تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797898327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق بشر غربی به هیچ وجه مایه علمی ندارد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی:
حقوق بشر غربی به هیچ وجه مایه علمی ندارد

جوادی آملی


آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود فرمودند: حقوق بشر غربی به هیچ وجه مایه علمی ندارد. ریشه جدایی حقوق اسلامی و غیر اسلامی در برداشت متفاوت این دو دیدگاه از واژه عدل بر می گردد. ما می‌گوییم معنای عدل که «وضع کل شی فی موضعه» است، جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟ معتقدیم که جای اشیا را اشیاآفرین باید معین کند، جای اشخاص را اشخاص‌آفرین باید معین کند. آنها می‌گویند جای اشیا را خودمان معین می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر: آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود (۹۳/۸/۲۹) که همزمان با ایام شهادت امام سجاد(ع) و در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با اشاره به جایگاه ارزشمند و والای رساله حقوق امام سجاد (ع) فرمودند:امام سجاد(ع) مانند سایر ائمه(ع)، گاهی با خدا سخن می‌گفتند و گاهی با مردم؛ سخن آنها با خدا هم برای تحکیم رابطه عبد و مولا بود و هم برای تعظیم نفوس دیگران. ایشان با آسیب شناسی حقوق بشر غربی اذعان داشتند: این حقوقی که در جهان کنونی مطرح است، چه سازمان بین‌الملل چه مجامع حقوقی دیگر، اینها هیچ صبغه علمی ندارد چرا که مواد حقوقی مستند است به یک سلسله مبانی و آن سلسله مبانی که کلید همه آنها عدل است مستند است به یک منبع. ایشان ریشه جدایی حقوق اسلامی و غیر اسلامی را در برداشت متفاوت این دو دیدگاه از واژه عدل دانستند و بیان داشتند: عدل که کلمه‌ای است آشنا، مفهوم شفاف و روشنی دارد عدل؛ یعنی «وضع کل شیء فی موضعه»، هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهیم؛ این معنا را هم ما می‌فهمیم، هم آنها می‌فهمند، هم ما باور داریم هم آنها باور دارند تا این دو عنصر، مشترک است. اما تمام اختلاف بین ما و آنها این عنصر سوم است ما می‌گوییم معنای عدل که «وضع کل شی فی موضعه» است، جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟ معتقدیم که جای اشیا را اشیاآفرین باید معین کند، جای اشخاص را اشخاص‌آفرین باید معین کند. آنها می‌گویند جای اشیا را خودمان معین می‌کنیم.آیت الله جوادی آملی ادامه دادند:بنابراین حقوق بشر غربی به هیچ وجه مایه علمی ندارد در حالی که وجود مبارک امام سجاد علیه السلام بر اساس همین عناصر سه‌گانه و مثلث مبارک «رسالةالحقوق» خود را تدوین کرده. لذا «رسالةالحقوق» امام سجاد دارای یک رساله علمی عمیق است. ایشان در تشریح ساختار رساله حقوقی امام سجاد(ع) فرمودند: وجود مبارک امام سجاد این رساله حقوق پنجاه ماده‌ای را با یک مقدمه شروع کرده، در طلیعه این رساله می‌فرماید: حقوق هست، فراوان هم هست، اما سامانه اصلی اینها در ذیل مسئله توحید است. اول «حق الله» است که مسئله توحید است؛ نه مشرکانه بیندیشیم، نه مشرکانه عمل کنیم، آن‌گاه وارد مواد پنج‌گانه می‌شود، بعد در پایان هم جمع‌بندی می‌کند، می‌فرماید: این پنجاه ماده حقوقی است. اما وجود مبارک امام سجاد در این پنجاه ماده حقوقی، انسان را با خودش آشنا کرد، یک؛ با ماورای طبیعت آشنا کرد، دو؛ با خود طبیعت مأنوس کرد، سه؛ خیلی هنرمندانه و تابلوگونه این پنجاه نکته را ترسیم کرد. ایشان اذعان داشتند: وجود مبارک امام سجاد اولین کاری که کرده، ما را با اعضا و جوارح ما آشنا کرده، فرمود: چشم شما امانت الهی است، بر شما حقی دارد، این چشم را به هر چیزی نیندازید، این صفحه علمی است این کتاب است، تا می‌بینی کتاب است، تا می‌شنوی علم است. ایشان در رساله خود ما را با حقوق جوارح و اعضا از یک سو و حقوق افعال و اذکار و عبادات از سوی دیگر و بعد ما را به طبیعتی که در دامنه ماورای طبیعت است، آشنا می‌کند؛ بعد همه اینها را می‌فرماید، اینها امانت‌های الهی هستند، ذات اقدس الهی اینها را به شما داده است در برابر همه اینها مسئول هستید. آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که مردم و مسئولین به عنوان امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه متقابل نسبت به هم دارند اظهار داشتند: در قیامت از ما سؤال می‌کنند که چشم و گوش خود را چگونه استفاده کردی؟ و یا چرا اینها را حفظ نکردی؟ همین معنای دقیق و لطیف را وجود مبارک پیامبر(ص) بیان کرده، فرمود: «کُلکُم رَاعٍ وَ کُلکُم مَسئُول عَن رَعِیتِه» شما به عنوان امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه متقابلی نسبت به هم دارید، به عنوان رابط بین مسئول و توده مردم وظیفه متقابل دارید، همچنین مسئولین نسبت به هم رابطه متقابل دارند. در واقع همان‌طوری که ما از چشم، گوش و قلب خود محافظت می ‌کنیم، باید از هم‌نوع خود نیز مواظبت کنیم تا او بیکار و یا معتاد نشود,



چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن