تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796883712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شك هایی كه نماز را باطل می‌كند!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
شك هایی كه نماز را باطل می‌كند! سوال: آیا اضافه كردن مطالبی به نماز، نماز را باطل می‌كند؟ جواب: اگر چیزی كه جزء نماز نیست وارد نماز كنیم نماز باطل می‌شود. مگر اینكه دعا و ذكر باشد كه به قصد قربت گفتن آن اشكال ندارد.سوال: اگر اشتباهاً...

سوال: آیا اضافه كردن مطالبی به نماز، نماز را باطل می‌كند؟ جواب: اگر چیزی كه جزء نماز نیست وارد نماز كنیم نماز باطل می‌شود. مگر اینكه دعا و ذكر باشد كه به قصد قربت گفتن آن اشكال ندارد.سوال: اگر اشتباهاً مدت زیادی تشهد دوم نماز بجا آورده نشده باشد، حکم این نمازها چیست؟جواب : اگر در این مدت اعتقادش این بوده که نمازهایش را صحیح می خوانده و در فراگیری احکام شرعی کوتاهی نکرده، نمازهای گذشته صحیح است.پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):نمازهای قبلی که با اعتقاد به صحّت به صورت مذکور خوانده صحیح است.حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):در صورتی که در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد باید تدریجاً نمازها را قضا کند.حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):اگر جاهل قاصر بوده نماز صحیح است.حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):بنابر احتیاط واجب باید نمازها را قضا کند.سوال: اگر انسان در حالت نماز سر خود را برگرداند و سهواً باشد نمازش باطل است؟جواب: اگر فقط سر خود را سهواً مقدار كمی از قبله برگرداند نماز او باطل نمی‌شود و اگر سر را به طرف راست یا چپ قبله برگرداند احتیاط واجب آن است كه نماز را دوباره بخواند. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1131)
سوال: آیا اضافه كردن مطالبی به نماز، نماز را باطل می‌كند؟جواب: اگر چیزی كه جزء نماز نیست وارد نماز كنیم نماز باطل می‌شود. مگر اینكه دعا و ذكر باشد كه به قصد قربت گفتن آن اشكال ندارد. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1263)سوال: اگر كسی در بین نماز غذایی كه لای دندان ها مانده فرو ببرد چه حكمی دارد؟جواب: نمازش باطل نمی‌شود و اگر قند یا شكر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پیدا می‌كند. (توضیح المسائل امام خمینی(ره) م 1155)سوال: شك هایی كه بروز آنها نماز را باطل می‌كند را لطفاً بیان فرمائید؟جواب: شك هائی كه نماز را باطل می‌كنند هشت تا می‌باشند:1ـ شك در شماره ركعت‌های نماز دو ركعتی مثل نماز صبح و نماز مسافر، ولی شك در شماره ركعت‌های نماز مستحب دو ركعتی و بعضی از نمازهای احتیاط نماز را باطل نمی‌كند. 2ـ شك در شماره ركعت‌های نماز سه ركعتی.3ـ آنكه در نماز چهار ركعتی شك كند كه یك ركعت خوانده یا بیشتر. 4ـ آنكه در نماز چهار ركعتی پیش از تمام شدن سجده دوم، شك كند كه دو ركعت خوانده یا بیشتر. 5ـ شك بین دو و پنج یا دو بیشتر از پنج. 6ـ شك بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش. 7ـ شك در ركعت‌های نماز كه نداند چند ركعت خوانده است. 8ـ شك بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش، چه پیش از تمام شدن سجده دوم باشد یا بعد از آن. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1165)
سوال: چنان چه کسی تشهد را سهواً نخوانده و بعد از نماز هم قبل از بجا آوردن قضای تشهد کاری که نماز را باطل می کند انجام داده، وظیفه او چیست؟فتوای برخی از مراجع تقلید به شرح زیر است:دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):در فرض سوال هر زمانی که یادش آمد بلا فاصله قضاى تشهد فراموش شده را بجا بیاورد و دو سجده سهو نیز بعد از آن بخواند و نمازش صحیح مى‌باشد.دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):نماز او صحیح است و باید دو سجده سهو بعد از نماز بیاورد و در سجده سهو طهارت شرط نیست.دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):هرگاه بعد از نماز کارى کند که صورت نماز را به هم مى زند یا نماز را باطل مى کند (مثل این که پشت به قبله کند) باید قضاى سجده و تشهّد را به جا آورد و نماز را بنابر احتیاط واجب اعاده کند و اگر کارى کند که سجده سهو مى آورد، بعد از قضاى سجده یا تشهّد احتیاط آن است که سجده سهو به جا آورد.
 
دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):احتیاط مستحب آن است که بعد از قضای تشهد دوباره نماز را بخواند.چند استفتاء از آیةالله خامنه ای دام ظله:سوال: در صورت فراموشى تشهد و به یاد آمدن آن در ابتداى رکعت سوم وظیفه مکلّف چیست؟جواب: در فرض مذكور باید نشسته و تشهد خوانده شود و بعد از آن بقیه نماز انجام شود.سوال: الف) نمازگزارى در ركعت سوم تشهّد و سلام را مى‌گوید و در حین گفتن ذكر سلام متوجه مى‌شود ركعت چهارم را نخوانده است. حال حكم نمازش چیست؟ ب) با توجه به سوال قبل اگر بعد از اتمام ذكرِ سلام سریعاً بفهمد ركعت چهارم را نخوانده است آیا باید نماز را دوباره بخواند؟الف) باید بلند شود و رکعت چهارم را بخواند و تشهّد و سلام نماز را بدهد و بعد دو سجده سهو براى سلام بى‌جا بجا آورد.ب) اگر هنوز کارى نکرده که نماز باطل شود، یعنى پشت به قبله نکرده و وضوى خود را هم باطل نکرده، باید مثل مسأله قبل عمل کند.سوال: شك در مورد تلفظ كلمات در غیر قرائت (حمد و سوره) مثلاً در تكبیرة الاحرام چگونه است؟جواب: در فرض مذكور اگر شك در وقوع آن دارد در صورتى كه از محل نگذشته باشد، واجب است آن را بیاورد و اگر از محل گذشته است به شك خود اعتنا نكند. ولى اگر شك در صحت و فساد آنچه كه انجام داده دارد نه شك در اصل وقوع آن، در این صورت حتى اگر هنوز در محل باشد به شك خود اعتنا نكند، البته نسبت به غیر از تكبیرة الاحرام و اركان دیگر در صورت اخیر احتیاط به اعاده قرائت و ذكر است به نیت قربت و در ركن احتیاط به اتمام نماز و اعاده آن است.

شنبه 3 آبان 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن