محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797951322
آموزش و پرورش در قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آموزش و پرورش در قرآن
تعلیم مصدر باب تفعیل از ریشه «ع ـ ل ـ م» و به معناى آموختن و آگاهانیدن است.1 تعلیم، آگاهى دادن و تعلّم آگاه شدن نفس به یك موضوع است.2 برخى گفتهاند: تعلیم، بر خلاف اِعلام، ویژه امورى است كه با تكرار و فراوانى همراه باشند، به گونهاى كه اثرى از آنها در ذهن متعلّم پدید آید3، بر همین اساس مىتوان گفت تعلیم بیان و روشن كردن چیزهایى است كه شخص جاهل به كمك آنها عالم مىشود.4تربیت مصدر باب تفعیل از مادّه «ر ـ ب ـ ب» یا «ر ـ ب ـ و» و به معناى پروردن و پرورانیدن5 و تهذیب6 است. ابنفارس معناى تربیت را به سه اصل باز مىگرداند: 1. اصلاح كردن؛ 2. همراهى كردن و ملازم بودن با موضوع تربیت كه منظور از آن مراقبت مداوم از متربّى است؛ 3. پیوستگى مربّى و متربّى در فرایند تربیت.7از دیدگاه راغب و برخى واژه پژوهان معاصر، تربیت، ایجاد كردن تدریجى چیزى تا رسیدن آن به سر حدّ كمال است.8 در تعریفى دیگر تربیت فراهم ساختن بسترى براى برانگیختن و رشد استعدادهاى نهفته در یك موجود است، به نحوى كه بتواند به شكلى مستمرّ او را در راه رسیدن به كمال وجودى یارى دهد.9 تركیب عطفى «تعلیم و تربیت» در فارسى به «آموزش و پرورش» ترجمه شده است.10در تفاوت بین این دو كلمه مىتوان گفت «تربیت» معنایى دامنهدار و گسترده دارد، در حالى كه واژه «تعلیم» از نظر مدلول، جزئى از تربیت یا وسیلهاى از وسایل آن است. تربیت یعنى برانگیختن و پرورش استعدادها و قواى گوناگون انسان كه باید با كوشش خود متربّى نیز توأم گردد تا به منتهاى كمال خود برسد. تعلیم با مفهوم محدود آن عبارت است از تلقین و ایصال و انتقال معلومات به اذهان شاگردان11، بر این اساس اگر تربیت به صورت مطلق و به تنهایى به كار رود مفهوم تعلیم را نیز در برمىگیرد؛ اما وقتى با تعلیم همراه گردد معناى آن محدود و متمایز مىشود، به هر روى، عطف تعلیم و تربیت بر این نكته دلالت مىكند كه تحقّق هریك از این دو و سودمند بودن آن براى بشر، منوط به تحقّق دیگرى است، از همینرو در حوزه معنایى علم در قرآن، از سویى حلم را دربرمىگیرد و از سوى دیگر با واژههایى نظیر معرفت، فقه، حكمت و شعور مرتبط مىشود.12از آیه 79 آل عمران/3 برمىآید كه تعلیم و تعلم با هدف جلب خشنودى خدا، ربّانى شدن را براى انسان به ارمغان مىآورد.13روشهاى تعلیم در قرآن:روشهاى تعلیم را مىتوان به دو دسته تقسیم كرد: 1. مستقیم كه عموماً گفتارى بوده و در آنها متعلّم با قصد قبلى براى یادگیرى حاضر مىشود؛ 2. غیرمستقیم كه كلامى و گفتارى نیست.14 1. روشهاى مستقیمأ. خطابه و سخنرانى:آیه شریفه «اُدعُ اِلى سَبیلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ والمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ...»(نحل/16،125) این روش را به پیامبر اعظم (صلى الله علیه وآله) سفارش مىكند. «موعظه حسنه» عبارتى است كه نفس شنونده را نرم و قلبش را رقیق مىسازد و این همان خطابه است.15 آنچه در این شیوه تعلیم مهم است سخن گفتن روشن و آشكار (نحل/16، 82؛ یس/36، 17) همراه با تأنى شمرده و با نظمى زیباست، زیرا خداوند خود آیات قرآن را به شیوه ترتیل بر پیامبر خواند: «و رَتَّلنـهُ تَرتیلا»(فرقان/25، 32) و به پیامبر نیز دستور داد تا چنین بخواند: «و رَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلا».(مزمّل/73،4) ب. گفتوگو:موفقیت این روش را مىتوان مرهون احساس مشاركت یاد گیرنده دانست.16 روش گفتوگو، روشهاى خردترى را در برمىگیرد؛ بدین شرح:علامه طباطبایى ذیل آیه 89 اسراء/17 مىفرماید: «تصریف اَمثال» به معناى برگرداندن و دوباره آوردن و با بیانها و اسلوبهاى گوناگون ایراد كردن است و مَثَل به معناى وصف مقصود است به چیزى كه آن را ممثّل و مجسّم و به ذهن شنونده نزدیك كندیك. پرسش و پاسخ:این روش در قرآن كریم نیز مشاهده مىشود. آیاتى كه با «یسئلونك» شروع مىشود و سپس به پاسخ آنها مىپردازد از این دستهاند؛ مانند آیات 189، 215، 217 و 219 بقره/2. دو. مباحثه:یكى از صفات مؤمنان مشورت با یكدیگر است: «و اَمرُهُم شورى بَینَهُم».(شورى/42،38) پیامبر نیز مكلف بود در برخى امور اجتماعى با مردم مشورت كند: «و شاوِرهُم فِى الاَمرِ».(آلعمران/3،159) سه. مجادله:قرآنكریم این روش را با قید احسن به رسمیت مىشناسد: «اُدعُ اِلى سَبیلِ رَبِّكَ... وجـدِلهُم بِالَّتى هِىَ اَحسَنُ».(نحل/16،125) مجادله احسن جدالى است كه طرف را به عناد و لجبازى نكشاند و مقدّمات كذب را هر چند خصم آنها را باور كند به كار نبندد و از بى عفتى در كلام و سوء تعبیر اجتناب كند.17 آیات 258 بقره/ 2، 74 ـ 82 انعام/6 و 42 اسراء/17 نمونههایى روشن از روش مجادلهاند. 2. روشهاى غیر مستقیمأ. روشهاى مشاهدهاى:
این روش خود مشتمل بر سه روش نمایشى، ایفاى نقش و تقلید از الگوست؛ بدین شرح:یك. روش نمایشى:قرآن بسیار بر تفكر و تعقل تأكید مى ورزد. اساس بیان قرآن در اینگونه تأكیدها برخورد نزدیك حسّى و بررسى دقیق موضوعى حسّى است.18 در بسیارى از آیات قرآن صحنههاى گوناگون طبیعت به صورت پیاپى به نمایش درآمده و ضمن زدودن غفلت، توجه دادن به آن پدیدهها و تشویق به تفكر در آنها، تأثیرى شگرف بر نفس مخاطب مىگذارد. آیات 4رعد/13، 48 ـ 50 روم/30، 21 زمر/39، و... نمونههایى از این روشاند.19 دو. روش ایفاى نقش:قرآن كریم در این روش مخاطب را به ایفاى نقشى فرا مىخواند كه گاه نقش مورد نظر در عمل به او نشان داده مىشود؛ مانند آنچه در آیه 31 مائده/5 آمده است: «فَبَعَثَ اللّهُ غُرابـًا یَبحَثُ فِى الاَرض» و بر اساس آن قابیل دریافت كه باید بدن برادرش را در زمین دفن كند، و گاه نقش مورد نظر به صورت غیر مستقیم به او بیان مىشود كه ثبات یك موضوع و استحكام آن یا تأكید بر اهمیت یك موضوع مورد توجه است؛ مانند ایفاى نقش مادرى كه از آیه 233 بقره/2 استفاده مىشود: «والولِدتُ یُرضِعنَ اَولـدَهُنَّ حَولَینِ كامِلَینِ...». سه. روش تقلید ازالگو:در این روش، یادگیرى به طور مستقیم و از طریق مشاهده انجام مىگیرد. قرآن كریم اطاعت از نیاكان و پیشینیان را نكوهیده است (بقره/2،17)؛ لیكن اصل تبعیت جاهل از عالم را تأیید مىكند (نحل/16، 43؛ انبیاء/21،7)، بر این اساس ابراهیم و همراهان او (ممتحنه/ 60، 4)، آسیه و مریم (تحریم/66، 11ـ12) و سرانجام پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله)(احزاب/ 33، 21) را الگوى دیگران معرفى مىكند. در مقابل، با ارائه نمونههاى منفى (مسد/111، 1ـ5) و گاه مقایسه آنها با الگوهاى مثبت (تحریم/ 66، 10ـ 12) ضمن بیان آسیبها، بر ژرفایى تأثیر پیام مىافزاید.مجادله احسن جدالى است كه طرف را به عناد و لجبازى نكشاند و مقدّمات كذب را هرچند خصم آنها را باور كند به كار نبندد و از بى عفتى در كلام و سوء تعبیر اجتناب كندب. روش اكتشافى:حسن كنجكاوى، نیاز به دانستن، فهمیدن، شناخت محیط و كشف حقیقت، از ویژگیهاى بارز انسان است و این انگیزه انسان را به سوى بررسى، تحقیق و تفكر سوق مىدهد. لذتى كه انسان از حل مستقل مسئله احساس مىكند به مراتب بیشتر از آن است كه شخصى دیگر كلید حل معما را در اختیارش قرار دهد.20روشهاى زیر مجموعه روش اكتشافىاند:یك. روش مقایسهاى:در یادگیرى مطالب ارتباط میان مفاهیم نقش اساسى را بر عهده دارد؛ به این معنا كه هرگاه انسان موفق شود میان چند مفهوم رابطه موجود را كشف كند ذهن او از این ارتباط منطقى به مفهومى جدید مىرسد و آن را فرا مىگیرد. قرآن كریم در آیه 256 بقره/2 به خوبى تذكر داده است كه وقتى مرز میان رشد و غىّ روشن بوده و تشخیص آنها از هم دشوار نباشد در اجراى دین الهى اجبار و اكراهى نیست، بلكه مردم هم فطرتاً و هم عقلا با جان و دل آن را مىپذیرند. آیات 24 هود/ 11؛ 16 رعد/13 و 39 یوسف/12 نمونههایى روشن از كاربرد روش مقایسهاىاند. دو. روش تمثیل:علامه طباطبایى ذیل آیه 89 اسراء/17 مىفرماید: «تصریف اَمثال» به معناى برگرداندن و دوباره آوردن و با بیانها و اسلوبهاى گوناگون ایراد كردن است و مَثَل به معناى وصف مقصود است به چیزى كه آن را ممثّل و مجسّم و به ذهن شنونده نزدیك كند.21 آیه 21 حشر/ 59 این روش را برانگیزاننده تفكر انسانها و دانشمندان مىداند. سه. روش قصه گویى:قرآن بسیارى از مباحث اعتقادى، اخلاقى و اجتماعى را در قالب قصه بیان مىكند و هدف از قصهگویى را عبرت گرفتن از گذشتگان و تاریخ آنها: «لَقَد كانَ فى قَصَصِهِم عِبرَةٌ لاُِولِى الاَلبـبِ»(یوسف/ 12،111) و واداشتن انسانها به تفكر: «فَاقصُصِ القَصَصَ لَعَلَّهُم یَتَفَكَّرون»(اعراف/ 7،176) بیان كرده است. نویسنده: محمود کریمیجهرمی زاده_گروه دین و اندیشه تبیان1]. لغت نامه، ج4، ص5971، «تعلیم».[2]. مقاییس اللغه، ج4، ص110، «علم».[3]. مفردات، ص580 ؛ نثر طوبى، ج2، ص183، «علم».[4]. مجمع البیان، ج9، ص299.[5]. التحقیق، ج3، ص20، «رب»؛ ص34، «ربو»؛ لغت نامه، ج4، ص5776، «تربیت».[6]. لغتنامه، ج4، ص5778، «تربیة».[7]. مقاییس اللغه، ج2، ص381 ـ 382، «ربو».[8]. مفردات، ص336 ؛ التحقیق، ج4، ص20، «ربّ».[9]. شیوههاى تعلیم، ص28.[10]. لغت نامه، ج4، ص5972.[11]. اسلام و تعلیم و تربیت، ص15.[12]. Encyclopedia of lslam : llm.[13]. التفسیر الكبیر، ج8، ص120.14]. شیوههاى تعلیم، ص83، 116.[15]. المیزان، ج12، ص372.[16]. شیوههاى تعلیم، ص90.[17]. المیزان، ج12، ص372.[18]. شیوههاى تعلیم، ص117ـ 118.[19]. التصویر الفنى، ص66ـ 68.[20]. شیوههاى تعلیم، ص163.[21]. المیزان، ج13، ص201.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]
صفحات پیشنهادی
آموزش و پرورش در قرآن
آموزش و پرورش در قرآن-آموزش و پرورش در قرآنتعلیم مصدر باب تفعیل از ریشه «ع ـ ل ـ م» و به معناى آموختن و آگاهانیدن است.1 تعلیم، آگاهى دادن و تعلّم آگاه شدن نفس به ...
آموزش و پرورش در قرآن-آموزش و پرورش در قرآنتعلیم مصدر باب تفعیل از ریشه «ع ـ ل ـ م» و به معناى آموختن و آگاهانیدن است.1 تعلیم، آگاهى دادن و تعلّم آگاه شدن نفس به ...
يك مسوول وزارت آموزش و پرورش: آشنايي كودكان با قرآن امري ...
يك مسوول وزارت آموزش و پرورش: آشنايي كودكان با قرآن امري ضروري است-يك مسوول وزارت آموزش و پرورش: آشنايي كودكان با قرآن امري ضروري است مدير كل دوره خلاقيت و ...
يك مسوول وزارت آموزش و پرورش: آشنايي كودكان با قرآن امري ضروري است-يك مسوول وزارت آموزش و پرورش: آشنايي كودكان با قرآن امري ضروري است مدير كل دوره خلاقيت و ...
همكاري آموزش و پرورش با راديو قرآن
حوريه عقبايي روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در طول تابستان هزار مدرسه قرآني در قالب پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت، فعاليت خود را آغاز ...
حوريه عقبايي روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در طول تابستان هزار مدرسه قرآني در قالب پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت، فعاليت خود را آغاز ...
معاون آموزش و پرورش مركزي: تمسك به قرآن رمز حماسه شهيد فهميده ...
معاون آموزش و پرورش مركزي: تمسك به قرآن رمز حماسه شهيد فهميده است معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش استان مركزي گفت: تمسك به قرآن و توكل به ...
معاون آموزش و پرورش مركزي: تمسك به قرآن رمز حماسه شهيد فهميده است معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش استان مركزي گفت: تمسك به قرآن و توكل به ...
فرهنگ انس با قرآن بايد در آموزش و پرورش نهادينه شود
امير نظري روز دوشنبه در همايش جشن انس با قرآن دانش آموزان پايه سوم ابتدايي به بيانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي درخصوص وظايف آموزش وپرورش در ترويج و احياي ...
امير نظري روز دوشنبه در همايش جشن انس با قرآن دانش آموزان پايه سوم ابتدايي به بيانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي درخصوص وظايف آموزش وپرورش در ترويج و احياي ...
مسابقات قرآن فرهنگيان و دارالقرآنهاي آموزش و پرورش فردا آغاز ...
مسابقات قرآن فرهنگيان و دارالقرآنهاي آموزش و پرورش فردا آغاز ميشود گروه فعاليتهاي قرآني: مرحله نهايي ... «حوريه عقبايي» كارشناس قرآن آموزش و پرورش استان تهران.
مسابقات قرآن فرهنگيان و دارالقرآنهاي آموزش و پرورش فردا آغاز ميشود گروه فعاليتهاي قرآني: مرحله نهايي ... «حوريه عقبايي» كارشناس قرآن آموزش و پرورش استان تهران.
ارتقا سطح کيفي طرح همگام با قرآن در آموزش و پرورش ضروري است
ارتقا سطح کيفي طرح همگام با قرآن در آموزش و پرورش ضروري است-عباسعلي مظفري ، روز يکشنبه در گردهمايي آموزشي - توجيهي، مجريان طرح همگام با قرآن مدارس استان ...
ارتقا سطح کيفي طرح همگام با قرآن در آموزش و پرورش ضروري است-عباسعلي مظفري ، روز يکشنبه در گردهمايي آموزشي - توجيهي، مجريان طرح همگام با قرآن مدارس استان ...
تغيير شيوه آموزش قرآن در آموزش و پرورش ضرورتي انكارناپذير ...
تغيير شيوه آموزش قرآن در آموزش و پرورش ضرورتي انكارناپذير است گروه خبرنگاران افتخاري / امير محسن سلطان احمدي: مديركل تبليغات اسلامي هرمزگان گفت: تغيير ...
تغيير شيوه آموزش قرآن در آموزش و پرورش ضرورتي انكارناپذير است گروه خبرنگاران افتخاري / امير محسن سلطان احمدي: مديركل تبليغات اسلامي هرمزگان گفت: تغيير ...
كارشناس قرآن آموزش و پرورش: بيشتر مدارك قرآني اعتبار علمي ...
كارشناس قرآن آموزش و پرورش: بيشتر مدارك قرآني اعتبار علمي ندارند گروه فعاليتهاي قرآني: اكثر نهادهايي كه اقدام به برپايي دورههاي آموزش قرآني به ويژه دورههاي تربيت ...
كارشناس قرآن آموزش و پرورش: بيشتر مدارك قرآني اعتبار علمي ندارند گروه فعاليتهاي قرآني: اكثر نهادهايي كه اقدام به برپايي دورههاي آموزش قرآني به ويژه دورههاي تربيت ...
عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن امشب بررسي ميشود
عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن امشب بررسي ميشود گروه اجتماعي: نشست «بررسي عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن» امشب 18 شهريورماه در شانزدهمين ...
عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن امشب بررسي ميشود گروه اجتماعي: نشست «بررسي عملكرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن» امشب 18 شهريورماه در شانزدهمين ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها