محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796710295
دین مشکل اساسی بشر را میداند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
یک استاد فلسفه گفت: دین مشکل اساسی بشر را میداند و برای حقطلبی انسانها آمده است و باید گفت که مشکل انسان امروزی جهل نیست بلکه غفلت است و اگر کسی به سمت خدا حرکت کند این هدف دستیافتنی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(اایسنا)، منطقه البرز، رسول رسولیپور، عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی در اولین نشست از سلسله نشستهای «معرفت و معنویت»، گفت: اساس تعلیم یادگیری نیست بلکه یادآوری است؛ چنانچه ادیان نیز برای یادآوری و آگاهیبخشی انسانها آمدهاند نه برای شناسایی و معرفتبخشی. وی با بیان اینکه «هدف فلسفه، معرفتبخشی است» خاطرنشان کرد: فلسفه در قبال شناخت موضوعات به ما کمک میکند و تکنیکهایی برای دیدن درست محیط و شناسایی آن به ما میآموزد. رسولیپور افزود: هدفگذاری دین، بیداری انسانها و دوری از غفلت و خواب است که اصطلاحاً به آن «یقظه» میگویند و دین انسان را زنده میکند و به او حیات میدهد. رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی با اشاره به تفسیر صدرالمتألهین از سوره نور گفت: اگر کسی اراده حکمتآموزی دارد و به دنبال حکمت است باید فطرت اولیه موجود را تقویت کند و به رشد برساند و فطرت ثانویه را به وجود آورد؛ که این بیانگر تفاوت جدی بین فلسفه و حکمت الهی (دین) است؛ چراکه فلسفه متکفل شناسایی و شناخت خدا، محیط، انسان و همه موضوعات اطراف است اما هدف اصلی دین، این شناساندن نیست. رسولیپور با اشاره به اینکه «افلاطون و ارسطو برای تعلیم بشریت کافی هستند» تصریح کرد: دین یک تشخیص و یک تجویز درست است و پیامبران کاری میکنند که از عهدهی اینها (فلاسفه) بر نمیآید. وی اظهار کرد: دین مشکل اساسی بشر را میداند و ادیان، انبیاء را برای برطرف نمودن این مشکل فرستادهاند ولی مشکل ما جهل نیست بلکه غفلت است وعلم در برابر جهل نیست بلکه در برابر عناد و لجاجت و در برابر کوری است. رسولیپور ادامه داد: جهل مقدس است و نادانی چیزی است که سقراط به آن افتخار میکند و میگوید «من میدانم که نمیدانم» و نخواستن به دانستن عیب است، نخواستن از غفلت میآید و ادیان برای حقطلب شدن انسانها آمدهاند و اگر کسی به سمت خدا حرکت کند، خود این مسیر راهی نیست؛ بلکه مشکل ما اساساً این است که بنا نداریم حرکت کنیم. عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: ادیان به دنبال معنویتبخشی و یک معرفت انضمامی هستند نه یک معرفت انتزاعی ولی فلسفه یک معرفت انتزاعی است که از طریق آن یکسری مفاهیم کلی تبیین میشود، اما دین به دنبال معرفت انضمامی است که معنویت ملزم به این معرفت است و خود معنویت یعنی سفر. وی با بیان اینکه «دو سیر آفاقی و انفسی وجود دارد» گفت: سیر در آفاق یعنی سیر بیرونی و سیر در انفس یعنی سیر درونی، حرکت درون و محیط هر دو لازم است؛ چراکه حرکت درونی صورت نمیگیرد مگر اینکه حرکت محیط صورت گیرد و نقش «دیگری» اینجا اهمیت پیدا میکند که من خودم را در چهره دیگری میبینم و این دیگری هم خودِ من را به من نشان میدهد و با دیدن دیگری حس میکنیم که باید حرف بزنیم و حرکت کنیم. رسولیپور خاطرنشان کرد: معرفت مساوی با فضیلت نیست بلکه معرفت مقدمه فضیلت است و انسانیت انسان به سفر و حرکت است و به قول مرحوم شریعتی در کتاب «فلسفه بودن و شدن»، به شدن است. وی اظهار کرد: انسان در حال حرکت دارای دغدغه و اضطراب و بیقراری است، انسان اعتنا و توجه دارد و به تعبیر ملاصدرا انسان باید به چیزی غیر از فطرت اولیه تغییر کند؛ چراکه اگر بتوان به فطرت اولیه بازگشت کنیم به تعبیر آیتالله جوادی آملی در طبقه همکف بهشت قرار میگیری اما آنهایی که به معرفت انضمامی میرسند و حرکت دیگری را آغاز میکنند در پروژه نصر الهی مشارکت میکنند. رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی با قرائت آیهی « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم »سوره محمد آیه 7 تصریح کرد: باید در این خلقت و آفرینش نقشی ایفا کنیم و گوشهای از کار را بگیریم و همانطور که از نقش خاک در میآییم، باید از نقش تماشاگری فیلسوفان نیز در بیائیم و به نقش بازیگری برسیم وفیلسوفان تماشاگران این عالم هستند و خوب نگاه میکنند؛ تماشاگری کافی نیست؛ آنچه که دین و خدا از ما میخواهد بازیگری است. رسولیپور افزود: انسان مسافر طبق آیه « إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَی رَبِّی » انسانی است که دائماً در حال حرکت است و در مسافر بودن، نقش حرکت، فطرت ثانی و مشارکت در پروژه نصر، رفتن آن مهم است مقصد مشخص نیست؛ چون اصلاً مقصد نهایت ندارد و حرکتهای مکانی مقصد دارد و این مسیر مقصد نهایی ندارد و حیات ما به این حرکت وابسته است و دغدغه اصلی و نهایی ما خداست. وی با بیان اینکه «معنویت بدون معرفت حاصل نمیشود ولی توقف در معنویت مراد خالق ما نبوده است» گفت: به تعبیر من معرفت انضمامی یعنی « إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ » بقره سوره 156، یعنی زندگی ما ملزم شده به «دیگری» که این دیگری، شما (جلوههای آن دیگریِ بزرگ) هستید؛ چون شما هدیه مقدس از جانب خدا دارید که آن نفخه الهی است. عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: ادیان الهی جعل معنا نمیکنند انبیاء آمدند که آن معنای گمشده را نشان دهند، یعنی جریان ادیان ابراهیم، جریان معنایابی است و جریانات نوظهور معنوی جعل معنا میکنند و معناسازی میکنند. وی ادامه داد: جریانات نوظهور معنوی در سالمترین شکل، انسان را به فطرت اولیه خود برمیگردانند ولی تأثیر مدیتیشن، یوگا، مراقبه و اینکه چطور از این شلوغی رها میشوی و به ٱن زلالی و پاکی میرسی کافی نیست و دریافتن و رسیدن به فطرت اولیه خیلی خوب است اما ما نیامدهایم همان چیزی که بودیم، بمانیم. رسولیپور در پایان گفت: خدا ما را با فطرت اولیه خلق کرده که با تقویت این فطرت، فطرت ثانوی خلق کنیم و ممکن است که جریانات نوظهور معنوی ما را به فطرت اولیه خود برگردانند اما وظیفه انبیای الهی فراتر است که جمله ملاصدرا بیانگر این مطلب است که ما را به حرکت، شدن و فعلیت بیندازند و نقش آفرینشگری و بازیگری را ایفاء کنیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
كنفرانس دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي برگزار شد/ افراط گرایی و خشونت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دا
دین و اندیشه در قزاقستان كنفرانس دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي برگزار شد افراط گرایی و خشونت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است كنفرانس دو روزه دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي با حضورنمايندگاني ازكشورهاي ايران روسيه واتيكان انگليس عربستان مصر هند كرهپیام تسلیت حسینیبوشهری در پی درگذشت آدینهوند
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۹ مدیر حوزههای علمیه در پیامی با تسلیت درگذشت آیتالله آدینهوند گفت این عالم وارسته در بیش از نیم قرن مجاهدت علمی و خدمت خالصانه موجب تقویت پایههای علمی حوزه و تربیت شاگردان فراوان شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در پیام تسلمشکل اساسی دنیا در درمان ناباروری/ شکست مکرر لانه گزینی جنین
اجتماعی بهداشت و سلامت یک فلوشیپ نازایی عنوان کرد مشکل اساسی دنیا در درمان ناباروری شکست مکرر لانه گزینی جنین یک فلوشیپ نازایی شکست مکرر لانه گزینی جنین را مشکل اساسی در درمان ناباروری به روش ART در تمام دنیا دانست و گفت مطالعات جهانی در این زمینه در حال انجام است به گزاراقدام دولت نروژ علیه دانشجویان ایرانی مغایر با اسناد بینالمللی است/ مکاتبه دبیر ستاد حقوق بشر با مقامات نروژ
معاون دبیر ستاد حقوق بشر اقدام دولت نروژ علیه دانشجویان ایرانی مغایر با اسناد بینالمللی است مکاتبه دبیر ستاد حقوق بشر با مقامات نروژ به منظور حل مشکلات معاون امور بینالملل ستاد حقوق بشر محدودیتهایی که در کشور نروژ علیه برخی دانشجویان ایرانی اعمال شده است را نقض حقوق اساسی بشچگونه ميتوان از راه دين و عبادت در زندگي موفق شد؟
چگونه ميتوان از راه دين و عبادت در زندگي موفق شد بايد توجه داشت كه دين فقط در امور عبادي خلاصه نميشود بلكه دين شامل عقايد احكام و اخلاق بوده و فوايد ايمان و آثار و خدمات دين را ميتوان به طور كلي به حوزه دنيا و آخرت تقسيم كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینعابديني: خادم بزرگترين مشکل پرسپوليس است
عابديني خادم بزرگترين مشکل پرسپوليس است مديرعامل اسبق پرسپوليس از برکناري علي دايي انتقاد مي کند برکناري علي دايي از سرمربيگري پرسپوليس واکنش هاي متفاوتي را به همراه داشته است عده اي اعتقاد دارند که دايي ميتوانست پرسپوليس را از بحران خارج کند و عده اي ديگر معتقد بودند که کارجشنواره امام رضا(ع) از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است/ تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع مطرح شد جشنواره امام رضا ع از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است تأکید بر استفاده از ابزارهای نوین برای تبلیغ دین نشست شورای مشورتی جشنواره بینالمللی امام رضا ع با موضوع آسیبشناسی جشنواره دوبدترین نوع خشونت، خشونت به نام دین است/کودکان را عاشق صلح تربیت کنیم/ 9 اصل برای تحقق صلح در جهان
بدترین نوع خشونت خشونت به نام دین است کودکان را عاشق صلح تربیت کنیم 9 اصل برای تحقق صلح در جهان فرهنگ > دین و اندیشه - همایش روز جهانی صلح با حضور استادان فلسفه و حقوق در بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا برنامه روز جهانمشکلات برای انسان خداباور آسان میشود
دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۹ یک کارشناس مسائل دینی گفت عبادتی که سرمنشأ عقلانی و فکری داشته باشد ارزش دارد و دائمی و تأثیرگذار است حجتالاسلاموالمسلمین مهدی مرادیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد اعتقاد به خداوند آرامش را بهدنبایوسنی:تعصبات کور دینی خطر بزرگی برای امنیت بشر است/اقدامات داعش را نباید به حساب دین گذاشت
یوسنی تعصبات کور دینی خطر بزرگی برای امنیت بشر است اقدامات داعش را نباید به حساب دین گذاشت دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی با بیان اینکه ما آنچه که در فلسطین اتفاق میافتد و یا آنچه که امروز داعش انجام میدهد را به حساب دین نمیگذاریم گفت تعصبات کوفرهنگ زمانی که نهادینه شد سازمان اجتماعی را میسازد/ جامعهشناس ما باید جامعهشناس مضاعف باشد
دین و اندیشه نشست رابطه فرهنگ و اقتصاد بخش اول فرهنگ زمانی که نهادینه شد سازمان اجتماعی را میسازد جامعهشناس ما باید جامعهشناس مضاعف باشد رئیس انجمن جامعهشناسی ایران با اشاره به رابطه فرهنگ با نهادهای دیگر جامعه گفت فرهنگ زمانی که نهادینه میشود سازمان اجتماعی را میسازدنخستین همایش علمی سینمای مقاومت آغاز به کار کرد/ رویکرد علمی و تحلیلی به سینمای مقاومت نیاز اساسی بود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها صبح امروز نخستین همایش علمی سینمای مقاومت آغاز به کار کرد رویکرد علمی و تحلیلی به سینمای مقاومت نیاز اساسی بود نخستین همایش علمی سینمای مقاومت صبح امروز در تالار مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد به گزارش خبرگزاری مهرراه حل اساسی رفع مشکلات کشور استفاده از ظرفیتهای مردمی است
در بازدید از اجرای طرحهای جهادی روستاها و شرکت در جلسات پرسش و پاسخ مردمی راه حل اساسی رفع مشکلات کشور استفاده از ظرفیتهای مردمی است خبرگزاری پانا بازدید و سرکشی معاون مدیرکل و رییس اداره راه وشهرسازی نیشابور به همراه فرماندار محترم شهرستان و همچنین نماینده محترم مردم شهرستانعناوین روزهای دهه ولایت و امامت / برگزاری جشنهای «ولایت علوی، اکمال دین نبوی»
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی سازمان اوقاف اعلام کرد عناوین روزهای دهه ولایت و امامت برگزاری جشنهای ولایت علوی اکمال دین نبوی سازمان اوقاف و امور خیریه در ایام دهه ولایت جشنهای ولایت علوی اکمال دین نبوی را در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می کندپلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین منتشر شد
دین و اندیشه اندیشمندان از سوی انتشارات سروش پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین منتشر شد کتاب پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین تالیف سید حسن حسینی از سوی انتشارات سروش منتشر و از امروز روانه بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در این کتاب سعی شده است که نظریه پلورالیزم«اللهم إنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء...»/ مدینه، خدا نگهدارت...
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تکنگاری دومین دعای کمیل مدینه اللهم إنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء مدینه خدا نگهدارت فیلمبرداران سعودی روی دیواره حائل بقیع با بینالحرمین بالای حرم مطهر نبوی و حتی داربستی نزدیک جایگاه و پشت دربمعنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است
دین و اندیشه اندیشکده ها خسروپناه معنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه است حجت الاسلام خسروپناه در جلسه اندیشکده معنویت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالك به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه و ار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها