تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 اسفند 1402    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

وکیل کرج

نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

نرم افزار حضور و غیاب انیگما

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1791734608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگو با محمد حیدری درباره ضرورت‌های موزه سینما؛ موزه سینما باید سناریو داشته باشد/ ناشناخته بودن مهم‌ترین مشکل موزه سینماست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگو با محمد حیدری درباره ضرورت‌های موزه سینما؛
موزه سینما باید سناریو داشته باشد/ ناشناخته بودن مهم‌ترین مشکل موزه سینماست
مدیرعامل موزه سینما گفت: در موزه سینما همه چیز به روز است و سناریویی وجود ندارد. وقتی وارد موزه سینما می‌شوید، نمی‌دانید این آثار مربوط به چه دهه‌ای می‌شود. اگر این موزه یک سناریو داشته باشد، برای بازدیدکنندگان مفیدتر خواهد بود.

خبرگزاری فارس: موزه سینما باید سناریو داشته باشد/ ناشناخته بودن مهم‌ترین مشکل موزه سینماست



خبرگزاری فارس- احسان هوشیارگر: شاید در ابتدای حضور حجت الله ایوبی در مدیریت سینما هیچکس فکر نمی کرد، یکی از گزینه های اصلی او برای مدیریت در بخش های دیگر که نقشی تعیین کننده هم در بازگشایی خانه سینما داشت. به یکباره به موزه سینما برود و مدیریت تاریخچه سینمای ایران در باغ فردوس را بپذیرد. موضوعی که خود محمد حیدری می گوید با آغوش باز از این پیشنهاد استقبال کرده و دلیل پذیرش این مسولیت را ظرفیت های فراوان موزه سینما می داند که قصد دارد آنرا را استفاده از نظرات کارشناسان از یک محل صرفا آرشیوی به مکانی کاربردی برای سینمای ایران تبدیل کند. با محمد حیدری، درباره دلایل پذیرش این مسولیت، برنامه ها و دغدغه هایش برای اداره موزه سینما به صحت پرداخته ایم. * نمی خواستم مسولیت اجرایی در مدیریت سینما داشته باشم شما یکی از اولین افرادی بودید که در 10 ماه گذشته همراه با آقای ایوبی به سازمان سینمایی آمدید و چندین مسولیت هم از جمله در خانه سینما و دفتر امور جشنواره ها برعهده داشتید. از همان ابتدا هم اسم شما به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری شنیده می شد اما به یکباره حکم مدیرعاملی موزه سینما را گرفتید. چه اتفاقی رخ داد تا مدیرعامل موزه سینما شدید؟ من از ابتدای حضور آقای ایوبی و حتی قبل از آن در بنیاد شمس و موسسه اکو در کنار آقای ایوبی بودم و با روحیات ایشان به خوبی آشنا بودم و وقتی از من دعوت کردند تا در کنارشان باشم استقبال کردم اما از ابتدا هم قرار بود من مشاور عالی ایشان باشم و بخشی از کارهای اجرایی سازمان را بخصوص در بخش اصناف و صنوف پیگیری کنم که همچنان هم بخشی از این کارهای مشاوره ای در حوزه اجرایی را دارم انجام می دهم. آن چیزی که شما در مورد رسانه های تصویری و حتی پیشنهاد مسولیت های دیگر گفتید اصلا به دور از واقعیت نبود اما من خودم بیشتر تمایل داشتم تا بیشتر در کنار آقای ایوبی باشم و خود آقای ایوبی هم دوست داشتند تا من مسولیت اجرایی نگیرم تا بتوانم به عنوان مشاور عالی بیشتر در کنارشان باشم. اما ماجرای موزه سینما از این قرار بود که وقتی بحث جابجایی مدیریت موزه پیش آمد و این پیشنهاد را به من دادند استقبال کردم چرا که فکر می کردم موزه سینما جایی است که می شود خیلی از فعالیت های بجامانده بخش سینما را فعال کرد و برنامه هایی که حتی فراتر از سازمان سینمایی و بخش دولتی است و بسیاری از آنها در تعریف موسسات نمی گنجد در موزه سینما برگزار کرد. از نظر من موزه سینما پاتوقی است تا اهالی سینما و مردم تا بتوانند ارتباط مستقیمی را با بدنه سینما برقرار کنند و براساس تعریفی که در خیلی از موزه های دنیا است می شود این برنامه ها را در تمام طول سال در موزه سینما برگزار کرد.

* از موزه سینما آن طور که باید بهره برداری نمی شد بنابراین شما به دنبال این هستید که موزه سینما نقشی محوری تری در تعاملات سینمای ایران داشته باشد؟ کاملا همین طور است. یعنی صرف برگزاری جشنواره ها نباشد که مردم به موزه سینما مراجعه کنند. در طول سال برنامه هایی که طراحی و اجرا می شود  را در موزه مردم می توانند نقش فعال تری داشته باشد و با توجه به فضای خود موزه سینما  و ساختمان و امکاناتی که در ان هست به نظر می رسد آن طور که باید از آن بهره برداری نمی شود. صرف اینکه ما یک ساختمان موزه داریم که از 9 صبح تا 5 بعدازظهر میزبان مردم است و سایر امکاناتی که در موزه هست فضایی را برای مردم ایجاد کرده است و تاکید ما بر حضور مردم و استفاده از این امکانات است.با توجه به برداشتی که ما از موزه داشتیم و خیلی ها از من سوال کردند که آیا پیشکسوتان می توانند در موزه فعالیت داشته باشند من برعکس آنها به حضور و فعالیت  افرادی اعتقاد دارم که به لحاظ انرژی و توانایی جوان تر هستند و ایده های به روزتری دارند در این مکان می توانند موثرتر باشند به این دلیل که خودم در این حوزه برنامه دارم و اعتقاد دارم که با انرژی و وقت گذاشتن بیشتر اینجا را می شود برای حضور بیشتر مردم و جوان تر ها مهیا کرد. بنابراین ایده شما این است که موزه سینما به عنوان یک نماد پویا بشود؟ قطعا برای این پویایی چه برنامه هایی دارید؟برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت شما چیست؟ کشورهایی که موزه سینما داشته باشند خیلی محدود است.خوشبختانه ما در خاورمیانه تنها کشوری هستیم که صاحب موزه سینما هستیم.کشورهایی مثل روسیه،فرانسه ،ایتالیا و لهستان و چند کشور دیگر صاحب موزه سینما هستند.این شکل موزه سینمای ما به عنوان نگهداری جوایز و ماهیت سینمای ایران کامل نیست، بخش بصری و فراورده هایی که دارد نادیده گرفته شده است.البته محصولات سینمایی که در دوره های گذشته بررسی کردم برنامه های خوبی برای نگهداری آثار در موزه سینما اجرا شده در دوره آقای پزشک زحمات بسیاری انجام شده است.اینکه ما برای آینده برنامه‌هایی داریم دلیل بر این نمی‌شود در گذشته کاری انجام نشده است. اگر ما اینجا ایستاده‌ایم و صحبت می‌کنیم ماحصل زحماتی است که گذشتگان کشیده‌اند. * شان آقای پزشک را حفظ کردیم آقای پزشک بعد از رفتنشان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها از شیوه رفتنش از موزه سینما ناراحت بود. آیا این موضوع صحت دارد؟ به اعتقاد شخصی بنده براساس چیزی که در گذشته آقایان امید، انتظامی، سلیمی و پزشک برای موزه سینمای تلاش بسیاری کردند ما مدیون زحمات آنها هستیم به هر صورت ما باید خودمان را آماده کنیم که هر آمدنی رفتنی دارد و مسئولان در هر موقعیت و جایگاهی که خدمت می‌کنند باید برنامه‌ها و ایده‌هایشان را ارائه دهند و به دیگران بسپارند. رفتن آقای پزشک به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد. از طرف آقای ایوبی با آقای خلیلی و آرش امینی صحبت شده بود و قرار بود تغییراتی در موزه سینما در هیات مدیره و مدیرعاملش صورت بگیرد. به هر حال ما با احترام خدمت ایشان آمدیم و از زحماتشان قدردانی کردیم و هم‌اکنون ایشان در هیات مدیره حضور دارند و مشاور رئیس سازمان سینمایی هم هستند و اینها نشانه این است که شان ایشان حفظ شده است. خوشبختانه با گفتگوهایی که با آقای پزشک کردیم مسئله‌ای وجود ندارد اما همیشه حاشیه‌هایی برای این تغییرات وجود داشته است.

  * در موزه سینما هیچ سناریویی وجود ندارد دغدغه کلی موزه سینما تعریف آن است. شما صرفا نگاه نوستالژیک به موزه را می پسندید یا به دنبال تعریف مدرن از موزه سینما هستید؟ تعریفی که در دنیا در مورد موزه‌ها وجود دارد با آن چیزی که در اینجا وجود دارد فرق می‌کند. اینجا همه چیز به روز است و سناریویی وجود ندارد وقتی وارد موزه سینما می‌شوید نمی‌دانید این آثار مربوط به چه دهه‌ای می‌شود اگر این موزه یک سناریو داشته باشد برای بازدیدکنندگان مفیدتر خواهد بود. اینجا تبدیل به نگهداری کارهای آرشیوی شده است. جوایز و عکس‌هایی موجود است اما تعریف آن جایزه وجود ندارد و شکل آرشیوی پیدا کرده است. به اعتقاد من همه چیز باید باشد اما باید در جایگاه خودش تعریف شود. نوع جایزه و تاثیرگذاری و حضورش در سینمای ایران باید کار کارشناسی انجام شود. بر این اساس ما یک تیم کارشناسی مسلط به حوزه سینما و طراحی در یک اتاق فکر تشکیل دادیم که در چندین جلسه طرح جامعی برای هنرمندان که چشم‌انداز موزه باشد ارائه شده است. به اعتقاد من باید ابتدا موزه تعریف شود که قرار است چه اتفاقاتی در آن رخ دهد و بعد بستر آن را مهیا کرد. در بخش‌هایی از سالن موزه تمام اشیا قدیمی و ابزارات و تجهیزات سینمایی با عکس‌ها موجود است اما هیچ چیزی در مورد تاریخچه آن و اینکه در چه سالی این  عکس‌ها گرفته شده است وجود ندارد. موزه سینما در حال حاضر خیلی کاربردی نیست و ما باید آن را به سمت کاربردی شدن ببریم. مثلا اولین جایزه بین‌المللی را چه کسی و با چه شناسنامه‌ای برای کشورمان کسب کرده وجود ندارد یا اینکه اولین جایزه طراحی صحنه که مهرداد افخمی آن را برای سینمای ایران آورده در موزه وجود ندارد. مثلا از جشنواره سپاس تهران که سال‌های گذشته برگزار شده آیا نشانه‌ای وجود دارد؟ خیر وقتی وارد موزه سینما می‌شویم باید پیدایش سینما و تاریخچه سینما را در کشورمان ببینیم. موزه فقط به لحاظ بصری زیباست اما هیچ سناریویی در آن وجود ندارد.   * قرار نیست برای اداره موزه سلیقه ای برخورد کنم شما در حال حضار این سناریو را دارید که موزه کاربردی و موضوع‌محور شود؟ قرار نیست برای اداره موزه سینما سلیقه‌ای برخورد کنم 5-6 نفر از طراحان سینما کار کارشناسی را به طور علمی مکتوب کرده‌اند حتی از طراحان بین‌المللی که از کشور ایتالیا و فرانسه هستند استفاده کردیم تا یک کار علمی و تخصصی در موزه انجام شود. حتی ما از نظرات خیلی از سینماگران در موزه سینما استفاده کرده‌ایم و در 6 ماهه دوم سال در بخش داخلی و بیرونی و فضای موزه و حتی نور  محیط، کار کارشناسی را اجرا خواهیم کرد.

  چه مدت زمان لازم است تا موزه سینما هم کاربردی و هم موضوعی می‌شود؟ 4-5 ماه کار کارشناسی انجام خواهد شد و کار اجرایی تا پایان سال به اتمام میرسد و در سال 94 بهره‌برداری خواهیم کرد. فونداسیون داخلی موزه سینما حفظ خواهد شد اما طراحی داخلی به صورت کلی و تخصصی انجام می‌شود. در این تغییرات مجموع سالن‌ها تغییر می‌کند؟ هنوز مشخص نیست. باید طبق کار کارشناسی و به طور تخصصی تالار موزه تعریف شود. من نظر شخصی ندارم و در این تغییرات خیلی از برنامه‌هایی که به زمین مانده باید اجرا شود و برنامه‌های تکمیل‌کننده تالار موزه اجرا خواهد شد که وقتی مردم وارد موزه می‌شوند درباره تاریخچه و فضای بصری و آنچه که مثلا درباره تاریخ دهه 40 و اولین سینمای صامت و ناطق صحبت می‌کنیم باید به ازایش چیزی را تعریف کنیم که مردم از آن لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار کنند. بخش‌هایی برای توسعه سالن سینما و مرور تاریخچه سینما هم دارید؟ بله ما برنامه‌هایی براساس تاریخچه سینما انجام خواهیم داد برای کسانی که دانشجو و محقق درباره سینما هستند متاسفانه هیچ منبعی وجود ندارد ما در کنار برنامه‌ها براساس زمان‌های مختلف فصل‌بندی می‌کنیم و نمایشگاه‌های فصلی را راه‌اندازی خواهیم کرد و بخشی از تجهیزات و ابزارات را از موزه جمع‌آوری کرده و در فصل‌های مختلف و با موضوعات مختلف ارائه خواهیم داد. یعنی ما در 4 فصل سال هنرمندان و بازدیدکنندگان را به موزه دعوت خواهیم کرد. همچنین ما برنامه‌هایی از جمله حضور ارامنه در ایران با ارائه کتاب‌ها، عکس‌ها و ... و درباره سینمای نوین ایران نمایشگاه فصلی را راه‌اندازی می‌کنیم. همچنین در کنار برنامه‌هایمان به موضوعات سینمای ایران مثلا در بخش سینمای کودک و دفاع مقدس که بعد از انقلاب رشد بسیار زیادی داشته و زنده شده است نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنیم. ما در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های پرفروشی مثلا فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا را داشته‌ایم که می‌خواهیم در شهریور ماه این نمایشگاه را همزمان با هفته دفاع مقدس ارائه دهیم. همچنین ما نمایش فیلم و مستند و پشت صحنه‌هایی که مردم تا به حال ندیده‌اند در نمایشگاه‌های فصلی ارائه خواهیم داد. به نظر من موزه فضایی را می‌‌تواند ایجاد کند که آنچه که دستاورد واقعی سینمای ایران است را به نمایش بگذارد. کار ما از شهریور کلید خواهد خورد و فیلم‌ها و برنامه‌هایی که در سینمای ایران به جریان روز و با موضوعات دیگر وجود دارد در موزه به نمایش گذاشته می‌شود. در موزه سینما رویکرد آموزشی هم خواهید داشت؟ صرفا رویکرد آموزشی نیست از برنامه‌های جدی ما تعامل با سفارت‌خانه‌هاست که هفته‌های فیلم برگزار کنیم مثلا در روز ملی لهستان یک روز را اختصاص به سینمای لهستان بدهیم و ما سینمای کشورمان را به آنها معرفی کنیم. مثلا 5 فیلم شاخصی که در کشور لهستان ساخته شده با زیرنویس انگلیسی به مهمانان به نمایش بگذاریم. ما می‌خواهیم فیلم‌های ایرانی را با همین رویکرد و معرفی آن به کشورهای دیگر انجام دهیم. فیلم‌های خوب ایرانی را با زیرنویس انگلیسی و زبان‌های دیگر هفته‌ای یک روز به نمایش بگذاریم. * آش سیدمهدی از موزه سینما خیلی معروف‌تر است وجه تبلیغی این برنامه‌ها مهم است شما چه برنامه‌ای برای تبلیغات موزه سینما دارید؟ مشکل اصلی موزه این است که هیچ تبلیغی برای آن نشده و ناشناخته است. حتی آش سیدمهدی از موزه سینما خیلی معروف‌تر است ما گفت‌وگوهایی با شهرداری، شورای شهر و شهردار منطقه یک در یک اتاق فکر انجام دادیم و قرار است با برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در اطراف خیابان‌های موزه و خیابان ولیعصر تبلیغات خوبی انجام شود. با رسانه هم توافق شده که برنامه‌هایی که پربیننده و ارتباط با سینما دارند می‌توانند از مکان موزه سینما تصویربرداری کنند. همچنین سازمان سینمایی و موسسه رسانه‌های تصویری می‌توانند موزه را به مردم معرفی کنند. حتی بزرگ‌ترین تبلیغات می‌تواند در جشنواره فجر قبل از نمایش فیلم‌ها انجام شود. معرفی موزه سینما نگاه ملی است قطعا صدا و سیما نگاه مثبت به سینما خواهد داشت. می‌توان با سایت‌ها و مطبوعات نیز این فضای تبلیغی را گسترش دهیم ما در موزه سینما کاری را می‌خواهیم انجام بدهیم که در جای دیگر انجام نمی‌شود ما برنامه‌های خاص و تاثیرگذار خواهیم داشت و قرار است باشگاه هنرمندان راه‌اندازی شود که با خانه سینما هم صحبت کردیم که این فضا انجام شود و خیلی از تعاملات و گفت‌وگوها در فضای همدلی با هنرمندان صورت بگیرد. آیا موزه سینما در اجرای این برنامه و طرح های جدید، نگاه درآمدی دارد؟ خیر موزه سینما باید نگاهش را تغییر دهد و قطعا نگاه موزه سینما فرهنگی می‌شود. ما برای دانش‌آموزان و دانشجویان که ارتباط مستقیم با سینما دارند نمایش فیلم خواهیم داشت همچنین برای قشرهای مختلف، ارگان‌ها و سازمان‌های خاص تعاملاتی صورت گرفته که نمایش فیلم برای آنها انجام شود مثلا با قوه قضاییه این تعامل صورت گرفته که ارتباط مستقیم با سینما پیدا کنند تا مشکلات کاهش پیدا کنند. این برنامه‌ها با زمان‌ها و رویدادهای مختلف می‌تواند در نوع نگاه به سینما تاثیر زیادی بگذارد. به عنوان سوال پایانی. اخیرا بحث های زیادی درباره تاسیس مدرسه عالی سینما مطرح شده، با توجه به سابقه کلاس های باغ فردوس آیا موزه سینما محل آموزش مدرسه عالی سینما هم می‌تواند باشد؟ موزه سینما می‌تواند تکمیل‌کننده آن باشد و در کنار مدرسه عالی ابزار و امکانات لازم را به آنها ارائه دهد اما هنوز صحبتی در این باره نشده است. انتهای پیام/

93/06/07 - 00:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن