واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
روایتی ازمن لا يحضره الفقيه
اندرز ابوذر، توشه راه
حسرت روزى كه به آن نرسيده ام ، مرا كشت .
[-] اندازه متن [+]
به این مطلب امتیاز دهید
سرویس دینی جام نیوز؛
ابوذر در كنار كعبه بپا خاست و گفت : من جندب بن سكن هستم .(1) مردم گرد او آمدند و او گفت : هنگامى كه براى شما سفرى پيش مى آيد، با خود توشه اى بر مى دارد. پس براى سفر روز قيامت ، توشه اى برگيريد.
آيا در اين سفر، به چيزى نياز نداريد؟
گفتند: ما را راهنمايى كن .
جناب ابوذر فرمود:
صم يوما شديد الحر للنشور.
وحج حجة لعظائم الامور.
و صل ركعتين فى سواد الليل لوحشة القبور.
كلمة خير تقولها، و كلمة شر تسكت عنها
او صدقة منك على مسكين ، لعلك تنجو بها يا مسكين من يوم عسير.
اجعل الدنيا درهمين :
درهما انفقته على عيالك ، و درهما قدمته لاخرتك ، و الثالث يضر و لا ينفع ، لاترده .
اجعل الدنيا كلمتين :
كلمة فى طلب الحلال ، و كلمة للاخرة ، و الثالثة تضر و لا تنفع ، لا تردها.
در يك روز گرم ، به ياد روز حشر، روزه بگيريد و براى كارهاى سخت (2).
و براى تاريكى و وحشت قبر، در تاريكى شب ، دو ركعت نماز بگذاريد.
توشه اين راه ، كلمه خيرى است كه بيان مى كنى ، و كلمه شرى است كه از گفتنش خود را باز مى دارى .
يا صدقه اى كه به مسكينى محتاج بخشى ، تا از مشكلات آن روز دشوار (قيامت ) نجات يابى . اى بشر محتاج !!
دنيا را در دو درهم خلاصه كن .
يك درهم ، براى خانواده ات نگاه دار. و درهم ديگر را براى آخرتت پيش فرست . و بدان كه ، درهم سوم ، تنها برايت زيان دارد، نه سود و هيچگاه به آن نياز پيدا نخواهى كرد.
دنيا را در دو كلمه خلاصه كن يك كلمه ، براى طلب حلال و كلمه ديگر، براى آخرت . و كلمه سوم ، زيان دارد و سود ندارد. و به آن نياز نخواهى يافت .
جناب ابوذر، سپس چنين افزود:
قتلنى هم يوم لا ادركه .
حسرت روزى كه به آن نرسيده ام ، مرا كشت . (1) ابوذر غفارى ، در بعضى مواضع ، خود را جندب بن سكن بن عبد الله (بحار الانوار ج 27، ص 319) و در جاى ديگر، خود را جندب بن سكن غفارى (بحار الانوارج 96، ص 258 و ج 23 ص 135) معرفى كرده است . البته در مورد نسب او، جندب بن جناده غفارى مشهود است .
در اينجا دو احتمال مى توان بيان كرد:
اول اينكه سكن نام ديگر جنادة بوده است .
دوم اينكه سكن نام يكى از اجداد ابوذر بوده است .
در بين اقوام عرب ، هم تسميه دو نام براى يك شخصى روا داشته ، و هم نسبت دادن شخص به جدش رايج بوده است . (2)شايد، به قرينه كلام ، بتوان گفت كه مراد از كارهاى سخت ؛ امر دشوار پس از مرگ باشد. والعلم عند الله .
(3)حديث 2456، ج 2، ص 282. من لا يحضره الفقيه
0 نظر
۰۲/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]