تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797784090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه باز و دشمنان آن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جامعه باز و دشمنان آن
پوپر
جامعه باز و دشمنان آن [The Open Society and its Enemies] اثر کارل پوپر (1) (1902-1994)، فيلسوف انگليسي اتريشي تبار، که در 1945 انتشار يافت. مؤلف رمز تاريخ اجتماعي را در تقابل «جامعه بسته» و «جامعه باز» مي‌بيند. در جامعه بسته طبيعت و قرارداد يکسان شمرده مي‌شود و روح انتقادي و تغيير افکار  فرد نفي مي‌گردد. جامعه باز، که دستاورد يونانيان است، «غيرديني» است و طبيعت و قرارداد از يکديگر جدا و زمينه را براي روح انتقادي و رويکرد فردگرايانه فراهم مي‌کند. اين نوع جامعه وقتي که بيشتر جنبه تعارضي داشته باشد و کمتر حمايت‌کننده باشد، وسوسه حاکميت بر کل شئون اجتماعي (توتاليتر) و بازگشت به جامعه بسته را باعث مي‌شود. به نظر پوپر، افلاطون و هگل (2) و مارکس (3) «دشمنان» جامعه بازند و در هيئت معاصران با آنان درمي‌افتد. به نظر افلاطون، تغيير عين فساد است و از اينجا به طرح خيالي دولت «توتاليتر» و داراي سلسله مراتب و هماهنگي مي‌رسد که از راه آموزش اجباري و جمع‌گراي طبقه حاکمه ثبات خود را حفظ مي‌کند. از سوي ديگر چون "عدالت" دانستن ماهيت امور است، قدرت به دست فيلسوف مي‌افتد؛ يعني رؤياي بيمارگونه جامعه باز و بازگشت به جامعه بسته بر دانشي که به وجود مي‌آيد بنا مي‌شود.به نظر پوپر، افلاطون و هگل (2) و مارکس (3) «دشمنان» جامعه بازند و در هيئت معاصران با آنان درمي‌افتد و اما تازگي فلسفه هگل در اين فکر نادرست است که تناقض في‌نفسه ثمربخش است و ديالکتيک با کاربرد استدلالي زبان فرق دارد. نتيجه چنين طرز فکري زيان‌آور است، زيرا از يک تناقض هرچيزي ممکن است استنتاج کرد. اما پيشرفت، مبتني بر حذف احتمالات نادرست است و هگل اين صفت احتمالي نظريه‌ها را انکار مي‌کند و نظامي «کل‌گرا» و ابطال‌ناپذير و نظريه‌اي سياسي- تاريخي مي‌سازد که به نظر پوپر منشأ مردم‌‌گرايي فاشيستي است. کتاب فقر تاريخ‌گرايي (4) که 1945 منتشر شد مي‌خواهد، به نام ايمان به سرنوشت تاريخ بشري، نظريه اصلاح‌طلبي (رفورميسم) (5) را رد کند. در اينجا، انتقاد از حسرت مرتجعانه بر گذشته‌ها با انتقاد از اميدهاي انقلابي توأم مي‌گردد. اميدهاي انقلابي بر محور دو نوع استدلال تاريخ‌گرايانه ساخته شده است. نوع اول، که «ضدطبيعت» است، بر اين فکر مبتني است که نمي‌توان روشهاي علوم مادي را در علوم اجتماعي به کار برد و چون در تاريخ بشر، امور تغييرناپذير وجود ندارد، نمي‌توان به قوانيني دست يافت که در همه ادوار معتبر باشد. پيچيدگي جامعه مانع جداکردن عوامل آزمايشي مي‌شود. تجربه را نمي‌توان تکرار کرد و مشاهده‌گر که به عالم شيء مورد مشاهده تعلق دارد، بي‌طرف نيست و شيء را تغيير مي‌دهد. از اين مطالب، رئوس بديعي استنتاج مي‌شود که «شهودي» و «کل‌گرايانه» است. نظر نوع دوم «طبيعت‌گراي افراطي» است. بنابر اين نظر، مي‌توان «نيروهايي» را که در تغيير اجتماعي در کارند کشف، و «قوانين تحول» نظام و قوانين «پوياي» تاريخ را تقرير کرد. پوپر در مقابل آن چنين استدلال مي‌کند: هدف علم اين است که پيش‌بيني‌هاي مشروطي را فراهم کند؛ ولي چون جامعه نظام بسته‌اي نيست، نمي‌توان از آن پيشگوييهاي درازمدتي استنتاج کرد. جامعه بشري فرايندي بي‌همتاست و بنابراين وجود قانون در آن ممکن نيست. مي‌توان گرايشهاي مربوط به شرايط خاصي را توصيف کرد، اما ممکن نيست که اين شرايط اساس پيش‌بيني باشد. هر پيشگويي‌اي با ايجاد واکنشهايي در حادثه پيش‌بيني شده «اثر اوديپي» دارد. اما خطاست اگر چنين نتيجه بگيريم که جامعه‌شناسي محکوم به ابهام است. جامعه‌شناسي نيز مانند فيزيک قادر به پيش‌بيني‌هاي مشروط است. روش تجربي در علوم اجتماعي نيز کاربرد دارد، اين روش مستلزم رفتار تغييرناپذير طبيعت و يکساني کامل تجربه‌ها نيست. با شيوه يک بخشي بايد سعي کنيم، بدون آنکه الگوي نظري و واقعيت را به هم درآميزيم، قوانيني به دست آوريم که برخي از حوادث را شامل نمي‌شود. تميز ميان علوم نظري و تاريخي در علوم طبيعي نيز معتبر است، به شرط آنکه نسبت به تبيين مسائل، پيشداوري نداشته باشيم. هدف علوم اجتماعي جستجوي نتايج غيرعمدي از اعمال اجتماعي عمدي است. گفتگو با مارکس در اين کتاب از خواندن انتقاد از تاريخ‌گرايي معلوم مي‌شود. پوپر نگرش انتقادي انگيزشهاي اخلاقي مارکس را مي‌ستايد. اما به نظر او، مارکس تعهد اخلاقي را در خود سرکوب مي‌کند. تاريخ‌گرايي او به نظريه‌هاي اقتصادي‌اش که بعضاً علمي (يعني ابطال‌پذير) هستند لطمه مي‌زند. مارکس به خصوص استقلال امور سياسي را نفي مي‌کند و به نقش نهادها و تعادل قدرتها در جامعه دموکراتيک عقيده ندارد. 1.KarlPopper 2.Hegel3.Marx4.ThePovertyofHistoricis 5.reformism تنظيم از بخش کتابخواني





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن