محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793281434
امام رئوف
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
به مناسبت شهادت امام رضا(ع)؛
امام رئوف
سلام بر امامی که بر مبتلایان و بیچارگان عنایت و لطف ویژه دارد و در این مهربانیش کوچکترین ناملایمتی دامن گیر آنها نمی شود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، خداوند متعال در قرآن کریم دو بار از خودش با نام رئوف «وَاللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ » (1) و هشت بار با نام رئوف رحیم یاد کرده است؛ مانند این فراز که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحیمٌ » (2) هر چند دو واژه رأفت و رحمت، نزدیک به هم و گاهی در یک معنا به کار می روند؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد. علامه طباطبایی (ره) بعد از اذعان به اشتراک معنایی این دو واژه، درباره فرق بین رأفت و رحمت می نویسد: فرق میان رأفت و رحمت بعد از آنكه هر دو در اصل معنا مشتركند، این است كه رأفت مختص به اشخاص مبتلا و بیچاره است؛ ولی رحمت در اعم از آن (بیچاره و غیر بیچاره) استعمال می شود. (3) مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را اینگونه بیان می کند: رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی. (4) بنابراین رأفت نوعی لطف و مهربانی است که در آن به هیچ وجه کام فرد تلخ نمی شود؛ هر چند که آن تلخ کامی به مصلحت او باشد و این یعنی عنایتی که صد در صد گواراست. گذشته از آنکه «رئوف» یکی از اوصاف الهی است خداوند متعال، آخرین فرستاده خود را نیز به این وصف ستوده است: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ» (5) یقیناً پیامبرى از جنس خودتان به سویتان آمد كه به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدى به [هدایتِ] شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. از دیگر بزرگان و پیشوایان الهی که به این صفت ستوده شده ؛ امام رضا علیه السلام است. علامه مجلسی در بحارالانوار زیارتی را از امام جواد علیه السلام نقل می کند که در آن خطاب به امام رضا علیه السلام آمده است: السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الرَّءُوف (6) سلام بر امامی که بر مبتلایان و بیچارگان عنایت و لطف ویژه دارد و در این مهربانیش کوچکترین ناملایمتی دامن گیر آنها نمی شود.
همانگونه که در معنای رأفت گذشت؛ رئوف به کسی گفته می شود که بر دیگری لطف و رحمت می کند و این مهرورزی او؛ هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی گذارد. برای مثال به پزشک جراحی که با تیغ و جراحت مریضی را از مرگ نجات می دهد رحیم گفته می شود ولی به او رئوف نمی گویند. بر اساس آن زیارتی که نقل شد از ویژگی های امام رضا علیه السلام این است که مهر و عنایت او بی درد و ناراحتی، درمانگری می کند و شفا می دهد و با لطفی خاص از افتادگان و درماندگان، دستگیری می کند. مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب «منازل الآخرة» حکایتهایی را نقل می کند که بی شک، هر کدام از آنها، جلوه های رأفت و رحمت ویژه امام رضا علیه السلام است. او چنین می نویسد: از كتاب «حبل المتین» نقل است كه میر معینالدّین اشرف كه یكى از صلحاء خدّام روضه رضویّه (عَلى ساكِنِها آلافُ السَّلامِ وَ التَّحِیَّةِ) بود نقل كرده كه: در خواب دیدم كه در «دارُ الحُفّاظ» یا «كشیك خانه» مباركه هستم و بیرون آمدم از روضه متبرّكه به جهت تجدید وضو. پس چون رسیدم به صُفّه امیر على شیر، دیدم جماعت بسیارى را كه داخل در صحن مطهّر شدند و در جلو آنها شخص نورانى، خوش صورت عظیم الشأنى بود.
در دست جماعتى از آن اشخاص كه پشت سر او بودند كلنگها بود. پس همین كه به وسط صحن مقدّس رسیدند آن شخص بزرگوار كه در جلو آن جماعت بود به آنها فرمود: كه بشكافید این قبر را و بیرون بیاورید این خبیث را و اشاره كرد به قبر مخصوصى. پس چون شروع كردند به كندن قبرش؛ از شخصى پرسیدم كه این شخص بزرگوار كه امر مى فرماید كیست؟ گفت: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. پس در این حال دیدم كه امام ثامن ضامن، حضرت امام رضا علیه السلام عرض كرد كه اى جدّاه، از شما مسئلت و خواهش مى كنم كه عفو بفرمائید از این شخص كه مدفون است در اینجا و ببخشید به من تقصیر او را. فرمود: كه مىدانى این فاسقِ فاجر، شُرب خَمْر مى كرد؟ عرض كرد: بلى؛ لكن وصیّت كرد در وقت مرگ خویش كه او را در جوار من دفن كنند. پس ما امیدواریم از شما كه عفو بفرمائید از او. فرمود: «به تو بخشیدم تقصیرات او را». پس تشریف برد آن حضرت و من از وحشت بیدار شدم و بیدار كردم بعض خدّام آستانه مباركه را و آمدیم به همان موضع كه در خواب دیدم. دیدم كه قبر تازهاى است و بیرون ریخته شده قدرى از خاك آن پس پرسیدم كه صاحب این قبر كیست؟ گفتند: مردى از اَتراك است كه دیروز در اینجا دفن شده است.(«دارالسلام» محدّث نورى، 1/267-268) (7) مرحوم حاج شیخ عباس قمی پس از نقل این جریان چنین می نویسد: در حكایت تشرّف حاج على بغدادى به خدمت امام عصر - اَرْواحُنا فِداهُ - و سؤالات او از آن حضرت؛ (8) نقل شده كه گفت: گفتم به آن حضرت: سیدنا! صحیح است كه مىگویند هركس زیارت كند حضرت حسین علیه السلام را در شب جمعه پس براى او امان است؟ فرمود: آرى واللَّه و اشك از چشمان مباركش جارى شد و گریست. گفتم: سیّدنا! مَسْأَلةٌ. فرمود: بپرس. گفتم: سنه 1269 هـ. ق حضرت امام رضا علیه السلام را زیارت كردیم و در ورود، یكى از عربهاى شروقیّه را كه از بادیه نشینان طرف شرقى نجف اشرف بود ملاقات كردیم و او را ضیافت نمودیم و از او پرسیدیم كه چگونه است ولایت رضا علیه السلام؟ گفت: بهشت است؛ امروز پانزده روز است كه من از مال مولاى خود حضرت رضا علیه السلام خورده ام چه حق دارد منكر و نكیر كه در قبر نزد من بیایند؛ گوشت و خون من از طعام حضرت روییده در مهمانخانه آن جناب. آیا این صحیح است؟ علّى بن موسى الرّضا مى آید او را از منكر و نكیر خلاص مى كند؟ فرمود: آرى واللَّه؛ جدّ من ضامن آن است.( «نجم الثاقب» محدّث نورى، ص 484-497، باب هفتم، حكایت 31) (9) پی نوشت: 1. آیات 207 سوره بقره و 30 سوره آل عمران 2. آیه 143 سوره بقره 3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص 325 4. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج4، ص 6 : التحقیق: هو العطوفة و اللطف و الرحمة الخالصة الشدیدة بحیث لا تقبل وقوع ألم و لا توجب كراهة ما و لو كانت لمصلحة. و أمّا الرحمة: فهی مطلق العطوفة و یلاحظ فیها الصلاح و الخیر و لو كانت ملازمة الألم و الكراهة، كما فی معالجة المریض بما یكرمه. 5. آیه 128 سوره توبه 6. بحارالأنوار، ج99، ص 55 7. منازل الآخرة ص 43-44 8. این داستان را مرحوم حاج شیخ عباس در مفاتیح الجنان نقل کرده است. 9. همان ص44-45
۰۱/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
چرا امام رضا (ع) را امام رئوف می نامند؟/ توضیحات آیت الله شبیری زنجانی
چرا امام رضا ع را امام رئوف می نامند توضیحات آیت الله شبیری زنجانی فرهنگ > دین و اندیشه - شفقنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شبیری زنجانی نوشت حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی جنبه علمی زندگی امام رضا علیه السلام را از سایر جنبه های زندگی آن حضرتتوصیه امام صادق(ع) برای عجله نکردن در اجابت دعا
توصیه امام صادق ع برای عجله نکردن در اجابت دعا معناى دعا ترک کسب و کار نیست بلکه توکّل به خداوند همراه با تلاش است امام جعفر صادق علیهالسلام در حدیثی ارزشمند به مومنان توصیه فرمودهاند که نومیدانه دست از دعا نکشند و در اجابت دعا عجله به خرج ندهند امام جعفر صادق عليهالسلامامام دوم، خداوند را چگونه می دید !
پیشوایان پاک دین به دلیل بهرهمندی از ویژگی عصمت و دوری از عصیان و اشتباه برترین مربیان اخلاق و زندگی برای انسان به ویژه برای دوستداران و پیروان خود به شمار میروند ایشان بهترین الگوی اخلاقی به دور از هر گونه کژی برای انسان اند نوشتار حاضر رهاوردی است از بررسی ویژگیامام موسی صدر با هدیه فقیران نابینای آفریقایی چه برخوردی کرد؟
امام موسی صدر با هدیه فقیران نابینای آفریقایی چه برخوردی کرد فرهنگ > دین و اندیشه - خاطره ای از نحوه برخورد امام موسی صدر با نابینایان فقیر آفریقایی که برای دادن هدیه به ایشان 3 روز گدایی کرده بودند به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی صدررحیمپور ازغدی: عزای امام حسین(ع) مقدمه جهاد است -
رحیمپور ازغدی عزای امام حسین ع مقدمه جهاد است شناسهٔ خبر 2437605 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت عزای امام حسین ع مقدمه جهاد در مكتب آن حضرت است برخی تشیع بی ضرر برای خود ساخته اند و تا زمانی كه سود مینزدیکترین راه برای قرب به خدا مکتب امام حسین(ع) است
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۱ یک استاد درس اخلاق مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه انسان نیازمند نزدیکترین راه به سوی خداست گفت نزدیکترین راه برای قرب به خدا مکتب امام حسین ع است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام گنجی در جمع خادمین این مکان مقدس با اشاخلافت و امامت در کلام اسلامى
خلافت و امامت در کلام اسلامىبرقراری نظم عمومی به گونه ای که در برگیرنده ی مصالح دنیوی و دینی مردم باشد نیازمند رهبری عمومی در عرصه ی امور دینی و دنیوی است 1- امامت مهم ترین جایگاه بحث های کلامی بحث و گفت و گو درباره ی خلافت و امامت یکی از مهم ترین و دیرین ترین بحث ها و گفت وحاج اکبر بازوبند: افتخار زندگیام، نوکری امام حسین (ع) است -
گزارش چهاردهمین برنامه پرده عشاق حاج اکبر بازوبند افتخار زندگیام نوکری امام حسین ع است شناسهٔ خبر 2436439 جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در چهاردهمین برنامه پرده عشاق که به تجلیل از خادمان حسینی اختصاص دارد با حضور جمعی از علما و ستایشگپیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع)
السلام علیک یا کریم اهل البیت ع پیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی ع آن لـب کـه بوسه زد جد مطهّرش نوشیده جام زهر از دست همسرش پـای جنـازهاش دل در محـن نشست تیر از کفن گذشت بر آن بدن نشست سرویس دینی جام نیوز اى دل خون شده ایّام عزاى حسن ست کزراهپیمایی زیارتی امام رضا (ع)، نشانگر ریشه جریانهای دینی
ضرغامی راهپیمایی زیارتی امام رضا ع نشانگر ریشه جریانهای دینی رئیس سابق رسانه ملی گفت راهپیمایی گسترده مردمی برای زیارت امام رضا ع بعد از راهپیمایی اربعین حسینی بیانگر ریشهدار بودن جریانهای دینی در میان مردم است به گزارش جام نیوز عزتالله ضرغامی در مشهد مقدس ونکاتی برای زیارت حضرت امام حسین علیهالسّلام -
به مناسبت فرارسیدن اربعین نکاتی برای زیارت حضرت امام حسین علیهالسّلام شناسهٔ خبر 2437526 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی زیارت حضرت اباعبدالله الحسین ع همچون تمام سنن اسلامی دیگر آداب و احکامی دارد که هدف از بیان این آداب تعمیق و اثرگذاریچه ساعتی به امام جواد متوسل شویم؟
چه ساعتی به امام جواد متوسل شویم چه ساعتی به امام جواد متوسل شویم مرحوم کفعمى روایت کرده در هر روز دو ساعت پس از وقت فضیلت نماز عصر ساعت مخصوص امام جواد علیه السلام است و توسل به آن حضرت در آن ساعت و خواندن دعا بسیار شایسته مى باشد مرحوم کفعمى روایت کرده در هر روز دو ساعبرگزاری دوره امام سجادشناسی در حرم حضرت معصومه(س)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۵ مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه س گفت نخستین دوره کوتاه مدت امام سجاد ع شناسی با حضور اساتید و فضلای برجسته حوزه و دانشگاه در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قمتا زمانی که مهر تایید امام حسین (ع) نباشد اعمال، مورد قبول درگاه حق نیست
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۰ آیتالله سیدمحمد علی علوی گرگانی گفت خداوند مهر پایان نامه اعمال همه را در اختیار امام حسین ع قرار داده است و تا زمانی که مهر تایید امام حسین ع نباشد اعمال مورد قبول درگاه حضرت حق واقع نمیشود و به همین دلیل است که این همه برکات از زیارت و عشق به-پیاده میآییم به شوق زیارتت ای امام رئوف
گزیده عناوین روزنامههای صبح پنجشنبه پیاده میآییم به شوق زیارتت ای امام رئوف روزنامههای صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون زائران خارجی گردشگری ایران را رونق دادهاند شیعیان بحرین در معرض نسلکشی هدفمند ظریف قدمهای خوب برای تفاهم در مذاکراتمعجون تقویت دوستی امام غائب
فرهنگ انتظار معجون تقویت دوستی امام غائب اگر شیعیان چنان که باید شناخت و معرفت به مقام والای حضرت حجت ارواحناه فداه پیدا کند و او را از بدی ها و ناپاکی ها رهانده به مکارم اخلاقی میرساند به گزارش سرویس دینی جام نیوز چگونه میتوان محبت واقعی به حضرت حجت علیه &علیاکبر صالحی: امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود -
به مناسبت روز دانشجو علیاکبر صالحی امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود شناسهٔ خبر 2438292 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان امام موسی صدر تأکید کرد که لزوماً هرچه را که این فلاسفه گفتهاند ما قبول نداریم اما چیزهایی گفتهاند که مورد تأیید ماست به گزارش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها