تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796825158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله مهدوی‌کنی معتقد بودند که نظریات علمی را می‌توان از منبع وحی به دست آورد/ خدمات علمی ایشان در دانشگاه امام‌صادق(ع) 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشمندان عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) در گفت‌وگو با مهر؛
آیت‌الله مهدوی‌کنی معتقد بودند که نظریات علمی را می‌توان از منبع وحی به دست آورد/ خدمات علمی ایشان در دانشگاه امام‌صادق(ع) 
یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اصلی را ایشان تأکید می کردند به عنوان اصل خوبتر. می گفتند آموزه های دین اسلام  به خوب اکتفا نمی کند و قرآن و اسلام همیشه به دنبال خوبترهاست. مصداق یابی خوبترها در عرصه علوم مختلف اجتماعی می توانند راهگشا باشند. ایشان تأکید داشتند بر اینکه اگر بخواهیم به نتایج متقن دست پیدا کنیم گریزی از این نداریم که در مطالعات علمی خود به مبانی علوم قرآنی و اسلامی توجه کنیم و این مسئله به عنوان رسالتی بزرگ بر عهده ماست.



دکتر رضا محمدزاده رئیس سابق دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) درباره خدمات علمی و فعالیت مرحوم آیت الله مهدوی کنی(ره) در دانشگاه امام صادق(ع) به خبرنگار مهر گفت: مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) از علمای برجسته و انقلابی عصر معاصر ماست. به حق می توان ایشان را یکی از فرزانگانی دانست که در مسیر انقلاب حرکت می کردند و به راهی که امام(ره) امت ترسیم کرده بودند و مقام معظم رهبری آن را ادامه می دهند کاملاً وابسته بودند. ایشان تأکید می کردند همگی در این مسیر حرکت کنند. وی ادامه داد: یکی از ویژگی هایی که معتقد بودند درچارچوب اسلام باید تحقق پیدا کند توجه کردن به جنبه های علمی انقلاب بود زیرا مرحوم مهدوی از قبل از انقلاب غیر از فعالیت های سیاسی و اجتماعی ای که داشتند در مباحث علمی در حوزه های کارآمد آموزه های علمی و معارفی و مباحث مربوط به حوزه اندیشه اسلامی فعالیت های بسیار جدی داشتند. هم در آن پایگاه فعالیت های اجتماعی ایشان که مسجد جلیلی  میدان فردوسی بود و هم در مجامع سیاسی این فعالیت ها را شروع کردند. یکی از مهمترین دغدغه های ایشان این بود که با مسائل و معضلات و شبهاتی که در خصوص آموزه های دینی و بحث های اندیشه اسلامی مطرح است بتوانند مقابله کنند. از همان زمان در همان شرایط خاص به آن توجه می کردند و سالیانی که در زندان با برخی از چهره های شاخصی که هم‎سلولی بودند و خیلی از آنها شناخته شده بودند به سر می بردند. به فکر تأسیس این مرکزیت علمی بودند. عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد:  ایشان به دنبال پی ریزی یک نهاد یا یک مرکزیت علمی بر آمدند که در آن مرکز علمی بتوانند مطالعات اسلامی را بارویکرد توجه به علوم جدید، پی گیری کنند. آنجا جرقه تأسیس چنین مرکز علمی در ذهن ایشان و برخی از بزرگان زده شد و بعد از اینکه انقلاب اسلامی  اتفاق افتاد شرایط هم دست به دست هم داد و ایشان توفیق پیدا کردند تا پایگاه علمی امام صادق(ع) را تأسیس بکنند. حضرت آیت الله مهدوی یکی از افرادی بودند که سالیان سال از محضر علمای بزرگی مثل مرحوم شعرانی، علامه طباطبایی، آیت الله گلپایگانی، امام خمینی(ره) و بسیاری از بزرگانی که چهره های شاخص علمی به حساب می آمدند استفاده کرد و از دریای معرفت آنها بهره برد. محمدزاده یادآورشد: به خاطر همین آمادگی علمی و آن دغدغه هایی که ایشان درباره انقلاب اسلامی داشتند و رهنمودهایی که امام(ره) امت داشتند در مسیر علم و دانش به نحوی که با مقتضیات اسلام و آموزه های دینی‌مان منافات نداشته باشد، همه باعث شد که به این کار بزرگ علمی دست بزنند و دانشگاه امام صادق(ع) راتأسیس بکنند. در این دانشگاه یک اصل اساسی بود و آن هم توأم شدن مجموعه دانشهایی که تجربه بشر است با افکار و اندیشه هایی که در حوزه اسلامی شکل گرفته است. ایشان از ارکان این دانشگاه  به حساب می آمدند و مدیریت شان واقعاً درخشان بود. وی افزود: مقام معظم رهبری هم وقتی این دانشگاه را توصیف می کردند از آن به عنوان یکی از پدیده های ممتاز در خصوص بحث های علمی و مرجعیت علمی و تولید علم نام بردند. امروز هم در پیام تسلیت ایشان به مناسبت درگذشت آیت الله مهدوی شنیدیم که این تعابیر را معظم له در خصوص این مرحوم به کار بردند. واقعاً حق مطلب را ادا نمودند که در عرصه تولید علم و تربیت جوانان صالح  نقش بزرگی را ایفا کردند و واقعاً شاکریم که عملکرد این دانشگاه و به خصوص مدیریت حضرت آیت الله مهدوی کنی در خصوص مدیریت این دانشگاه و مبانی ای که ایشان در این دانشگاه پی ریزی کردند اینقدر مدنظر و مورد رضایت مقام معظم رهبری و همه عزیزانی و بزرگانی است که به منافع انقلاب توجه می کنند. محمد زاده تصریح کرد: حضرت آیت الله مهدوی غیر از اینکه بحث مدیریت دانشگاه را به عهده داشتند خودشان هم یکی از اساتید مسلمی بودند که در حیطه های مختلف در دانشگاه امام صادق(ع) در بحث های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، الهیاتی و ... احاطه داشتند و بسیاری از واحدهای درسی را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان تدریس می کردند. آثار قلمی ایشان متعدد است که از جمله آنها می توانیم از اثری که حاصل زحمات ایشان در کلاسهای درس دکتری است و مجموع آنها در قالب یک کتاب تحت عنوان «اصول و مبانی اقتصاد اسلامی» منتشر شده یاد کنیم. وی افزود: همچنین می توان از آثار ایشان درباره علم و عمل ایمانی، درباره شناخت ابعاد معنوی انسان، شرح و تحلیل بعضی از ادعیه و به خصوص یکی از آثار مهم ایشان که در خصوص مسائل اخلاقی منتشر شده تحت عنوان «نقطه های آغاز در اخلاق عملی» یاد کرد. ایشان معتقد به اقتصاد علمی اسلامی بودند تأکید داشتند که مجموع آموزه های اقتصاد اسلام به شکل یک نظریه علمی قابل ارائه است و تنها کاری که باید انجام شود این است که افرادی که از لحاظ علمی شایستگی های لازم را دارند بتوانند این نظریه را استخراج کنند. خوشبختانه در رشته اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، حرکت خوبی در جهت تعریف نظریه اقتصادی صورت دادند که حاصل زحمات این بزرگوار و بسیاری از بزرگان دیگر است. این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: بحث نظریه اسلام در حکومت اسلامی از جمله نظریات ایشان است. ایشان حیات اجتماعی را بستری می دانستند برای رسیدن به کمالات انسانی و اعتقاد ایشان این بود که باید بسیاری از کمالات را در زندگی اجتماعی تعقیب کرد و به صورت منفرد و فردی ، انسان نمی تواند به همه کمالاتی که خداوند برای او قرار داده و می تواند آنها را اکتساب کند دست پیدا کند. از جمله اصول علمی و مباحثی که ایشان معمولاً در بحث های علمی و اثارشان تعقیب می کردند بحث تقوای فردی و اجتماعی بود. بحث دیگری که ایشان مطرح کردند بحث رابطه بین عدالت و خواست اجتماعی مردم بود. ایشان معتقد بودند که عدالت فقط با قیام اجتماعی مردم تحقق پیدا می کند و دولتها به تنهایی نمی توانند از عهده چنین کاری برآیند. از جمله مبادی و نظریاتی که ایشان داشتند این بود که امنیت اخلاقی را مبنای امنیت سیاسی و اقتصادی می دانستند و به خاطر همین مسئله بود که روی مباحث اخلاقی بسیار تأکید داشتند. محمد زاده عنوان کرد: اعتقادشان این بود که ابعاد سیاسی و اجتماعی جامعه مبتنی بر اخلاق آن جامعه است که شکل پیدا می کند. کسانی که در جریان مباحث علوم اجتماعی هستند می دانند که این نظریه می تواند چقدر در مسائل علمی راهگشا باشد. در خصوص بحث هایی که در آینده شناسی مطرح می شود در سخنرانی ها و توجهات ایشان موارد متعدد و عناصر بسیار مهمی را می بینیم. جریان مهم آینده شناسی که امروز در دنیا به عنوان رشته دانشگاهی بسیار مهمی درآمده که ماهیت بین رشته ای دارد. ایشان از سالها پیش نکاتی در سخنرانی ها و مجالس کلاسهای درسی شان به نوعی همین مباحثی که امروز به صورت علمی در حوزه آینده شناسی مطرح بوده بیان می نمودند. همچنین ایشان به اصول قرآنی بسیار توجه داشتند. معتقد بودند که بسیاری از اصول و نظریات علمی را می توان از منبع وحی به دست آورد. وی افزود: به عنوان مثال عرض می کنم؛ اصلی را ایشان تأکید می کردند به عنوان اصل خوبتر. می گفتند در مقابل هر خوبی یک خوبتری وجود دارد و آموزه های دین اسلام  همیشه ناظر بر خوبتر هاست. به خوب اکتفا نمی کند و قرآن و اسلام همیشه به دنبال خوبترهاست. مصداق یابی خوبترها در عرصه علوم مختلف اجتماعی می توانند راهگشا باشند. برای رسیدن به نتایجی که از آنها می شود برای ارائه بهتر جامعه مبتنی بر آموزه های دین استفاده کرد. ایشان تأکید داشتند بر اینکه اگر بخواهیم به نتایج متقن دست پیدا کنیم گریزی از این نداریم که در مطالعات علمی خود به مبانی علوم قرآنی و اسلامی توجه کنیم و این مسئله به عنوان رسالتی بزرگ بر عهده ماست. وی افزود: ایشان معتقد بود که مردم بعد از انقلاب، انقلاب را به عنوان یک امانت تحویل علما و دانشمندان دادند. درواقع ایشان پیام مردم را به این شکل برای ما تقریر می کردند. می گفتند مردم انقلاب سیاسی را انجام دادند. کاری که شماها باید در حوزه های علمیه و در دانشگاه ها انجام دهید این است که انقلاب علمی اسلامی را ایجاد و پی گیری و متحقق کنید و در تمام لحظات عمرشان هم توجه به این نکته داشتند و پی گیر آن بودند. در همین دانشگاه امام صادق(ع) مکرر از ایشان شنیدیم ؛ زمانی که استادان و دانشجویان را نصیحت  می کردند که این مسیر را فراموش نکنید، مجاهده علمی در مسیر تحقق خواستها و اراده دین مقدس اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی که همواره برآن تأکید می کردند.




۱۳۹۳/۷/۳۰ - ۱۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن