تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797825485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تکبّرسبب روي گرداني از حقّ


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تکبّرسبب روي گرداني از حقّ
تکبّرسبب روي گرداني از حقّ اينکه چگونه اين خصلت زشت، انسان را از حقّ باز مي دارد و او را به کيفر و انکار مي کشاند، در آيات کريمه ي قرآني و روايات ائمه ي دين (ع) پاسخ آن داده شده است. خداي تعالي در مورد مجادله و انکار دشمنان پيامبر اسلام با آن حضرت مي فرمايد:(إن الذين يجاهدون في آيات الله بغير سلطان أتاهم إن في صدورهم إلا کبر ما هم ببالغيه فاستعد بالله إنه هو السميع البصير)(1)آنان که درباره ي آيات خدا بدون دليل و برهان مجادله مي کنند [و از پذيرفتن آن سرباز مي زنند] در دلهايشان چيزي جز کبر نيست و هرگز به خواسته ي خود نرسد. پس به خدا پناه ببرکه به راستي او شنوا و داناست.پس بيماري و تکبّر و خوي ناپسند است که نمي گذارد آنان دست از جدال و انکار خود بردارند؛ و همان خودپسندي حجاب و مانعي است که نمي گذارد آنان حقّ را بپذيرند؛ وگرنه دليلي براي انکار و جدال خود ندارند.ملاي رومي در اين باره گويد:ابتداي کبر و کين از شهوت است راسخيّ شهوتت از عادت استچون زعادت گشت محکم خوي بدخشم آيد بر کسي کت واکشدبت پرستان چون که خو با بُت کنند مانعان راه بُت را دشمنند چون که کرد ابليس خو با سروري ديد آدم را به تحقير از خريکه به از من سروري ديگر بُوَد تا که او مسجودِ چون من کس شودسروري چون شد دماغت را نديم هر که بشکستت شود خصم قديمچون خلاف خوي تو گويد کسي کينه ها خيزد تو را با او بسيبزرگان دين نيز در بسياري از روايات صفت کبر را بيماري و آفت معرفي کرده اند.علي (ع) مي فرمايد:«الکبر شر العيوب»(2)تکبّربدترين عيبهاست.همچنين مي فرمايد:«شر آفات العقل الکبر»(3)بدترين آفت عقل، تکبّر است.دربسياري از روايات نيز بزرگان دين خودپسندي و تکبّر را آفت علم، عقل، شرف حسب دانسته اند. رسول خدا (ص) در حديثي مي فرمايد:«آفه العلم الخيلاءُ»(4)آفت علم و دانش، خود پسندي و تکبّر است.علي عليه السلام فرموده است:«العجب آفه الشرف»(5)خود پسندي آفت شرف انسان است.باز رسول خدا صلي الله عليه و آله مي فرمايد:«آفه الحسب الافتخار و العجب»(6)آفت حسب [و شخصيت انسان] به خو باليدن و خود پسندي است.بزرگان دين، کبر و خودپسندي را آفت علم، عقل، شرف و شخصّيت دانسته اند؛ و معلوم است که عقل و خرد اگر بخواهد در مورد مطلبي قضاوت کند و حقّ را تشخيص دهد بايد از آفت برکنار باشد و اين آفات همانند حجاب و پرده اي روي عقل را مي پوشاند و آن را از درک حقيقت باز مي دارد و تدريجاً تباهش مي سازد.علي عليه السلام فرموده است:«العجب يفسد العقل»(7)خود بيني و تکبّر عقل را تباه مي سازد.امام باقر عليه السلام مي فرمايد:«ما دخل قلب امري شيء من الکبر الا نقص من عقله مثل ما دخله من ذلک قل ذلک او کثر»(8)تکبّر در هيچ دلي وارد نشود جز آنکه به همان مقدار از عقل او کاسته گردد، خواه کم باشد يا زياد.در حديث ديگري، آدم خودبين را يکسره بي عقل معرّفي فرموده اند:«المعجب لا عقل له»(9)شخص خودبين و متکبّر عقل ندارد.پي نوشت : 1- غافر (40) آيه ي 56.2- غررالحکم، ص22 و 448.3- همان.4- بحارالانوار، ج 73، ص 196.5- غررالحکم، ص32.6- بحارالنوار، ج73، ص228.7- غررالحکم، ص26.8- سفينه البحار، ج2، ص460.9- غررالحکم، ص34./س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن