تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797039928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غایت نظام سیاسی در نظام امامت هدایت به سمت خدای متعال است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشکده ها در کارگاه کارآمدی دین در عرصه سیاست عنوان شد؛
غایت نظام سیاسی در نظام امامت هدایت به سمت خدای متعال است
یک عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در کارگاه دانش افزایی کارآمدی دین در عرصه سیاست گفت: آنچه در غایت نظام سیاسی در نظام امامت مطرح می شود، هدایت به سمت خدای متعال است. در دوران حکومت امام زمان (ع) ذلت نفاق و عزت اسلام مدنظر است و از این طریق به سعادت خواهیم رسید.



به گزارش خبرگزاری مهر، به همت قطب علمی فلسفه دین و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) کارگاه علمی دانش افزایی کارآمدی دین در عرصه سیاست، صبح امروز با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین آقایان سیدسجاد ایزدهی و غلامرضا بهروزی لک در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی مدیر و عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگاه علمی کارآمدی دین در عرصه سیاست طی سخنانی کارآمدی را  هدف و چگونگی پیاده کردن موضوع دانست وگفت: باید بررسی کرد که آیا شارع برای کارآمدی موانع را برطرف داشته است یا خیر، قانون و دین جامع دارای قانونی برای همه شئون مردم و همه زمان و مکان ها است. وی افزود: آیا می شود در زمان هایی مانع اجرای قانون دینی شد؟ می توانیم دست از عمل به صورت موقت بکشیم یا نه؟ در این جا سه فرض را مورد بررسی قرار می دهیم. فضای صدور 250 سال قبل از دوران امامت صورت گرفت و ثابتاتی در آن جا وجود داشته، و دین ما در منطقه عربستان به وجود آمد و این دین قابلیت رفتن به مراکز دور دست را ندارد، و بصورت جمود آن را مورد بررسی قرار دهیم، که البته اینگونه نیست. وی ادامه داد: با این منطق به مکان تولد دین و نشر آن  نمی توانیم باور داشته باشیم. راه کار دوم این است که می توانیم بگوییم دین زمان خاصی ارائه شده و از تفریط به افراط دسترسی پیدا  کنیم. برای این به عقل خود بسنده کنیم و یا اینکه فرض سوم بگوییم شریعت اسلام مکانیزمی را ترسیم کرده و  این ثابتات را تعریف می کند. مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: منطق ولایت فقیه زمانی اتفاق افتاد که نظم سلطانی حاکم است. آیا این چنین می توانیم  در بستر جامعه مدیریت کنیم؟ از حیث قانونی، متغیرات را داشته باشیم در این صورت عملا باید بگوییم دین وجود ندارد و تن به سکولاریسم بدهیم که واقعا اینگونه نیست. ایزدهی افزود: حکم حکومتی و ثانوی، لاحرج و لااکراه از این قبیل به وجود می آید، بدین صورت که اگر در جای استثناء قرار گرفتیم دین می گوید، استراتژی را عوض کن. این به معنای ابزاری و کارکردی نیست. دین اسلام بن بست ندارد، لذا باید مصلحت و زمان و مکان را مورد بررسی قرار داد . ایزدهی همچنین با اشاره به «جنگ و صلح » بیان داشت: امام فرمودند جام زهر می نوشم و قبول می کنم اگر کار روی این سرفصل ها انجام شود. امروزه فقه حکومتی جدی شده و بعضاً با فقه سیاسی یکسان تلقی است، این حکومت، شهرسازی و کشاورزی و خشکسالی و دیگر  موارد را مورد بررسی قرار می دهد. ایزدهی یادآور شد: مردم سالاری دینی را چگونه درست کنیم؟ نکته ای که مقام معظم رهبری بیان می کنند، این است که مردم سالاری ما مبتنی بر دین ماست. دین به گونه های خاص مردم سالاری را ارائه می دهد. لذا امیرالمومنین (ع) تا زمانی که مردم نمی آمدند اقدامی نمی کردند. وی با بیان اینکه مردم سالاری ما از غرب نیست یاد آور شد: در دین ما بیعت الرضوان، بیعت نسا و روز غدیر برگزار می شود، ولی در غرب با پادشاه، پادشاهان را تعیین می کردند. حکومت به غرض تحقق و اجرا و سعادت همین مردم شکل گرفته است. ایزدهی با بیان اینکه در قانون شریعت ثابتات و متغیرات وجود دارد، گفت: حکومت باید ماندگاری داشته باشد، بالاترین شخص، خطا نمی کند ولی نمی توانیم بگوییم که اشتباه نمی کند، چراکه باید بهترین تصمیم را بگیرد و این از ادله عملیاتی می شود. وی با بیان اینکه رئیس حکومت ، باید شرایط فقاهت را داشته باشد گفت: مردم از بین افرادی که دارای شرایط کامل بودند، انتخاب می کنند. لذا خود مردم در فرایند شریک هستند. در ولایت مطلقه فقیه، عامه فقها معتقدند ولی فقیه یعنی کسی که بهترین شخص است. مرحوم امام هم نامه ای دارند که اگر ولی فقیه محدود به حکم فقهی بشود فقاهت معنا نخواهد داشت. فقیه باید بتواند جامعه را اداره کند. مرحوم امام بیان می کنند اگر این جریانات در اختیار فقیه نباشد می شود سکولاریسم. منطق ولایت مطلقه فقیه، منطق استبدادی نیست بلکه عقلانی و برای اداره جامعه است. همچنین در ادامه این کارگاه علمی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه کارآمدی نظام سیاسی، مقوله ای است که در مطالعات جامعه شناختی بیان شده است، گفت: در دنیای امروز با نگاه اومانیستی به خواسته های سکولاری عرف مردم توجه شده است. وی افزود: برای کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران با سه ترکیبِ شناسایی اهداف، امکانات و مقدورات، و در مرحله سوم شناسایی موانع می توان به کارآمدی نظام سیاسی رسید. آنچه در غایت نظام سیاسی در نظام امامت مطرح می شود، هدایت به سمت خدای متعال است. وی با اشاره به دوران حکومت امام زمان (ع) گفت: ذلت نفاق و  عزت اسلام مدنظر است و از این طریق به سعادت خواهیم رسید. عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین با بیان اینکه ولایت مطلقه، احمدیه بوده و در روز عید غدیر به امام علی (ع) رسید، بیان داشت: در نظام امامت پیامبر(ص) و امام علی(ع) هدف زمینه سازی سعادت و رستگاری است. البته با امکاناتی که در مقدورات است چراکه با نفاق مواجه بودند و این ها ایجاد مانع می کردند. حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به آیه اظهار گفت: این اظهار در دولت موعود محقق خواهد شد. لذا حاکمان حق، عملا امکان حکومت نداشتند و منزوی بودند ولی باقی ماندند تا زمینه را برای آمدن حکومت موعود با امکانات لازم آماده کنند و موانع را برطرف سازد. وی در مورد وظایف دولت در دوران غیبت تصریح کرد: هدف اول تولیت امور اجتماعی و سیاسی به نیابت از امام زمان(ع) است. دومین وظیفه، الگوگیری از جامعه موعود برای جامعه عصر غیبت است و ما باید جمهوری اسلامی را بسنجیم که چه قدر شبیه دولت حکومت اسلامی است و دولت نظام اسلامی چقدر شبیه دولت امام زمان است. سومین هدف دولت غیبت این است که بسنجد تا چه میزان نسبت به تبلیغ و احیاء و ترویج امام تلاش کرده است. وی چهارمین وظیفه دولت موعود را زمینه سازی برای ظهور دانست و گفت: آیا دولتی که در دوره غیبت شکل گرفته توانسته است نسبت به زمینه سازی اقدام کند؟ زمینه سازی مستقیم و خاص. البته زمینه سازی مستقیم را نمی توان اثبات کرد. کارگاه علمی کارآمدی دین در عرصه سیاست دومین کارگاه دانش افزایی قطب علمی فلسفه دین است که به همت این قطب و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوشنبه 28 مهرماه سال جاری از ساعت 10 صبح در محل آمفی تئاتر این دانشگاه و با حضور اساتید و دانشجویان در قم برگزار شد.


۱۳۹۳/۷/۲۸ - ۱۵:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن