محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793297948
روش رسولخدا(ص) با همنشینان چگونه بود/ شمهای از سیره رحمة للعالمین -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به مناسبت رحلت جانگذار حضرت ختمی مرتبت(ص)؛
روش رسولخدا(ص) با همنشینان چگونه بود/ شمهای از سیره رحمة للعالمین
شناسهٔ خبر: 2446919 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
حضرت رسول(ص) اوقات خویش در منزل را سه قسمت مى کرد: قسمتى براى عبادت خداوند، قسمتى براى خانواده و قسمتى براى خود اما قسمت خودش را باز میان خود و مردم قسمت مى کرد. به گزارش خبرنگار مهر، امام حسین(ع) فرمود: از پدرم از وضع و چگونگی رفتار رسول الله(ص) در داخل منزل پرسیدم، فرمود: به منزل رفتنش به اختیار خود بود و چون به منزل مى رفت اوقات خویش را سه قسمت مى کرد: قسمتى براى عبادت خداوند، قسمتى براى خانواده و قسمتى براى خود. اما قسمت خودش را باز میان خود و مردم قسمت مى کرد و پس از فراغت از کارِ خواص به کارهاى عموم مى پرداخت و چیزى از آن وقت را براى خود باقى نمى نهاد و از جمله روش آن حضرت در رابطه با امت این بود که اهل فضل را به عنایت خود ویژه مى داشت و هر کس را به مقدار فضیلتى که در دین داشت احترام مى کرد. برخى یک حاجت، برخى دو حاجت و برخى چندین حاجت داشتند و حضرت به رسیدگى آنها مى پرداخت و آنان را سر گرم اصلاح کار خودشان و مردم مى کرد، از کار و بارشان مى پرسید و آنچه را لازم بود به آنان خبر مى داد و مى فرمود: «باید حاضران به غایبان برسانند و حاجت کسانى را که به من دسترسى ندارند به من برسانید، زیرا هر که حاجت کسانى را که دسترسى به سلطان ندارند به گوش سلطان برساند خداوند قدم هاى او را در روز قیامت ثابت و استوار سازد.» در مجلس آن حضرت جز این گونه مطالب گفته نمى شد و از کسى غیر آن را نمى پذیرفت. آنان براى درک فیض و طلب علم خدمت حضرتش شرفیاب مى شدند و بىآنکه چیزى فراگیرند پراکنده نمىشدند و چون از آن مجلس بازمى گشتند خود رهنمایانى بودند.حضرت در روایتی می فرمایند: از پدرم امیرمؤمنان(ع) از رفتار رسول خدا(ص) در خارج از منزل پرسیدم، فرمود: رسول خدا(ص) زبان خود را از سخنان غیر لازم باز مى داشت. با مردم انس مى گرفت و آنان را از خود رمیده نمى ساخت. بزرگ هر قومى را گرامى مى داشت و او را بر آنان مى گماشت. از یاران خود سراغ مىگرفت و از مردم از آنچه در میان آنان مىگذشت پرسش مى نمود. هر کار نیکى را تحسین و تقویت مى کرد و هر کار زشتى را تقبیح مى کرد و خوار مى شمرد. در کارها میانهرو بود و افراط و تفریط نداشت. از مردم غافل نمى شد مبادا آنان غفلت ورزند و به انحراف گرایند. درباره حق نه کوتاهى داشت و نه از آن تجاوز مى کرد. اطرافیان آن حضرت نیکان مردم بودند و برترین آنان در نظر او کسانى بودند که نسبت به مسلمانان خیرخواه و دلسوزتر بودند و بزرگ ترین آنان کسانى بودند که با برادران دینى خود بهتر همدردى و همکارى داشته باشند.امام حسین(ع) فرمود: از پدرم از وضع مجلس پیامبر(ص) پرسیدم، فرمود: آن حضرت در هیچ مجلسى نمى نشست و بر نمى خاست مگر به یاد خدا. در مجالس جاى مخصوصى براى خود انتخاب نمى کرد و از این کار نیز نهى مى نمود. هر گاه به گروهى مى پیوست هر جا که خالى بود مى نشست و دیگران را نیز دستور مى داد که چنین کنند. حق هر یک از اهل مجلس را ادا مى کرد و کسى از آنان نمى پنداشت که دیگرى نزد آن حضرت از او گرامى تر است. با هر کس مى نشست به قدرى صبر مى کرد تا خود آن شخص برخیزد و برود. هر کس از او حاجتى مى خواست باز نمى گشت مگر آنکه یا به حاجت خود رسیده بود یا به بیان خوشى از آن حضرت دلخوش گشته بود. خوى نیکش شامل همه بود به حدى که مردم او را پدرى مهربان مى دانستند و همه در حق، نزد او برابر بودند. مجلس او مجلس حلم و حیا و صداقت و امانت بود. در آن آوازها بلند نمى شد و عرض و آبروى کسى نمى ریخت و اگر از کسى لغزشى سر مى زد جاى دیگر بازگو نمى شد. اهل مجلس با یکدگر عادلانه رفتار مى کردند و بر اساس تقوا با هم رفاقت و دوستى مى نمودند. با یکدگر فروتن بودند، مهتران را احترام مى کردند و با کهتران مهربان بودند و نیازمندان را بر خود مقدم مى داشتند و از غریبان نگهدارى مى کردند.حضرت می فرمایند گفتم: روش رسول خدا(ص) با همنشینان چگونه بود؟ فرمود: همیشه خوشرو و خوش خلق و نرمخو بود. خشن و درشتخو و پرخنده و سبکسر و بدزبان و عیبجو و چاپلوس نبود. از آنچه به آن میل و رغبت نداشت غفلت مى ورزید. طورى بود که آرزومندان از او مأیوس و نومید نمى شدند. خود را از سه چیز به سختى دور مى داشت: «جدال و کشمکش، پر حرفى و ذکر مطالب بى فایده». نسبت به مردم نیز از سه چیز پرهیز داشت: «کسى را نکوهش و سرزنش نمى کرد. لغزشهاى کسى را جستجو نمى نمود و عیب کسى را پى نمى گرفت». سخن نمى گفت مگر در جایى که امید ثواب در آن مى داشت. هنگام سخن گفتن چنان اهل مجلس را جذب مىکرد که همه سر به زیر افکنده، گویى پرنده بر سرشان نشسته، آرام و بى حرکت مى ماندند و چون ساکت مى شد آنان سخن می گفتند و نزد آن حضرت بر سر سخنى نزاع نمى کردند. هر که سخن مى گفت همه ساکت به سخنانش گوش مىدادند تا سخنش پایان یابد و در محضر حضرتش به نوبت سخن مى گفتند. از چیزى که اهل مجلس مى خندیدند، مى خندید و از آنچه آنان تعجب مى کردند تعجب مى کرد. بر بى ادبى غریبان در خواسته ها و گفتارشان صبر مى کرد تا جایى که اصحاب در صدد جلب اشخاص مزاحم برمى آمدند. مى فرمود: چون حاجتمندى را دیدید او را کمک کنید. مدح و ثناى کسى را نمى پذیرفت مگر از کسى که بخواهد تشکر نماید. سخن کسى را نمى برید مگر آنکه از حد مى گذشت که در آن صورت با نهى او یا برخاستن، سخن او را قطع مى کرد.امام حسین(ع) فرمود: سپس از سکوت رسول خدا(ص) پرسیدم، پدرم فرمود: سکوت آن حضرت بر چهار پایه استوار بود: حلم، حذر، تقدیر و تفکر. سکوتش در تقدیر و اندازه گیرى در این بود که همه مردم را به یک چشم ببیند و به گفتار همه یکسان گوش دهد و سکوتش در تفکر آن بود که در چیزهاى فناپذیر و فناناپذیر اندیشه مى کرد و سکوتش در حلم آن بود که حلم و صبر را با هم داشت، به طورى که چیزى او را به خشم نمى آورد و از کوره به در نمى برد و سکوتش در حذر در چهار مورد بود: به کارهاى نیک مى پرداخت تا دیگران نیز از او پیروى کنند. کارهاى زشت را ترک مى کرد تا دیگران نیز از آن بپرهیزند. کوشش خود را به کار مى برد تا براى اصلاح امت خود نظرى درست ارائه دهد و به آنچه خیر دنیا و آخرت در آن بود اقدام مى نمود.منبع: کتاب سنن النبی، علامه طباطبایی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]
صفحات پیشنهادی
بسته کتاب های انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم(ص) -
همزمان با رحلت پیامبر مکرم اسلام ص معرفی شد بسته کتاب های انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم ص شناسهٔ خبر 2446621 شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ دین و اندیشه > سایر همزمان با رحلت جانسوز پیامبر مکرم اسلام ص بسته کتاب های انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم ص از سوی این ناشر بهحضور پاکتچی در همایش «روششناسی پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم» -
همزمان با برگزاری مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان حضور پاکتچی در همایش روششناسی پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم شناسهٔ خبر 2437616 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دکتر احمد پاکتچی در همایش روششناسی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم هجدیدترین روشها و بهروزترین تکنولوژیها در تدریس علوم قرآنی استفاده شود -
علیرضا محجوب جدیدترین روشها و بهروزترین تکنولوژیها در تدریس علوم قرآنی استفاده شود شناسهٔ خبر 2446164 جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی علیرضا محجوب رییس دارالقرآن خانه کارگر در اولین کنفرانس آموزشی روشهای آموزش قرآن کریم گفت باید در تدریس علوم قرآنینماینده ولی فقیه در مازندران مطرح کرد دانشآموزان با روش و سیره ائمه(ع) تربیت شوند
نماینده ولی فقیه در مازندران مطرح کرددانشآموزان با روش و سیره ائمه ع تربیت شوندنماینده ولی فقیه در مازندران گفت دانشآموزان با روش و سیره ائمه ع تربیت شوند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری آیتالله نورالله طبرسی بعد از ظهر امروز در جمع کارکنان اداره کل آموزش و پرورشکنفرانسروشهای آموزش قرآن کریمبرگزار میشود -
به همت دارالقرآن خانه کارگر کنفرانس روشهای آموزش قرآن کریم برگزار میشود شناسهٔ خبر 2445222 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دارالقرآن خانه کارگر با همکاری پژوهشکده برهان معرفت کنفرانس علمی با موضوع روشهای آموزش قرآن کریم در سه رشته حفظ قرائتبسته کتابهای انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم(ص) از شوخیهای پیامبر(ص) تا سیرهای برای زندگی امروز
بسته کتابهای انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم ص از شوخیهای پیامبر ص تا سیرهای برای زندگی امروزهمزمان با رحلت جانسوز پیامبر مکرم اسلام ص بسته کتابهای انتشارات سروش با موضوع پیامبر اعظم ص از سوی این ناشر به کتابخوانها معرفی شد به گزارش خبرگزاری فارس انتشارات سروش کتانماز چگونه مانع از ارتکاب به گناه می شود؟
دینی نماز چگونه مانع از ارتکاب به گناه می شود یکی از آثار نماز که در قرآن صراحتاً به آن اشاره شده است بازداری نمازگزار از فحشاء و منکر است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از آثار نماز که در قرآن صراحتاً به آن اشاره شده است بازداری نمازگزار از فحشاء و منکر است که به تعبیرینشست «تطبیقات پیوستهنگری در سیرهنگاری» برگزار میشود -
نشست تطبیقات پیوستهنگری در سیرهنگاری برگزار میشود شناسهٔ خبر 2435816 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها هفتمین نشست از سلسله مباحث تخصصی سیرهنگاری با عنوان تطبیقات پیوستهنگری در سیرهنگاری با حضور دکتر احمد پاکتچی برگزار میشود به گزارش خبرگزاریروش شهید مفتح در مورد تربیت فرزندانش/ پدر عاشق امام بود
خاطرات دختر شهید مفتح روش شهید مفتح در مورد تربیت فرزندانش پدر عاشق امام بود درس خواندن دخترها در آن سالها کار سادهای نبود خصوصاً چون ایشان روحانی بودند جامعه روی رفتار خانواده ایشان حساس بود من فرزند اول خانواده بودم در نتیجه باید در بسیاری از مسائل دقت میکردم تا خواهرگزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین/ پیاده روی اربعین چگونه مرسوم شد؟
گزارشی خواندنی از اتفاقات اولین اربعین پیاده روی اربعین چگونه مرسوم شد فرهنگ > دین و اندیشه - پیادهروی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات بزرگ سالانه مسلمانان جهان است اما این سنت حسنه چطور وارد شده و در اولین اربعین حسینی چه گذشته است آنچه در ادامه می خوانید گزارشفروزان: کیروش میداند چگونه تیم را در جام ملتهای آسیا قهرمان کند
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ سنگربان تیم فوتبال استقلال معتقد است که کارلوس کیروش یک مربی فوق حرفهای است و با این که تیم ملی بازیهای تدارکاتی کمی را نسبت به رقبای خود انجام داده است میتواند تیم ملی را به قهرمانی در جام ملتهای آسیا برساند به گزارش ایسنا محسن فروزان با حضور درارتباط با نیروهای ماورایی چرا و چگونه؟ -
در نشست قبیله لعنت بررسی میشود ارتباط با نیروهای ماورایی چرا و چگونه شناسهٔ خبر 2443972 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها هشتاد و هفتمین نشست از سلسله نشستهای فرهنگ مهدوی با عنوان قبیله لعنت ارتباط با نیروهای ماورایی به منظور بررسی سیر تحول عمل شیامام دوم، خداوند را چگونه می دید !
پیشوایان پاک دین به دلیل بهرهمندی از ویژگی عصمت و دوری از عصیان و اشتباه برترین مربیان اخلاق و زندگی برای انسان به ویژه برای دوستداران و پیروان خود به شمار میروند ایشان بهترین الگوی اخلاقی به دور از هر گونه کژی برای انسان اند نوشتار حاضر رهاوردی است از بررسی ویژگیجلسات فروش را چگونه به بهترین نحو برگزار کنیم؟
جلسات فروش را چگونه به بهترین نحو برگزار کنیم در اینجا یک برنامهی گامبهگام به شما میدهیم تا جلسات فعالتر و سازندهتری در واحد فروش داشته باشید برای اینکه نتیجهی خوبی از جلسات با نیروهای فروش بگیرید توصیهی ما به شما این است که در اینگونه جلسات مشااختتامیه پرده عشاق/ حاجاصغر زنجانی چگونه امام(ره) را به گریه انداخت -
اختتامیه پرده عشاق حاجاصغر زنجانی چگونه امام ره را به گریه انداخت شناسهٔ خبر 2440807 چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قرار شد حاج اصغر را خدمت امام ره ببریم اما هر چقدر از مصطفی خواند امام گریه نکرد تا اینکه حاج اصغر گفت صلی الله علیکاربعین پیام روشن ظلم ستیزی است -
بررسی عوامل محبوبیت اربعین حسینی اربعین پیام روشن ظلم ستیزی است شناسهٔ خبر 2441714 پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اولین و اساسیترین عاملِ محبوبیت اربعین وجود مقدس اباعبدالله الحسین ع است چنانکه رسول خدا فرمود همانا به سبب قتل حسین حرتفسیرهای انحرافی از انتظار فرج، فرهنگ مهدویت را تحریف میکند
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۳ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین گفت تفسیرهای انحرافی از انتظار فرج عامل اصلی در تحریف فرهنگ مهدویت است حجتالاسلام علی نعمتاللهی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین به بررسی ابعاد مختلف علل غیبت حضرت مهدی عج و تشریح انتظا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها