محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797546202
10 تامل پیرامون کوفه و آنچه بر علی (ع) تحمیل شد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
10 تامل پیرامون کوفه و آنچه بر علی (ع) تحمیل شد وبلاگ > مسجدجامعی، محمد - 1.اوضاع عمومی مسلمانان در اواخر دوران عثمان به وخامت گرائید و اکثریت از شرایطی که روزبروز سختتر میشد، ناراضی بودند.
1. اوضاع عمومی مسلمانان در اواخر دوران عثمان به وخامت گرائید و اکثریت از شرایطی که روزبروز سختتر میشد، ناراضی بودند. مرکز ناآرامیها کوفه، مصر و نیز مکه و مدينه بود. در دو منطقه نخست این توده مسلمانان بودند که از ظلم و ستم و نیز بیدینی و بیمبالاتی حکام به جان آمده بودند و در دو شهر بعدي این متنفذان مهاجر و انصار بودند که سهمی از قدرت میخواستند و احساس می کردند خلیفه صرفاً به خانواده خود، یعنی شاخه بنی امیه توجه دارد و تمامی امتیازها در دست آنان است. جامعه در بحرانی عمیق به سر میبرد. اعتراضها فراوان و متعدد بود، اما گوشی برای شنیدن وجود نداشت و اين اوضاع را بغرنجتر و مردم را عصبانيتر ميکرد. البته دلائل بحران بیشتر و ژرفتر از صرف سیاست فرمانداران خانواده اموی بود. جامعهای بسیط و فقیر در مدتي کوتاه و با حالتی انفجارگونه به سرزمینهای ثروتمند و حاصلخیز اطراف سرازیر شده بود و امپراطوریی وسیعتر از قلمرو امپراطوران بزرگ آن زمان، تشکیل داده بود. این جریان بسیار فراتر از قدرت هضم فاتحان بود و لذا طبیعی بود که نتوانند پیآمدهای مختلف و سنگین آن را تحمل کنند.
علیرغم این همه قابل انکار نیست که سیاست بدویانه و ظالمانه فرمانروایان اموی را در این میان بیشترین سهم بود. پس از اعتراضهای فردی و گروهی متعدد، بالاخره عثمان به قتل رسید. معترضان هم از مکه و مدینه بودند و هم از کوفه و مصر و مناطق اطراف.
در چنین شرایطی توده ناراضی به امام علی بن ابیطالب پناه برد. این برای نخستین بار بود که توده مردم فردی را به عنوان خلیفه و حاکم انتخاب میکردند. هجوم آنان برای بیعت به گونهای بود که به بيان خود آن حضرت دو فرزند دلبندش در زیر دست و پای بیعتکنندگان قرار گرفتند و به این ترتیب خلافت بر ایشان مستقر گردید.
2. مشکل بزرگ اين بود که جامعه از درون دچار تشتّت و انشقاق شده بود. از مهمترين عوامل آن بزرگان مهاجر و انصار و به ویژه مهاجر بودند. عموم آنان به برکت غنائم جنگی به ثروتی افسانهای دست یافته بودند، امّا هیچیک به سهم و موقعیت خود قانع نبودند. گویی آنان خود را گم کرده بودند و خواست و ادعایی فراتر داشتند. و این یکی از بدترین و سختترین شرائطی است که یک جامعه میتواند بدان دچار شود. به ویژه اگر چنین جامعهای ساختاری قبیلهای و عشیرهای داشته باشد. به این معنی که هر فرد شاخصی بتواند به پشتوانه قبیله خود و قبائل همپيمان اعتراض و قیام کند.
به این ترتیب آن حضرت مجبور به مواجهه با شرائطی شد که هیچ دخالتی در خلق آن نداشت. خلفای قبلی بر جامعهای یکدست که هر کس در جایگاه خود قرار داشت و بدان قانع بود حکومت میکردند. امّا در اینجا جامعهای به واقع از هم گسیخته وجود داشت.
3. اولین اعتراض و بلکه قیام مسلحانه از سوی بصره بود. محرکان قیام ترکیبی بودند از دو شخصيت بزرگ مهاجر و بخشی از خاندان اموی که برای وجاهت دینی و اجتماعی همسر پیامبر را با خود همراه کرده بودند. عامل انسجام و اتحاد ظاهری آنان مخالفت با وضع موجود بود. به احتمال قریب به یقین اگر فرد دیگری هم به جای آن حضرت بود، در برابرش میایستادند. چرا که مسئله واقعی عدم رضایت به موقعیتی بود که در آن قرار داشتند. آنان به چیزی کمتر از زعامت و رهبری قانع نبودند و قیامشان در برابر امام عمدتاً بدان دلیل بود که او در این سمت قرار گرفته بود.
مضافاً که خود اینان در تعارضی شدید قرار داشتند. یک بار برای امامت نماز طلحه و زبیر بر صورت اسبان خود تازیانه زدند که موجب تنش در لشگر گردید که با مداخله عایشه و راه حل پیشنهادی او، به پایان رسید. قبل از آغاز جنگ زبیر جبهه را ترک گرفت و در اثنای جنگ طلحه، با تیر پرتاب شده توسط مروان حکم به قتل رسید در حالتی که میگفت انتقام خون عثمان را از قاتل واقعی اش گرفتم. چرا که طلحه از کساني بود که مردم را عليه عثمان تحريک و به قتل او تشويق ميکرد.
عامل اصلی اين جنگ همین شخصیتهای ناراضی و نيز مال اندوخته شده توسط خاندان اموي بودند. لشکریان هم برخی از قبایل یمنی مهاجرت کرده به منطقه بصره بودند که به دلیل حضور همسر پیامبر و قدرت شگرف او در تهییج احساسات دینی، بدانان پیوستند.
به واقع این جنگ همچون دو جنگ بعدی به آن حضرت تحمیل شد. علیرغم استنکاف و خویشتنداری فراوان امام، آنان جنگ را آغاز کردند و فجایعی مرتکب شدند و در نتیجه امام مجبور به دفاع و دفع آنان شد.
4. امام برای خاموش کردن آتش فتنهای که برانگیخته شده بود مجبور به حرکت به سوی بصره شد. اما پس از پایان جنگ دیگر به مدینه بازنگشت و کوفه را به پایتختی برگزید. این جریان خود نشان دهنده تحولات وسیعی بود که در جامعه آن زمان رخ داده بود.
بدون شک مدینه و خاطرات تلخ و شيرینش و نیز قبر مطهر پیامبر و دخت گرامش امام را به سوی خود جلب میکرد، امّآ ضرورتهای جدید عملاً مانع از بازگشت به سوی آن گردید. امامان معصوم بعدی نیز پیوسته به مدینه و قبر مطهر پیامبر و مادر معصومه شان تعلق خاطر عمیقی داشتند و جز با اجبار حاضر نبودند آن را ترک کنند و عموماً به هنگام ترک، وداعی سوزناک با قبر جدشان داشتند.
کوفه و موقعیت جغرافیایی و استراتژیکش، جمعیت و ترکیب جمعیتی اش و دلائل علاقمندی بسیاری از ساکنانش به امام درخور بررسی و دقت فراوانی است. امّا نکته مهم آن که در تحولات بعدی دوران حضرت نقش فراونی ایفا کرد، نوپایی آن و ترکیب جمعیتی آن بود.
این سرزمین حاصلخیز در کنار قلمرو امپراطوری ساسانی و نزدیک به پایتختهای بزرگ و باشکوه و ثروتمند تابستانی و زمستانی آنان قرار داشت. کوفه در ابتدا به عنوان یک پایگاه نظامی و سپس به عنوان یک شهر در دوران خلیفه دوم سر برآورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمينهای آبرفتي و سرسبزش به سرعت قبائل مناطق مختلف عربستان و یمن را به سوي خود جذب کرد. مطمئناً تعداد قابل توجهی از ایرانیان ساکن در مناطق مرزی و نیز مردمان امارت نشين حيره،بدانجا مهاجرت کرده بودند. اين اميرنشين دستنشانده ساسانيان بود تا از نفوذ قبائل صحراگرد عرب به داخل قلمروشان جلوگيري کند.
5. کوفه علیرغم وسعت و ثروتش در مقایسه با شهرهایی چون دمشق فاقد قوام شهری بود. شهری نوبنیاد که قبائل و اقوام مختلفی را در درون خود جای داده بود. اینان در محلات مختلفی سکونت داشنند. به دلیل مهاجر و جدیدالورود بودن با سرزمین جدید آشنايي نداشتند و هنوز فرهنگ و آداب و رسومی برای تعامل متقابل با یکدیگر نیافته بودند و از مشکلاتی رنج میبردند که هر شهر جدید و به سرعت رشدیافتهای از آن رنج می برد.
در مقابل این شهر دمشق قرار داشت. قدیمی ترین شهر شناخته شده دنیا. به لحاظ قدمت شهری، دمشق قدیمیترین شهر جهان است. بخشی از امپراطوری روم شرقی که قرنها قبل از ورود اسلام از فرهنگ و زبان سامی و آرامی و عربی برخوردار بود.
پس از سقوط شام در زمان خلیفه دوم این منطقه تحت حکمرانی يزید برادر معاویه قرار گرفت و بعد از مرگ او تحت حکمرانی معاویه. مضافاً که خلیفه دوم برخلاف فرمانروایان دیگرش بر معاویه سخت نمیگرفت و او را «کسرای عرب» می نامید و لذا او فرصت یافت دمشق و نواحی اطرافش را متناسب با ذوق و سلیقه خود مدیریت کند. مناطقی که قوام و انسجام شهری داشت.
6. امام پس از دفع غائله جمل مجبور شد به معاویه بپردازد. او نه تنها فرمان نمیبرد که مدعی خونخواهی عثمان بود و دائماً تحریک می کرد. دفع او یک ضرورت بود. امّا دو لشگر در یک موقعیت قرار نداشتند. در یک جا لشگری منسجم، منظم و فرمانپذیر قرار داشت که به دلائل مختلف معاویه را رهبر دین و دنیای خود می دانست و بدون هیچ تردید و گفتگو. و در طرف دیگر لشگری بود متشکل از گروهها و قبائل مختلف و متعدد که هر یک از منطقهای آمده بودند و چندان منسجم و مدیریتپذیر نبودند. عمدتاً شیعیان پرشور امام همچون عمار و مالک اشتر و قیس بن سعد و حجر بن عدی بودند که با تکیه بر احساسات دینی آنان را وحدت و انسجام میبخشیدند. از این گذشته عموم لشگریان امام به آن حضرت بدان گونه نمینگریستند که لشگریان شام به معاویه. التزام امام به اصول و معیارهای اسلامی، و نه سیاستهای عوامفریبانه، خود این جریان را تشدید میکرد.
مصاف این دو لشگر موجب بروز و ظهور مشکلاتی شد که به طور طبیعی در جماعت کوفیان و لشگریان حضرت وجود داشت. با پایمردی و رشادت امام و شیعیان پاکبازش لشگر شام در آستانه شکست قرار گرفت. در این هنگام معاویه و دستیارانش به حیلهای متوسل شدند که موجب تشتّت لشگر حضرت گردید، امّا اگر این حیله هم وجود نمی داشت، چنین تشتّتی در نهایت تجلی مییافت. به واقع مشکلی داخلی وجود داشت و این فریبکاری توانست بروز آن را تسریع کند.
7. فتنه خوارج خود حاصل تکاثف و سپس بروز بخشی از مشکلاتی بود که به طور طبیعی در جامعه کوفه و بینالنهرین وجود داشت. این نه امام و نه سیاستهای او بود که این معضل را خلق کرد، این معضل وجود داشت و تنها محتاج آن بود که در زمان مناسب خود را نشان دهد.
آنان کسانی بودند که از نواحی قفر و خشک عربستان مهاجرت کرده بودند. محیطی که فرهنگ و آداب و رسومی سخت بدویانه را ایجاد و حاکم کرده بود و لذا هیچ نوع نظم و نظام اجتماعی را برنمیتافتند و بر همه اعتراض داشتند. اعتراض آنان عملاً به حيات اجتماعي و ساختارها و الزاماتش بود. آنها ميخواستند در درون جامعه شهري با معيارهاي صحرايي زندگي کنند.
پس از جنگ حنین که انبوهی از غنائم مسلمانان را نصیب شد، پیامبر بر حسب مصلحت به افرادی از قریش که اخیراً به اسلام گرویده بودند، سهمی بیشتر داد. «ذی الخویصره» که بعدها از سران خوارج شد زبان به اعتراض گشود و این که عدالت را رعایت نکرده ای؟ پیامبر غضبناک شد و فرمود به جز من عدالت را در نزد چه کسی توانی یافت و آنگونه که نقل شده به آینده وی و اینکه از دین خارج خواهد شد، اشاره کرد.
این نمونهای است از آنچه در فکر و ذهن و اعتقادات آنان میگذشت. این سختگیری بدویانه را در سراسر فرهنگ و جامعه آنان میتوان یافت. چنانکه گفتیم آنان هیچ نوع نظم و نظامی را نمیپذیرفتند و همه مسائل را از دین و نظم سیاسی و حکومتی گرفته تا تعاملات اجتماعی را در پرتو نظام قبیلهای بسیط و خشن خود درمییافتند. نظامی که در آن جایی برای مدنیّت و محبّت و سازماندهی وجود نداشت.
8. چنین افراد و گروهها و قبائلی به سرزمینی جدید و به کلی متفاوت با سرزمین اجدادی مهاجرت کردند. این جریان بحران فکری و شخصيّتي و فرهنگی آنان را تشدید کرد. ضمن آن که آنان همانديشان غیر همقبیلهای خویش را یافته بودند و احساس قدرت بیشتری میکردند.
در این میان شوک بزرگ جنگ صفین و داستان قرآن به نیزه کردن شامیان اتفاق افتاد و این نقطه عطف مهمّی بود. به ناگهان از لشگر انشعاب کرده و در برابر امام ایستادند. مسئله این است که این جریان بهرحال اتفاق می افتاد اگرچه شوک ناشی از جنگ، ظهور آن را تسریع کرد. آنها بعدها در برابر حکّام ديگر هم ايستادند و تا زماني که در درون محيط و فرهنگ جامعه خود تحليل نرفتند،اين مقاومت ادامه يافت.
نکته این است که در نهایت فتنه خوارج بخشی، اگرچه بخشی بزرگ، از مشکل بود. مشکل اصلی عدم انسجام، عدم وجود ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در جامعه شهری کوفه و نواحی اطراف آن بود. دقیقاً به عکس موقعیتی که در دمشق وجود داشت. مشکلی که نه تنها در زمان امام علی (ع) که در دورانهای بعدی هم وجود داشت و این خود یکی از مهمترین دلائلی بود که قیامهای این شهر را ابتر و بیسرانجام می گذاشت.
9. امام مجبور بود این همه را تحمل کند. او وارث جامعهای بود که بزرگانش هر یک به نوعی خود را گم کرده بودند و داعیهای داشتند. این سخن در مورد صحابه پیامبر و به ویژه مهاجرانش صحیحتر است. از طرف دیگر مجبور به مقابله با فردی چون معاویه بود که اولاً بر جامعه یک دست و منسجم شام حکومت میراند، و ثانیاً با پول و زیرکی خاص خود بسیاری از بزرگان و متنفذان قریش را به سوی خود جلب کرده بود.
آن حضرت اگرچه شیعیان و پیروانی پاکباخته داشت اما بدنه اصلی لشگریانش چنان بود که اجمالاً توصیفش گذشت. نکته دیگر آنکه عموم قریشیان به دلیل جنگهای سالهای نخستین اسلام با امام خصومت داشتند و به دلائل متعدد او را تحمل نمیکردند.
واقعیت این است که اگر به جای آن حضرت فرد دیگری هم میبود با همین مشکلات مواجه میشد و قدرتش در حل وفصل آنها به مراتب کمتر بود. چه کسی میتوانست در برابر اصحاب جمل و تبلیغات وسیعشان و یا در برابر نهروانیان و تظاهرات دینیشان بایستد و آنها را شکست دهد؟
اگرچه بعدها قدرت بر معاویه و خاندان اموی استقرار یافت، امّا آن حضرت با رفتار و کیفیت برخوردش نشان داد که چگونه میباید با توطئههایی که لباس حق به تن کردهاند، مقابله کرد. امام عملاً روش اسلامی برخورد با دو گروه مسلمانی را که به جنگ با یکدیگر برخاستهاند، نشان داد و این برای اولین بار بود که اتفاق میافتاد.
10. صرفنظر از تمامی آنچه گفته آمد آن حضرت میراث دینی و معنوی و معرفتی عظیمی برجای گذاشت که در خطبهها، نامهها و کلمات قصار متجلی است. ظاهراً تمامی این مجموعه به ایام خلافت آن حضرت راجع میشود که علیرغم گرفتاریهای فراوان و جانکاه، ایراد و یا نوشته شده است. هیچ یک از خلفا و زمامداران بعدی چنین میراث جاودانهای را به یادگار نگذاشتهاند و این در حالی بود که در موارد فراوانی به دلیل سطح نازل فکری و فرهنگی مخاطبان و یا غرضورزی و حسادت و جهل آنها، حضرت از کلام باز میایستاد و یا آن را ناتمام می گذاشت.
مطمئناً اگر شرائط برای استماع و درک سخنان و پیامهای حضرت آمادهتر بود این میراث به مراتب غنیتر و ژرفتر میگردید. همین عدم آمادگی و عدم تحمل از جمله عواملی بود که پیوسته حضرت را رنج میداد و احساس تنهایی و غربت میکرد. احساسی که صرفاً به دلیل عدم همراهی لشگر در جلوگیری از تاخت و تازهای لشگریان معاویه نبود، بخشی بدان علت بود که حضرتش گوشی برای استماع نمییافت و نمی توانست معارف و اسراری را که از قلب مبارکش تراوش می کرد، انتقال دهد.
بزرگي و عظمت او موجب غربت و تنهايياش شده بود. اين تنهايي صرفاً محدود به زمان خود آن حضرت نبود، در دورانهاي بعدي نيز کمتر درک شد. نقش بي بديل امام در تصفيه و راست کردن جامعه اسلامي و ارائه سنتي عملي براي مقابله با انحرافهاي مختلف عقيدتي و اجتماعي و سياسي، به ندرت مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است.
در مقايسه بين حضرتش و خلفاي پيشين نيز جانب انصاف رعايت نمي شد و اينکه اينان در شرائطي کاملاً متفاوت به خلافت رسيدند و امام با مشکلاتي مواجه بود که اصولاً در گذشته وجود نداشت و عملاً هم نمي توانست وجود داشته باشد.
چنانکه گفتيم ميراث عظيم و منحصر به فرد معرفتي آن حضرت هم به دلائلي فراوان مورد غفلت و بلکه تغافل و انکار قرار گرفت. عجيب اين است که بعد بلاغي و ادبي اين ميراث به مراتب بيش از بعد معارفي آن مورد توجه و تأکيد بوده است. اين خود شاهد ديگري است از تنهايي بزرگمردي که عظمتش موجب غربت و نيز مظلوميتش شد. چه در دوران زندگاني اش و چه در دورانهاي بعد از آن. این مقاله در روز شهادت مولی الموحدین علی (ع) نگاشته شده و با کمی تاخیر منتشر می شود برای مشاهدۀ وبلاگ دکتر محمد مسجدجامعی اینجا کلیک کنید
پنجشنبه 2 مرداد 1393 - 16:37:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
بادامچیان: میرحسین نخست وزیر تحمیلی بود / امام گفت «سیدعلی آقا» خیلی هم برای ریاست جمهوری خوب است /م
بخش دوم مصاحبه اختصاصی نامهنیوز با قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بادامچیان میرحسین نخست وزیر تحمیلی بود امام گفت سیدعلی آقا خیلی هم برای ریاست جمهوری خوب است محسن رضایی به امام گفته بود اگر موسوی نخست وزیر نشود انگشت بچه ها روی ماشه ها شل می شود قائم مقام حزب موتلفه می گوید اامام جمعه موقت یزد: برای حفظ کشور و دین از توطئهها باید در سیره امام علی (ع) تامل کنیم
امام جمعه موقت یزد برای حفظ کشور و دین از توطئهها باید در سیره امام علی ع تامل کنیمامام جمعه موقت یزد گفت برای حفظ کشور و دین از توطئهها باید در سیره امام علی ع تامل کنیم به گزارش خبرگزاری فارس از یزد آیتالله سیدمحمدرضا مدرسی در خطبههای این هفته نماز جمعه یزد اظهار داشمردم خوزستان همنوا با یتیمان کوفه ناله وا علیا سر دادند
در شام شهادت امیرالمؤمنان مردم خوزستان همنوا با یتیمان کوفه ناله وا علیا سر دادند خبرگزاری رسا ـ همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و شام شهادت امام علی ع مردم خوزستان به عزاداری و احیای این شب پرداختند به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان وهمه آنچه از سریال «امام علی(ع)» نمیدانید
از خاری در گلو تا لوگوی طراحیشده توسط شریفی نیا همه آنچه از سریال امام علی ع نمیدانید تاریخ انتشار یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 16 39 | شماره خبر 1575502469853129989 در سال 1370 داود میرباقری فیلمنامه سریالی با عنوان خاری در گلو را براساس زندگی حضرت علی ابن ابوطالب عآنچه از سریال «امام علی(ع)» نمیدانید
آنچه از سریال امام علی ع نمیدانید در سال 1370 داود میرباقری فیلمنامه سریالی با عنوان خاری در گلو را براساس زندگی حضرت علی ابن ابوطالب ع به صدا و سیما ارائه می دهد از میرباقری خواسته می شود فیلمنامه اش را بازنویسی کند و این روند و اعمال اصلاحیه ها تا چند بار تکرار می شودبیانیه تاملبرانگیز کنگره ملی کردستان عراق علیه ایران
بیانیه تاملبرانگیز کنگره ملی کردستان عراق علیه ایرانکنگره ملی کردستان عراق طی بیانیهای ضمن انتقاد از ایران و مواضع آن در خصوص استقلال کردستان تصمیمگیری در این زمینه را منوط به خواست مردم کرد دانست به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بخش انگلیسی پایگاه خبری کرد زبان روداو کنگرهتعلیق 66 میلیارد دلار فاینانس چینی صحت ندارد
واکنش بانک مرکزی به خبر منتشره در برخی از رسانهها تعلیق 66 میلیارد دلار فاینانس چینی صحت ندارد بانک مرکزی مذاکراتی را با طرف چینی در دست اقدام دارد که در صورت تفاهم قطعی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جممجالس مذهبی خراسان شمالی به مدح امام علی(ع) زینت داده شود
استانها شرق خراسان شمالی کیفی بجستانی مجالس مذهبی خراسان شمالی به مدح امام علی ع زینت داده شود بجنورد- خبرگزاری مهر استاد علوم دینی و معارف دانشگاه های خراسان شمالی با اشاره به سالروز شهادت مظلومانه مولاي متقيان بر ذکر فضائل علي ع در مجالس تأکيد کرد و گفت باید در این ایاگفت وگو با علی اکبر ولایتی
عکس یونس خانی گفت وگو با علی اکبر ولایتی علی اکبر ولایتی به سئوالات خبرنگاران خبرگزاری پاسخ گفت ۱۳۹۳ ۴ ۲۵ - ۱۰ ۱۸خانه تاریخی علیزاده دوباره وارد فهرست میراث ملی شد
اجتماعی گردشگری و میراث فرهنگی خانه تاریخی علیزاده دوباره وارد فهرست میراث ملی شد خانه تاریخی علیزاده که چندی پیش با شکایت همسایه از فهرست میراث ملی خارج شده بود دوباره به این فهرست برگشت و به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد به گزارش خبرنگار مهر این خانه تاریخی یکی از بناها باآموزش از راه دور، روشی نوین در نظام تعلیم و تربیت
فیسبوک تویتر Google Cloob ایرنا میزبان میزگرد شکل گیری آموزش از راه دور آموزش از راه دور روشی نوین در نظام تعلیم و تربیت تهران - ایرنا - آموزش از راه دور به عنوان یکی از روش های آموزشی چند سالی است که به نظام تعلیم و تربیت کشور ما نیز راه یافته تا بازماندگان از تحصیل را تحت پوشآیتالله بهجت: توفیق زیارت ربطی به داشتن پول ندارد شیخ رجبعلی خیاط: اغلب مردم نمیدانند توسل به اهل بیت(ع) برا
آیتالله بهجت توفیق زیارت ربطی به داشتن پول نداردشیخ رجبعلی خیاط اغلب مردم نمیدانند توسل به اهل بیت ع برای چیستمرحوم شیخ رجبعلی خیاط میگفت غالب مردم نمیدانند توسل به اهل بیت ع برای چیست آنها برای رفع مشکلات و گرفتاریهای زندگی به اهل بیت متوسل میشوند در صورتی که ما برپیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «راز قطعنامه» راز سر کشیدن جام زهر/ قطعنامهای که به امام تحمیل ش
پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته راز قطعنامهراز سر کشیدن جام زهر قطعنامهای که به امام تحمیل شدکتاب راز قطعنامه به چرایی و چگونگی پایان جنگ تحمیلی پرداخته است و جریاناتی که منجر به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی ره و سر کشیدن جام زهر از سوی ایشان شد را معرفی و بررسی کردهگفت وگو با علی منتظری
عکس یونس خانی گفت وگو با علی منتظری علی منتظری رئیس سابق جهاد دانشگاهی به سوالات خبر نگار مهر پاسخ گفت ۱۳۹۳ ۴ ۲۵ - ۰۹ ۵۹عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: شکستی دیگر در انتظار رژیم جعلی صهیونیستی است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شکستی دیگر در انتظار رژیم جعلی صهیونیستی استعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقاومت پیروز همیشگی در برابر استکبار است گفت گفت رژیم صهیونیستی تجربه تلخ دیگری از شکست در غزه را تجربه میکند و در این شکست شک و ابهامی وججاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند!/ امام علی(ع) از نظر ابن ابی الحدید معتزلی
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه جاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند امام علی ع از نظر ابن ابی الحدید معتزلی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اگر از جهاد و نبرد سخن به ميان آيد او سيد مجاهدان و نبردكنندگان است و اگر از وعظ و اندرز سخن گفته شود او بمدال برنز صالحی مهر قطعی شد/ صعود محمدی و کیمیا علیزاده به نیمه نهایی
تکواندوی آزاد کره مدال برنز صالحی مهر قطعی شد صعود محمدی و کیمیا علیزاده به نیمه نهایی خبرگزاری پانا تكواندوكار نوجوان وزن 73- كیلوگرم كشورمان سومین نماینده كره جنوبی را شكست داد و راهی مرحله نیمه نهایی مسابقات آزاد كره شد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۵ تير ساعت 09 32 به گزارش خبرگزاری پان-
گوناگون
پربازدیدترینها