تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797831018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عيد بُرا (بورا)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عید بُرا (بورا) (1)نوروز در آبادی زُفرِه(2) – کوهپایه ی اصفهان
عید بُرا (بورا)
آنچه را شرح می دهیم به مرور زمان رو به فراموشی نهاده و در حال حاضر رونق سابق را ندارد. و آن علت های مختلف دارد:الف – مردان به کارگری در خارج روستاها هجوم برده و جای کشاورزی و دامداری را گرفته اند.ب- زنان قالیباف شده اند، درآمد بهتری دارند، فرصت پختن نان و سایر کارها را ندارند. از دکان نانوایی، نان خود را تهیه می کنند. از درآمد قالیبافی – لباس محلی – تبدیل به لباس شهری، شده و می شود.ج- سرگرمی های جدید: روزنامه و مجلّه، تلویزیون و رادیو پیدا شده.د- آنهایی که خود را متجدّد و روشنفکر می شناسند با کودکان خود به فارسی صحبت می کنند. در آینده ی نزدیک –  لهجه ی محلّی – ضعیف می شود .ه – آسانی رفت و برگشت به شهر (اصفهان) و آماده بودن جعبه های شیرینی،گز،میوه،آجیل؛  استقبال نوروزدر نیمه ی دوم اسفند: 1- کی ودونت KI VEDUNT= اتاق اندود کردن.چون در سابق تنور در وسط اتاق نشیمن بود، در آن نان می پختند، غذا را در تنور می گذاشتند و می پختند، بعد هم دورِ آن را جارو کرده فرش می انداختند و کرسی را روی تنور نهاده و دور آن می نشستند، شب ها در همان اتاق و زیر همان کرسی می خوابیدند.در موسم سرما اتاق سیاه شده، و دوده، در دیوار و سقف (= طاق) بود.آنچه از فرش و رختخواب و غیره در اتاق بود خارج می کردند، بعد چند دیگ پُر آب کرده و به اتاق می آوردند، با کاسه آب برداشته به دیوار و طاق می پاشیدند. دوده و سیاهی شسته می شد.بعد «هاک دوک (3)HAK – DUK» در آب می ریختند و آبی «گل آلود» درست می کردند، و آب گل آلود را به دیوار و طاق می پاشیدند، چون خشک می شد اتاق سفید و پاکیزه بود.چون در سابق تنور در وسط اتاق نشیمن بود، در آن نان می پختند، غذا را در تنور می گذاشتند و می پختند، بعد هم دورِ آن را جارو کرده فرش می انداختند و کرسی را روی تنور نهاده و دور آن می نشستند، شب ها در همان اتاق و زیر همان کرسی می خوابیدند.2- خانه تکانی.3- شستن و تمیز کردن فرشها، لباس، پوشاک، روانداز.4- ساییدن و تمیز کردن وسایل آشپزی و چایخوری.5- پرورش سبزه: جو، عدس و حبوبات دیگر را خیساندن و بعد در بشقاب یا سینی پهن کردن. روزها در آفتاب و شب ها در اتاق ها می گذاشتند تا سبز شود.بعضی ها که با سلیقه بودند، چون سبز می شد و رشد می کرد، نواری سرخ رنگ به دور آن می بستند.با قیچی اگر یکی از آنها بلندتر یا کج شده بود می بریدند که همه ی آنها یکنواخت و استوار باشد.بعضی ها که قلیان داشتند، وسط آن را باز می گذاشتند تا کوزه ی قلیان را آنجا بگذارند.بعضی ها یک نارنج روی وسط «سبزه» می نهادند.6- نان نوروز تشریفات دیگری داشت:نانوا (زنِ صاحبخانه) روی نانها، کنجد، سیاه دانه، می پاشید.گل رنگ (= کاجیره، کاچره، کاچوره) را در آب گذاشته، نانوا موقع پختن نان انگشتان خود را در آب گلرنگ می گذاشت و در تنور به نان می مالید (یا می پاشید). در نتیجه روی نان اثر انگشت یا ریخته شدن آبِ گلرنگ به رنگ زعفرانی دیده می شد.- از همین نان بود که به دلاک و حمّامی هر کدام دو دانه می دادند. (4)- اگر اطراف یا جایی از نان در تنور سوخته باشد، مانند نانی که در موقع دیگر سال می پزند، با چاقو یا گارد یا ارّه می تراشند(5). چهارشنبه سوریمراسم چهارشنبه سوری در آخرین چهارشنبه ی ماه صفر است.
عید بُرا (بورا)
تحویل سال1- با سوادان دعای یا محول الحول و الاحوال می خوانند.2- جوانها تخم مرغی روی آینه نهاده و باور دارند در گردش سال، تخم مرغ می گردد (= می لرزد = جابجا می شود).3- زنان در همان موقع – خرخاکی – و پول مخصوصاً سکه های نقره یا طلا، همراه نگه می دارند و عقیده دارند آن سال برای آنها خوش یمن است و وامدار نمی شوند.4- اگر گردش سال روز باشد کسانی که کار دستی دارند تخت کش، پینه دوز، بافنده و... مشغول کار می شوند که در سال جدید و شروع کار، آزاد باشند.کسانی که مشغول کار نبوده اند در سال جدید باید مطابق ساعت سعد (از روی تقویم) کار خود را شروع نمایند.ادامه دارد ...پی نوشت ها :1- بور BOR= بزرگ الفی که بعد از واژه می آید: بورا BORA آن الف معرفه یا اشاره است.عید بورا = آن عید بزرگ = این عید بزرگ، همان عید بزرگ که می شناسی، عید بزرگ مورد گفتگو2- مشخصات روستا : کوهستانی ،معتدل،قنات آب ، شیعه ، لهجه ی محلی ، محصول عمده: گندم، ذرّتِ سفید، بادام، توت، موقعیت 72 کیلومتری شمال خاوری اصفهان.3- هاک = خاک  دوک DUK= رُس (هاک دوک = خاک رُس) در خیلی از واژه های محلی حفر «خ» به «هـ» تبدیل شده: هوروس = خروس   هشک = خشک  هال = خال  هوشه = خوشه  هورده = خورده   .....4- تا حدود 1340 شمسی هر خانوار سالیانه دو من گندم و دو من ذرّت (هر یک برابر چهار کیلو و هشتصد گرم) به حمّامی می داد. و نیز سالیانه یک من و صد درم گندم و یک من و صد درم ذرّت (شش کیلو گندم – شش کیلو ذرّت سفید) به دلآک می دادند و او یکسال سر و صورت او و پسران او را اصلاح می کرد. و حمام کیسه می کشید. پسران موقعی که متأهل می شدند باید مزد جداگانه بپردازند. در چند سال اخیر موقع استفاده از حمّام یا آرایشگر باید پول نقد بپردازید و رسم سابق نیست.5- به نانی که = اشکوا – می گویند و 13-14-15 شعبان (=برات) برای آمرزش مردگان می پزند و بین فقرا و قاریان قرآن پخش می کنند، اگر گوشه ای سوخته باشد با تخته یا چوب؛ سوختگی نان را می تراشند و به آن از جنس آهن نمی مالند.مطالب مرتبط : بهار این طور شروع می شدشکوه ها از مردم کوته نظر دارد بهارجشن های ایرانیاننوروز سامانه ای از باورها و اسطوره هافلسفه آیین های نوروزینوروز کهن ترین میراث معنوی بشر محمد حسن رجائی زفره ایتهیه و تنظیم برای تبیان :ز هره سمیعی - بخش ادبیات تبیان  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن