محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796973801
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 11 : در آداب خروج از منزلقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا يَعُودُ ، وَلا يَكُنْ خُرُوجُكَ إلاّ بِطاعَةٍ أَوْ في سَبَبٍ مِنْ أَسْبابِ الدّينِ .وَأَلْزِمِ السَّكينَةَ وَالْوِقارَ وَاذْكُرِ اللّهَ سِرّا وَجَهْرا ، سَئَلَ بَعْضُ أصْحابِ أَبي الدَّرْدآءَ أَهْلَ دارِهِ عَنْهُ فَقالَتْ : خَرَجَ ، فَقالَ : مَتى يَعُودُ ؟ قَالَتْ مَتى يَرْجِعُ مَنْ رُوحُهُ بِيَدِ غَيْرِهِ ؟ ! وَلا يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعا وَلا ضَرّا .وَاعْتَبِرْ بِخَلْقِ اللّهِ تَعالى بَرّهِمْ وَفاجِرِهِمْ أَيْنَما مَضَيْتَ وَاسْئَلِ اللّهَ تَعالى أَنْ يَجْعَلَكَ مِنْ خاصِّ عِبادِهِ وَأَنْ يَلْحَقَكَ بِالْماضينَ مِنْهُمْ وَيَحْشُرَكَ في زُمْرَتِهِمْ وَاحْمَدْهُ وَاشْكُرْهُ عَلى ما عَصَمَكَ عَنِ الشَّهَواتِ وَجَنَّبَكَ عَنْ قُبْحِ أَفْعالِ الْمُجْرِمينَ . وَغُضَّ بَصَرَكَ عَنِ الشَّهَواتِ وَمَواضِعِ النَّهْيِ [ وَاقْصِدْ في مَشْيِكَ [242]] وَراقِبِ اللّهَ في كُلَّ خُطْوَةٍ كَأَنَّكَ عَلَى الصِّراطِ جائِزٌ وَلا تَكُنْ لَفّاتا وَاَفْشِ السَّلامَ لِأَهْلِهِ مُبْتَدِئا وَمُجيبا وَأَعِنْ مَنِ اسْتَعانَ بِكَ في حَقٍّ وَارْشِدِ الضّالَّ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ .وَإِذا رَجَعْتَ وَدَخَلْتَ مَنْزِلَكَ فَادْخُلْ دُخُولَ الْمَيِّتِ فِى الْقَبْرِ حَيْثُ لَيْسَ لَهُ هِمَّةٌ إلاّ رَحْمَةُ اللّهِ تَعالى وَعَفْوُهُ . [ قالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا يَعُودُ ] خروج از منزل بى اميد به بازگشتامام صادق عليهالسلام مىفرمايد :هنگامى كه از خانهات بيرون رفتى ، تصور كن كه ديگر به خانه بر نمىگردى .مسئله بيرون رفتن از خانه و برنگشتن تاكنون براى ميليونها نفر اتفاق افتاده و بايد هر انسانى از اين اتفاق عبرت گرفته و پند بياموزد .چه تاجرانى كه با هزاران نقشه تجارتى از خانه بيرون رفتند و برنگشتند ! چه اميرانى كه با هزاران نقشه سياسى از منزل خارج شدند و برنگشتند ! چه آرزودارانى كه با هزاران آرزو از خانه رفتند و به خانه نيامدند ! چه دامادها و نوعروسهايى كه با صدها آمال و خواسته از خانه به در آمدند و به خانه بازنگشتند ! چه عالمان و دانشمندانى كه از منزل براى هدفى والا بيرون رفتند و به خانه نيامدند !شايد تو هم يكى از اين قافله باشى كه از خانه خارج شوى به اميد اينكه پس از رسيدن به آرزوهايت به خانه برگردى ، ولى براى ابد برنگردى !!چه مىدانى ساعت مرگت چه وقت است ؟ مگر به تو ضمانت دادهاند كه چون از خانه بيرون روى به خانه برگردى ؟عمرو ليث صفارى با چند صد هزار نيروى رزمى و هزاران آمال و آرزو براى جنگ با امير اسماعيل سامانى از خانه بيرون رفت . هنوز آتش جنگ شعلهور نشده بود كه اسب عمرو سركشى كرده او را نزديك اردوى امير اسماعيل آورد و به چنگ سربازان امير اسماعيل سپرد !!به دستور امير اسماعيل ، عمرو را در خيمهاى در كنار لشگر زندانى كردند ، چون شب شد ، از امير اسماعيل دستور غذا براى عمرو خواستند ، بنا شد غذايى گرم در يك سطل معمولى براى عمرو ببرند ، سطلى از غذاى داغ در حالى كه بخار از آن برمىخاست برابر عمرو گذاشتند ، در اين حال سگى گرسنه سر رسيد ، سر به سطل برد ، از داغى غذا پوزهاش بسوخت ، با عجله سر از سطل بيرون كرد ، دسته سطل به گردن سگ افتاد ، سطل را با خود برداشته و با شتاب به بيابان روان شد عمرو خنده بلند و تلخى كرد ، زندانبان از او سبب خنده پرسيد ، پاسخ گفت : شب قبل رئيس آشپزخانهام از كمبود مركب جهت حمل آشپزخانه ناله داشت ، دستور دادم صد شتر براى حمل وسايل به شترانش اضافه كنند ، شب گذشته دويست شتر از حمل آشپزخانهام عاجز بودند ، امشب سگى ظرف غذايم را به راحتى برد ، از اين جهت خندهام گرفت ، عمرو مدت كمى اسير امير بود تا كشته شد و ديگر به خانه برنگشت .به قول فروغ الدين اصفهانى : بنگر به چرخ و گردش وارونش گردن منه به بازى گردونش غره مشو به صلح سحرگاهش غافل ممان زجنگ شبيخونش بگسل به قهر رشته طنبورش بشكن به سنگ ساغر گلگونش زهر است در عصاره ترياقش درد است در خميره معجونش رنگى كه او به حيله بياميزد نتوان همى سترد به صابونش دنيا متاع بازى طفلانست تف بر چنين متاع و به مفتونش اگر انسان خروج از منزل را همچون سفر قابل بازگشت به حساب آورد ، آنچه لازمه سفر غير قابل برگشت است از وصيت و تحصيل برائت ذمه از حقوق اللّه و حقوق الناس به جا آورد ، چون در هر نفسى احتمال موت مىرود و انسانى كه در تمام امور زندگى خود نسبت به حق و خلق پاك و پاكيزه است ، اگر پس از بيرون رفتن از منزل به كام مرگ افتد براى او پشيمانى و حسرت و اندوه و غبن نخواهد بود .ملكيت خانه ملكيت اعتبارى است ، اولاً به خاطر به دست آوردن ملك اعتبارى خود را آلوده به حرام مكن ، ثانياً به ملكى كه قبل از تو صدها نفر در آن زندگى كردند و مردند و عن قريب از دست تو هم خواهد رفت دل مبند !!خانه را نعمتى از نعم حق و وسيلهاى از وسايل الهى بدان كه براى عبادت و راحت در اختيار تو گذاشتهاند و اين وسيله مانند همه وسايل از دست رفتنى است .در حد لازم و ضرورت ، عمر و مال را خرج خانه كن ، از اسراف در اين زمينه بپرهيز كه در دادگاه الهى جواب از خطا و عصيان كار مشكل بلكه محال است .خوشا به حال مردمى كه خانه و كوچه و بازار و خيابان و در هر كجا هستند ، براى آنان مسجد و محل ذكر و مركز عبادت است و خلاصه از هر قطعه و نقطه زمين به عنوان مركز كار براى دنيا و آخرت استفاده مىكنند و در هر كجا كه قرار مىگيرند ياد خدا نموده و آن را وسيلهاى براى رسيدن به محبوب واقعى قرار مىدهند .و چه بدبخت و تيره روز آن مردمى كه در خانه و كوچه و خيابان و مغازه و در هر نقطه از زمين كه هستند ، آن را محل فساد و افساد و معصيت و عصيان و گناه و خطا قرار مىدهند ، اينان تا زمانى كه از قطعات زمين ، اينچنين خائنانه استفاده مىكنند ، منفور و مبغوض حقّند و جز ضرر و زيان و خسارت مادى و معنوى چيزى نصيب آنان نمىگردد !! انسان بنا به فرموده اميرالمؤمنين عليهالسلام در « نهج البلاغه » نسبت به قطعات زمينى كه در اختيار دارد مسؤول خداست .خانه را براى خود و زن و فرزند محل تربيت ، فضيلت ، كرامت ، همت ، درستى ، عبرت آموزى و عبادت قرار دهيد .سعى كنيد از خانه شما ، افرادى پاك ، خوش اخلاق ، درستكار ، بصير ، بابينش بيرون بيايند .خانه را مركز توجه حضرت معبود قرار دهيد ، خانه بايد خانه اسلام و خانه قرآن و خانه انبيا و خانه اهل بيت وحى باشد .سعى كنيد فضاى خانه شما از غيبت ، دروغ ، خطا ، گناه ، مهمانى هاى خلاف شرع و وسايل معصيت خالى باشد .اهل خانه بايد اهل اللّه بوده و چون بيرون مىروند ، فضايل و حسنات را با خود به بيرون برده و به ديگران منتقل كنند .خانه از آن خانههايى نباشد كه هر ساعت و هر لحظه و هر روز و هر شب از دست ساكنانش به حضرت دوست بنالد و بگويد : خداوندا ! من از اعظم نعمتهاى تو هستم كه در دست اين مردمم ، ولى شاهد باش كه اهل من از من در راه مخالفت و جنگ با تو بهره بردارى مىكنند !!سعى كنيد به فرموده رسول اسلام صلىاللهعليهوآله ، خانه شما براى اهل سماوات هم چون درخشندهترين ستاره براى اهل زمين بدرخشد .در خانه خود ساعتى در هر شب ، در آن وقتى كه همه خواباند و مشغول استراحت ، با حضرت دوست خلوت كنيد و بر عمر گذشته اندوه خورده و اشكى بريزيد كه آن قطعه از زمين در قيامت به نفع شما شهادت دهد .وقتى به خانه و بيرون خانه و تمام دنيا و مافيها به نظر وسيله بنگرى و توجه داشته باشى كه آنچه در دست توست از دستت مىرود ، از تعلق قلبى و محبت خارج از حد نسبت به آنها آزاد مىشوى و به جاى افتادن در موج خطرناك گناه ، پروانهوار به دور معشوق حقيقى به گردش آمده و دائم نسبت به حضرت او احساس فقر و نياز و احتياج كرده از ضربه و زيان و خسارت استغنا كه بدترين مرض و مهلكترين آفت است ، دور خواهى ماند و با قدرت احساس فقر نسبت به حضرت حق به آن جايى خواهى رسيد كه دست ملك مقرب از آن كوتاه است .به قول عارف نيشابورى : در كلاه فقر مىبايد سه ترك ترك دنيا ترك عقبا ترك ترك گر كلاه فقر خواهى سر ببر از خود و هر دو جهان يك سر ببر اين كلاه بىسران است اى پسر كى دهندت تا تو مىنازى به سر شعر وشرع وعرش از هم خاستند اين دو عالم زين سه حرف آراستند ترك دنيا گير تا سلطان شوى ورنه گر چرخى تو سرگردان شوى باچنين عمرىكه بيش ازبرق نيست گر بخندى ور بگريى فرق نيست كار بيرون است از تصوير تو چند جنبانم سر زنجير تو كاملى گفت است مىبايد بسى علم و حكمت تا شود گويا كسى يا كه بايد عقل بىحد و قياس تا شود خاموش يك حكمت شناس آرى ، دنيا و آنچه در اوست به هنگام مرگ از دست تو گرفته مىشود ، عاقلانه نيست كه خود را براى از دست رفتنى به رنج حرام و ظلم و جور افكنى ، آنچه براى تو مىماند همان است كه براى حضرت دوست خالصانه به جاى آوردهاى كه فرمودهاند : الدُّنيا كُلُّها جَهْلٌ إلاّ الْعِلْمِ وَالْعِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إلاّ مَوْضِعُ الْعَمَلِ ، وَالْعَمَلُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ مَوْضِعُ الإِخْلاصِ[243] .دنيا تاريكىها است مگر جاى علم و تمام علم بر باد است مگر جاى عمل و تمام عمل بر باد است الا عمل خالص . و در خبر است : لَمّا ماتَ مُوسى عليهالسلام قالَتِ الْمَلائِكَةُ : لَمّا ماتَ مُوسى كَليمُ اللّهِ فَأَىُّ الْخَلْقِ لا يَمُوتُ ؟إخْواني لابُدَّ مِنَ الْمَوْتِ وَإِنْ طالَ الْعُمُرُ لِأَنَّ حَياتَنا عارِيَةٌ فَلابُدَّ أَنْ تُؤْخَذَ مِنّا الْعارِيَةُ كَما قالَتِ الْحُكَماءُ الْعيشُ عارِيَةٌ وَالرُّوحُ عارِيَةٌ وَالدُّنْيا عارِيَةٌ وَالْمالُ عارِيَةٌ وَسَتُؤْخَذُ الْعارِيَةَ[244] .زمانى كه موسى از دنيا رفت ، ملائكه گفتند : وقتى موسى كليم خدا بميرد ، پس چه كسى نمىميرد ؟ برادران ! از مرگ چارهاى نيست گرچه عمر طولانى شود ، براى اينكه حيات ما عاريتى است و به ناچار اين حيات عاريت از ما گرفته مىشود ، چنانكه حكما گفتهاند : زندگى و روح و دنيا و مال همه عاريت است و به همين زودى اين عاريت از دست گرفته خواهد شد !! آرى ، به فرموده حضرت صادق عليهالسلام : إِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا يَعُودُ .پايه دنيا و اساس زندگى بر يك نَفَس است ، اگر اجازه آمدن آن نفس را ندادند به ناگاه رابطهات با تمام برنامهها قطع مىشود و به عالم ديگر برده مىشوى ، براى اينكه به تمام لحظات عمرت رسيدگى شود ، چه بهتر كه به طور دائم آماده خروج از دنيا باشى ، خروجى كه برگشتى برايش نيست !! پی نوشت ها :[242] ـ اين جمله در نسخه عبدالرزاق لاهيجى نمىباشد . [243] ـ مخلاة : 5 . [244] ـ مخلاة : 20 . منبع: http://erfan.ir/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]
صفحات پیشنهادی
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 11 : در آداب خروج از منزلقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 11 : در آداب خروج از منزلقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا ...
نخستين دوره IT نوين در خانه صنعت برگزار شد
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ... نوروز در اسلام برگزاری جشن نوروز در دوره صفویه به ویژه با نگاه به احادیثی كه محدثین بزرگ ... در نجوم عدد هفت، خانه آرزوهاست و ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ... نوروز در اسلام برگزاری جشن نوروز در دوره صفویه به ویژه با نگاه به احادیثی كه محدثین بزرگ ... در نجوم عدد هفت، خانه آرزوهاست و ...
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...- دين پژوهی عرفان اسلامی 84 آداب خروج از ... عرفان اسلامی 83 آب نگاهی گذرا به سوره حمد 3 مواضع و عملکرد علامه محمد باقر ...
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...- دين پژوهی عرفان اسلامی 84 آداب خروج از ... عرفان اسلامی 83 آب نگاهی گذرا به سوره حمد 3 مواضع و عملکرد علامه محمد باقر ...
خروج سگهای نفسانی از خانه دل
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل مسئله بيرون رفتن از خانه و برنگشتن تاكنون براى ميليونها نفر اتفاق افتاده و ... از داغى غذا پوزهاش بسوخت ، با عجله سر از سطل ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل مسئله بيرون رفتن از خانه و برنگشتن تاكنون براى ميليونها نفر اتفاق افتاده و ... از داغى غذا پوزهاش بسوخت ، با عجله سر از سطل ...
قبل از خروج از منزل ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل [ قالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا يَعُودُ ] خروج از منزل بى ... از او سبب خنده پرسيد ، پاسخ گفت : شب قبل ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل [ قالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِكَ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا يَعُودُ ] خروج از منزل بى ... از او سبب خنده پرسيد ، پاسخ گفت : شب قبل ...
نگاهی گذرا به سوره حمد (4)
آنها در منزل سفارش های لازم را به فرزند خود نموده اند. ... روزي غلام حضرت كه ابورافع نام داشت وارد منزل پيامبر شد ديد وي در گوشه اي ... عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
آنها در منزل سفارش های لازم را به فرزند خود نموده اند. ... روزي غلام حضرت كه ابورافع نام داشت وارد منزل پيامبر شد ديد وي در گوشه اي ... عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
11 سپتامبر هولوکاست دوم
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ...
عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ...
نوآوري؛ ارزش يا ضدارزش؟
نويسنده: جواد شريف زاده بدعت، نوآوري ضدارزشينوآوري از نظر قرآن و اسلام امري خنثي تلقي مي شود و نمي توان براي آن، بار ارزشي ... عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
نويسنده: جواد شريف زاده بدعت، نوآوري ضدارزشينوآوري از نظر قرآن و اسلام امري خنثي تلقي مي شود و نمي توان براي آن، بار ارزشي ... عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
آيا براي يكديگر ساخته شدهايد؟!
میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
آيا در بحرانها درست و به موقع عمل می كنيد؟
میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
میهمان قدسیان - ویژه نامه معراج پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) · 13 شهریور 1388 / 14 رمضان 1430 / 4 سپتامبر 2009 · عرفان اسلامی (84) آداب خروج از منزل ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها