تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797721875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوصاف پيامبر(ص) در شعر فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اوصاف پيامبر(ص) در شعر فارسي
اوصاف پيامبر(ص) در شعر فارسي نویسنده : م ـ معيني پيامبر گرامي اسلام، حضرت محمدبن عبدالله (صلي‌الله عليه و آله و سلم) در محيطي به پيامبري مبعوث شدند كه مهمترين رسانه در فرهنگ آن محيط، شعر و شاعري بود. در محيط عربستان و در عصر بعثت پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گويي شعر و شاعري مهمترين ـ و يا حداقل يكي از مهمترين ـ زمينه‌هاي تبليغات بوده است. آويختن معلقات سبع بر ديوار كعبه را همه شنيده‌اند و به اهميت آن واقف‌اند و نيازي نيست در اين مجال كوتاه به تاريخ و اهميت آن اشاره كنيم.در محيطي كه شعر چنين اهميتي داشت پيامبر به رسالت مبعوث شدند و مردم جاهلي كه گوششان با شعر عادت كرده بود سخنان وحي را شعر قلمداد مي‌كردند و خداوند متعال در جواب آنان فرمود: «و ما علمناه الشعر و ما ينبغي له» يعني ما او را شعر نياموختيم و آن سزاوار نيست. اندك‌اندك دين اسلام رواج يافت و شاعران متعهد و مسلمان نيز در محيط اسلامي پرورش يافته و شعر ايشان مورد تأييد شخص اول اسلام يعني پيامبر قرار گرفت و مدح پيامبر(ص) و دين اسلام موضوع اصلي شعر شاعران مسلمان در دهه‌هاي اوليه رواج دين اسلام شد. ايرانيان نيز با پذيرش اسلام خدمت شاياني به اين بعد مهم تبليغي كردند. در پهنه ادب فارسي كمتر شاعري را مي‌توان سراغ گرفت كه در شعر خويش، پيامبر اكرم(ص) را نستوده باشد.بسياري از شاعران فارسي‌گوي در منظومه‌هاي خويش معراج پيامبر اكرم(ص) را به صورت زيبايي توصيف كرده‌اند كه يكي از زيباترين سروده‌هاي شاعران درباره معراج پيامبر(ص) از نظامي گنجوي در آغاز مخزن‌الاسرار است. در اين مقاله كوتاه ما قصد نداريم كه مدايح پيامبر را در شعر فارسي احصاء كنيم چه آنكه اين كار احتياج به تأليف كتابهاي مفصلي دارد. بلكه قصد ما آن است كه برخي از زيباترين اوصاف پيامبر اكرم(ص) را كه همه برگرفته از آيات و روايات و وقايع تاريخي است، به مناسبت رحلت آن بزرگوار برشماريم.امّي گويا؛ كنايه از حضرت محمد(ص) و اشاره به آيه 158 سورة اعراف دارد كه: «... فآمنوا بالله و رسوله النّبي الامي الذي يؤمن بالله و كلماته...» (به خدا و پيامبر درس ناخوانده‌اي كه به خداوند و كلمات او ايمان آورده، ايمان آوريد). برخي نيز امّي را منسوب به ام‌القرا يعني مكه داشته‌اند.نظامي در مخزن‌الاسرار (ص13) گفته است:امّي گويا به زبان فصيحاز الف آدم و ميم مسيحيعني پيامبر(ص) درس ناخوانده گويايي است كه با زبان فصيح از الف آدم تا ميم مسيح سخن مي‌گويد، يعني تمام معارف و علوم از آدم تا مسيح را مي‌داند.پيامبر(ص) خود، در حديث معراج فرموده‌اند: «قطر‌قطره في فمي علمت بها علم الاولين و الأخرين» (خداوند قطره‌اي در دهان من چكاند كه به آن دانش اولين و آخرين را دانستم).مجير بيلقاني (ديوان، 6) نيز به واژه «امي» چنين استناد كرده است:يد آدم خليفت، امّي عالم نهادمكي خورشيد طلعت، عالم گردون سخايعني درس ناخوانده‌اي كه از روي نهاد خلقت و سرشت عالم و دانشمند آفريده شده است.خواجه بعث و نشر: يعني سرور مردم در روز رستاخيز. سعدي (بوستان، 4) گفته است:شفيع الوري خواجة بعث و نشرامام الهدي صدر ايوان حشراين بيت يادآور حديث نبوي است: «انا سيد ولد آدم يوم القيامه ولافخره و بيدي لواء الحمد و لافخر و مامن نبي يومئذ، آدم فمن سواء الاتحت لوائي و انا اول شافع و اولم مشفع و لافخر» (الجامع الصغير ج1/90) يعني من بي‌آنكه تفاخر كنم، در روز قيامت سرور فرزندان آدمم و درفش سپاسگزاري در دست من است و در آن روز پيغمبري نيست، از آدم گرفته تا ديگران، كه زير سايه درفش من نباشد. من نخستين شفاعتگر و نخستين كسي هستم كه شفاعتش مورد قبول واقع مي‌شود. (بوستان سعدي، شرح، تصحيح و توضيح غلامحسين يوسفي، 212)خواجة لولاك: مولوي در مثنوي (دفتر دوم، بيت 971 تا 974) گفته است:ميوه‌ها در فكر دل اول بوددر عمل ظاهر به آخر مي‌شودچون عمل كردي، شجر بنشاندياندر آخر حرف اول خوانديگرچه شاخ و برگ و بيخش اول استآن همه از بهر ميوه مرسل استپس سري كه مغز آن افلاك بود اندر آخر خواجه لولاك بوديعني رازي كه مغز و زبدة افلاك بود و ابتدا در فكر باغبان وجود پديد آمد (تعبير با مسامحه است)، سرانجام آن راز نهان، وجود حضرت پيامبر(ص) بود كه حديث لولاك به آن سرور خطاب مي‌كند، كه «لولاك لما خلقت الافلاك» اي پيامبر اگر تو نبودي افلاك را خلق نمي‌كردم.(شرح مثنوي، كريم زماني، ج 3/272)خير البشر: بهترين مردمان. حافظ سروده است (ديوان، ص294):هفتصد و پنجاه و چهار از هجرت خيرالبشرمهر راجوزا مكان و ماه را خوشه وطنرحمه للعالمين: كه اشاره به آيه 107 سوره انبيا دارد: «و ما ارسلناك الارحمه للعالمين»، (ما تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم). مولوي در غزليات گفته است:از «رحمة للعالمين» اقبال درويشان بينچون در منور خرقه‌ها گل معطر شالهاو در مثنوي نيز اين تركيب را به كار برده است: جامه خواب بر حدث را يك فضولقاصد آورد در پيش رسولكه چنين كرده است مهمانت ببينخنده‌اي زد «رحمة للعالمين»(مثنوي دفتر پنجم، بين 107 و 108)زاده ثاني: مولوي در مثنوي اين تعبير را براي پيامبر(ص) به كار برده است:زاده ثاني است احمد در جهانصد قيامت بود او اندر عيانزو قيامت را همي پرسيده‌انداي قيامت تا قيامت راه چند؟(مثنوي دفتر ششم، بين 751 و 752)كه در آن گفته است احمد(ص) در اين جهان دوبار متولد شده است. او آشكارا صد قيامت بود.سيد اولين رسل: خواجوي كرماني (ديوان، ص1) پيامبر را چنين وصف كرده است:سيد اولين رسل مرسل آخرين زمانصاحب هفتمين قرآن خواجه هشتمين سراساقي عرب: عطار نيشابوري (ديوان عطار، چاپ تفضلي، ص9) پيامبر را ساقي عرب توصيف كرده است:همچو عطار اين شراب صاف عشقنوش كن از دست ساقي عربسيد البشر: خاقاني شرواني نيز كه در وصف پيامبر(ص) قصايد بسياري دارد، در جايي آن حضرت را سيد البشر يعني سرور و آقاي مردم وصف كرده است (ديوان، ص5).منبع: روزنامه اطلاعات /س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن