محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797147250
صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست/ صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مجتهد شبستری:
صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست/ صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می شود
محمد مجتهد شبستری در نشست روز جهانی صلح با اشاره به موانع صلح پایدار جهانی تصریح کرد: صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست. مطلقا خشونت با تحقق صلح در میان انسانها منافات دارد و بدترین نوع خشونت، خشونتی است که به نام دین اعمال شود معرفی می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مجتهد شبستری در همایش روز جهانی صلح که به همت دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد با اشاره به 10 اصل که مبنای کنفرانسی در یکی از دانشگاههای اتریش در سالهای پیش بوده و به موضوع صلح جهانی پرداخته است اشاره کرد و گفت: من می خواهم این ده اصل را مبنای صحبت هایم قرار دهم و در واقع همین ده اصل را اشاره کنم و در بخشی از جاهها آنها را توضیح دهم. اصل اول می گوید، صلح پایدار جهانی بدون عرضه عدالت و عدالت بدون عرضه صلح پایدار جهانی محقق نیست. آنجا تاکید شد که نمی شود صلح را بدون عدالت ایجاد کرد و همپنین از گروهی یا جامعه ای صلح خواست بدون اینکه عدالتی در کار باشد. در واقع بدون عدالت صلح محقق نمی شود و بدون صلح هم عدالت محقق نمی شود. اصل دوم می گوید: صلح پایدار جهانی در جهانی که ناپایداریهای جهانی و گرسنگی و فقر وجود دارد محقق نمی شود مگر اینکه این مسائل به نوعی از بین برود. همچنین ممکن نیست که در سطح بین المللی دولت هایی در سطح رفاه باشند و برخی در سطح پائین و از آنها خواسته شود که با هم با صلح رفتار کنند. در آنجا توصیه شد که بر روی این اصل کار شود و مسلم گرفته شده بود که وقتی ملتی در غنی به سر می برد و ملتی در فقر زندگی می کنند این فقر حساسیت منفی ایجاد می کند و زمانی که این حساسیت ایجاد شد، در صلح زندگی کردن ممکن نیست. وی با اشاره به اینکه کتابی درباره دموکراسی می خواندم که نوشته بود انسان به طبع حسود است، گفت: انسانها نمی توانند انسان دیگری را ببینند که همه چیز دارد و او هیچ چیز ندارد و در آن کتاب نوشته بود که قدرت هم همین گونه است. یعنی حسد برانگیز است و این بسیار به دور از تدبیر است که گروهی همواره قدرتشان را به انسانها نشان بدهند. وی اصل سوم صلح جهانی پایدار را این گونه توصیف کرد که صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست. خشونت مطلقاً با تحقق صلح در میان انسانها منافات دارد و بدترین نوع خشونت، خشونتی است که به نام دین اعمال شود. چهارم: مقاصد سیاسی را از راهی به غیر از خشونت باید دنبال کرد. صلح پایدار جهانی بدون به رسمیت شناختن ذاتی و درونی همه اعضای جامعه جهانی و بدون توجه به حرمت درونی و ذاتی انسان از آن جهت که انسان، انسان است میسر نیست. کانت کسی است که این را بسیار زیبا مطرح کرده است. او می گوید که انسان موجودی است که امکان یافتن حقیقت را دارد و حرمت انسان این است که می تواند حقیقت را بیابد. او عقیده دارد که هر انسانی این امکان را دارد که به حقیقت دست یابد. این نکته ای است که کمتر به آن توجه شده و دعواها از اینجا شروع می شود که من معتقدم که این چیزی است که من دارم و دیگران ندارند و اینها مانع نزدیک شدن انسانها به همدیگر می شود. شبستری اصل پنجم صلح پایدار را برشمرد و گفت: این اصل بوجود نمی آید مگر اینکه بنیادهای کثرت گرایی انسانی به رسمیت شناخته شوند. کثرت گرایی دینی و کثرت گرایی در تفکر، کثرت گرایی باید در همه زمینه ها به رسمیت شناخته شود و به رسمیت شناختن همه کثرت ها و بویژه کثرت گرایی دینی، آزادی دینی به معنی این است که من و شما به دیگران حق مشارکت سیاسی بدهیم. آزادی دینی معنایش این است که شما دین خودتان را داشته باشید، اما در عین حال من و شما و ... در سرنوشت جامعه به یک اندازه حق مشارکت داشته باشیم. این استاد دانشگاه اصل ششم را بدین صورت توصیف کرد: اصل ششم ضرورت گفتگو است. گفتگو به این منظور که مسئولیت های اطراف گفتگو و شرکت کنندگان در گفتگو تعیین شوند و بدانید که چه مسئولیت هایی در گفتگو دارید. گفتگو برای شناساندن مسائل و به منظور برطرف کردن مسائل مبتلا به بشریت است. گفتگو برای این نیست که حقیقت را پیدا کنیم هدف گفتگو چیز دیگری است. وی گفت: آیا اصلا می شود چنین ادعایی کرد؟ یعنی پیدا کردن حقیقت. بنابراین اصل ششم می گوید باید گفتگو را و نه یکصدایی و منولوگ را ترویج کرد . بلکه دریچه گفتگو را باید گشود و ترویج داد. شبستری اصل هفتم صلح پایدار جهانی را بدین صورت دانست که این اصل محقق نمی شود مگر اینکه تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای عالی دینی شکل گرفته باشد و نه بر اساس تقلید و سنت. تربیت باید به این منظور باشد که کودکان و بچه های ما خودشان بتوانند روی پای خودشان بمانند و با انسانهای آینده کنار بیایند نه اینکه یک سری آداب و شعائر که از گذشته مانده را به آنها یاد بدهیم. ارزشها یک مسئله است شکل ارزشها مسئله ای دیگر. وی اصل نهم را بدین گونه برشمرد و اظهار داشت: اصل نهم صلح جهانی پایدار تحقق نمی یابد مگر زنان در تمام ساحت های زندگی انسانی حقوقی مساوی مردان داشته باشند. این تبعیضی که وجود دارد و مردم سالاری که باقی مانده است باید از بین برود چرا که این موجب نزاع ها و حساسیت های این دو جنس نسبت به هم می شود. وی اصل دهم را که آخرین اصل است برشمرد و گفت: صلح پایدار جهانی بوجود نمی آید مگر به نحو مناسب و شایسته حقوق اقلیت ها به رسمیت شناخته شود. بویژه اقلیت های دینی که در این زمینه سوءتفاهمی وجود داد، سوءتفاهم این است که به اقلیت ها گفته می شود که شما هم حق حیات دارید، در صورتیکه حفظ حقوق اقلیت ها اجازه دادن تکامل فرهنگی اقلیتها است. شبستری در پایان یادآور شد: اگر در جامعه ای اقلیت ها کم اثر هستند و می خواهند موثر باشند باید شرایط را فراهم کرد، تا بتوانند خودشان را بالا بکشند و در قدرت سهیم باشند. تکامل فرهنگی داشته باشند و محرومیت های خودشان را کم کنند و به عنوان یک گروه انسانی بتوانند خودشان را ترقی دهند.
۱۳۹۳/۶/۳۱ - ۱۰:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
همه ادیان به صلح جهانی معتقدند/ قرآن صلح را خیر می داند
دین و اندیشه موسوی بجنوردی در همایش روز صلح جهانی همه ادیان به صلح جهانی معتقدند قرآن صلح را خیر می داند 31 06 1393 09 48 به گزارش خبرنگار مهر آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی عضو دائره المعاف بزرگ اسلامی در همایش روز صلح جهانی که به همت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شدكنفرانس دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي برگزار شد/ افراط گرایی و خشونت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دا
دین و اندیشه در قزاقستان كنفرانس دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي برگزار شد افراط گرایی و خشونت زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است كنفرانس دو روزه دبيرخانه كنگره رهبران اديان جهاني و سنتي با حضورنمايندگاني ازكشورهاي ايران روسيه واتيكان انگليس عربستان مصر هند كرهسعیدآبادی در مراسم روز جهانی صلح: صلح پایدار نیازمند آموزش و تقویت حوزههای علوم انسانی است
سعیدآبادی در مراسم روز جهانی صلح صلح پایدار نیازمند آموزش و تقویت حوزههای علوم انسانی استدبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران گفت اگر بخواهیم مفهوم صلح را در اذهان مردم ایجاد کنیم باید آموزش فرهنگ و حوزههای علوم انسانی را تقویت کنیم به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس مجهانی شدن به معنای روند طبیعی و بدون اراده را قبول ندارم
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها عماد افروغ جهانی شدن به معنای روند طبیعی و بدون اراده را قبول ندارم دکتر عماد افروغ در نشست سینمای ملی و جهانی شدن گفت در میان تئوریهای جهانی شدن عده ای بر این باورند که این تحول جهانی سازی است که در قالب شدن بیان می شود برخی معتقدند که بکلید واژه آپارتاید در مقابل خشونت نهادینه شده صهیونیستها وزنی ندارد/ ادامه اشغال فلسطین خطری عمده برای صلح و
ولایتی کلید واژه آپارتاید در مقابل خشونت نهادینه شده صهیونیستها وزنی ندارد ادامه اشغال فلسطین خطری عمده برای صلح و امنیت جهانی است مشاور امور بینالملل مقام معظم رهبری گفت جنایتهایی که بر مردم بیگناه فلسطین میرود خشونت نهادینه شدهای را نشان میدهد که کلید واژه آپارتاید وبا حکم رئیس بینالمللی شهرداران صلح جهانی شهردار رانکوه به مجمع شهرداران صلح جهانی پیوست
با حکم رئیس بینالمللی شهرداران صلح جهانیشهردار رانکوه به مجمع شهرداران صلح جهانی پیوستامین رشیدینژاد شهردار رانکوه املش با حکم کازومی ماتسوئی شهردار هیروشیمای ژاپن و رئیس شهرداران صلح عضو مجمع شهرداران صلح جهانی شد امین رشیدینژاد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در املش اظهابیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح
سیاسی سیاست خارجی بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح مجمع جهانی صلح اسلامی ضمن صدور بیانیهای به مناسبت روز جهانی صلح بر منزلت مسئولیت همگانی بر ایجاد و پایدارسازی صلح به مثابه بال دیگری به نام حقوق ملتها بر صلح تأکید کرد به گزارش خبرگزاری مهر مجمع جهاشهردار گیلانی به مجمع شهرداران صلح جهانی پیوست
شهردار گیلانی به مجمع شهرداران صلح جهانی پیوست خبرگزاری پانا امین رشیدینژاد شهردار رانکوه املش با حکم کازومی ماتسوئی شهردار هیروشیمای ژاپن و رئیس شهرداران صلح عضو مجمع شهرداران صلح جهانی شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور ساعت 09 01 به گزارش خبرگزاری پانا امین رشیدینژاد شهردارپایداری تا پای جان/ گزارش خبرنگار اللواء از دو روز همراهی با امام موسی صدر
دین و اندیشه مصاحبه های منتشر نشده با امام موسی صدر پایداری تا پای جان گزارش خبرنگار اللواء از دو روز همراهی با امام موسی صدر یک خبرنگار از همراه بودن دوروزه اش با امام موسی صدر نوشت امام صدر از هیچ یک از مکاتب فکری یا اجتماعی معاصر تأثیر نپذیرفته است ولی این به معنای دور بوددر حمایت از کودکان بیسرپرست پرواز پرنده های کاغذی برای گرامیداشت روز جهانی صلح در برج میلاد تهران
در حمایت از کودکان بیسرپرستپرواز پرنده های کاغذی برای گرامیداشت روز جهانی صلح در برج میلاد تهرانبرنامه سیمرغ شمایید 27 شهریور ماه با پرواز پرنده های کاغذی برای گرامیداشت روز جهانی صلح در رواق هنرهای ایرانی برج میلاد تهران و با حضور هنرمندان سینما برگزار میشود به گزارش خبرگزابیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ مجمع جهانی صلح اسلامی با صدور بیانیهای به مناسبت روز جهانی صلح 30 شهریورماه 21 سپتامبر بر منزلت مسوولیت همگانی بر ایجاد و پایدارسازی صلح به مثابه بال دیگری به نام حقوق ملتها بر صلح تاکید کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متنافخم: پیشنهاد ایران برای روز جهانی صلح،اعتدال و احترام به ارزشهای ملتهای جهان است
افخم پیشنهاد ایران برای روز جهانی صلح اعتدال و احترام به ارزشهای ملتهای جهان است خنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت اعتدال و میانهروی و دوری از افراطیگری و نژادپرستی اصلیترین پیشنهاد برای تحقق شعار امسال سازمانملل به حساب میآید به گزارش نامه نیوز مرضیه افخم در یادداشتییادداشت حمایت جدی از جشنواره مقاومت، کمک واقعی به صلح جهانی
یادداشتحمایت جدی از جشنواره مقاومت کمک واقعی به صلح جهانیملی ترین رویداد فرهنگی جشنواره مقاومت شناخته میشود دراین صورت حمایت از جشنواره فیلم مقاومت نه تنها خدمت به سینمای ملی کشور است بلکه از هر نظر معنایی جز صلح طلبی ندارد خبرگزاری فارس-گروه سینما سیزدهمین جشنواره بین الملبیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح1393
بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح1393 مجمع جهانی صلح اسلامی ضمن صدور بیانیه ای به مناسبت روز جهانی صلح 30 شهریور ماه 21 سپتامبر بر منزلت مسئولیت همگانی بر ایجاد و پایدارسازی صلح به مثابه بال دیگری به نام حقوق ملتها بر صلح تاکید کرد به گزارش نامه نیوزنقش اسلام در هندسه قدرت جهانی مهمترین و جدی ترین چالش غرب محسوب می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مدیرعامل انتشارات سروش نقش اسلام در هندسه قدرت جهانی مهمترین و جدی ترین چالش غرب محسوب می شود مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش در نشست نقد و بررسی کتاب سینمای ملی و جهانی شدن با تشریح ابعاد جریان اشاعه گری اروپامدار گفت این تفکر در دپرواز پرنده های کاغذی برای گرامیداشت روز جهانی صلح در برج میلاد
در حمایت از کودکان بی سرپرست پرواز پرنده های کاغذی برای گرامیداشت روز جهانی صلح در برج میلاد تهران بزرگ- ایرنا- مدیرعامل برج میلاد تهران از برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح با نام سیمرغ شمایید با هدف حمایت از کودکان بی سرپرست خبر داد به گزارش خبرنگار ایرنا از روابط عمومیپرواز پرندههای کاغذی سینماییها برای روز جهانی صلح
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۳ پرندههای کاغذی با امضاء و ساخته هنرمندان سینما برای گرامیداشت روز جهانی صلح در برج میلاد تهران به پرواز درمیآیند به گزارش ایسنا مدیرعامل برج میلاد تهران از برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح با نام سیمرغ شمایید با هدف حمایت از کودکان بی سرپر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها