تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797557116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اول صفر سالروز قیام "زیدبن علی"


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵




1415340202074_00.jpg

زیدبن علی فرزند امام چهارم شیعیان بود که به دلیل ظلم حکومت امویان علیه هشام بن عبد الملک قیام کرد و با شهادت خود باری دیگر حقانیت و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت را اثبات کرد. زیدبن علی فرزند امام سجاد (ع) بود که در روز اول صفر سال 121 هجری قمری علیه هشام بن عبدالملک خلیفه خون‌ریز اموی قیام مسلحانه کرد که قیام او پس از سه روز درگیری سرکوب شد و زید در روز سوم صفر به شهادت رسید. در زمان "هشام بن عبدالملک مروان" ظلم و ستم دستگاه سفاک اموی بر شیعیان فزونی یافت به طوری که هر کس بر علی(ع) و خاندانش به طور علنی ابراز ارادت می‌کرد بلافاصله دستگیر و شکنجه و یا حتی اعدام می‌شد. این بی‌عدالتی‌ها به حدی بود که امویان دستور داده بودند در مساجد و منبرهای نماز جمعه به حضرت علی (ع) و خاندانش لعنت بفرستند و دشنام بگویند. در این زمان زیدبن علی که مردی پرهیزگار بود و نزد شیعیان محبوب تلقی می‌شد قصد قیام مسلحانه علیه حکومت اموی را کرد و بنابر احادیث غالب حتی تایید امام صادق (ع) را نیز گرفت. بعد از چند ماه و با فراهم شدن مقدمات قیام، زید آشکارا آماده قیام شد و به یارانش دستور آمادگی و تهیه لوازم نبرد را داد. در این هنگام یوسف بن عمر از فرماندهان نظامی هشام از موضوع آگاه شد و رفت و آمدهای زید به خانه‌های دو تن از یارانش را به او گزارش کردند. خبر قیام به هشام نیز رسید. زید شیعیان را به قیام دعوت کرد که این دعوت با لبیک هزاران نفر مواجه شد و در برخی منابع تعداد بیعت کنندگان با زید را تا 12 و حتی 50 هزار نفر نوشته‌اند. اما به دلیل رعب و وحشتی که دستگاه اموی بر کوفه و نواحی اطراف آن حاکم کرد و مسجد و بازار کوفه به محاصره سپاه اموی درآمد از آن خیل بیعت کنندگان تنها 280 نفر با زید بن علی همراه شدند و به نوعی با این تعداد اندک سرنوشت قیام از قبل معلوم بود. سرانجام در روز اول صفر سال 121 هجری قیام زیدبن علی با یاران اندکش آغاز شد. در روز اول نبرد سپاه کوچک زید در مقابل سپاه 12 هزار نفری "یوسف بن عمر" به خوبی مقاومت کرد و حتی موفقیت‌هایی را نیز به دست آورد به طوری که روز اول نبرد با شکست سپاه اموی خاتمه یافت. در روز دوم نبرد عرصه بر سپاه زید تنگ‌تر شد، اما با این وجود باز هم در برابر خِیل سپاه اموی مقاومت کردند. در این روز یکی از یاران با وفای زید به نام " خزیمه" به شهادت رسید که در روحیه زیدبن علی تاثیر منفی گذاشت. در روز سوم نبرد (سوم صفر سال 121 هجری) وقتی یوسف بن عمر فرمانده سپاه اموی از شکست سپاه زید نا امید شد دستور داد که تیراندازان ماهر سپاه زید را تیرباران کنند که این امر کار را بر زید و یارانش مشکل ساخت و در نهایت تیری به پیشانی زید بن علی اصابت کرد که پس از چند ساعت منجر به شهادت او شد و سرانجام این قیام حماسی با شهادت زید و یارانش به پایان رسید. امویان که حتی از جسد زید وحشت داشتند آن را به آتش کشیدند و خاکسترش را به رود فرات ریختند. مردی به نام "خراش بن حوشب" مامور شد تا بدن زید را را بسوزاند و خاکسترش را به رود فرات بریزد. پس از انجام این کار مردم را مخاطب خویش قرار داد و گفت" ای اهل کوفه، به خدا سوگند من این کار را کردم تا ذرات بدن او را همراه آب و نانتان بخورید." خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان برای بررسی بیشتر این قیام و نتایج آن در تاریخ اسلام با علی اکبر عباسی و محمد علی چلونگر دو تن از استادان تاریخ دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید: ظلم بر شیعیان در زمان هشام تشدید شد عباسی با بیان این‌که «ظلم و ستم خلافت اموی بعد از شهادت امام حسین(ع) بر شیعیان تشدید شد» اظهار کرد: این ظلم‌ها تا زمان خلافت عمربن عبد العزیز ادامه داشت تا اینکه این خلیفه اموی آزار و اذیت شیعیان را ممنوع کرد، اما بعد از فوت عمربن عبد العزیز باز هم این ستم‌ها آغاز شد و در زمان هشام بن عبد المک حتی زیادتر هم شد و شیعیان مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. وی افزود: در این برهه از زمان تعدادی از شیعیان اعتقاد داشتند شخصی از اهل بیت که از نسل حضرت فاطمه (س) باشد می‌تواند بر ضد امویان قیام کند، به همین دلیل همگی آن‌ها روی شخصیت زید بن علی که فرزند امام سجاد (ع) بود برای این قیام به اجماع رسیدند. این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا امامان معصوم قیام زیدبن علی را تایید کردند یا خیر؟ گفت: اخبار و روایاتی که این امامان قیام زید را تایید کرده باشند از روایاتی که قیام زید را تایید نکرده باشند به مراتب بیشتر است به طوری که در تاریخ آمده است که امام صادق (ع) این قیام را تایید کردند چرا که اعتقاد داشتند این قیام بر ضد ظلم است و زید در صورت پیروزی حکومت را به اهلش خواهد سپرد و داعیه قدرت ندارد. قیام زید به نفع عباسیان تمام شد عباسی به دلیل شکست قیام زید پرداخت و گفت: در ابتدا هزاران نفر با زید همراه شدند، اما زید زمانی که اعلام کرد خلافت تمام خلفای راشدین را قبول دارد عده‌ای از اطراف او پراکنده شدند، چرا که شیعیان تنها حکومت امام علی (ع) را قبول داشتند. البته عباسیان نیز بسیاری از طرفداران زید را از حمایت زید بن علی منصرف ساختند هر چند که این قیام بعدها به نوعی به نفع عباسیان تمام شد. وی تصریح کرد: یکی دیگر از علل شکست قیام زید این بود که این قیام از سوی دستگاه اموی زودتر از موعد شناسایی شد به طوری که زیدبن علی مجبور شد قیام خود را بسیار زودتر از موعدی که برای آن نقشه کشیده بود انجام دهد. یوسف بن عمر فرمانده سپاه اموی سرانجام زید را شکست داد. این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این‌که «طبیعی بود که سپاه زید شکست بخورد» گفت: سپاه زید تنها 280 نفر بودند در حالی که سپاه اموی را هزاران نفر تشکیل می‌دادند. در روز سوم نبرد تیری به سر زید اصابت کرد و زمانی که طبیب مشغول درآوردن این تیر بود زیدبن علی به دلیل درد ناشی از بیرون کشیدن تیر به شهادت رسید. طرفداران زید برای اینکه محل دفن زید مخفی بماند جسد او را در وسط نهری به خاک سپردند، اما در میان آن‌ها جاسوسی وجود داشت که محل دفن زید را به دستگاه اموی خبر داد که در نتیجه جسدش را بیرون کشیدند و آتش زدند و خکسترش را در رود فرات ریختند. قیام زید از قیام یحیی موثرتر بود عباسی افزود: دلیل آتش زدن جسد زید این بود که امویان قصد داشتند ضرب شستی به مخالفان خود نشان دهند و در میان شیعیان رعب و وحشت ایجاد کنند. هشام بن عبد الملک از هیچ جنایتی برای بقای حکومت اموی دریغ نکرد. 4 سال بعد از قیام زید، پسرش یحیی نیز قیام کرد که او نیز مانند پدر به شهادت رسید هر چند که قیام یحیی بن زید مانند قیام پدرش تاثیرگذار و سازماندهی شده نبود. وی ترس مردم کوفه از حکومت را یکی دیگر از دلایل شکست زید دانست و اظهار کرد: مردم کوفه در طول تاریخ نشان داده بودند که در لحظات آخر پیمان شکنی می‌کنند هر چند که از ته دل دوست داشتند از اهل بیت حمایت کنند، اما حاضر نبودند تاوان این حمایت را بپردازند و به نوعی از خون ریزی وحشت داشتند. این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: مهمترین درسی که از قیام زید بن علی می‌توان گرفت این است که وجود تفرقه میان مسلمانان سبب شکست آنان و پیروزی دشمن می‌شود به طوری که عباسیان بعدها از این قیام سوء استفاده کردند و 11 سال بعد از این قیام به حکومت رسیدند. عباسی گفت: این قیام تاثیر چندانی بر شیعیان نداشت هر چند که بی تاثیر هم نبود و سبب منفورتر شدن حکومت اموی در میان مردم شد. البته این قیام سبب شد که عباسیان طرفداران زیادی پیدا کنند. وی خاطرنشان‌ کرد: اعتقاد دارم کار فرهنگی امامان شیعه تاثیر بیشتری بر زنده نگه داشتن اسلام داشت تا اینگونه قیام‌ها. البته شاید ائمه می‌دانستند که قیام مسلحانه نتیجه آن چنانی نخواهد داشت و تنها سبب می‌شود که خون عده‌ای بی دلیل ریخته و سرکوب حکومت نیز تشدید شود، به همین دلیل ترجیح می‌دادند به امور فرهنگی و تربیت شاگرد بپردازند. قیام زیدبن علی متاثر از عاشورا بود همچنین محمد علی چلونگر با بیان این‌که «قیام زیدبن علی تاثیر گرفته از قیام عاشورا بود» گفت: شاید بتوان گفت قیام زید به همان دلایلی که حادثه عاشورا رخ داد صورت گرفت. فساد سیاسی حکومت امویان، ظلمی که بر شیعیان و علویان روا می‌شد و عدم پایبندی امویان بر اصول اخلاقی موجب شد که زیدبن علی در زمان هشام بن عبدالملک آخرین خلیفه مقتدر اموی در سال 121 هجری قیام کند. وی افزود: زید بن علی سعی کرد در قیام خود تمام گروه‌های ناراضی از خاندان اموی را جا دهد و به نوعی یک حرکت فراگیر انجام دهد که البته در نهایت به شکست او انجامید. مردم کوفه بر اساس منافع خود عمل می‌کردند این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با بیان این‌که «ماهیت مرموز شهر کوفه یکی از دلایل شکست قیام زید بود» گفت: سابقه تاریخی شهر کوفه در وقایع عاشورا، قیام مختار و ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه جزء سوابق بد شهر کوفه محسوب می‌شد که در ابتدا مردم این شهر اعلام همکاری می‌کردند، اما در زمان عمل کنار می‌کشیدند و بیعت خود را می‌شکستند. چلونگر افزود: بافت اجتماعی شهر کوفه از چند قبیله تشکیل شده بود که حمایت این قبایل از هر گروهی بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی آن‌ها بود و از اهل بیت نیز زمانی حمایت می‌کردند که این منافع تامین شود. وی تصریح‌ کرد: یکی دیگر از دلایل شکست قیام زید بن علی در ماهیت افراد تشکیل دهنده سپاه زید نهفته بود که این سپاه از افراد مختلفی از گروه‌هایی مانند خوارج و مرجئه تشکیل شده بود که اعتقادات خاص خود را داشتند و به نوعی وحدت فکری در میان آن‌ها نبود. حاکمیت اموی در زمان قیام زید مقتدر بود این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان حاکمیت مقتدر امویان را یکی دیگر از دلایل شکست قیام زید عنوان و خاطرنشان‌کرد: حاکم اموی شهر کوفه در آن زمان یوسف بن عمر از قبیله "ثقف" بود که در خون ریزی دست کمی از "حجاج بن یوسف" نداشت. با توجه به ضعف اطرافیان زید، حاکم کوفه از این فرصت استفاده و این قیام را به شدت سرکوب کرد. چلونگر اظهار کرد: نبود هماهنگی بین رهبری قیام و افراد زید از دیگر عوامل شکست این قیام بود به طوری که زید زمان قیام را در روز مشخصی تعیین کرده بود، اما به دلایلی مجبور شد قیام خود را زودتر از موعد مقرر انجام دهد که به همین دلیل بسیاری از افراد نتوانستند به او یاری رسانند. وی افزود: قیام زید بن علی بیش از پیش سبب شد که مظلومیت و حقانیت اهل بیت بر همگان مشخص شود. این قیام جان تازه‌ای در رگ‌های نا‌امید جامعه ایجاد کرد و یحیی پسر زید در سال 125 هجری باری دیگر علیه امویان قیام کرد. حتی از جسد زید وحشت داشتند این استاد تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: بعد از شهادت زید جسد او را به مدت 4 سال در ناحیه "کُناسه" به دار آویزان نگه می‌دارند و در سال 125 هجری جسد زید را پایین می‌آورند و برای ایجاد رعب و وحشت و همچنین برای اینکه اثری از زید باقی نماند که عده‌ای از او یک قهرمان بسازند بقایای جسد را آتش می‌زنند و خاکسترش را به رود فرات می‌ریزند. قیام زید سبب تشکیل سه حکومت شیعی شد چلونگر به درس‌هایی که از قیام زیدبن علی می‌توان گرفت، اشاره و تصریح‌ کرد: نخستین درسی که باید گرفت این است که در برخورد با ظلم و جور لازم است تمام افراد به صحنه سیاسی ورود پیدا کنند و البته باید زمینه قیام را از قبل سنجید و در هنگام قیام باید توجه داشت افرادی که انتخاب می‌شوند از اصول اعتقادی ثابتی برخوردار باشند. وی به نتایج این قیام اشاره کرد و گفت: بعد از این قیام یک جریان انقلابی در جهان تشیع به وجود آمد که منجر به تشکیل سه حکومت شیعی زیدیه در طبرستان ایران، ادریسیان در شمال آفریقا و یک حکومت محلی در یمن شد. امروز شیعیان یمن به تاسی از حرکت زیدبن علی قیام کردند و در برابر تفکر انجمادی و تکفیری ایستادند. گفت‌وگو از: سید حبیب‌الله وکیل‌زاده، خبرنگار سیاسی ایسنا- منطقه اصفهان انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن