محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793345012
فقط برای اهل فلسفه
واضح آرشیو وب فارسی:الف: فقط برای اهل فلسفه
دکتر علی غزالی فر*، 3 آذر 1393
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵
مسائل اساسی پدیدارشناسینویسنده: مارتین هایدگرترجمه: پرویز ضیاء شهابیانتشارات مینوی خرد، چاپ اول، ۱۳۹۲۴۳۴ صفحه، ۳۰۰۰۰ توماناین کتاب را در تهران فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران اینجا و در شهرستانها اینجا کلیک کنید.****بیشتر کتابهای فلسفی فقط اطلاعات و اصطلاحات فلسفی در اختیار خواننده میگذارند؛ معدود کتابهایی هم هست که خواننده را وارد جریان فلسفه میکنند و باعث تجربه حلاوت و حرارت فلسفهورزی میشوند. کتابهای مارتین هایدگر (۱۸۸۹-۱۹۷۶) از چنین خصوصیتی برخوردارند.(۱) در باب ارزش و اعتبار اندیشههای هایدگر چون و چرا فراوان است اما کسی نمیتواند منکر اثری شود که این فیلسوف در حوزههای مختلف معرفت بشری گذاشته است. بیشک کتاب «وجود و زمان» او یکی از مهمترین و اثرگذارترین کتابهای قرن بیستم است. این کتاب بهقدری غنی است که بر صدها متفکر بزرگ و دهها جریان فکری گوناگون و بر تمامی علوم انسانی اثری جدی و غیرقابل مناقشه داشته است. هایدگر سر آن داشت که وجود و زمان در دو جلد و هر جلد در سه بخش باشد اما در عمل فقط جلد اول و تنها دو بخش آن نگارش یافت. دو سوم کتاب هرگز نوشته نشد؛ اما این بدین معنا نیست که هایدگر مطالب آن را فراموش کرده باشد. برعکس، آن مسائل همیشه در فکر و خاطر او خلجان داشت و در درسها و سخنرانیهای خود به آنها میپرداخت. کتاب «مسائل اساسی پدیدارشناسی» یکی از آن آثار فراوانی است که در امتداد وجود و زمان قرار میگیرد و برخی از مباحث ناگفته آن کتاب را شرح و بسط میدهد.مجموعه آثار هایدگر بالغ بر ۱۰۰ جلد است! اینکه چرا مترجم فاضل از میان این کتابخانه این کتاب خاص را برگزیدهاند با توجه به منش و روش ایشان قابلفهم است. ایشان چه در ترجمه و چه در تألیف وسواس و دقت بسیار زیادی دارند و به همین دلیل علیرغم تبحر و تسلط بسیار در فلسفه و زبانهای گوناگون، کارنامه ایشان در آثار مکتوب چندان گسترده نیست. برگزیدن این کتاب با توجه به چنین وسواس و دقتی فقط اهمیت بسیار زیاد آن را نشان میدهد؛ برگردان از اصل آلمانی نیز خود مزیتی دیگر است.این کتاب در اصل مجموعه درسگفتارهایی است که هایدگر در سالهای پس از انتشار «وجود و زمان» در دانشگاه ماربروگ ارائه کرده و مباحث آن به نوعی ادامه مسائل همان کتاب است. خود هایدگر نیز معتقد بود بهطورکلی درسگفتارهایش برای فهم دیگر آثار او لازم و ضروری هستند. در این اثر نیز هایدگر در ابتدا گزارشی تفسیری از آراء و نظریات کانت، ارسطو و فیلسوفان قرون وسطی، دکارت و منطقدانان درباره وجود میدهد. از نظر هایدگر، در تمام این موارد وجود با موجود یکسان گرفته شده است. اساساً از نظر او در تاریخ فلسفه، وجود همیشه با موجود خَلط شده است. اهل فلسفه میدانند مسئله اساسی هایدگر در تمام دوران فلسفیاش پرسش از وجود بود. او از آغاز تا پایان حیاتش با همین پرسش درگیر بوده و به شیوهها گوناگون به آن پرداخته و با همین پرسش تاریخ فلسفه را نیز نقد و بررسی کرده است.او در این کتاب از جهت مضمون و محتوا به بحث از وجود میپردازد و از جهت روش به پدیدارشناسی بهعنوان روش اصلی، اساسی و حقیقی فلسفهورزی. البته به هیچ وجه قصد ندارد بگوید که پدیدارشناسی چیست و چه سیر تطوری داشته است. حتی نمیخواهد توضیح دهد که سایر شکلهای پدیدارشناسی چگونه است و به آنچه سایر پدیدارشناسان گفتهاند نیز نمیپردازد. بلکه مقصود او فقط روشنگری اساس مسائل پدیدارشناسی است. چرا که از نظر او پدیدارشناسی روش واقعی و خاص فلسفه است و به همین دلیل در همان ابتدا تصریح میکند که نمیخواهیم با این بحث فلسفهدان شویم بلکه میخواهیم فلسفهورزی کنیم.این درسگفتار در زمان حیات خود هایدگر بهصورت کتاب چاپ شد. سی صفحه آغازین تحت عنوان «درآمد» شامل مباحث مقدماتی برای ورود به بحث از مسئله اصلی هستند. هایدگر در این مقدمه در مورد فلسفه، وجود، هستیشناسی، پدیدارشناسی و بهویژه رابطه آنها با یکدیگر دیدگاه خود را بهطور واضح و شفاف بیان میکند. نکته جالبتوجه در این مقدمه آن است که هایدگر تصریح میکند این درسگفتار در سه بخش و هر بخش در چهار فصل است اما آنچه به سرانجام رسید فقط بخش اول و دوم بود. بخش دوم نیز فقط شامل یک فصل است؛ لذا این کتاب نیز مانند وجود و زمان گشوده باقی ماند. تو گوئی سخن گفتن از وجود هیچگاه به سرانجام نمیرسد و همیشه ناتمام است. درهرصورت کتاب مسائل اساسی پدیدارشناسی فعلی شامل دو بخش است. هایدگر در بخش اول مشهورترین آراء فیلسوفان بزرگ و نامدار را در باب وجود نقد و بررسی میکند و در بخش دوم به طرح و ارائه دیدگاه خاص خود در مورد وجود میپردازد. البته بخش دوم هرچند فقط شامل یک فصل است اما همان قسمت نیز به دلیل بحث مفصل و مبسوط هایدگر در باب دیدگاه خاص خودش به تنهایی یک سوم حجم کتاب را تشکیل میدهد. همچنین از دیگر مزایای این اثر آن است که در سراسر کتاب نظریات فیلسوفانی همچون افلاطون، ارسطو، افلوطین، آگوستین، دنس اسکوتوس، توماس آکوینی، سوآرز، هابز، دکارت، لایبنیتس، کریستیان ولف، باومگارتن، کانت، فیشته، هگل، جان استوارت میل، ویلهلم دیلتای، هانری برگسون و... در باب وجود مورد نقد و بررسی جدی و فیلسوفانه قرار میگیرد.البته هایدگر برخی از مباحث را خیلی شرح و بسط نداده و فقط به اشاره و دادن سرنخ اکتفا کرده است. به همین دلیل میبینیم که برخی از مباحث، ناتمام و مبهم و مُجمَل باقی میماند. علیرغم این، کتاب مطالب و نکات و ظرایف فلسفی فراوانی را در دل خود جای داده است که شکار آنها برای اهل فلسفه غنیمت بزرگی به شمار میرود. البته برای دست یافتن و درک و فهم درست آنها نیاز به تلاش و دقت فراوانی است و نمیتوان آنها را به سادگی و سرسری مطالعه کرد.تنها چیزی که ممکن است برای خواننده غیرمنتظره باشد سبک ترجمه است. نثر دکتر ضیاءشهابی با متون فلسفی متعارف تفاوت چشمگیری دارد. قلم ایشان اقتضا میکند که متن را با دقت بسیار مطالعه کرد. خود مترجم دانشمند در مقدمه کوتاهی که بر این ترجمه نگاشتهاند در این باب توضیحاتی دادهاند. همچنین ایشان در مصاحبهای با توجه به اشکالی که در این مورد مطرحشده در باب سبک ترجمه خود گفته است: «نثر فصیح و سلیس فروغی [در کتاب سیر حکمت در اروپا] که برای من از گذشتهها بسیار لذتبخش بوده مرا وادار به تفکر جدی فلسفی نمیکند. نثری نیست که مرا مجبور کند از روی مطالب چند بار بخوانم و ناگزیر باشم درباره آن مطلب بیشتر فکر کنم. ازاینرو، به نظرم خوب نیست کتاب فلسفی به همان راحتی خوانده شود که یک قصه عامیانه خوانده میشود.» هرچند نثر هایدگر نیز خالی از ابهام و پیچیدگی نیست؛ اما همانطور که بسیاری از هایدگرشناسان گفتهاند هایدگر به دلیل سوءنیت نیست که اینگونه دشوار مینویسد یا اینکه خواسته مبهم بنویسد تا کسی نفهمد او چه میگوید. بلکه این خود مضمون است که اقتضای چنین سبکی دارد. متذکر میشوم که این کتاب برای کسانی که از سر تفنن سراغ متون فلسفی میروند به هیچ وجه مناسب نیست و کسانی باید به سراغ چنین کتابی بروند که میخواهند فلسفهورزی را به شکلی بسیار جدی تجربه کنند. کلنجار رفتن با چنین کتابی زحمت، صبر و حوصله فراوان میخواهد اما قطعاً بیپاداش نخواهد بود. «مسائل اساسی پدیدارشناسی» را باید با صبر و حوصله و دقت فراوان خواند تا دید که فلسفهورزی با فکر و ذهن و درون انسان چهها میتواند بکند.پینوشت:۱- برای آشنایی مقدماتی با هایدگر و فلسفه متقدم و متأخر او این کتاب منبع بسیار خوبی است:جان مک کواری، مارتین هایدگر، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات هرمس* دکترای فلسفه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]
صفحات پیشنهادی
آیت الله مظاهری: دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت امکانپذیر است
آیت الله مظاهری دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت امکانپذیر است اصفهان- ایرنا- رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت علیه السلام امکانپذیر است به گزارش ایرنا آیت الله حسین مظاهری در پیام خود خطاب به بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترتآموزش پیشگیری از دیابت در مهدکودکها و مدارس/ فقط 6درصد ازچند میلیون ایرانی دیابتی تحت کنترل هستند!
آموزش پیشگیری از دیابت در مهدکودکها و مدارس فقط 6درصد ازچند میلیون ایرانی دیابتی تحت کنترل هستند جامعه > سلامت - همایش روز جهانی دیابت که روز پنجشنبه در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارتسکه های جدید داعش ضرب شد/ فقط طلا و نقره/ تصاویر و قیمت
سکه های جدید داعش ضرب شد فقط طلا و نقره تصاویر و قیمت تروریست های داعش از سکه های جدید خود رونمایی کردند این سکه ها از طلا و نقره هستند و با کیفیت خوبی ضرب شده اند اگرچه کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح ضد داعش همکاری با داعش را تکذیب می کنند اما امکاناتشان هنوز در اختیار تکفیریتيم ملي اميد فردا به مصاف الاهلي ميرود
تيم ملي اميد فردا به مصاف الاهلي ميرود تيم فوتبال اميد که براي برپايي اردويي تدارکاتي راهي قطر شده است روز جمعه در اولين ديدار تدارکاتي به مصاف الاهلي مي رود به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر این تیم در شرایطی راهی قطر شده است که هنوز سرمربی آن مشخص نشده و هومن افاضتکرار/ کارشناس مسائل سیاسی: اظهارات اوباما مبنی بر لغو تحریمهای کنگره علیه ایران فقط یک ادعاست
تکرار کارشناس مسائل سیاسی اظهارات اوباما مبنی بر لغو تحریمهای کنگره علیه ایران فقط یک ادعاستباراک اوباما رئیسجمهور ایالات متحده ادعا میکند میتواند در صورت رسیدن به توافقنامه جامع هستهای با ایران کنگره را متقاعد کند اما برای جمهوری اسلامی ایران این جمله شفاهی کفایت نمیکندفقط یک گذرنامه ایرانی دارم
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۴ کتاب تئاتر و سینمای آربی اوانسیان با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر رونمایی شد و در این برنامه آربی اوانسیان که سالهاست در خارج از کشور زندگی میکند گفت همچنان فقط یک گذرنامه ایرانی دارم و مانند برخی از افراد دو گذرنامه مختلف ندارم به گزارشدبیرکل عصائب اهل حق عراق با مراجع تقلید در قم دیدار کرد+ عکس
دبیرکل عصائب اهل حق عراق با مراجع تقلید در قم دیدار کرد عکس ۲۲ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۴فلسفه اقامه نماز میت
فلسفه اقامه نماز میت طلب غفران از خدا باید حقیقی باشد و آنچه با زبان گفته میشود با قلب و اعضا و جوارح سازگار باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز درخصوص علت اقامه نمازبر میت باید توجه داشت که استغفار با کلماتی همچون توبه و انابه اگر چه دپورابراهیمی: خلأهای جدی در حوزه نظارتی بانک مرکزی وجود دارد/دهقان: ضرورت شفافیت مالی میان مسئولان در کشور/ فقط
در برنامه نگاه دو پورابراهیمی خلأهای جدی در حوزه نظارتی بانک مرکزی وجود دارد دهقان ضرورت شفافیت مالی میان مسئولان در کشور فقط اعلام اسامی بدهکاران کافی نیست نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت پرونده معوقات بانکی وهدف از «نمایش رسانهای قمهزنی» فقط وهن شیعه است.
هدف از نمایش رسانهای قمهزنی فقط وهن شیعه است حاج مرتضی طاهری یک روز ممکن بود دریای خون هم در قمه زنی به راه بیفتد و به نفع امام حسین ع بود اما امروز اگر از یک قطره خون در حین قمه زنی یک شیعه دو تصویر نشان داده شود وهن شیعه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سربرنامه تمرینی تیم امید در قطر جمعه اولین بازی امید با تیم الاهلی قطر
برنامه تمرینی تیم امید در قطرجمعه اولین بازی امید با تیم الاهلی قطربرنامه تمرینی تیم امید در اردوی قطر تا اولین بازی دوستانه با الاهلی اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس برنامه تمرینی تیم فوتبال امید ایران که اکنون برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی راهی قطر شده است به شرح زیر است امسرمربی تیم ملی اسکواش کشور: کسب مدال نزدیک ماست فقط کافیاست دستمان را دراز کنیم!
سرمربی تیم ملی اسکواش کشور کسب مدال نزدیک ماست فقط کافیاست دستمان را دراز کنیم سرمربی تیم ملی اسکواش کشور گفت مدال نزدیک ما است و ما باید بیشتر دستمان را دراز کنیم تا به آن برسیم سید علیرضا سنایی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با حضور در غرفه خبرگزهدف از «نمایش رسانهای قمهزنی» فقط وهن شیعه است
هدف از نمایش رسانهای قمهزنی فقط وهن شیعه است حاج مرتضی طاهری یک روز ممکن بود دریای خون هم در قمه زنی به راه بیفتد و به نفع امام حسین ع بود اما امروز اگر از یک قطره خون در حین قمه زنی یک شیعه دو تصویر نشان داده شود وهن شیعه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سروایمیـل فقط پست الکترونیک نیست
ایمیل را پست الکترونیک نامیدهایم و شاید همین باعث شده این قابلیت جالب دنیای مجازی را نادیده بگیریم قابلیتی که در بازاریابی اینترنتی حدود 40 برابر بازگشت سرمایه دارد به این معنا که اگر هزار تومان برای آن هزینه کنیم 40 هزار تومان سود خواهیم کرد ایمیل را میتوانیم رهگجااندازی بینی شکسته فقط یک هفته مهلت دارد |اخبار ایران و جهان
جااندازی بینی شکسته فقط یک هفته مهلت دارد کد خبر ۴۴۹۲۷۰ تاریخ انتشار ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۷ - 14 November 2014 یک متخصص گوش حلق و بینی گفت برای جااندازی بینی شکسته در محل مناسب فقط یک هفته زمان وجود دارد و پس از آن احتمال جوش خوردن به شکل نامناسب وجود دارد به گزارش فارس ابراهیحجتالاسلام مهاجرنیا در گفتوگو با فارس: مکتب تفکیک ضد فلسفه نیست/تفکیکیان منتقد ملاصدرا بودند
حجتالاسلام مهاجرنیا در گفتوگو با فارس مکتب تفکیک ضد فلسفه نیست تفکیکیان منتقد ملاصدرا بودندحجتالاسلام مهاجرنیا گفت یکی از اشتباهات مصطلح در شناخت جریان فکری این است که تفکیکیان را ضد فلسفه میشناسند این در حالی است که بزرگان مکتب تفکیک نه پایهگذاران آن مانند محمد رضا حکیمی عترکيب تيم اميد براي ديدار مقابل الاهلي
ترکيب تيم اميد براي ديدار مقابل الاهلي تيم اميد با ترکيب زير مقابل الاهلي به ميدان رفته است به گزارش "ورزش سه" تيم ملی اميد با ترکيب زير به مصاف تیم الاهلي قطر قرار گرفت امیر عابدزاده آرام عباسی حسین مرادمندی وحید حیدریه یوسف وکیا بهنام برزای روزبه چشمی-
گوناگون
پربازدیدترینها