تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797752103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای ایران همچنان بر مدار ...


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: بررسی تطبیقی و تحلیل محتوای فیلم‌های سه ماهه اول سال 84 با اکران بهار 87 نشان می‌دهد رویکرد سینمای ایران به فیلم‌های به اصطلاح "دختر و پسری" نه تنها کم و متوقف نشده، بلکه این روند با تنوع و قدرت بیشتر همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. به گزارش خبرنگار مهر، مرور و مقایسه فیلم‌های اکران بهار 84 در آخرین روزهای دولت قبل با فیلم‌های بهار 87 که حاصل سیاست‌های معاونت سینمایی وزارت ارشاد است، شاید این نکته را روشن کند که آیا واقعا روند تولید و نمایش فیلم‌های دختر و پسری پایان یافته یا امروز هم فیلم‌هایی با محور خیانت و مثلث و مربع عشقی تولید و برای رفع نیاز مخاطب روانه پرده سینماها شده‌اند؟ اکران بهار 87 با پنج فیلم "دایره زنگی"، "به همین سادگی"، "مجنون لیلی"، "زن دوم" و "پابرهنه در بهشت" آغاز شد. در میان این آثار تنها "به همین سادگی" و "پابرهنه در بهشت" در دسته فیلم‌های فرهنگی قرار می‌گیرند که به گیشه و مخاطب باج نداده و موضوع‌هایی نامتعارف و ضدکلیشه دارند. "زن دوم" مثلث عشقی را این بار از زاویه دید زن دوم به عنوان قهرمان روایت کرده و به تعریفی تازه از این کاراکتر می‌انجامد. رویکردی که چه دوستش داشته باشیم چه نه، نوعی تابوشکنی از شخصیت زن دوم به عنوان ضلع سوم مثلث عشقی و احیاء این شخصیت است که در فیلم‌های "شوکران، "چهارشنبه‌سوری" و "چند روز بعد" اشاره‌هایی خاص به آن شده بود و چه انتقادهایی که به همراه نداشت. "مجنون لیلی" یک کمدی جوانانانه بدون عمق و سطحی از دست به دست شدن یک هدیه روز ولنتاین است که حضور آن از یک وجه در سینمای ایران بدیع است. تا پیش از این نمونه‌ای کوچک از اشاره به این روز در هیچ فیلمی وجود نداشت اما جالب است که "مجنون لیلی" اصلاً بر محور این روز خاص و گردش تصادفی هدیه خاص آن بین زوج‌های مختلف می‌گذرد که بهانه‌ای جذاب برای پوشش دادن به ضعف‌های عمده این فیلم جوانانه و صرفاً گیشه‌ای است. "دایره زنگی" هر چند در جشنواره فجر با بی‌مهری مواجه شد اما با چند اصلاحیه توانست راهی اکران سینماها شود. زمانی بود که گفتن و نوشتن و تصویر کردن پدیده ماهواره امری ناممکن و ممنوع در فیلم‌ها بود و جالب اینکه در این فیلم نصب ماهواره در پشت بام یک مجتمع، بهانه‌ای است برای تعامل و تقابل آدمها و پرداختن به مسائلی که تا چند سال پیش امکان حضور نداشتند. اکران دوم سینماها در بهار 87 با فیلم‌های "قرنطینه"، "تلافی"، "همخانه"، "زن‌ها فرشته‌اند"، "تیغ‌زن" و فیلم "انعکاس" به عنوان اکران سوم یک گروه سینمایی جایگزین شدند. پنج فیلمی که در همه آنها محور یک زوج دختر و پسری و در دو فیلم آخر این آمار به چند زوج با روابط تو در تو هم می‌رسد. "قرنطینه" و "تلافی" که حتی زوج بازیگری مشابه دارند که بر بستر قصه‌های سطحی به همان روابط آشنا دختر و پسری مورد پسند گیشه می‌پردازند. "همخانه" فیلمی است که هر چند یک زوج جوان محور آن هستند و به گیشه نیم‌نگاهی دارد ولی در ساخت و پرداخت تلاش کرده وجهی فاخر را هم لحاظ کند و از موضوع حساس خود، استفاده سوء استفاده نکند. "زن‌ها فرشته‌اند" را چه می‌توان نامید جز یک دفترچه راهنمای مردانه برای خیانت به زنان که قالب کمدی و طنز، نگاه مبتذل فیلم را پوشش داده است؟ "تیغ‌زن" هم فیلمی است که از داشتن یک خط و ربط ساده در داستانگویی محروم مانده و بر مسیری از تجربه‌های توهم زدن و اکستازی در قهقرا سیر می‌کند و به گفته بهتر یک تجربه مالیخولیایی برای عصبانی کردن مخاطب است. "انعکاس" نیز با حرکت کردن بر مسیری فراتر از روابط و مناسبات امروزی در سینمای ایران، این بار از مثلث عشقی فراتر رفته و با ترسیم خیانت موازی یک زن و شوهر، مربعی از روابط غیراخلاقی را ترسیم می‌کند که در انتها با راهکار سوء‌تفاهم مجوز به نمایش درآمدن پیدا می‌کند... این تصویر سینمای ایران است در پایان فصل بهار 87. در بهار 84 سینمای ایران با فضای ترسیم شده از آن سال چه شمایلی داشت؟ نوروز 84 با اکران عمده فیلم‌های کمدی همراه بود که هر چند قابلیت دفاعی ویژه نداشتند ولی همه در یک سطح و حد و اندازه بودند نه بیشتر نه کمتر. "شاخه گلی برای عروس"، "ازدواج صورتی"، "مجردها"، "گل یخ" و فیلم کودکانه و عروسکی "دربدرها" نوروز و بهار 84 در سینماها اکران شدند. "شاخه گلی برای عروس" با تکیه بر حضور بازیگران طنز تلویزیون در سینما نگاهی به گیشه داشت. "مجردها" هر چند کمدی مفرح بود ولی از روابط چندگانه و خارج از مدار اخلاقگرایی در آن خبری نبود و می‌توانست مخاطب را درگیر کند. "گل یخ" نیز بازسازی ضعیف یک فیلم دوران قبل انقلاب بود که عمق نداشت و البته بر مسیر قابل پیش‌بینی حرکت می‌کرد بدون آنکه مخاطب را شگفتزده کند. نکته جالب در اکران بهار 84 نمایش گسترده فیلم‌های فرهنگی و به نوعی خاص بود که کمیتی قابل توجه را به خود اختصاص دادند. "سیمای زنی در دوردست"، "کنار رودخانه" و "دانه های ریز برف" فیلم‌های مخاطب خاص بودند که سهمی عمده از اکران بهار 84 را به خود اختصاص دادند. فیلم‌های "بازنده" و "جایی برای زندگی" نیز از آثار به نمایش درآمده در بهار 84 هستند که اولی فیلمی ملودرام و تلخ با طرح یک مثلث عشقی بود که آن زمان تازگی داشت و دومی هم یک فیلم دفاع مقدسی در فضایی تازه و خاص بود که حضور هدیه تهرانی و عزت‌الله انتظامی به آن وجهه‌ای خاص داده بود و البته فیلم گیشه نبود و مهجور هم ماند. مرور کوتاه یازده فیلم به نمایش درآمده در بهار 87 و 10 فیلم به نمایش درآمده در بهار 84 علاوه بر اینکه رویکرد به فیلم‌های دختر و پسری با کلافی سردرگم از روابط تو در تو را در اکران 87 برجسته می کند، نگاه کم‌توجه به فیلم‌های فرهنگی و کم مخاطب‌تر را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. نکته مهم دیگر آنکه اکران بهار 84 از حیث تنوع مضامین و ژانرهای سینمایی قابل قبول و قابل دفاع‌تر از امروز بود و مجموعه‌ای از فیلم‌های گیشه، فرهنگی، کودک، ملودرام و کمدی را دربر می‌گرفت. اکران بهار 87 در چه وجهی می‌تواند قابل دفاع باشد؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن