تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796688050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نامی ترین نام قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نامی ترین نام قرآن
قرآن کریم
معروفترین نام مجموعه وحى محمدى همان قرآن است و این نام بیشتر از همه نام‏هاى دیگر، در خود قرآن آمده ودر طول قرن‏ها و نسل‏ها كاملاً جاافتاده است این كلمه شصت و هشت بار در قرآن تكرار شده كه در همه جا به معنى همین كتاب آسمانى است جز در دو مورد كه به صورت قرآن الفجر ذكر شده منظور از آن نماز صبح مى‏باشد(سوره الاسراء آیه 78).كلمه قرآن بیشتر به صورت تنها ذكر شده و گاهى هم با صفت‏هائى چون حكیم، مبین، مجید، كریم، عظیم، ذى‏الذكر، عربى و در مواردى به صورت هذاالقرآن آمده است كه در بخش‏هاى آینده به آنها خواهیم پرداخت. بحث مهمى كه در اینجا وجود دارد بحث در اشتقاق واژه قرآن است و اینكه آیا اساساً كلمه قرآن یك واژه عربى اصیل است و یا از واژه‏هاى دخیل مى‏باشد؟ و به فرض اول ماده اشتقاق آن چیست؟بعضى از نویسندگان معاصر به پیروى از برخى مستشرقان غربى احتمال داده‏اند كه واژه قرآن یك واژه غیر عربى است كه مانند بسیارى از واژه‏هاى سریانى وآرامى و عبرى در اثر مجاورت عرب‏ها با این زبانها وارد زبان عربى شده است. «بلاشر» و«كرنكو» گفته‏اندكه قرآن از كلمه "قریانا" كه یك واژه سریانى یا عبرانى است و به معنى خواندنى و خوانده شده، آمده؛ گرفته شده است.1 بعضى از نویسندگان معاصر عربى این احتمال را بعید ندانسته و آن را پذیرفته‏اند.2ما تصور مى‏كنیم به مجرد مشابهت واژه‏اى با واژه‏اى نباید آنها را همریشه و یكى را متخذ از دیگرى دانست مگر اینكه دلیلى در دست باشد زیرا اگر این باب باز شود ادبیات دچار هرج و مرج خواهد شد و كسانى از آن سوء استفاده خواهند نمود همانگونه كه اخیراً چنین چیزى اتفاق افتاده و كسانى گفته‏اند قریش از "كورش" ومكه از "مهكه" وابراهیم از "بهرام" و چاه زمزم از "زمزمه" گرفته شده است.3شك نیست كه در زبان عربى و حتى قرآن واژه‏هاى دخیل و بیگانه وجود دارد اما باید در این موضوع دقت و احتیاط لازم را به عمل آورد و به قدر متیقن بسنده كرد.به هرحال ادباء و دانشمندان اسلامى واژه قرآن را یك واژه اصیل عربى مى‏دانند ولى در ریشه اشتقاق آن اختلاف دارند، اكنون ما گفتار چند تن از صاحبنظران را در این باره نقل مى‏كنیم وسپس به جمع‏بندى آن مى‏پردازیم.نام قرآن شصت و هشت بار در قرآن تكرار شده كه در همه جا به معنى همین كتاب آسمانى است جز در دو مورد كه به صورت قرآن الفجر ذكر شده منظور از آن نماز صبح مى‏باشدابن اثیر مى‏گوید:معنى اصلى واژه «قرآن» جمع كردن است. قرآن را قرآن گفتند به این جهت كه آن، قصه‏ها و امر و نهى و وعده و وعید را جمع كرده و نیز آیات وسوره‏ها را به یكدیگر پیوسته است و قرآن مصدر است مانند غفران وكفران...4ابن منظور مى‏گوید:ابواسحق نحوى گفته‏است كه كلام خداوند را كه به پیامبرش نازل كرده، كتاب و قرآن و فرقان مى‏نامند. این كتاب را از آن جهت قرآن مى‏نامند كه سوره‏ها را جمع كرده و آنها را به ‏هم پیوسته است... واز شافعى نقل شده كه قرآن اسم است و همزه ندارد و از ماده "قرئت" اخذ نشده است بلكه قرآن اسم كتاب خداست مانند تورات و انجیل.طبرسى مى‏گوید:
قرآن
قرآن در اصل به معنى خواندن است و آن مصدر قرئت به معنى تلاوت كردم مى‏باشد این معنى از ابن عباس نقل شده و بعضى‏ها گفته‏اند كه قرآن به معنى مقروء آمده از باب استعمال مصدر به معنى مفعول مانند كتاب و حساب كه به معنى مكتوب و محسوب آمده است.راغب اصفهانى مى‏گوید:قرائت به معنى پیوند دادن حروف و كلمات به یكدیگر در مقام ترتیل مى‏باشد كلمه قرآن به كتابى كه بر محمد صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله ‏و سلم نازل شده اختصاص یافته است، همچنانكه تورات بر كتاب موسى و انجیل بر كتاب عیسى اطلاق مى‏شود. بعضى از علماء گفته‏اند كه در میان كتب آسمانى به این كتاب قرآن گفته شده از آن‏جهت كه قرآن ثمره همه آن كتابها بلكه ثمره همه علوم را جمع كرده است.5دكتر صبحى صالح مى‏گوید:فراء گفته است كه قرآن از قرینه مشتق شده زیرا آیات آن شبیه یكدیگر و گویا كه قرینه هم هستند و اشعرى گفته است قرآن از "قرن" مشتق شده كه به معنى ضمیمه كردن چیزى به چیزى است زیرا كه سوره‏ها و آیات قرآن ضمیمه یكدیگرند... و لحیانى گفته است قرآن مصدر مهموز بروزن غفران مى‏باشد و از قرء به معنى تلاوت كردن مشتق شده و مصدر به معنى مفعول است.6از این‏گونه تعبیرات در كتب لغت و تفسیر وعلوم قرآن بسیار است و ما نمونه‏هائى از آن را نقل كردیم بقیه تكرار همین مطالب است از جمع‏بندى این گفته‏ها، نظریات و اقوال زیر بدست مى‏آید:        1 ـ قرآن اسم خاص كتاب خداست ونه مشتق است ونه مهموز (شافعى)        2 ـ قرآن از قرن به معنى ضمیمه كردن آمده (اشعرى)        3 ـ قرآن از قرء به معنى جمع كردن آمده است (ابن اثیر وابواسحق)        4 ـ قرآن از قرء به معنى خواندن وقرائت كردن آمده است (طبرسى ولحیانى)به این اقوال دو قول هم از مستشرقین اضافه مى‏كنیم:        1 ـ قرآن به معنى تبلیغ كردن است (بلاشر)6        2 ـ قرآن به معنى باصداى بلند وخوش خواندن است (پطروفشسكى)8        ما تصور مى‏كنیم كه قرآن اسم خاص كتاب آسمانى اسلام است و همه معانى ذكر شده را مى‏توان در آن لحاظ كرد. وقتى كسى قرآن مى‏خواند هم كلمات و آیات آن را به یكدیگر ضمیمه كرده و جمع نموده و هم مى‏خواند و هم تبلیغ مى‏كند و هم با صداى بلند و خوش مى‏خواند. (چون مطالعه بى‏صدا را نمى‏توان قرائت نامید) منبع: سیری در قرآن، یعقوب جعفریتنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان1 ـ دكتر محمود رامیار، تاریخ قرآن؛ ص 25.2 ـ دكتر صبحى صالح، مباحث فى علوم القرآن ص 20.3 ـ یوسف فضائى جامعه شناسى دینى جاهلیت قبل از اسلام (قسمت یادداشتها ص 140).4 ـ ابن اثیر، النهایه ج 4 ص 30.5ـ راغب اصفهانى، المفردات ص 414.6 ـ صبحى صالح، مباحث فى علوم القرآن، ص 18ـ19.7 ـ رژى بلاشر، در آستانه قرآن ص 133.8 ـ پطروفشسكى، اسلام در ایران ص 111. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن