تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797624496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی بر مقاله افراط بهتر است یا تفریط؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نقدی بر مقاله افراط بهتر است یا تفریط؟
بخش تعاملی الف - امیر محمد بابایی


اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۰
در این نویسه مقصود اینجانب نقد منصفانه یادداشتی ست که چندی پیش در سایت وزین الف به انتشار گذاشته شد با نام:" افراط بهتر است یا تفریط"نویسنده آن یادداشت در این اصل ساده و پایه که دو مسئله شر ارجحیتی بر هم ندارند کمی تامل نمایند زیرا که افراط و تفریط هر دو نشان جهالت اند و برای جامعه سمی مهلک. مصداق های فراوانی برای این مثال می توان آورد ولی از اطناب بحث می پرهیزم.و اما افراط... افراط در لغت به معنیافراط. [ اِ ] (ع مص ) فرمودن کسی را کار مالایطاق . || سبقت و مبادرت نمودن در برآوردن شمشیر از نیام . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || شتابانیدن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (ترجمان القرآن عادل بن علی ). شتاب کردن . (آنندراج ) (تاج المصادر بیهقی ). شتابانیدن . (المصادر زوزنی ). || فراموش نمودن کاری را. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). فراموش کردن . (آنندراج ) (تاج المصادر بیهقی ) (المصادرزوزنی ). || پر کردن و لبریز گردانیدن توشه دان از توشه و حوض از آب . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). پر کردن توشه دان از توشه و حوض از آب . (آنندراج ). پر کردن . (تاج المصادر بیهقی ). || در پیش فرستادن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). پیش فرستادن . (آنندراج ). || بر تأخیر داشتن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). تأخیر کردن . (آنندراج ). || شتابی نمودن در کاری. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). شتاب کردن . (آنندراج ). || شتاب باریدن و عجلت نمودن ابر بهار. (منتهی الارب ) (آنندراج ).عجله نمودن ابر بهار و شتاب باریدن . (ناظم الاطباء). || گذاشتن . (آنندراج ). || فرستادن رسول را خاص برای حوائج خویش . (ناظم الاطباء). || از حد درگذرانیدن . (آنندراج ). || از حد درگذشتن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (ترجمان عادل بن علی ). ضد تفریط است . از حد درگذشتن . (آنندراج ). از حد اندرگذشتن . (تاج المصادر بیهقی ). از اندازه درگذشتن . (تاج المصادر بیهقی ). ضد قصد. (فیروزآبادی ). از حد درگذشتن و این ضد تفریط است که بمعنی کمی کردن و تقصیر کردن است . (غیاث اللغات نقل از منتخب و صراح ). از حد گذشتن . (تفلیس ). افراط کردن . (المصادر زوزنی ). بگزاف کردن کاری . اکثار. مقابل تفریط. تجاوز از حد کمال . اسراف . (یادداشت مؤلف ). و در اصطلاح ، فرق میان افراط و تفریط آنست که افراط از حد درگذشتن در جانب کمال و زیادت است و تفریط از حد درگذشتن در جانب نقصان و تقصیر بکار میرود. (از تعریفات جرجانی ). || (اِمص ) مأخوذ از تازی . مبالغه . زیاده از اندازه . افزونی . زیادتی . فراوانی . کثرت . بسیاری . شتاب . عجله . حرکت بسرعت . (ناظم الاطباء). گزاف کاری . (مجمل اللغه ). فراخ روی . زیاده روی است.حال از نویسنده محترم این سوال را مطرح می کنم که طبق تعریف افراط که در بالا ذکر شد، افراط در جامعه دانشگاهی که باعث هتک حرمت به تابوت شهید گردید از نظر شما امری صواب است؟ آیا افراط در نوع پوشش که امروزه آن را با نام بی حجابی (نه بد حجابی بلکه بی حجابی) می شناسیم امری درست است؟ آیا افراط گروهک دولت اسلامی (موسوم به داعش) در عراق و سوریه و سر بریدن وحشیانه چندین و چند تن انسان بی گناه امری بر شیوه و سنت رسول الله است؟پس همانگونه که مشاهده شد افراط نه تنها کاری پسندیده نیست بلکه در تمام روایات و احادیث مذموم نگاشته شده است. شما در مقاله تان به خاطره ای اشاره کردید که در زمان شما رییس دانشگاه را در اتاق خود حبس نموده اید! آیا به این عمل خویش افتخار می کنید؟ این نمونه روشن و مبرهن توحش و وحشی گری ست. خداوند متعال در قرآن می فرماید: الم نجعل له عینین و لسانا و شفتین. آیا برای شما لب و دهان قرار ندادیم؟ که با آن چه بکنید؟ که با آن سخن بگویید و مشکلات خود را نه با افراط بلکه با گفتگو برطرف نمایید.اینکه عده ای دانشجو سخن مخالف خود ولو فتنه گر را بر نمی تابند و نمی خواهند تا حرف ایشان را بشنوند آیا درست است؟ شما این حدیث امیر المومنین را نشنیده اید که می فرماید حرف ها را بشنوید و میان آن بهترین را برگزینید؟ آیا امیر المومنین که می گوید سلونی قبل ان تفقدونی از شما کمتر می دانست که بگوید خیر، یا ایها المسلمون بریزید و هر که را که سخن مخالفی بر زبان می آورد بزنید و بر او ناسزا بگویید؟در بخش دیگری از یادداشت تان میان سیاسی بودن دانشگاه ها که کلام مقام عظمای ولایت است و افراط پل زدید و با ترفند این دو را در کنار هم قرار دادید در حالیکه همگان می دانند حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) هیچ گاه با افراط افراطیون موافق نبوده و بار ها در سخنان خود آن را محکوم به شکست دانسته اند.در یادداشت خود به مطلبی در مورد گشت های موتوری انصار حزب الله اشاره داشتید. سوال من از شما این است که اگر از این ۴۰۰۰ هزار نفر یک و فقط یک نفر بخاطر نادانی با دختر و پسری که شرعا و قانونا نامزد کرده اند رسید و اشتباها بدون پرس و جو بین آن دو درگیری رخ داد چه کسی باید جواب خون ریخته شده را بدهد؟ آقای محتشم؟ حضرت امیر المومنین که جان همگان فدای خاک پای او باد می فرماید: ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانیاز نظر شما این تفریط است؟در بخش دیگری اظهار داشتید که افراط گر به جبر جامعه و با استدلال مسیر خود را عوض می کند در صورتیکه این نیز مثال های نقض فراوانی دارد. همان مسئله حجاب که ذکر شد چندین و چندین سال که از اجبار قهری تا اجبار لسانی در دولت و جامعه بکار گرفته شده آیا افراط گران مسیر خود را تصحیح کرده اند؟ آیا تروریست های دولت اسلامی (داعش) مسیر خود را به جبر جامعه عراق و سوریه عوض کرده اند؟در یادداشت خود بدرستی فرمودید که :"افراط و تفریط به تعبیر امیرالمومنین هر دو از مصادیق جهالت است." اما بلافاصله دوباره سخن اشتباهی را مطرح نمودید که افراط را معادل حرکت دانستید. حرکت عقلانی بر مبنای احکام شرع و قانون مملکت اسم دارد و به آن اعتدال گویند نه افراط اما شما حرکت را هم سنگ افراط دانسته اید و سعی در توجیه دلایل ضعیف خود داشتید.داشتن دغدغه براستی ارزش است. وجدان آگاه و بیدار نه تنها ارزش بلکه موهبت الهی ست اما این دغدغه گاهی به روش داعش خود را نشان می دهد گاهی به روش القاعده گاهی به روش طالبان گاهی به روش شسکتن تابوت شهید در دانشگاه تهران.و من الله التوفیق۲ مهر ماه ۱۳۹۳








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن