كه غرق تماشای اوست و از غیر او بریده است.مرحله سوم قرائت از درجات مقربین، و دو مرحله قبل از آن از درجات اصحاب یمین و غیر آن درجه غافلین است.امام صادق‏علیه السلام در كلامی اشاره به درجه سوم كه عالی‏ترین درجه است كرده می‏فرماید: به خدا قسم خدا در قرآنش برای مخلوق تجلی كرده ولی آنها نمی‏بینند.10. تبرّی: تبرّی آن است كه از قوّه و قدرت خود و توجه نمودن به خود با دیده رضا و عین تزكیه بیزاری جوید، پس چون آیات وعده و آیات مدح صالحین را می‏خواند خود را نبیند بلكه در آن مقام صاحبان یقین و صدّیقین را مشاهد كند، و شوق آن داشته باشد كه خدایش به آنها ملحق كند و هنگامی كه آیات غضب و آیات نكوهش گناهكاران را می‏خواند به خود توجه كند و فرض كند كه او مخاطب است.امیرالمؤمنین ‏علیه السلام در خطبه همّام كه در آن متقین را توصیف می‏كند به همین مطلب اشاره كرده می‏فرماید: و چون به آیه‏ای كه متضمن تخویف است می‏رسند گوش قلبشان را به آن می‏دارند و می‏پندارند كه زفیر جهنم در گوشهایشان صدا می‏كند.هنگامی كه بنده‏ای در قرائت، خود راتقصیر كار ببیند این حالتش سبب قرب خدا می‏شود و چون آیات رحمت را تلاوت كند حال مژده به او دست می‏دهد و صورت بهشت برای او واضح شده به آن می‏نگرد گویی كه عیناً آن را می‏بیند ؛ و اگر ترس بر او غلبه كند آتش برایش منكشف می‏شود تا اینكه انواع عذاب آن را می‏بیند و به همین ترتیب به هر آیه‏ای در هر موضوعی می‏رسد حالی مناسب با آن پیدا می‏كند.( 10)  تنظیم برای تبیان: جهرمی زاده: گروه دین و اندیشه تبیان 1) اگر این قرآن را بر كوه نازل می‏كردیم می‏دیدی كه این كوه از ترس خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می‏گشت. سوره حشر: آیه 21.2) سپس دل‏های شما سخت شد كه چون سنگ یا سخت‏تر از آن شد. سوره بقره: آیه 74.3) این عبارت از آیه شریفه «انَّهُ لكتابٌ عَزِیزٌ لایَأْتِیهِ الْباطِل مِنْ بَیْنِ یدَیْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ» استفاده می‏شود. سوره فصلت: آیه 42.4) كتاب مصباح الشریعه، ص 28.5) جز پاكیزگان كسی آن را لمس نمی‏كنند. سوره واقعه: آیه 79.6) آیا در قرآن تدبّر نمی‏كنید یا بر دلهایشان قفل زده‏اند. سوره محمد: آیه 24.7) ابوذر؛ روایت می‏كند رسول اكرم‏صلی الله علیه وآله یك شب تمام فقط این آیه را تكرار می‏كرد: «اِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَاِنَّهُمْ عِبادُكَ وَ اِنْ تَعْفِرْلَهُمْ فَاِنَّكَ اَنْتَ الْعَزیزُ الْحَكِیمُ» حقایق فیض، ص 250.8) بلكه نعمت‏ها را هم از آن جهت می‏بیند كه نعمت دهنده خدا است و فقط صدور نعمت را توجه دارند نه تعلق آن را.9) برگرفته از ترجمه كتاب الاخلاق، مرحوم سید عبداللّه شُبَّر، ص 102 - 98.10) شیخ بهایی، الحدیقة الهلالیة، ص 48-50 مقدمة التحقیق.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 572]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن