محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793514872
-مزد ترس
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
فیلم «روایت ناپدیدشدن مریم» این روزها بر پرده سینماهاست مزد ترس سراغ گرفتن از گونه (ژانر) در دل سینمای بیگونه و باری به هر جهت ایران اگر امری محال نباشد، نزدیک به شوخی و ناشدنی است.
«روایت ناپدید شدن مریم» اما متعلق به سینمای گونه است و همین خصوصیت به تنهایی می تواند محل بحث و نگاه جدی تر به این فیلم باشد. این که چرا ما به مرحله ای رسیده ایم که لنگه کفش را در بیابان غنیمت می شماریم و یک چشمی را در قبیله کورها به سمت پادشاه منصوب می کنیم در نوع خودش جالب است که البته در حوصله این نوشته نمی گنجد. ناگفته پیداست که مراد این قلم آن نیست که «روایت ناپدید شدن مریم» اثری کم مایه یا به مثابه یک چشمی در قبیله کوران است، بلکه مدنظر آن است که چرا به نقطه ای رسیده ایم که نمایش یک اثر در سینمای گونه می تواند نوشتن چنین مطلبی را باعث شود. حال آن که فیلم ساختن طبق قواعد گونه (ژانر) امری بدیهی در سینمای جهان تلقی می شود و شاخ غول شکستن لقب نمی گیرد. در دل همین بستر باید گفت که فیلم ساختن در قالب گونه تنها در دو حالت شدنی است؛ یا می بایست حماقتی توام با اعتماد به نفسی کاذب را یدک کشید تا به مدد آن پای به میدان گذاشت، چرا که سرنوشت روشنی در پیش رو نخواهد بود یا این که می بایست با دانش و حوصله و به جان خریدن تمام مشکلات احتمالی سراغ گرفتن از این سبک سینمایی پا در میدان گذاشت. محمدرضا لطفی در اولین قدم سینمایی خود که به ساخت اثری در گونه وحشت با عنوان «روایت ناپدید شدن مریم» منجر شده گامی درست، بی حاشیه و سنجیده در دل سینمای گونه برداشته و تا میزان زیادی موفق هم بوده است. مخاطبان جدی سینما بویژه علاقه مندان سینمای وحشت بهتر می دانند نه تنها در سینمای ایران که در دل سینمای جهان هم کمتر اثری را می توان در گونه وحشت سراغ گرفت که چفت و بست قابل قبول داستانی داشته باشد و همزمان از پس ترساندن مخاطبان آگاه سینما بر آید. اصولا سینمای وحشت به درست یا به غلط جزو گونه های فاخر سینما تلقی نمی شود و در طول تاریخ سینما تعداد کمی اثر را می توان بر شمرد که از دل سینمای وحشت به فهرست بهترین های تاریخ سینما راه پیدا کرده باشد. این مساله در سینمای به دور از گونه ایران هم صادق است و بجز چند تجربه از جنس «شب بیست و نهم» ساخته مرحوم حمید درخشانی یا اقلیما ساخته محمدمهدی عسگرپور و «آل» ساخته بهرام بهرامیان و... چند تجربه انگشت شمار دیگر در قبل و بعد از انقلاب که تقریبا همه سینمای وحشت ما را شامل می شود، شاید تنها «شب بیست و نهم» توانسته اندکی در ذهن ها بماند و باقی آثار به فراموشی سپرده شده است. روایت ناپدید شدن مریم اما دست کم این حسن را دارد تا تماشای فیلم ترسناک ایرانی در سینماهای ایرانی تبدیل به امری محال نشود. اما سراغ روایت ناپدید شدن مریم برویم. در فیلمنامه این فیلم تلاش شده ترسیدن و سرگرم کردن مخاطب تنها دستمایه پیشبرد داستان قرار نگیرد. شکل روایت در این فیلم به گونه ای است که عامل ترس و وحشت آفرین از نقطه بیرونی به درون شخصیت ها نفوذ پیدا می کند و در ادامه این خود شخصیت ها هستند که به وجود و هویت بخشیدن به آن دامن می زنند. در واقع مسیر روایی فیلمنامه روایت ناپدید شدن مریم بر این اصل استوار است که چیزی تحت عنوان ترس بیرون یا عامل وحشت آفرین وجود خارجی ندارد. بلکه موجودیتی در بیرون از ما می تواند حاضر باشد که جنس نگاه ما به آن و شیوه روبه رو شدنمان با آن است که ماهیت وحشت آفرین و آسیب زا یا غیر وحشت آفرین و غیر مخرب به آن می بخشد. محمدرضا لطفی در فیلمنامه روایت ناپدید شدن مریم جنس نگاه شخصیت ها به اطراف و شیوه مواجهه و رویارویی آنها با ماهیت های بیرونی بر مبنای شکل گرفتگی های درونی را دستمایه نوشتن فیلمنامه وساخت اثرش قرار داده است. با کمی رندی می توان تشخیص داد محمدرضا لطفی با انتخاب عنوان روایت ناپدید شدن مریم مسیر رسیدن شخصیت های داستان و به طور ویژه زن و شوهر سوژه اصلی داستان به ایستگاه جدایی محض و غفلت از هم را ترسیم کرده است. گویی از همان ابتدا فیلمنامه نویس مسیر رسیدن به نقطه نهایی را برای مخاطب ترسیم کرده است. جنس نگاه شخصیت شوهر به کار و زندگی و حتی شیوه همراهی کردن یا نکردن با همسر(مریم) و زندگی اش و در مقابل نحوه مواجهه همسرش با این مقوله است که باعث می شود عامل وحشت آفرین از بیرون به درون نفوذ پیدا کرده و دودمان این خانواده دو نفره را به باد بدهد. در نگاهی جدی تر می توان این طور تلقی کرد که عامل ترس تنها یک تلنگر بیرونی به ساختار معیوب روح و روان این زوج بوده که به عمیق و جدی تر شدن شکاف فکری و روحی میان این دو و در نهایت فروپاشی منجر شده است. این ویژگی اصولا جزئی از قواعد ژانر است که عامل وحشت آفرین بیرونی با اولین اشتباه یا خطای شخصیت ها به زندگی و داستان ورود پیدا می کند. در واقع عامل وحشت آفرین به خودی خود فاقد فعلیت است و تنها دارای پتانسیلی است که ضعف ها و کاستی های فکری و رفتاری شخصیت ها مجال بروز آن را فراهم می کنند. در همین مسیر قربانیان این روند هم از ضعیف ترین شخصیت فهرست می شوند تا به قوی ترین شخص برسند که اتفاقا در برخی آثار همین شخصیت برتر که ضعف های کمتری دارد عامل برتری بر عامل وحشت می شود و در نقش منجی ظاهر می شود. روایت ناپدید شدن مریم در حیطه کارگردانی هم با سراغ گرفتن کارگردانش از قالب مستند و با دور نگهداشتن عامل شر از نگاه مستقیم مخاطب توانسته به ترکیبی همراهی برانگیز دست پیدا کند که همزمان با ایجاد فضای تعلیق و ترس و دلهره همراهی مخاطب را نیز به دست آورد. در کنار تمام خام دستی های یک اثر اول سینمایی و سراغ گرفتن از سر و شکل نه چندان قوام یافته مصاحبه های گزارش گونه فیلم باید پذیرفت محمدرضا لطفی در خلق موقعیت مستند نما و از بین بردن فاصله بین اثر و مخاطب موفق ظاهر شده است. او بخوبی توانسته با بهره گیری از عامل صدا در قالب صداهای ضبط شده یا تصاویر سیاه و سفید با تصویر برداری نه چندان با کیفیت و ترکیب آن با سکانس های کارگردانی شده از پس ایجاد چفت و بست تصویری اثر برآید. در مجموع به ظن این قلم ساخت اثری در سینمای ژانر و با کیفیتی قابل قبول امری قابل بحث است. حتما در مورد شکل روایی و نگاه تمثیلی و استعاری موجود در این اثر یا شیوه کارگردانی لطفی برای رسیدن به این فرم و سر و شکل تصویری بیش از اینها می توان سخن گفت که حتما در نوشته های دیگر و فرصت های آتی به آن خواهم پرداخت. در نهایت باید پذیرفت روایت ناپدید شدن مریم تجربه ای موفق از آب در آمده و می تواند نوید ساخت آثار خوبی در سینمای گونه بویژه سینمای وحشت ایران را بدهد.
 
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
تاثير استرس مادر در دوران بارداري روي جنين
از آنجا که سه ماهه اول بارداری سن پایه ای و حساس برای شکل گیری ارگان های حیاتی جنین است از مغز تا کلیه قلب و بنابراین استرس مادر در این ماه ها می تواند جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار بدهد استرس ها به طور معمول به دو صورت مزمن و حاد اعمال می شوند استرس های مزمن وضرورت ترسیم چشمانداز پژوهشی کشور در قالب نقشه جامع علمی
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ جلسه 274 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مؤسسات آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا در ابتدای این جلسه اعضا به بیان نظرات خود در مورد نحوه فعالیتهای هنری در دانشگاهها پرداختند و بر لزوم در نظر گرفتنپدیده نوظهور «فیلمهای بیمارستانی» ترس مشترک بیماران
پدیده نوظهور فیلمهای بیمارستانی ترس مشترک بیماران فیلمهای بیمارستانی به عنوان پدیدهای نوظهور به ترسی مشترک بین تمام بیمارانی تبدیل شده که برای انجام خدمات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران این روزها اکثر بیمارانی که برای دریافت خدمافقدان دسترسی به آموزش وخدمات پیشگیری یکی ازعوامل اصلی گسترش ایدز است
کارشناس ایدز فقدان دسترسی به آموزش وخدمات پیشگیری یکی ازعوامل اصلی گسترش ایدز است شهر ری - ایرنا- کارشناس ایدز شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری گفت فقدان دسترسی به آموزش و خدمات پیشگیری یک از عوامل اصلی گسترش بیماری ایدزاست میرآقا صادقی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشرئیس شورای شهر آبادان تاکید کرد ضرورت بسترسازی فضای شهری آبادان برای استقبال از مسابقات جهانی کشتی فرنگی
رئیس شورای شهر آبادان تاکید کردضرورت بسترسازی فضای شهری آبادان برای استقبال از مسابقات جهانی کشتی فرنگیرئیس شورای اسلامی شهر آبادان بر ضرورت بسترسازی و مناسبسازی فضای شهری برای استقبال از این رویداد ورزشی بزرگ مسابقات جهانی کشتی فرنگی تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از آبادانیادداشت اجتماعی/ پدیده نوظهور «فیلمهای بیمارستانی» ترس مشترک بیماران
یادداشت اجتماعی پدیده نوظهور فیلمهای بیمارستانی ترس مشترک بیمارانفیلمهای بیمارستانی به عنوان پدیدهای نوظهور به ترسی مشترک بین تمام بیمارانی تبدیل شده که برای انجام خدمات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند خبرگزاری فارس-سعیده اسدیان این روزها اکثر بیمارانی که برای دریافت خدناصری: فوتسال در حال نابودی است/ آسیاییها هم دیگر از ما نمیترسند
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۹ کارشناس فوتسال ایران با بیان این که کمیته فوتسال به لجبازی افتاده و حاضر نیست سرمربی تیم ملی را کنار بگذارد تاکید کرد فوتسال ایران در حال نابودی است رضا ناصری در گفتوگو با خبرنگار ورزشی ایسنا درباره ادامه عملکرد ضعیف تیم ملی فوتسال با سومی در توترسیم چشمانداز پژوهشی کشور در قالب نقشه جامع علمی
در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها تأکید شد ترسیم چشمانداز پژوهشی کشور در قالب نقشه جامع علمی جلسه 274 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مؤسسات آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی درترس صهیونیستها از توافق هستهای با انتشار 6 شرط آیپک
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ لابی صهیونیستی آیپک در اقدامی مداخلهجویانه شش شرط مورد نظر خود برای توافق هستهای با ایران را تعیین کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در حالی که رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هستهای در خاورمیانه است آیپک که بزرگترین لابی صهیونیسمدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان مطرح کرد افتتاح مرکز خدمات سرمایهگذاری، بسترساز توسعه همدان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان مطرح کردافتتاح مرکز خدمات سرمایهگذاری بسترساز توسعه همدانمدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت افتتاح مرکز خدمات سرمایهگذاری پنجرهای واحد برای ایجاد بستر رشد و توسعه استان خواهد بود به گزارش خبرگزاری فارس از همدان سیدناصر محمودی شاارتباط استرس های شدید با سرطان در زنان
ارتباط استرس های شدید با سرطان در زنان استرس روانی اجتماعی از جمله موثرترین علتهایی است که منجر به پرخاشگری در سرطان زنان میشود به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران گارت راشر که با مدرک PhD استادیار اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه ابلینوی شیکاگو است گفت نتایج پژوهشهایجاده دسترسی مسکن مهر اسلامشهر تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد
ناصری پور خبر داد جاده دسترسی مسکن مهر اسلامشهر تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد خبرگزاری پانا سرپرست شهرداری اسلامشهر از احداث جاده جدیدی برای دسترسی به سایت مسکن مهر این شهرستان همزمان با دهه مبارک فجر خبر داد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان ساعت 05 21 به گزارش خبرگزاری پانا و برژیم غذایی برای مدیریت استرس
رژیم غذایی برای مدیریت استرس كنترل استرس اثر مثبت فراوانی بر سلامتی دارد مطالعات زیادی وجود دارند كه نشان می دهند استرس اثری فراتر از ایجاد بی حوصلگی دارد افرادی كه دائما زیر فشار هستند در برابر بیماریهای زیادی از سرماخوردگی تا فشار خون بالا و بیماریهای قلبی كنترل استرس اثر ممعاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور خبر داد راهاندازی تشکلهای غیردولتی بسترساز رفع آسیبهای اجتماعی
معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور خبر دادراهاندازی تشکلهای غیردولتی بسترساز رفع آسیبهای اجتماعیمعاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت باید در حوزههایی از اجتماع که با آسیب مواجه هستند با رویکرد راهاندازی تشکلهای غیر دولتی وارد عرصه فعالیت شویم به گزارشجاده دسترسی مسکن مهر اسلامشهر تا دهه فجر به بهره برداری می رسد -
ناصری پور خبر داد جاده دسترسی مسکن مهر اسلامشهر تا دهه فجر به بهره برداری می رسد اسلامشهر - خبرگزاری مهر سرپرست شهرداری اسلامشهر از احداث جاده جدیدی برای دسترسی به سایت مسکن مهر این شهرستان خبر داد و گفت طبق طرح تفصیلی جاده ای از کنار پمپ بنزین کمربندی الغدیر به مسکن مهر احداثنوآوری در شعر عاشورایی/7 شیبانی: باید نقشه راهی برای شعر عاشورایی ترسیم شود
نوآوری در شعر عاشورایی 7شیبانی باید نقشه راهی برای شعر عاشورایی ترسیم شودرضا شیبانی اصل گفت باید در حوزههای علمیه و دانشگاهها درباره شعر عاشورایی کار کرد تا نقشه راه بیرون داده شود و آنهایی که واقعا دلبسته عاشورا هستند وظیفه شرعی خود بدانند که از این نقشه راه پیروی کنند رضاچرا دادکان سند ساختمانها را به نام فدراسیون زد/ ترس از اقدام استقلال و پرسپولیس -
در گفتگو با مهر عنوان شد چرا دادکان سند ساختمانها را به نام فدراسیون زد ترس از اقدام استقلال و پرسپولیس سخنگوی پیشین فدراسیون فوتبال گفت آقای دادکان ساختمان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را با هدف کمک به این دو باشگاه خریداری کرد اما برای اینکه فروخته نشوند سندش را به نام فدرا-
گوناگون
پربازدیدترینها