تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797627596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزشهای گروهی :<شماره 8> : رنگ شناسي و چاپ -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آموزشهای گروهی :<شماره 8> : رنگ شناسي و چاپ GFX Master 21 شهريور 1386, 11:34به پيشنهاد يكي از دوستان قرار شد آموزشهاي گروهي اين شماره رو به موضوع رنگ و رنگ شناسي در چاپ اختصاص بديم. البته يه بار ديگه همچين موضوعي رو در آموزشهاي گروهي شماره 5 () داشتيم ولي اونجا بطور تخصصي درباره مبحث رنگ در چاپ صحبت نشده بود و بيشتر درباره روانشناسي رنگ و تركيبات اون صحبت شد. خواهشا تو اين تاپيك فقط و فقط درباره رنگ شناسي چاپ صحبت كنيد و اگر موضوعي درباره روانشناسي رنگ و جزئيات اون داريد تو همون تاپيك آموزشهاي گروهي شماره 4 مطرح كنيد. سعي ميكنيم تو اين تاپيك درباره اشكالاتي كه معمولا بعد از چاپ پيش مياد و اينكه چرا رنگها قبل و بعد از چاپ مشكل دارن صحبت كنيم. اگرم بحث اجازه داد يه صحبتايي هم درباره انواع چاپ روي مواد مختلف و چاپهاي افست و ديجيتال ميكنيم. ممنون و موفق باشيد. nima_dsnr 21 شهريور 1386, 15:25گفتم به عنوان آغازگر بحث این آموزش از مقالات سایت رو بزارم شاید به درد بخوره : دستور Gamut Warning چيست ؟ Gamut ميزان رنگهايي است كه يك سيستم رنگي می تونه نمایش بده یا چاپ کنه . طيف رنگهايي كه توسط چشم انسان قابل مشاهده است بيشتر از Gamut موجود در هر سيستم رنگيست . در بين مدل هاي رنگي lab color بيشترين Gamut رو داره و بعد از اون RGB كه از انتشار سه رنگ ( Red , Green , Blue ) ايجاد مي شه قرار داره . پس بنابراين RGB نمي تونه بعضي از رنگها مثل زرد خالص رو به طور دقيق روي صفحه مانيتور ايجاد کنه . CMYK Gamut پايين تر از RGB هست , يعني در واقع ما تو مانيتور رنگهايي رو مي بينيم (RGB) كه ممکنه در چاپ (CMYK) موجود نباشه . به رنگهايي كه بين RGB gamut و CMYK هست يعني در RGB وجود داره اما در CMYK موجود نيست Out of gamut يعني خارج از gamut گفته مي شه . خوبه به اين نكته توجه كنيم كه اغلب تصاويري كه ما به دست میاریم از طريق اسكن اون تصوير هستش و اكثر اسكنر ها هم تصوير رو در حالت RGB اسكن مي کنن , يعني در واقع ممکنه رنگ هايي ايجاد کنن كه براي سيستم چاپ مناسب نباشن و هنگام چاپ خراب بشن . البته وقتي شما از سيستم RGB به CMYK سوييچ مي کنین خود فتوشاپ بطور اتوماتيك اين تبديل رو انجام ميده اما نه به طور صحيح . پس بنابراين بايد ابتدا اين رنگها ، يعني رنگهاي Out of gamut رو شناسايي كنيم و انها رو براي سيستم چاپ آماده كنيم . براي اين كار در برنامه فتوشاپ در پالت Slider ، Color ها رو به RGB تبديل کنین . ( مطابق شكل 1 ) عكس شماره 1 حالا اهرمای اونو جابجا کنین ، می بینین گاهي اوقات يك علامت مثلث خطر ( مطابق شكل 2) كنار رنگ ظاهر ميشه كه در واقع اين علامت بيانگر اینه كه رنگ انتخابي Out of gamut هستش . عكس شماره 2 بعد از اسكن كردن يا باز كردن یه تصوير RGB تو فتوشاپ ، قطره چكان eyedropper رو انتخاب كنيد و روي عكس حركت کنین تا رنگای Out of gamut رو تشخيص بدین . عكس شماره 3 البته بهترين راه اینه كه از منوي view دستور Gamut Warning رو انتخاب کنین . با انتخاب اين گزينه قسمتهايي كه Out of gamut هستن تغيير رنگ پيدا مي کنن . ( البته اين تغيير رنگ فقط براي نمايشه ) . عكس شماره 4 پس تنها كاري كه باقي مي مونه اینه كه شما اين رنگها رو اصلاح کنین تا موقع چاپ دچار مشكل تغيير رنگ نباشین . نكته : البته براي كارهاي با كيفيت بالا حتمآ تصويرتون رو به صورت چهار رنگ (CMYK) اسكن کنین ; كه در صورت نياز به اسكن (CMYK) ، اين سرويس رو ليتوگرافي ها انجام میدن . اميدوارم اين مطلب به كارتون امده باشه . navidba 21 شهريور 1386, 16:09من که چیز دیگه ای بلد نیستم در رابطه با photo editing ولی یه سوال اگه خواستیم چیزی رو چاپ کنیم بهترین پسوند bitmap هست . درسته ؟ و تفاوتش با jpg چیه ؟ چون ما می خواهیم با فتوشاپ سیو کنیم با پسوند jpg سیو کنیم اون مشخطاتی که می خواد رو ما اگه تا آخر ببریم هم کیفیت بیشتر میشه. با تشکر از سارا و نیما P.A.Y.T.O.N 21 شهريور 1386, 16:32بهترين كيفيت واسه چاپ tiff و PSD هست ... البته بايد هواستون باشه بودن لايه بدين بره! تو JPG موقع چاپ رنگ ها به هم ميريزه اگه تو صفحه بندي كار رنگي JPG استفاده كنيد ... عكس سياه سفيد چاپ ميشه... hamedfardin 22 شهريور 1386, 06:32سارا جان من كه آخرش نفهميدم اوجا بحث رو ادامه بدم يا اينجا....البته مبحث امروز رو اونجا نوشتم....ولي اگه لازمه بيام اينور...بگو تا فردا اينوري بشم...يا اينكه اينوريها ، اونوري بشن...خلاصه اينكه يكجا اين مطالب نوشته بشن تا كسي يكوري نشه...يعني گيج نزنه...از نيما جان هم به خاطر اين پست مفيد متشكرم GFX Master 22 شهريور 1386, 09:48نيما جان مرسي خيلي استفاده كرديم. نويد جان همونطوري كه مهدي هم گفت بهترين فرمت براي چاپ PSD و بخصوص Tiff هست. كلا فرمتهايي مثل JPG‌ يا BMP و ... فقط و فقط براي استفاده هاي كامپيوتري و بصري هستن و براي چاپ اصلا پيشنهاد نميشه. حامد جان تو همون تاپيك هم كه گفتم بحث رو اينجا ادامه بديم. اگر اشكالي نداره اون تاپيك رو قفل كنم كه همگي اينجا بحث كنن؟ webroamer 22 شهريور 1386, 10:04با سلام کار خوبی کردین که این آموزش ها رو گذاشتین از همه دوستان ممنونم اگه می شه یه چیزایی هم در مورد کالیبره کردن مانیتور بگین . اخه شنیدم اگه بتونیم اونو به طور استاندارد کالیبره کنیم مشکلات هنگام چاپ کمتر می شه و رنگهای مانیتور و چاپ بیشتر بهم شبیه میشن. GFX Master 22 شهريور 1386, 11:04كاملا درسته وب رومر جان. كاليبره كردن مانيتور در اصل همون تنظيم ميزان نور (Brightness) و شدت نور (Contrast) ميشه. البته براي اينكار كافيه شما يه جدول رنگ استاندارد چاپ شده داشته باشي كه اين جدول رنگ رو ميتوني از چاپخونه ها بگيري. اين جدول رنگ يه خصوصيتي كه داره اينه كه هر رنگي رو همراه با كد مخصوصش چاپ كرده. حالا كافيه شما ميزان و شدت نور رو ت مانيتور طوري تنظيم كني كه مثلا كد رنگ c=46 و m=0 و y=7 و k=0 كه مربوط به رنگ آبي روشن ميشه تو مانتيور و اون جدول چاپ شده بيشترين شباهت رو به هم داشته باشن. البته الان ديگه خود شركت ادوبي با قرار دادن برنامه Adobe Gamma كه موقع اجرا شدن فتوشاپ در اولين مرتبه بعد از نصب اجرا ميشه اين مشكل رو به حداقل رسونده. اين برنامه بطوري خودكار اشكالات نور و كنتراست رو تنظيم ميكنه. ولي در هر صورت خود شما هم ميتوني با دكمه هايي كه روي مانيتور هستن يا با نرم افزار مخصوص كارت گرافيكي اين تنظيمات نور رو انجام بدي. hamedfardin 23 شهريور 1386, 05:00سارا خانوم شما صاحب اختيارين....مگه ميتونم بگم نه؟ آخه منو چه به بحث در بادي رنگ....همون كه خواننده پستها و تاپيكهاي شما باشم به صرفه تره....از پستهاي كاربردي شما و ديگر دوستان استفاده ميكنم....و باز هم از لطفتون ممنون....يا حق GFX Master 23 شهريور 1386, 16:08مرسي حامد جان. البته اين تاپيكا بايد با شركت بچه ها دنبال بشه و قرار نيست فقط يكي دو نفر مطلب بنويسن. قرار شد كه تو اين تاپيك درباره رنگ شناسي و چاپ و كلا هر چيزي كه مربوط به چاپ ميشه صحبت كنيم. بنظرم رسيد شايد خيلي از بچه ها درباره مراحل چاپ چيزي ندونن. واسه همين يه سري مطالب مربوط به چاپ افست رو اينجا ميگم تا بچه ها بيشتر آشنا بشن. از اون لحاظ چاپ افست رو توضيح ميدم چون معمولترين نوع چاپ روي كاغذ تو ايران چاپ افست ئه. كلا مراحل تهيه يه طرح و چاپ اون اينطوري دنبال ميشه: مرحله اول مربوط ميشه به طراحي كار. تو اين مرحله طراح يا گرافيست طرح رو روي كاغذ اجرا ميكنه و بعد از اون بوسيله كامپيوتر اون رو بصورت ديجيتال درمياره. و بعد از ذخيره كردن با يكي از فرمتاي PSD‌ يا Tiff و رزلوشن و سايز متناسب با چاپ و با مد رنگي CMYK (براي چاپ افست) به ليتوگرافي ميرسونه. مرحله دوم مربوط به ليتوگرافي ميشه. ليتوگراف بوسيله ي يه دستگاه مخصوص به اسم Image Setter از طرح خروجي ميگيره. همون فيلم كه گفته ميشه در اين مرحله گرفته ميشه. يعني براي چاپهايي كه چهار رنگ هستن (CMYK) 4 فيلم گرفته ميشه. براي هر رنگ يك فيلم. همونطوري هم كه ميدونيد يه كار چهار رنگ تشكيل ميشه از 4 تا رنگ C يعني سايان يا همون آبي، M يعني رنگ ماژنتا يا همون قرمز، Y يعني يلو يا همون زرد و K يعني كِي يا همون بلك يا همون مشكي. دستگاه ايميج ستر دقيقا شبيه چاپگره با اين تفاوت كه بجاي كاغذ خروجيش فيلمه. تو عكس زير ميتونيد اين دستگاه رو ببينيد: در مرحله سوم لازمه كه اين فيلمهاي تهيه شده ظاهر بشن. براي اينكار فيلمها رو داخل دستگاهي به نام قيد كپي ميذارن تا بعد از نوردهي به فيلمها نقش فيلما روي زينك چاپ بشه و بعد از اون نوبت ميرسه به ظهور زينك. يعني از هر 4 فيلم مرحله قبل يه زينك براي هر رنگ تهيه ميشه. يعني 4 تا زينك در اين مرحله خواهيم داشت. زينكهاي تهيه شده تو اين مرحله معمولا براي تيراژاي 50000 عدد كفايت ميكنن كه تعداد كاملا مناسبيه. يعني ممكنه شما مثلا تيراژ كارتون فقط 1000 تا باشه! در اين صورت چاپخونه 1000 نسخه براتون چاپ ميكنه و زينكها رو به شما تحويل ميده تا اگر خواستيد دوباره كارتون رو چاپ كنيد همون زينكهاي قبلي رو به چاپخونه بديد تا ديگه هزينه اي براي فيلم و زينك گرفتن متحمل نشيد. حالا سوال اينجاست كه تو كارايي كه تيراژ خيلي بالايي دارن مثلا 100000 نسخه چيكار ميكنن تا هزينه به صرفه باشه؟! البته اينجور موارد خيلي كم اتفاق ميفته ولي بالاخره پيش مياد. در اين صورت زينك رو ميفرستن به قسمتي به نام زينك سوزاني. تو اين بخش با سوزاندن زينكها باعث ميشن كه تيراژ چاپ بالاتر بره. كه البته همونطوري كه گفتم اين مورد خيلي كم اتفاق ميفته. مرحله چهارم مربوط ميشه به چاپ زينكها. زينكها به چاپخونه فرستاده ميشن تا در كارهايي كه چهار رنگ چاپ ميشن زينك مربوط به هر رنگ روي برج مربوط به اون رنگ نصب بشه و داخل هر برج رنگ مربوط به اون زينك ريخته ميشه. اين مرحله خيلي مرحله حساسيه. چون مسئول چاپ يا همون ناظر چاپ بايد رنگها رو با دقت زيادي انتخاب كنه و داخل برجها بريزه تا چاپ درست از ب دربياد. به همين خاطره كه معمولا ناظر چاپ رو از افراد بسيار باتجربه انتخاب ميكنن. كاغذ از يه طرف وارد ماشين چاپ ميشه و بعد از عبور از زير هر برج نقش مربوط به اون زينك بوسيله ي رنگ مربوطه ايجاد ميشه. ماشين چاپ معمولا از چند تا غلطك تشكيل شده تا اول رنگها رو كاملا يكنواخت كنه و بعد به زينك برسونه. زينك اول بوسيله يه غلطك مرطوب ميشه. البته اون قسمتي كه نقش نداره مرطوب ميشه. مركب بوسيله يه غلطك ديگه روي زينك ماليده ميشه و چون مركب مرطوبه روي قسمتهاي مرطوب كه نقش ندارن نميشينه. بعد از اون نقش از روي زينك روي لاستيك چاپ ميفته و اون لاستيك چاپ اون نقش رو روي كاغذ منتقل ميكنه. همه ي اين مراحلي كه گفتم 4 بار اتفاق ميفته. يعني براي هر رنگ يه بار تمام اين مراحل مرطوب كردن و ... بايد انجام بشه. اينا چهار مرحله مراحل اصلي و تكميلي كار چاپ بود. اما يه سري مراحل تكميلي مثل پوشش زدن روي كار (پوشش هاي UV، ورني، سلفون و ... يا مراحل صحافي مثل سرچسب و پاكت سازي و لترپرس و ... هم هست كه زياد به اين بحث مربوط نميشه. هر سوالي كه درباره اين مراحل داشتيد مطرح كنيد. موفق باشيد. nima_dsnr 23 شهريور 1386, 19:54حالا سوال اينجاست كه تو كارايي كه تيراژ خيلي بالايي دارن مثلا 100000 نسخه چيكار ميكنن تا هزينه به صرفه باشه؟! البته اينجور موارد خيلي كم اتفاق ميفته ولي بالاخره پيش مياد. در اين صورت زينك رو ميفرستن به قسمتي به نام زينك سوزاني. تو اين بخش با سوزاندن زينكها باعث ميشن كه تيراژ چاپ بالاتر بره. ممنون سارا جان. من زیاد این قسمت رو متوجه نشدم... چجوری میشه با سوزاندن زینکها تیراژ بالا بره؟ GFX Master 24 شهريور 1386, 01:09ممنون سارا جان. من زیاد این قسمت رو متوجه نشدم... چجوری میشه با سوزاندن زینکها تیراژ بالا بره؟ ببين كلا 2 نوع زينك تو بازار موجوده. يه نوعش زينك پوزيتيو ئه يه نوعش هم زينك نگاتيو. تو ايران بيشتر از زينك پوزيتيو استفاده ميشه. تو اروپا و اكثر كشوراي آسيايي هم از همين زينك پوزيتيو استفاده ميشه. اين زينكا جنسشون معمولا آلومينيوم ئه و تو چاپهايي كه تيراژ بالا دارن خورده ميشه. به همين خاطر تو دماي حدود 250 درجه سانتيگراد حرارت داده ميشه تا دوباره استحكام و مقاومت خودش رو بدست بياره. البته خيلي جاها هم بجاي زينك آلومينيومي از زينك مسي تو كاراي پر تيراژ استفاده ميكنن كه البته خيلي كم پيش مياد. hamedfardin 24 شهريور 1386, 05:27سارا جان از اين بحثي كه شروع كردي خيلي ممنون ولي من يك سري سوال دارم كه دوست دارم به جوابشون برسم...اگه ميشه در مورد پروفايهاي رنگ در فوتوشاپ كمي توضيح بده..و اينكه چه نرم افزارهائي رو واسه پروفايل سازي پيشنهاد ميكني...و همين طور در مورد cmm نيز مطالبي رو مي خواستم كه بدونم...موفق و مويد باشي...ياحق GFX Master 24 شهريور 1386, 15:56مرسي حامد جان. خوشحالم كه بحث رو دنبال ميكني. درباره چيزايي كه خواسته بودي اول بگم كه درستش CMS هست مخفف Color Management System يعني سيستم مديريت رنگ. موضوع خيلي خوبي رو مطرح كردي. درباره اين موضوع اگر بخوام توضيح بدم خيلي مطلب ميشه نوشت. ولي قبلا تو مجله ي شبكه يه مقاله ي خيلي خوب خونده بودم درباره اين موضوع كه خلاصش رو برات توضيح ميدم. ببين همونطوري كه ميدوني رنگ داخل مانيتور از سيستم RGB پيروي ميكنه. رنگاي داخل مانيتور بوسيله لامپ تصوير و نور ساخته ميشن و تعداد اونا بسيار بسيار بالاست. تقريبا هيچ چاپگري نيست كه قدرت چاپ تمام رنگها رو داشته باشه. يعني مثلا براي امتحان شما ميتوني يه سند باز كني و يه گراديانت ايجاد كني كه از رنگ زرد شروع بشه و به رنگ بنفش ختم بشه. اين دو تا رنگ تو 2 تا طيف كاملا متفاوت هستن و دليل انتخابشون محدوده ي وسيع بين اين 2 تا رنگ بود. ميبيني كه چقدر ظريف يه محدوده ي خيلي زيبا از رنگ زرد شروع ميشه و كم كم پررنگ ميشه تا نهايتا به رنگ بنفش ميرسه. حالا كافيه همين سند رو با چاپگر چاپ كني. ميبيني كه اولا خيلي از رنگا حذف ميشن و دوما محدوده ي گراديانت ديگه اون ظرافت داخل مانيتور رو نداره. در واقع اين محدوده اي كه تو چاپ حذف ميشه همون Out of Gamut هست كه نيما توضيح داد. يعني يه محدوده اي از رنگ كه بعد از چاپ حذف خواهد شد. حالا چيكار كنيم كه بتونيم اين تفاوت رو به كمترين ميزان ممكن برسونيم تا طرحي كه ميزنيم لااقل 80 - 90 درصد مطمئن باشيم بعد از چاپ رنگ درستي داره؟ براي اين كار از سيستم مديريت رنگ يا همون CMS استفاده ميكنن. CMS در واقع يه مترجم رنگ بحساب مياد كه كارش اينه كه تغييرات لازم رو روي رنگهاي نمايش داده شده داخل مانيتور اعمال ميكنه و اونها رو براي چاپگر ترجمه ميكنه. هر CMS ئي 3 تا جزء مختلف داره: 1- يه طيف رنگي مستقل براي هر كدوم از دستگاهها. 2- يه پروفايل از پيش تعيين شده كه خصوصيات رنگ يه دستگاه رو در خودش جا ميده. 3- يه موتور مديريت رنگ كه كارش ترجمه ي همون رنگها براي دستگاه چاپه. از بين اين 3 مورد مورد دوم رو شما خواسته بودي. ببين هر طراحي اولين قدمي كه بايد برداره اينه كه مانيتورش رو كاليبره كنه. خيليا اين مورد رو اصلا مهم نميدونن و دنبالش نميرن. خيليا هم اصلا نميدونن كه بايد اينكار رو انجام بدن. و خيلياي ديگه هم فكر ميكنن اين كار خيلي سخته و احتياج به فن و فنون خاصي داره و ... اما در واقع اينكار هيچ نرم افزار يا دانش اضافي نميخواد. خود فتوشاپ تو اين زمينه هم خيلي كامل و خوب جواب ميده. از نسخه 5.0 به بعد فتوشاپ همراه نصب فتوشاپ يه نرم افزار بسيار قدرتمند و در عين حال ساده نصب ميشه به اسم Adobe Gamma كه مزيت بزرگي كه داره اينه كه هم براي سيستم عامل ويندوز قابل اجرائه هم براي سيستم عامل مكينتاش. اين برنامه رو ميتونيد از داخل پوشه ي Control Panel اجرا كنيد. حالا يه توضيحاتي درباره اين برنامه ميدم و نحوه كار كردنش. با اين برنامه براحتي ميتونيد پروفايل متناسب رو بسازيد و ذخيره كنيد و حتي از پروفايل هاي از پيش ساخته شده استفاده كنيد و ... وقتي اين برنامه رو اجرا ميكنيد يه پنجره شبيه تصوير زير براتون باز ميشه: تو اين پنجره 2 تا انتخاب داريد. يكي روش گام به گام يكي هم روش تنظيم دستي. اينجا بنظر من روش دوم يعني تنظيم دستي رو انتخاب كنيد. تو اين مرحله نوبت ميرسه به تنظيم ICC يا همون پروفايل رنگ. بطور پيش فرض اگر درايور مانيتورتون رو نصب كرده باشيد داخل كادر بالايي ICC مربوط به مانيتورتون رو نمايش ميده: اگر روي دكمه Load كنار اين كادر كليك كنيد ميبينيد كه كلي پروفايل وجود داره و شما با انتخاب هر كدوم از پروفايلها متوجه ميشيد كه تنظيمات موجود تو اين پنجره تغيير ميكنه. در واقع ما ميخوايم اين تغييرات رو بصورت دستي اعمال كنيم و بعدش ذخيره كنيد. تو همون پنجره بالايي دو تا نوار زير هم به رنگ سفيد و مشكي ميبينيد. بالاي اون نوشته Brightness and Contrast. اين 2 تا نوار براي تعيين و تنظيم ميزان و شدت نوره. براي تنظيم كردن ميزان و شدت نور روي دكمه هايي كه روي مانتيورتون هست و براي تنظيمات مانيتور هست فشار بياريد تا صفحه مربوط به تنظيمات مانيتور ظاهر بشه. حالا مقدار Brightness و Contrast مانيتور رو اونقدر كم و زياد كنيد كه اين دو تا نوار اولا كاملا يه دست بشن. يعني بصورت راه راه نباشن و دوما رنگ بالايي كاملا مشكي و رنگ پاييني كاملا سفيد باشه. اگر مثلا رنگ پاييني حتي خاكستري روشن هم باشه هنوز درست عمل نكرديد. شكل زير رو ببينيد: تو اين تصوير شكل A از نظر كنتراست مشكل داره و ميبينيد كه بصورت راه راه در اومده. شكل B هم از نظر نور مشكل داره و ميبينيد كه رنگ سفيد بصورت خالص نيست. اما شكل C هم از نظر ميزان نور و هم از نظر شدت نور كاملا درست و بدون اشكاله. گزينه ي بعدي كه وجود داره ميزان فسفر شيميايي ئه رنگه. فسفر شيميايي در واقع نشون دهنده محدوده رنگ مانيتوره: تو اين مرحله شما 2 تا انتخاب داريد: EBU/ITU: و‌ Trinitron شما ميتونيد يكي از اين 2 گزينه رو انتخاب كنيد و خودتون بنا به نيازتون بايد انتخابش كنيد. اگر هيچ كدوم از اونا به كارتون نيومد ميتونيد خودتون بصورت دستي ميزان دقيق رنگاي قرمز و سبز و آبي رو وارد كنيد. شركت ادوبي خودش پيشنهاد داده كه اگر ميزان دقيق اين 3 رنگ رو نميدونيد ميتونيد از بخش پشتيباني شركت بپرسيد. مرحله بعدي نوبت تنظيمات مقدار سايه ها و رنگهاي مياني ميشه: ميله‌بار زير هركدام از مربع‌ها را به چپ و راست حركت بديد تا مربع داخلي در رنگ حاشيه ناپديد بشه. اين مقدار براي كامپيوتر‌اي خونگي با سيستم ‌عامل ويندوز برابر 2/2 ئه. در اين مرحله بايد سفيد‌ترين نقطه‌ قابل نمايش روي مانيتور را تعريف كنيد: رنگ سفيد روي مانيتور با مقدار حرارت تعريف ميشه كه واحد آن در مبناي كلوين ئه و تعيين مي‌كنه كه رنگ سفيد مورد استفاده تا چه ميزان سرد يا گرم ئه! مقدار پيش فرض نقطه‌ سفيد يا ‌ White Point براي بيشتر كامپيوترا و تلويزيوناي خونگي برابر‌‌ ‌‌3900K يا درجه‌ كلوين است. فراموش نكنيد از اونجا كه اين تنظيم يك تنظيم سخت‌افزاري بسيار مهمه در صورتي كه تا قبل از اين، از آن استفاده نكرده‌ايد بهتر است در اين مرحله از تنظيمات خارج شويد و عمليت تنظيم را از همين‌جا دوباره ادامه دهيد. اگر قادر به انتخاب يك نقطه‌ سفيد مناسب نيستيد روش زير را امتحان كنيد:‌ تمام چراغاي اتاق رو خاموش كنيد تا هيچ نوري به سطح مانيتور نتابه. دكمه‌‌ Measure رو كليك كنيد بعد OK را كليك كنيد. سه شكل چهارگوش ظاهر مي‌شه. هدف اينه كه رنگ شكل مياني تا حد امكان به خاكستري طبيعي (بدون هيچ ته‌رنگي ) نزديك بشه. سعي كنيد به صورت چشمي، تفاوت كنتراست بين خاكستري مايل به آبي و خاكستري مايل به زرد را تشخيص بديد و بعدش رنگ مياني آن را به عنوان خاكستري طبيعي انتخاب كنيد. براي تغيير رنگا با دكمه‌هاي جهت‌دار به چپ و راست بريد. رنگ خاكستري آبي انتخاب شده را را چندبار كليك كنيد تا ناپديد بشه. حالا رنگ خاكستري زرد را پيدا كنيد و چند بار كليك كنيد تا اون هم ناپديد بشه. حالا از ميون رنگاي مياني رنگ خاكستري طبيعي را كليك كنيد و جدا كنيد: الان شما تمامي مشخصات مانيتور رو تنظيم كرديد. اين مشخصات اطلاعات مربوط به ميزان روشنايي و رنگ صفحه‌ نمايشه كه ميتونه بوسيله‌ تمام نرم‌افزاراي گرافيكي‌ كه از پروفايلاي نمايشي پشتيباني مي‌كنند (مثل‌ Adobe illustrator) مورد استفاده قرار بگيره. آخرين مرحله، ذخيره كردن اين تنظيماته. مي‌تونيد هر اسمي براش انتخاب كنيد. ‌Adobe Gamma از اين به بعد اين پروفايل را به عنوان پروفايل پيش‌فرض كامپيوتر شما قرار مي‌ده. به اين ترتيب تنظيمات پروفايل تموم شد و ميتونيد اميدوار باشيد كه كاراي چاپيتون با حداقل ميزان خطا چاپ بشن. موفق باشيد. hamedfardin 25 شهريور 1386, 05:05سارا جان از توضيحاتت بسيار ممنون.....ولي من منظورم همون cmm بود (color management module) به معني ماژول مديريت رنگ،تا اونجائيكه من ميدونم cmm يه جور سيستم باي ترجمه رنگ هستش...يعني ما پروفايل رنگ سيستمي كه باهاش طراحي كرديم رو بهش ميديم و اون اين پروفايل رو براي چاپ و دستگاه چاپگر ترجمه ميكنه تا رنگها دقيقا هموني باشن كه ما خو�




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2001]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن