محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797841096
فلسفه هنر رشته ای بکر است/ فلسفه با نمی دانم شروع می شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه محمدرضا بهشتی:
"فلسفه هنر" رشته ای بکر است/ "فلسفه" با نمی دانم شروع می شود
محمدرضا بهشتی در نشست «بازتاب اندیشه های فلسفی در آثار هنری» عنوان کرد: درباره موضوعات فلسفی از جمله نقاشی و مجسمه سازی در غرب کارهای انجام شده، اما در بسیاری از رشته های این حوزه کاری انجام نشده و این رشته ها هنوز بکر مانده است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران عصر روز گذشته 11 شهریورماه در نشست این هفته مرکز فرهنگی شهر کتاب با عنوان «بازتاب اندیشه های فلسفی در آثار هنری» طی سخنانی گفت: در ابتدا مختصری اشاره میکنم که چرا این موضوع توجه مرا جلب کرده است. نخستین برخوردم با فلسفه هنر به زمان دانشجوییام در آلمان بر میگردد. در حالی که این رشته سابقه طولانی دارد اما در فضای ایران با آن زیاد آشنا نیستیم. وی ادامه داد: دومین ایستگاه این ماجرا دورانی بود که در فرهنگستان هنر مدیرگروه بودم. کارهای خوبی در آنجا شروع شد از این بابت که جرقههای جدیدی برای آینده زده شد. در آنجا به ذهنم رسید که چه نسبتی میان آثار هنری و اندیشه فلسفی برقرار است؟ اجمالاً عرض میکنم دو گونه نسبت را میتوان در این موضوع مشاهده کرد: آثار هنری به منزله موضوعاتی برای تأمل و تفسیر فلسفی است. همان طور که فلسفه، چیزهایی را به عنوان موضوع قرار میدهد و آثار فلسفی خلق میکند پس آثار هنری هم میتوانند برای فلسفه موضوع باشد. بهشتی در ادامه سخنانش اظهارداشت: دوم حوزه آثار هنری را مورد نظر قرار دهیم و به نظر میرسد که این آثار هنری یک اثر فلسفی است و تأکید سخن من نیز بر این بخش است، یعنی بازتاب اندیشههای فلسفی در آثار هنری به ویژه در این زمان با هنرمندانی مواجه میشویم که دارای اندیشه فلسفی هستند. بنابراین ما در نگرش نخست، اثر هنری را از آن لحاظ که یک اثر هنری است مورد مطالعه فلسفی قرار میدهیم. وی افزود: چگونه متنهایی را میخوانیم و در آنها تأمل فلسفی میکنیم. به عنوان مثال پدیده فهم یک ماجرای غریبی است. واقعا چگونه میشود که ما میفهمیم؟ در همین گفتگو یک مفاهمهای در حال شکلگیری است که واقعا اعجاز انگیز است. به نظرم اگر قرار باشد یک پیامبری معجزهای داشته باشد معجزهاش باید زبان باشد . این اعجاز از زنده کردن مردگان و ... بالاتر و مهمتر است. بهشتی با بیان اینکه قرائت و خواندن پدیده پیچیده دیگری است، گفت: همانطور که ما متن داریم آثار هنری نیز داریم. آثار مفاخر مجال این را میدهند که همیشه نو به نو تفسیر شوند. روند شکلگیری یک متن ماجرایی است و داستان اخذ و اقتباس آن اثر نیز ماجرایی دیگر دارد. بنابراین نکته این است که ما اثر هنری را به عنوان یک متن نگاه کنیم. در بخش دوم مشخصا به سراغ آثار هنری میرویم که به نظر میرسد بازتاب اندیشههای فلسفی است. طرحی را در این حوزه تهیه کردم و در آن سه دایره را مشخص کردم مناطقی که در آن خود فلسفه در آثار هنری به نمایش درآمده است و فلسفه خودش موضوع است و چگونه فلسفه به نمایش در آمده است. وی افزود: دوم فیلسوف است؛ فیلسوف یعنی چهره فیلسوف و فیلسوفان. تفاوتها و طرز نگرشهای متفاوتی در آثار هنری بازتاب پیدا میکند. سوم آیا درباره موضوعات فلسفی مانند "درباره حقیقت، درباره پیدایش جهان" اثر داریم و این را در آثار هنری ببینیم و برعکس. مثلا در نقاشی راحع به این موضوع چند اثر بیرون آمده است. در خارج از ایران کارهای زیادی شده است اما بسیاری از رشتهها هنوز بکر است. این نوع بازتاب هنری چه ویژگیهایی در آثار هنری دارد و از یک تندیس چه میخواهیم بفهمیم و چگونه میخواهیم بفهمیم؟ آیا مثلا یک شکل یا یک اثر انضمامی هنری استدلال هم میتوان استخراج کرد؟ اساسا ما از این مواجهه چه انتظاری داریم. وی در ادامه گفت: ما با یک نکته دیگری که موضع فلاسفه با آثار هنری داشتهاند مواجهایم. عرصه عرصه بازی برای تحقیق است و من ادعای این را ند ارم که نخستین فرد در این زمینه هستم اما برای ورود به این حوزه الزاماتی مورد نیاز است. نمیشود وارد فرهنگ یونانی شد و هیچ آشنایی با زبان و فرهنگ آن نداشت و به دنبال بازتاب آن باشد اما از فرهنگ آن بی خبر باشد. من در این کار فقط به مسائل مغرب زمین پرداختم چراکه این حوزه بسیار گسترده است. هند و شرق در این باره جای بحث و تحقیق دارند بنابراین برای ورود به این عرصهها باید لوازم را آماده کرد. نکته دوم این که ما از عهد باستان طرحی تهیه کردیم که تا امروز آمده است. بازتاب نگرش فلسفی به فیلسوف، یعنی به سقراط از آغاز تا امروز توجه شده است. من در آثاری از سدههای پیش از میلاد بر میگردم و ماییم و سقراط به عنوان بازنمایی چهره فیلسوف. این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در این زمینه چند نکته قابل بیان است. چند اثر هنری مربوط به سدههای پیش از میلاد داریم که تندیس سقراط در واتیکان جزء قدیمیترین آثار است و سردیس سقراط در موزههای مختلف جهان از جمله رم، مونیخ و ... را مورد بررسی قرار میدهیم. بر خلاف رایج در یونان تمام مجمسه ها به صورت کامل است بر خلاف رم که سردیس بوده است. ما شاهد چهره یک فیلسوف بلکه سرآغاز فلسفه هستیم که به صورت تمام بدن، ردا و ... است. دست ها را توجه کنید که چگونه لباس را گرفته است.(اشاره به تندیس سقراط) این نوع ایستادن و نگاه کردن و دستها مهم است و این زمانی معلوم میشود که شما با تندیسها دیگر از جمله تندیسهای زمان حاضر مقایسه کنید. این استاد فلسفه دانشگاه تهران بیان کرد: چهره دوم معلم فلسفه ای نشسته در حال فکر کردن است و دارد براهین را با انگشتانش میشمارد. اندیشه فلسفی در مقابل سوفیستها شکل گرفته و نقد افلاطون در مقابل آنهاست. آنها میگفتند ما دانایی داریم در صورتی که نقدش این است که دانایی در اختیار کسی نیست. ما فیلوسوفیست هستیم و تلاش میکنیم که دانایی را به دست آوریم البته این بدین معنی نیست که دانایی در اختیار کسی است. یکی از کارهای سوفیست ها این بود که در شهرها میچرخیدند و خطابه آموزش می دادند تا افراد بتوانند در مجمعها دیگران را اقتاع کنند و مجلس را با خودشان همراه کنند. بهشتی درباره تفاوت فلاسفه و سوفیستها اضهار داشت: مهم این بود که مسلمات یک فرد را میگرفتند و فرد را قانع میکردند فارغ از اینکه این مسلمات درست یا غلط باشد. نقد سوم افلاطون بر سوفیستها این بود که چیزی که ندارند و نمیتوانند به دیگران بدهند پولی دریافت میکردند. سقراط فردی مورد اعتماد در شهر آتن بود که در آگورا مینشست و به خصوص با جوانان صحبت میکرد. در نهایت به او اتهام زدند که جوانان را منحرف میکند و این کار را مجلس آن زمان آتن کرد. وی در پایان سخنانش گفت: سقراط در پاسخ به جوانی که می گوید میخواهم بروم علیه پدرم در دادگاه شهادت بدهم، می گوید آیا پدرت خلاف عدالت رفتار کرده است؟ او این سوال را تا آنجا پیش می برد تا چایی که فرد به نمیدانم میرسد. چون تا جایی که میدانیم به سراغ سؤال نمی رویم و فلسفه از اینجا آغاز می شود و اصولا سؤال فلسفی این گونه آغاز می شود که بگوییم نمی دانیم. حال این را با آنچه که سوفیستها می گفتند و دانایی را جز لایملک خود می دانستند قیاس کنید. افلاطون از همین جا شروع می کند و فلسفه از اینجا شروع می شود.
۱۳۹۳/۶/۱۲ - ۱۰:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
مهمترین فلسفه حکومت اجرای قوانین به منظور ایجاد نظم در جوامع انسانی است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مهمترین فلسفه حکومت اجرای قوانین به منظور ایجاد نظم در جوامع انسانی است مهمترین فلسفه حکومت اجرای قوانین به منظور ایجاد نظم در جوامع انسانی است زیرا قانون هرچه قدر هم مترقی و با نگاه واقع بینانه تنظیم شود حتی از کتب آسمانی هم استخراج شده باشدآیا ساختار ذهنی مریم میرزاخانی در میان زنان یک استثناست/ افرادی که منطقی هستند به فلسفه رو می آورند
دین و اندیشه فیلسوف آمریکایی در گفتگو با مهر بررسی کرد آیا ساختار ذهنی مریم میرزاخانی در میان زنان یک استثناست افرادی که منطقی هستند به فلسفه رو می آورند پروفسور پل زاک استاد دانشگاه کلارمونت امریکا معتقد است شواهد متقنی وجود ندارد که ساختار مغز زنان برای انجام فعالیتهای استدآغاز همایش عقلانیت در حکمت سینوی با حضور بزرگان فلسفه در آرامگاه ابن سینا
آغاز همایش عقلانیت در حکمت سینوی با حضور بزرگان فلسفه در آرامگاه ابن سینا فرهنگ > دین و اندیشه - همایش عقلانیت در حکمت سینوی امروز اول شهریور ماه با حضور بزرگان حکمت و فلسفه کشور در همدان آغاز شد ادای احترام به مقام شیخالرئیس بوعلیسینا در همایش حکمت سینوی ادافلسفه های بد از نظر رنه گنون/ بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است
دین و اندیشه اندیشمندان فلسفه های بد از نظر رنه گنون بصيرت عقلی دروازه اصلی به معرفت متافيزيكی است خبرگزاری مهر- گروه دین واندیشه رنه گنون سنتگرا معتقد است که راه حل انسان مدرن با گذر از پوسته شريعتهای متفاوت و نفوذ به ساحت مشترک اديان امكان پذير است در واقع همه اديان صورتآیتالله طهمحمدی در گفتوگو با فارس: بنیاد بوعلی نیازمند ردیف بودجه مشخص است/ دانشگاه بوعلی رشته فلسفه ندارد
آیتالله طهمحمدی در گفتوگو با فارس بنیاد بوعلی نیازمند ردیف بودجه مشخص است دانشگاه بوعلی رشته فلسفه نداردرئیس بنیاد بوعلی ضمن گلایه از بیپولی این بنیاد و فعالیتهای بر زمین مانده آن گفت دانشجویان میآیند و به ما میگویند چرا رشته فلسفه در دانشگاه همدان وجود ندارد من هم میداعش هنر، فلسفه، جامعه شناسی و ... را حذف کرد
داعش هنر فلسفه جامعه شناسی و را حذف کردتاریخ انتشار يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۵۰ «دیوان آموزش» در گروه داعش در استان الرقه سوریه اعلام کرد که «دوره ای شرعی» برای همه مدیران و معلمان مدارس دخترانه و پسرانه در این استان برگزار می کند به گزارش دیدبه حرفهایی که درباره من وجود دارد توجهی نمیکنم مکانی: حاشیهسازان کسانی هستند که چشم به جایگاه دایی دارند/بع
به حرفهایی که درباره من وجود دارد توجهی نمیکنممکانی حاشیهسازان کسانی هستند که چشم به جایگاه دایی دارند بعید میدانم نتوانیم از پس پدیده برآییمدروازهبان تیم فوتبال پرسپولیس گفت کسانی که چشم به جایگاه علی دایی در پرسپولیس دارند برای ما حاشیه درست میکنند سوشا مکانی در گفتوگاینارو بدونیم غیبت نمی کنیم!
اینارو بدونیم غیبت نمی کنیم یکی از این راه ها برای از بین بردن این رذیله اخلاقی توجه به پیآمدهای سوء معنوی و مادی فردی و اجتماعی آن هست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نظر می رسه چند نکته هست که اگر فرد غیبت کننده واقعا به اون ها توجه کن«درباره نقد» منتشر شد/ فلسفه نقد در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است
فرهنگ و ادب ادبیات جهان طباطبایی در گفتگو با مهر درباره نقد منتشر شد فلسفه نقد در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است صالح طباطبایی با اعلام خبر انتشار کتاب درباره نقد نوشته نوئل کارول گفت این کتاب اثر مهمی است چون این بخش از فلسفه در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته ااو را نمی شناسم، ولی باید عذرخواهی کند!
او را نمی شناسم ولی باید عذرخواهی کند حجت الاسلام شهاب مرادی در واکنش به اظهارات نجفقلی حبیبی در برنامه دیروز امروز فردا در صفحه اینستاگرام خود با قرار دادن کلام ذکر شده از رهبر فقید انقلاب اینگونه نوشت نجفقلی حبیبی را نمی شناسم ولی باید صریحا عذرخواهی کند به این مطلب امتیحیدرپور در گفتوگو با فارس جو مجلس را به نفع فرجیدانا نمیدانم/شناخت وزیر علوم از زمان قبل از انقلاب
حیدرپور در گفتوگو با فارسجو مجلس را به نفع فرجیدانا نمیدانم شناخت وزیر علوم از زمان قبل از انقلابعضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت من از زمان قبل از انقلاب وزیر علوم را میشناسم و البته فضای مجلس را در ارتباط با استیضاح به نفع وی نمیدانم عوض حیدرپور نمایتوسعه نامتوازن هنرستان ها مهمترین چالش پیش روی انتخاب رشته دانش آموزان
استانها مرکز البرز اعلایی در گفتگو با مهر اعلام کرد توسعه نامتوازن هنرستان ها مهمترین چالش پیش روی انتخاب رشته دانش آموزان کرج – خبرگزاری مهر معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه فضای فیزیکی هنرستان ها باید توسعه ای متوازن داشته باشد گفت یکی از مهمترفلسفه، روانشناسی، سینما و داستان در کتابفروشیها
سهشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۸ کتابهای شوپنهاور گفتوگو با آندری تارکوفسکی راهکار مشکلات خود را به فرصت تبدیل کنید رمان کافورپوش و مجموعه داستان حالم خوب نیست منتشر شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شوپنهاور نوشته جولیان یانگ و ترجمه حسن امیماجدی: نمیدانم صادقی با چه کسی درگیر شد
ماجدی نمیدانم صادقی با چه کسی درگیر شد کد خبر ۴۲۷۳۲۵ تاریخ انتشار ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۶ - 20 August 2014 سرپرست تیم فوتبال استقلال گفت نمیدانم درگیری میان صادقی و چه کسی رخ داده است به گزارش تسنیم میرشاد ماجدی بعد از برتری 3 بر 2 استقلال مقابل سایپا اظهار داشت بازیاگر تو مرا نمی شناسی ولی من تورا می شناسم
اگر تو مرا نمی شناسی ولی من تورا می شناسم من ميهمان آن روز تو هستم كه از گوسفندت براى ما غذا فراهم كردى به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز ايام حج فرا رسيده بود امام حسن و امام حسين - عليهما السلام - و عبدالله بن جعفر به همراه قافله اى براى انجام اعمالما خدمتگزار دانشیم و آبروی فقر و قناعت نمی بریم / یادداشت دکتر داوری اردکانی درباره فرهنگستان علوم
ما خدمتگزار دانشیم و آبروی فقر و قناعت نمی بریم یادداشت دکتر داوری اردکانی درباره فرهنگستان علوم فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر داوری اردکانی در یادداشتی درباره وضعیت مالی فرهنگستان علوم و توجه به علم در کشورهای توسعه نیافته نکاتی را مطرح کرده است به گزارش خبرآنلاینتو مرا نمیفهمی من تو را نمیدانم
تو مرا نمیفهمی من تو را نمیدانم چند روزی است هیچ کدام از اعضای خانواده بیش از نیم ساعت در طول روز همدیگر را ندیدهاند هر کس برنامه خودش را دارد و به طور طبیعی عادت کردهاند کسی مزاحم دیگری نشود و برنامههایشان را با هم تنظیم نکنند جام جم سرا پدر و مادر تنها مکالمهشان ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها