تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797526926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ائمه معصومند یعنی چه؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ائمه معصومند یعنى چه ؟
ائمه اطهار
شنیده اید كه پیغمبران و ائمه معصومند. از شما مى پرسند اینكه پیغمبران یا ائمه معصومند یعنى چه ؟ مى گویید اینها هرگز گناه نمى كنند؟ درست است ، معنایش همین است . ولى بعد از شما مى پرسند چرا گناه نمى كنند؟ این چرا را دو جور ممكن است جواب بدهید. یكى اینكه پیغمبران و ائمه از آن جهت معصومند و گناه نمى كنند كه خداوند به قهر و قصد مانع گناه كردنشان است ، یعنى هر وقت مى خواهند گناه كنند خداوند مانع مى شود و جلویشان را مى گیرد. اگر معنى عصمت این باشد فضیلت و كمالى نیست . بنده و شما هم اگر این جور باشد كه هر وقت بخواهیم معصیت كنیم یك قوه اى از خارج جلوى ما را بگیرد، مانع و مزاحم بشود و حائل میان ما و گناه گردد، قهرا معصیت نمى كنیم ، پس آنها چه فضیلتى بر ما دارند؟ در چنین صورتى فرقشان با ما فقط این خواهد بود كه آنها بندگانى هستند كه خدا نسبت به آنان تبعیض قائل شده است ؛ وقتى كه آنها مى خواهند معصیت كنند جلویشان را مى گیرند، ولى ما كه مى خواهیم معصیت كنیم جلوى را نمى گیرند. نه ، اشتباه است اینكه آنها معصومند به این معنى نیست كه آنها مى خواهند معصیت كنند ولى خدا مانع مى شود! پس قضیه چیست ؟معنى عصمت ، آن نهایت درجه ایمان است . ایمان به هر اندازه كه زیادتر باشد، خدا بیشتر به یاد انسان است . مثلا فرد بى ایمان اساسا یك روز تمام مى گذرد، یك ماه مى گذرد، اصلا چیزى كه به یادش نمى افتد خداست . این شخص ، غافل مطلق است . بعضى از افراد این جور هستند كه گاهى از اوقات به یاد خدا مى افتند، فكر مى كنند كه ما خدایى داریم ، این خدا بالاى سر ماست ، خدا مى بینید، ولى همین یك لحظه خدا در ذهنش مى آید، بعد دو مرتبه فراموش مى كند، گویى اساسا خداى نیست . ولى بعضى از افراد كه ایمانشان بیشتر است ، گاهى در غفلتند و گاهى در حال حضور. وقتى در حال غفلتند، معصیت از آنها صادر مى شود اما وقتى كه در حال حضور هستند قهرا معصیت از آنها صادر نمى شود، چون در حالى كه توجه به خدا دارند امكان ندارد معصیت كنند(لایزنى الزانى و هو مؤ من )1 در حالى كه ایمان واقعا در روح انسان هست و حضور دارد، انسان معصیت نمى كند. حال اگر ایمان انسان به حد كمال رسید به طورى كه انسان دائم الحضور شد یعنى همیشه خدا در دل او حاضر بود ، اصلا غفلت به او دست نمى دهد، هر كارى را كه مى كند در عین حال به یاد خداست . قرآن مى گوید: رجال لا تلیهم تجارة و لا بیع عن ذكر الله2 مرد این كه معامله ، خرید و فروش ، تجارت ، آنها را از یاد خدا هرگز باز نمى دارد، نمى گوید مردانى كه تجارت نمى كنند. اسلام نیامده است كه به مردم بگوید معامله نكنید، تجارت نكنید برعكس تشویق كرده است كه كار كنید، كسب كنید، معامله كنید، تجارت كنید مى فرماید مردانى كه خرید فروش مى كنند،بعضى از افراد این جور هستند كه گاهى از اوقات به یاد خدا مى افتند، فكر مى كنند كه ما خدایى داریم ، این خدا بالاى سر ماست ، خدا مى بینید، ولى همین یك لحظه خدا در ذهنش مى آید، بعد دو مرتبه فراموش مى كند، گویى اساسا خداى نیست . ولى بعضى از افراد كه ایمانشان بیشتر است ، گاهى در غفلتند و گاهى در حال حضور. وقتى در حال غفلتند، معصیت از آنها صادر مى شود اما وقتى كه در حال حضور هستند قهرا معصیت از آنها صادر نمى شود، چون در حالى كه توجه به خدا دارند امكان ندارد معصیت كنند تجارت مى كنند، كسب مى كنند، مشاغل زندگى دارند ولى در حالى كه همه اینها را دارند، آنى هم از خدا غافل نیستند،
خدا ،انسان ،تقوا ،خودسازی
 پشت ترازوى عطارى و بقالى خودش است و دائما هم مشغول حرف زدن و مكالمه و جنس تحویل دادن و پول گرفتن است ، اما چیزى را كه هرگز فراموش نمى كند خداست ، خدا همیشه در ذهنش هست . اگر كسى دائم الحضور باشد، همیشه خدا در نظرش باشد، طبعا هیچ وقت گناه نمى كند. البته ما یك چنین دائم الحضورى غیر از معصومین علیه السلام نداریم . معصومین یعنى كسانى كه هیچ وقت فراموش نمى كنند كه خدایى دارند.مثالى برایتان عرض كنم : آیا هیچ براى شما اتفاق افتاده است كه دستتان را در آتش ببرید یا بروید در آتش ؟ حالا اگر تشخیص ندهید، مساله دیگرى است . در تمام عمر یك بار هم اتفاق نمى افتد كه ما و شما اراده كنیم كه خودمان را در آتش بیندازیم مگر وقتى كه بخواهیم خودكشى كنیم . چرا؟ براى اینكه علم ما به سوزندگى آتش ، علم ما به اینكه اگر در آتش بیفتیم قطعا خواهیم مرد، یك علم یقینى است و تا آتش داریم ، همیشه جلوى ما را از اینكه خودمان را در آتش بیندازیم مى گیرد. اولیاى حق به همان اندازه كه ما به سوزندگى آتش ایمان داریم ، به سوزندگى گناه ایمان دارند و لهذا آنها معصومند.حالا كه این مطلب معلوم شد كه معنى معصوم چیست ، مقصود از این جمله كه عبادت جزء برنامه تربیتى اسلام است روشن مى شود. عبادت براى این است كه انسان زود به زود به یاد خدا بیفتد و هر چه كه انسان بیشتر به یاد خدا باشد، بیشتر به اخلاق و عدالت و حقوق مى شود، و این یك حساب بسیار بسیار روشنى است .حال كاملا به این موضوع توجه بفرمایید كه در اسلام چگونه دنیا و آخرت به هم آمیخته است . اسلام غیر از مسیحیت است . در مسیحیت حساب دنیا از حساب آخرت جداست . مسیحیت مى گوید هر یك از دنیا و آخرت به دنیاى جداگانه اى تعلق دارد؛ یا این یا آن ، اما در اسلام این طور نیست . اسلام آخرت را در متن دنیا و دنیا را در متن آخرت قرار داده است . شکوری - گروه دین و اندیشه تبیان1- وسائل ، ج 1 / ص 24، ص 14.2- نور / 37.آزادی معنوی، استاد مطهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن