تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796892677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم )
تکامل تاريخ از ديدگاه ماديين ( طرح دوم ) بعد از آن که به طور آشکار طرح اول را ابطال نموديم نوبت به بررسي طرح دوم مي رسد. آيا قانون مي تواند به تنهايي و بدون رهبر الهي بشر را به طرف پيشرفت و سعادت و کمال رهنمون کند؟ بشر در طول تاريخ با تجاربي که کسب کرده مي توانسته آن تجربيات را به اوجه فکر قانوني خود برساند و اين بعد از مرور فکر قانوني به دو مرحله است : مرحله اول : شناخت کامل از مشکلات عمومي و خصوصي که در ميان جوامع بشري است با درک و فهمي عميق و کامل از آنها ، و اطلاع دقيق از اسباب و نتايج آن.مرحله دوم : تعميق و تفکر در شناختن راه حل هاي ممکن براي اين مشاکل و اطلاع از اسلوب ها و روش هاي عمومي و فعال در زايل کردن مصيبت ها و گرفتاري هاي بشر است ، که با اين اسلوب ها بتواند ايجاد رفاه و عدالت را در جامعه بشري پياده کند. حال اگر متفکر قانون شناس از اين دو مرحله بگذرد مي تواند به وضع قانون سعادت آفرين که رفاه مادي بشر را تضمين مي کند برسد.نقد : اين طرح براي ضمانت سعادت و خوشبختي بشريت و نجات از ظلم و تعدي همانند طرح سابق از جهاتي قابل مناقشه و نقد است که به برخي از آنها اشاره مي کنيم : 1 ـ در مباحث اعتقادي اسلام به اين نکته اشاره شده است که بشر عاجز از درک مصالح حيقيقي خود است و نيز نمي تواند مفهوم عدل را درک کند و در نتيجه آن دو مرحله که در اصل طرح ذکر شده را نمي تواند طي کرده و آنها را به طور کامل بپيمايد تا به قانوني برسد که واقعاً و از همه جوانب سعادت بشر را تأمين نموده و او را به عدل حقيقي برساند و تنها راه پيمودن دو مرحله پيشين راه حکمت الهي و وحي از ماوراي طبيعت است ، اما فهم بشري که جداي از وحي باشد همان گونه که در اين طرح به آن اشاره شد به هيچ وجه نمي تواند به آن مستواي عالي برسد.2 ـ متفکران قانوندان چه به صورت فردي و يا گروهي از آنجا که مصالح شخصي و يا گروهي داشته و درصدد جلب منافع مادي براي خود يا گروه خود مي باشند ، لذا بسيار دشوار به نشر مي رسد که بتوانند ذهن خود را از هر گونه شوائب خالص کنند تا به قانون کامل که سعادت بشر را تأمين کند برسند. و با اين احتمال که به واقع بسيار نزديک است چگونه مي توان به يک قانون جامع رسيد تا بتواند زمينه ساز سعادت و کمال بشريت شده و ظلم و تعدي و بي عدالتي را از جامعه ي بشريت بزدايد. و تنها اين کار از عهده ي کسي بر مي آيد که مجرد محض بوده و از هر گونه جنبه هاي مادي مبرا است.3 ـ تکامل در فکر قانوني آن طور که ديروز و امروز مشاهده کرده ايم داراي شعبه ها و دسته هاي گوناگون شده است ؛ زيرا آنچه که نزد عده اي عدل به شمار مي آيد ، نزد عده اي ديگر عين ظلم است. و نيز آنچه نزد قومي مصلحت شمرده شده نزد قومي ديگر عين مفسده خواهد بود ...و لذا خيلي بعيد به نظر مي رسد که فکر قانوني هر چند که تکامل پيدا کرده و تجربه ها بر او بگذرد بتواند حکومتي يک پارچه در عالم ايجاد کرده و اختلاف را از بين قوانين بردارد. اين فرضيه مخالف با طبيعت موجودات و انسان است و اگر وحدت قانوني عادتاً امکان ندارد طبيعتاً وجود مجتمعي جهاني و عادل زير سايه قانون بشري نيز وجود ندارد و در نتيجه اين طرح نيز براي سعادت بشر مردود است .منبع: کتاب نظريه پردازي درباره ي آينده ي جهان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 421]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن