تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797712071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم مسلمانان چين در تمدن


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
سهم مسلمانان چين در تمدن
سهم مسلمانان چين در تمدن نويسنده: جمال ‏الدين باى شو يىمترجم: محمد على حسينى اين مقاله يكى از هفده مقاله‏اى است كه زير عنوان المسلمون فى الصين، چاپ اول 1982، ناشر كوزى شوويان، منتشر شده است. جمال ‏الدين باى شو يى استاد دانشكده تاريخ دانشگاه تربيت معلم پكن و نايب رئيس جمعيت اسلامى چين متجاوز از 1300 سال پيش، آيين اسلام وارد سرزمين چين شد و امروزه شمار مسلمانان آن سامان نزديك به ده ميليون نفر است كه منسوب به ده قوم مختلف‏اند. (1) مسلمانان نيز چون ديگر اقوام اين سرزمين كه در كنار آنان به كار و مبارزه مشغولند، سهم بسزايى در گسترش روابط دوستانه با كشورهاى عربى - اسلامى و بطوركلى همه مسلمانان جهان دارند. ره‏آوردهاى علمى پيامبر اسلام(ص) فرمود: «دانش بجوييد، اگر چه در چين باشد.» پيرو اين سخن گرانقدر، خلفاى اسلامى نمايندگان سياسى خود را راهى سرزمين چين كردند. اولين گروه اعزامى از طرف خليفه سوم عثمان بن عفان در روز دوم محرم سال 31 هجرى برابر با 25 اوت سال 651 ميلادى در دوره كومت‏خاندان پادشاهى تانگ، به شهر چانگان (2) پايتخت آن روز چين وارد شد. امپراتور چين، اعزام آن گروه را به عنوان آغاز روابط دوستانه ميان چين و عرب تلقى كرد و هيات را مورد استقبال قرار داد. براساس اسناد تاريخى، از سده هفتم گروههايى از مسلمانان عرب به قصد تجارت از راه دريا و خشكى وارد اين سرزمين شدند. راه دريايى كه آنها پيمودند از عربستان آغاز مى‏شد و پس از طى خليج مانار و بنگال و تنگه مالاگا و درياى چين جنوبى به شهرهاى كوانگ‏چو (كانتون) ، چيوان‏چو (زيتون)، هانگ‏چو، يانگ‏چو مى‏رسيد و به شانگ‏هاى پايان مى‏يافت. در حالى كه راه خشكى از ايران و افغانستان آغاز مى‏شد و با گذشتن از ايالت‏سين‏كيانگ به شانگ‏هاى ختم مى‏شد. به بركت‏سكونت گروهى از اين مسلمانان مهاجر در چين و روى آوردن برخى از مردم آن سرزمين به اسلام در طول بيش از هزار و سيصد سال بتدريج آيين اسلام رواج يافت و مسلمانان در زمينه‏هاى گوناگون به فعاليت پرداختند. نخست ره‏آوردهاى علمى مسلمانان و شور و اشتياق آنان در راه كسب هر چه بيشتر دانش را يادآور مى‏شويم. در آغاز مسلمانان چين به بررسى و بهره‏ورى از دانشهاى اختصاصى مسلمانان عرب بويژه علم پزشكى، داروسازى، رياضيات، ستاره‏شناسى، تقويم‏نگارى و انتقال اين علوم به سرزمين چين پرداختند. داروها، نسخه‏ها و اطلاعات پزشكى ديگرى كه به چين آورده شد، در بخشهاى بسيارى از كتاب داروهاى گوناگون چين چاپ قرن دوازده و كتاب دايرة‏المعارف پزشكى چين چاپ قرن شانزده، ذكر شده است. سپس مسلمانان چين با به كارگيرى دانش ستاره‏شناسى عرب و فارس به بررسى شرايط جوى پرداختند و در پى آن در قرن سيزده ميلادى مركز اسلامى ويژه نظارت بر اوضاع جوى و تهيه تقويم چين تاسيس شد. در سال‏1267 م جمال‏الدين، ستاره‏شناس مسلمان، هفت نوع دستگاه نجومى اختراع كرد كه عبارتند از: «دستگاهى چند حلقه‏اى ويژه ثبت اوضاع جوى، «وسيله‏اى جهت‏دار براى ثبت‏حوادث جو»، «كره آسمان‏»، «كره زمين‏» و... در اين ميان تقويم هجرى مهمترين مرجع تقويم چهارصد ساله چين، كه از نيمه قرن سيزده آغاز شده، قرار گرفت. (3) و در سال 1382م تلاشهاى يكى از بزرگان اسلام در راه ترجمه كتابهاى عربى در زمينه تقويم‏نگارى، جغرافيا و ستاره‏شناسى به ثمر نشست و از سوى دربار امپراتور مورد ستايش قرار گرفت. از آنجا كه رياضى پايه دانش ستاره‏شناسى است، مسلمانان همزمان كتابهاى رياضى عرب را نيز به چين آوردند، كه گزارش آن در اسناد تاريخى دوران حكومت‏خاندان پادشاهى يوآن (4) به ثبت رسيده است. و بر اين اساس، در دوران حكومت‏خاندان پادشاهى يوآن (5) و مينگ، شمار بسيارى از دانشمندان همپايه در دانش ستاره‏شناسى و رياضيات از ميان مسلمانان چين به ظهور رسيدند. مسلمانان چين به مهارت خارق‏العاده خود در هنر معمارى شهرت يافتند، آنها طى روزهاى نخستين ورود اسلام به آن سرزمين به منظور برگزارى مراسم دينى خود مساجدى در ايالتهاى شانگهاى، گوانگ‏چو، چيوان‏چو و هانگ‏چو بنا كردند. مسجد هانگ‏چو كه در اوايل سده چهاردهم به دست علاءالدين ساخته شد مورد ستايش جهانگرد عرب ابن‏بطوطه قرار گرفته است. اين مسجد بارها مرمت‏شده و تاكنون همچنان پابرجاست. در سال‏1266 م معمار برجسته‏اى به نام اختيارالدين مامور شد تا كاخهاى پادشاهى يوآن را كه امروزه كاخ امپراتور در پكن بر پايه آن پى‏ريزى شده است‏بنا كند. مسلمانان چين، همزمان با توسعه و تكامل بخشيدن به فرهنگ خود به فراگيرى فرهنگهاى ديگر اقوام نيز پرداختند. امروزه موسيقى و رقص دو قوم اويغور و قزاق، سروده‏ها و ترانه‏هاى محلى اقوام هويى، دونگ شيانگ و سالا از شاهكارهاى فرهنگ چين به‏شمار مى‏آيند. در دهه هفتاد قرن يازدهم «حاج يوسف هاس‏» قصايد داستانى خود را به نام «رمز سعادت و بركت‏» در 13290 بيت‏سرود، اين اشعار با «دوازده مقام‏» - شامل 340 ترانه - ديرزمانى به عنوان اثرى ارزشمند در ادبيات چين زبانزد قوم اويغور شد. در همان زمان نيز «ماناس‏» - مجموعه‏اى حماسى - از نمونه‏هاى ادبيات ملى نژاد قرقيز به‏شمار مى‏رفت. در ميانه قرن سيزده و چهارده ميلادى نقاش مسلمان «گاوكه گونگ‏» (متوفى به سال 1310م) با ترسيم مناظر طبيعى، بويژه جنگلهاى كوهستانى پوشيده از مه شهرت يافت. وى با بهره‏گيرى از روشهاى سودمند مكاتب هنرى معروف آن زمان مكتب هنرى خاص خود را به وجود آورد. لازم به يادآورى است كه تابلو «بوته‏هاى خيزران‏» وى از برجسته‏ترين كارهاى هنرى آن عصر به شمار مى‏آيد. «سعد الله‏» (1271 - 1368م) نيز با سرودن قصايدش به شهرت رسيد. «شمس‏الدين‏» (1278 - 1351 م) كتابهاى بسيارى تاليف كرد. وى به دانش گسترده‏اش در زمينه ادبيات، فلسفه، تاريخ، رياضيات، ستاره‏شناسى، جغرافيا و طرحهاى آبرسانى آوازه يافت. پس از قرن پانزده ميلادى شمار بسيارى از شاعران، اديبان و نقاشان از ميان مسلمانان چين به ظهور رسيدند. افزون بر «گاى چاى‏» (1774-1829م) نقاش مسلمانى كه در كشيدن چهره عموما و نقاشى گياهان ثعلب و خيزران به طور خاص مهارت زيادى داشت مسلمانان ديگرى نيز بودند كه نامشان در تاريخ چين درخشيده است، مانند: بدرالدين، ماى‏ليوى، دينگ خدنيان، جين دايوى، شان‏جى‏دى، ماشى جيون و ساى‏يوى و... شايان ذكر است; «لى‏چى‏» متفكر، منتقد و تاريخدان مسلمان (1527-1602) چنان جراتى داشت، كه نيش قلم خود را متوجه تفكر فئوداليستى و سازمانهاى اجتماعى حاكم آن دوران كرد، و زيانهاى اين‏گونه تفكر را بر پيشرفت جامعه برشمرد. و به همين دليل آثار علمى او پيوسته موردتوجه دانشمندان چين قرار داشت. از جمله آثار وى: «تسانگ شو» (كتاب پنهان) و ملحقات و «وين‏شو» (كتاب سوخته) مى‏باشد كه بخش ملحقات آن پس از تحرير تجديد چاپ شد. دانشمندان مسلمان چين شوق فراوانى به دانش‏اندوزى داشتند و بهره‏ورى ايشان از مزاياى ديگران آنها را به ارائه خدمات تازه‏اى در راه غناى فرهنگ كشور واداشت. پيرامون آموزش احكام اسلام و كتابهاى اسلامى مسلمانان چين عموما از راه شفاهى معارف اسلامى را فرامى‏گرفتند و آموزش معارف اسلامى در سالهاى پايانى سده شانزده ميلادى در مساجد ايالت‏شانسى آغاز شد. در هر مسجد گروهى از دانشجويان به فراگيرى قرآن كريم، ديث‏شريف، فقه ،كلام و فلسفه، زبان عربى و فارسى نزد پيشنماز آن محل پرداختند و با گذشت زمان از اين شيوه آموزش معارف اسلامى ساير مناطق مسلمان‏نشين نيز پيروى كردند. در قرن هفدهم، دانشمندان مسلمان چين از سويى به تاليف كتابهايى به زبان سنتى چين پرداختند و از سوى ديگر، كتابهاى دينى نگاشته شده به زبانهاى فارسى و عربى را به زبان چينى برگرداندند و از اين طريق خدمات ارزنده‏اى ارائه كردند. وانگ داى يوى (1560-1660 م) نخستين كسى است كه درباره آيين اسلام به زبان چينى كتاب نوشت. وى كتابى را با عنوان پاسخ صحيح به پرسش از حقيقت نگاشت و در آن به پرسشهاى مطرح شده پيرامون اسلام پاسخ گفت. اين اثر بارها به چاپ رسيد و با استقبال مسلمانان چين روبرو شد. افزون بر آن وى كتابهاى حقيقت اسلام، راه و روش اسلام و آثارى پيرامون «توحيد»، «فقه‏» و «احكام دين‏» نيز تاليف كرد. شيخ يوسف ماچو (1640-1711) نويسنده كتاب ده جلدى روشنگرى اسلام است كه تاليف آن به سال 1682 م پايان پذيرفت. ليوچى (1655-1745) به شمار بسيار تاليف و ترجمه‏اش شهرت يافت، از جمله آثار او حقيقتهاى اسلامى در شش جلد، راه و روش آخرين پيامبر(ص) در بيست جلد و دستورات اسلام در بيست جلد مى‏باشد. شيخ ماده سين (1794-1874) نويسنده‏اى برجسته و پيشوايى ژرف‏نگر در علوم دينى است، وى همزمان با تدريس به دانشجويان در مساجد به امر ترجمه و تاليف نيز مى‏پرداخت. از آثار وى مى‏توان: گزيده‏اى از اصول چهارگانه دين، هدف زندگى، شناخت‏حقيقت اسلام و احكام دين را نام برد. از وى تاكنون سى اثر به چاپ رسيده است كه مشتمل بر موضوعات گوناگونى از قبيل «قانون و دستور اسلام‏»، «ستاره‏شناسى‏»، «جغرافيا»، «دستورزبان عربى‏» و «بلاغت‏» مى‏باشد. بخشى از اين كتابها را وى به تنهايى و بخشى را با همكارى نويسندگان ديگر تاليف كرد. لازم به يادآورى است كه تعدادى از اين كتابها به زبان چينى و تعدادى ديگر به زبان فارسى يا عربى و يا به هر دو زبان نوشته شده‏اند. متاسفانه او در زمانى كه تنها پنج جزء از قرآن كريم را به زبان چينى ترجمه كرده بود، درگذشت. علاوه بر چهار دانشمند مشهور ياد شده دوران حكومت‏خاندان پادشاهى «چينگ‏»، (6) نام‏آورانى چون جيون شى (1567-1657) و ووتسون چى (1598-1698) وجود داشتند. شايان ذكر است; كه سليمان دوون شيو (1828-1872) ساكن ايالت‏يون‏نان و رهبر جنبش مقاومت در برابر حكومت فئودالى خاندان چينگ، نخستين كسى است كه در سال 1862م اقدام به چاپ قرآن كريم به روش كنده‏كارى بر روى چوب كرد. البته فراموش نكنيم كه لى‏آن‏يوآن (1841-1903) نيز قبل از وى موفق به چاپ برگزيده‏اى از قرآن كريم با ترجمه چينى آن شده بود. شمار زياد تاليفات اسلامى چين بازتاب از خودگذشتگى نخستين دانشمندان ما در مسير غور و بررسى معارف دينى است و همين امر نيز كمك شايانى به نشر اسلام در آن سرزمين كرده است. مسلمانان چين در عرصه اقتصاد و سياست نيز خدمات ارزنده‏اى ارائه كردند. اقوامى مانند اويغور، هويى، قزاق، دونگ شيانگ، قرقيز، سالا، تاجيك، ازبك، تاتار و باوآن پيوسته در زمينه توليد، بهسازى و نوآورى وسايل كشاورزى، احياى زمينهاى باير، ايجاد شبكه‏هاى آبرسانى، تحول كشاورزى و پرورش دام در مناطق شمال غربى چين، با اقوام هان، مغول، تبت و ديگر اقليتهاى نژادى به تبادل تجربيات مشغول بودند. آنها در راه احياى زمينهاى باير شمال و جنوب كوههاى تيان‏شان و منطقه گذرگاه غرب رودخانه زرد و بعضى از بخشهاى ايالات نينگ شيا - گانسو و شانسى كوشيدند. از اسناد تاريخى چنين درمى‏يابيم كه آن گروه از مسلمانان چين كه در ساخت‏شبكه‏هاى آبيارى شركت داشتند در مدت شش سال از 1274 تا1279 م به آبادانى 000/200 مو از اراضى باير ايالت‏يون‏نان توفيق يافتند. مشهور است كه ايالت‏سين‏كيانگ از خشكترين مناطق چين است و براى دگرگونى اين شرايط مسلمانان محلى با هميارى ديگر نژادها به ساخت‏شبكه‏هاى آبرسانى پرداختند و به تلاشهايى طاقت‏فرسا در اين راه دست زدند. اين فعاليتها در پايان قرن نوزدهم ميلادى به ثمر نشست و دو بخش شمالى و جنوبى ايالت‏سين‏كيانگ را زيرپوشش گرفت. در يادداشتهاى تاريخى محلى به اين نكته اشاره شده است. شبكه آبيارى با برخوردارى از 944 حلقه قنات اصلى و3303 حلقه قنات فرعى به خود مى‏بالد كه عهده‏دار آبيارى مساحتى برابر 000/190/11 مو از زمينهاى كشاورزى شده است. ايالت‏سين‏كيانگ پس از آزادى شاهد موقعيتى بى‏نظير در آبرسانى بود، زيرا با حفر چاههاى آرتزين روش ساخت صدها طرح آبرسانى تغيير كرد. و در كنار مهار كردن برخى رودخانه‏ها به صورت اوليه‏اش، مناطق مشروب از قناتها نيز، بازسازى شد. اما شبكه‏هاى قنات كه در سرتاسر ايالت نينگ شيا امتداد يافته در آغاز با سختكوشى قوم هان به وجود آمد و بعدها نيز قوم هويى در تكميل آن شركت جستند. مسلمانان قزاق كه نسل اندر نسل، به دامپرورى مشغول بوده‏اند، سهم بسزايى در توسعه دامپرورى و صنعت ريسندگى و بافت پارچه‏هاى پشمى و دباغى پوست چين دارند. امروزه اين قوم به پيروى از ساير نژادها به صنايع دستى، تجارت و حمل و نقل كالا روى آورده‏اند. شمار بسيارى از مسلمانان در ميدانهاى سياسى چين درخشيدند، كه سيد اجل شمس‏الدين (1211-1279) تنها يكى از آنان به شمار مى‏آيد. وى به رياست‏حكومت ايالت‏شنسى و يون‏نان انتخاب شد و در مدت حكومت‏خود «سازمان كشت گروهى‏» را بنيان نهاد. او با تمام همت در راه ساخت مسجدها و مدرسه‏ها، احداث پلها، راههاى كوهستانى و ساختمان چاپارخانه‏ها، ايجاد شبكه‏هاى آبرسانى، آوردن بذرهاى نو به منطقه كوشيد و به ترويج‏حداكثر بهره‏ورى اهالى از ابزارهاى پيشرفته توليد به قصد توسعه اقتصاد محلى پرداخت. از آن زمان تاكنون پيوسته، اين مرد سياسى، دادگر و درستكار به پاس خدمات ارزنده‏اش مورد احترام و بزرگداشت اهالى آن منطقه است. پسر بزرگ وى، ناصرالدين (درگذشته به سال 1292 م) و پسر ديگرش حسن (درگذشته به سال 1310م) و «گاوكه گونگ‏» نقاش و نيز شمس‏الدين، كه از او سخن رفت، همگى از سياستمداران سرشناس مسلمانان به شمار مى‏آيند. هاى روى (1514-1587)، حاكم مسلمان، پرهيزكار و يگانه تاريخ چين است. وى هنگامى كه بر تخت‏حكومت ايالت‏يون‏نان نشست، به منظور كاستن از رنج كشاورزان و افزايش توليد كشاورزى، به سازماندهى آنان در برابر حوادث طبيعى و سركوب اشرار منطقه پرداخت. خدمات ارزنده او همچنان زبانزد مردم است. در كنار اين فعاليتها، مسلمانان چين به مبارزه‏اى دامنه‏دار با حكومت فئودالى دست زدند و در ميانه سده چهاردهم و آغاز قرن هفدهم در دو جنبش دهقانى كشور شركت كردند. افزون بر اين، در براندازى حكومت فئودالى خاندان يوآن و مينگ دخالت داشتند. در جنوب غربى چين، مسلمانان نژاد هويى با پيوستن به قوم هان و اقليتهاى نژادى ديگر مانند يى، مياو، باى و... به شورش عليه حكومت فئودالى پرداختند و همزمان با آنان قوم هويى و اويغور و ديگر نژادها نيز در جنبشى مشترك در برابر حكومت فئودالى شمال غربى چين به پاخاستند. اين شورشها كه در ميانه سده نوزده مناطق گسترده‏اى از كشور را فراگرفت و بيش از ده سال به طول انجاميد بخشى از انقلاب دينى - دهقانى كشور چين به شمار مى‏آيد. از جمله آنها لشگر شورشگر سليمان دوون شيو است كه گروهى از كشاورزان و كارگران معادن، اقوام هويى و هان ويى را در برمى‏گرفت. آنان حكومت‏53 شهر را به دست گرفتند به انقلاب دينى كشور تايبينگ يارى رساندند و ضرباتى شكننده بر پيكره حكومت ارتجاعى خاندان پادشاهى چينگ وارد ساختند. مسلمانان چين به همراه ساير مردم آن سرزمين، بدون خستگى و سستى با استعمارگران به مبارزه پرداختند. در سال 1900 م ارتشبد مسلمان مافولو مبارزه خود را بر ضد اشغال ارتش متحد هشت كشور كرانه تيانگين و ديوار چين آغاز كرد. تا آن كه در راه مام ميهن شرافتمندانه به شهادت رسيد. در ايام جنگ دفاعى در برابر ژاپن (1937-1945) مسلمانان اقوام مختلف به مقاومت در برابر اين تجاوز و كمك به خطوط مقدم جبهه پرداختند. آنان در پايگاههاى مقاومت، تحت فرماندهى حزب كمونيست چين تشكيلات و گروههاى مسلح ويژه‏اى را سازماندهى كردند. مابن چاى (1901-1944) فرمانده گردان هويى در طول پنج‏سال به عرصه بيش از صد جنگ در جنوب شهر پكن وارد شد و ضربه‏هايى مهلك بر اشغالگران ژاپنى وارد آورد، و در پى آن; اين گردان لقب «سربازان آهنين شكست‏ناپذير و ناگسستنى‏» گرفت. زمانى كه مادرش به چنگ دشمنان افتاد و از وى خواستند تا پسرش را وادار به تسليم كند، او با بى‏اعتنايى به تهديد و فريبشان قاطعانه خواسته آنان را رد كرد تا آن كه با سرافرازى به شهادت رسيد. «چوده‏» فرمانده كل لشگر راه هشتم ضمن تقدير از اين دو - مادر و فرزند - چنين گفت: اين دو «نمونه‏هايى هستند از دو نژاد هان و هويى و قهرمانانى از دو نسل.» همچنين مسلمانان، فعالانه در حركتهاى بزرگ انقلاب چين كه به آزادى آن سامان در سال‏1949م انجاميد، شركت كردند; مثلا «قوه لونگ چن‏» زن قهرمان مسلمان قوم هويى با چوئن‏لاى رئيس فقيد شوراى حكومتى در پايه‏گذارى «فرهنگ‏سرا»ى شهر تيانگين همكارى كرد، همچنان كه در جنبش مشهور 4 مى به سال‏1919 م حضور داشت. نژاد اويغور و ديگر اقوام سين‏كيانگ به رهبرى احمد قاسم (1914-1949 م) حكومت انقلابى و نيروهاى مسلح را در سالهاى 1944 تا1949 و در مناطق ايلى و تاچنگ و آلتاى تاسيس كردند، نيروهايى كه ضربات سختى بر حكومت ارتجاعى كومين‏تانگ و نيروهاى استعمارگر در سين‏كيانگ وارد كرد، و جنگ آزاديبخش سراسر كشور را پشتيبانى كرد. مسلمانان چين افزايش توليد، آبادانى كشور، ايستادگى در برابر ستم‏هاى فئوداليسم و تجاوز توسعه‏طلبانه استعمار را از سنتهاى باشكوه و وظايف مقدس خود مى‏دانند. داد و ستدهاى دوستانه خارجى در طول تاريخ، روابط عميق دوستانه‏اى ميان مسلمانان چين و ديگر مسلمانان آفريقا و آسيا برقرار بوده است. آنان و مسلمانان ساير كشورها در تبادل فرهنگى شرق و غرب و پيشرفت دادوستد ميان چين و اعراب همكاريهايى مثبت داشته‏اند. در آغاز گفتار به راههاى قديمى ارتباطى ميان چين و مسلمانان اشاره شد. مشهور است كه راه زمينى همان «راه ابريشم‏» معروف بود اما در زمينه راه دريايى تفصيل بيشترى لازم است. از آخرين سالهاى سده هفتم تا پايان سده پانزدهم، بندرهاى چين و شهرهاى مجاور آن مانند گوانگ‏چو، چيوان‏چو، فوچو، مينگ‏چو و يانگ‏چو لنگرگاه مسلمانان كشورهاى مختلف و دانشمندان و جهانگردان مسلمانى بود كه پى‏درپى از راه دريا وارد آن سرزمين مى‏شدند. در اوج شكوفايى تجارت، شمار بازرگانان مسلمان غيربومى تنها در يك بندر چين از هزاران تا دهها هزار نفر برآورد شده است. اما بازرگانان چين كه در ميان آنها مسلمانان نيز بودند، براى تجارت راهى جنوب شرقى آسيا و سواحل اقيانوس هند شدند. در بغداد (سده هشت و نه ميلادى) بازار مخصوص عرضه كالاهاى چينى از قبيل پارچه‏هاى ابريشمى و ظروف‏چينى وجود داشت. همزمان نيز در شهرهاى شانگهاى، گوانگ‏چو و يانگ‏چو بازارهايى مخصوص عرضه كالاهاى ايرانى و عربى شكل گرفت. در سده چهاردهم كه جهانگرد عرب ابن‏بطوطه در جريان بررسى اوضاع عربهاى ساكن گوانگ‏چو مى‏گويد: گوانگ‏چو بزرگترين شهر جهان است و زيباترين بازار جهان در آن واقع شده است. وى هنگام ديدار از «چيوان چو» آن را «مركز تجارت جهانى‏» به‏شمار آورده است. از يادداشتهايش برمى‏آيد كه بازرگانان عرب به جمع‏آورى ظروف چينى و سفالى، سنگهاى گرانقيمت‏به منظور انتقال به سرزمين هند و يمن بسيار تمايل داشتند. در مدتى طولانى، حدود هشت تا نه قرن، چينيان عطر و ادويه، شكر و پارچه‏هاى پشمى، عاج فيل و شاخ كرگدن، مرجان و مرواريد، عنبر زرد وارد مى‏كردند و انواع پارچه‏هاى ابريشمى، چاى، ظروف سفالى، لاكى، زرين و نقره‏اى، مشك و داروهاى چينى صادر مى‏كردند. همزمان نيز مسلمانان اختراعات مردم چين از قبيل صنعت كاغذ، قطب‏نما و باروت را به سرزمينهاى اروپايى انتقال دادند. در زمانهاى گذشته، شمار بسيارى از جهانگردان عرب از چين ديدار كردند و سفرنامه‏هايى از خود به جاى گذاشتند. از جمله «سليمان‏» بازرگانى عرب است كه در سالهاى ميانى سده نهم با گذشتن از شبه قاره هند، خليج‏بنگال و پاكستان، سفرى دريايى به چين انجام داد. وى پس از بازگشت‏به وطن خود در سال 850 م سفرنامه‏اى به نام سلسلة التواريخ تدوين كرد. پس از مدتى «ابوزيد حسن‏» مطالبى به آن افزود. اين كتاب نخستين اثرى است كه اوضاع چين را با تكيه بر «مشاهدات عربها در آن سامان بيان مى‏كند. در سده چهاردهم ابن بطوطه شمال آفريقا را به قصد چين ترك كرد. وى با ديدار از پكن، چيوان‏چو و گوانگ‏چو اوضاع بازرگانان مسلمان آفريقايى، شرايط اجتماعى - اقتصادى، آداب و رسوم، دادوستد، صنايع دستى و چشم‏اندازهاى طبيعى و جغرافيايى آن مناطق را در سفرنامه خود نگاشت. شايان ذكر است كه چنگ‏خه دريانورد بنام جهان از مسلمانان ايالت‏يون‏نان و از نژاد هويى است. پدر و پدربزرگ وى به قصد اداى فريضه حج رهسپار مكه شدند. خود نيز در سال 1405 از سوى خاندان مينگ دستور يافت تا در راس يك ناوگان بزرگ دريايى شامل 62 كشتى (با طول 150 متر و عرضى بالغ بر 60 متر) و 27800 دريانورد، سفر كند. او در طول 25 سال از 1408 تا1433 هفت‏سفر انجام داد كه در طى آنها از 35 كشور آفريقايى و آسيايى ديدار كرد. او نخستين شخصى بود كه به جنوب خط استوا در سواحل شرقى افريقا رسيد. «چنگ‏خه‏» يك قرن و اندى پيش از كريستف‏كلمب كار دريانوردى را آغاز كرد و ناوگان وى از نظر شمار كشتى بيست‏برابر ناوگان غربى بود و اين امر خود رخدادى بى‏نظير در تاريخ دريانوردى است. «چنگ‏خه‏» به بسيارى از مناطق مسلمان‏نشين از جمله مالزى، اندونزى، شبه قاره هند، ايران، مالديو، ظفار، عدن، جده، مكه، تنگه هرمز در خليج عمان، موگاديشو، بوراوا، جيوب، مالين و... سفر كرد، و در آخرين سفر خود، به قصد اداى فريضه حج رهسپار مكه شد. سفرهاى «چنگ‏خه‏» در تقويت روابط دوستانه ميان ملت چين و ملتهاى آسيا و آفريقا و همچنين توسعه مبادلات فرهنگى - اقتصادى با ديگر كشورها اثر بسزايى داشت. ماخوان، فى‏شين و كونگ‏چن كه چنگ‏خه را در سفرهايش همراهى مى‏كردند، هر كدام جداگانه كتابهاى «دينهاى جهان‏»، «ديدنيهاى گوناگون‏» و «يادداشتهايى پيرامون كشورهاى خارجى‏» را تاليف كردند. اين كتابها از مهمترين اسناد روابط دوستانه ميان چين در كشورهاى آسيايى - آفريقايى آن زمان به‏شمار مى‏آيد. گرچه تجاوز استعمارگران و امپرياليستها به شرق مانع انجام ديدارهاى دوستانه ميان مسلمانان چين و مسلمانان ديگر كشورها شد اما اين ديدارها و دوستى‏هاى ديرينه هيچ‏گاه قطع نشد و پس از بنيانگذارى جمهورى خلق چين و به استقلال رسيدن پى‏درپى دولتهاى آسيايى - آفريقايى به مسير طبيعى‏اش بازگشت و وارد مرحله‏اى تازه شد. در سال‏1953 «انجمن اسلامى چين‏» تاسيس شد. اين انجمن به طور مرتب گروههايى را جهت اعزام به حج تمتع سازماندهى كرد. اين گروهها از طرف حكومت و مردم عربستان با استقبال دوستانه روبرو مى‏شوند. آنان طبق معمول پس از پايان فريضه حج از چند كشور اسلامى ديدار مى‏كنند و پيام دوستى عميق خود را به مردم و مسلمانان آن كشورها مى‏رسانند. تاكنون اين كاروانها از حدود سى كشور بازديد كرده‏اند. افزون بر آن; اين انجمن پيوسته هياتهاى كشورهاى اسلامى و شخصيتهاى معروف دينى را به ديدار از چين فراخوانده و از آنها پذيرايى كرده است. با نگاهى به آينده درمى‏يابيم; كه افقى روشن‏تر پيش روى ماست. امروزه ما مسلمانان چين دوشادوش ديگر اقوام با تمام توان در راه توسعه اقتصاد، فرهنگ، علوم و آموزش كشورمان مى‏كوشيم. زيرا در پرتو اجراى سياست‏برابرى نژادها و آزادى دين، كه متن قانون اساسى بر آن تصريح كرده ميدان وسيعى براى شكوفايى استعداد مسلمانان در كاوشهاى علمى گشوده شده است. در آينده مسلمانان دامنه پژوهش خود را پيرامون قرآن كريم، حديث، فقه و فلسفه اسلامى گسترش خواهند داد، و با كوشش در راه پرورش افرادى شايسته در اين زمينه‏ها به غور در تاريخ و فرهنگ نژادهاى گوناگون بويژه تاريخ اسلام در جهان و سرزمين چين و سير تحول انديشه اسلامى خواهند پرداخت. آنها مى‏كوشند تا از سهم بيشترى در رشد تفاهم و تبادل علمى - فرهنگى مسلمانان كشورهاى مختلف و افزايش روزافزون روابط دوستانه ميان ملت چين و مردم آسيا و آفريقا برخوردار شوند. پی نوشت ها:1- اساس آمار ذكر شده گزارشهاى رسمى است و جمعيت واقعى مسلمانان اين كشور بسيار بيشتر است - م. 2- .Ch|angan امروزه شانگهاى ناميده مى‏شود - م. 3- تقويم جديد به نام Wan Nien Li توسط جمال‏الدين (به چينى (Cha - Ma - Lu - Ting ستاره‏شناس ايرانى نگاشته شد. نيدهام، ژزف، تاريخ تمدن و علم در چين، ج‏3، ص‏49، چاپ ,Cambridge سال 1954. - م. 4- دوران حكومت‏سلسله يوآن (Yuan) از (1260 تا 1368) مى‏باشد - م. 5- دوران حكومت‏سلسله مينگ (Ming) از (1368 تا 1644) مى‏باشد - م. 6- چينگ‏يامنچو (Ch|iug) نام يكى از اقوام مهاجم شمال چين است كه در سالهاى (1644 تا 1912) در آن سرزمين حكومت كردند - م.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن