تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797828198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلايل اثبات , حدود وظايف و اختيارات ولايت فقيه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
دلايل اثبات , حدود وظايف و اختيارات ولايت فقيه
دلايل اثبات , حدود وظايف و اختيارات ولايت فقيه با فلسفه نياز جامعه به حكومت و مبانى فكرى حـكومت اسلامى و ضرورت تشكيل حكومت اسلامى در عصر غيبت حضرت ولى عصرارواحنا فداه دانستيم كه حق حكوم و ولايـت تـنها و تنها از آن خداست و كسانى مى توانند اين حاكميت و ولايـت را در بـيـن انـسانها اعمال نمايندكه از جانب خداوند به اين سـمـت مـنصوب شده باشند و اطاعت از ايشان هم ازجانب خداوند لازم و واجب گرديده باشد. بنابر اين چون حاكم اسلامى تنها مجرى احكام و اوامر و نواهى الهى اسـت , پـس ازپـيـامبر اكرم و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ تنها كـسـانـى مى توانند از عهده اين وظيفه حساس و سنگين برآيند كه عـلاوه بـر قـدرت مديريت و شايستگى هاى ديگرى مانند علم , تقوا, عـدالـت ... از آگـاهـى و توانايى لازم براى درك مسائل ومشكلات گـونـاگـون جـامـعـه و تـطـبيق آنها بر احكام و اصول ارزشهاى اسلامى برخوردار بوده , قدرت استنباط احكام شرعى از منابع مربوط را داشته باشند و اين معنا تنها و تنها در (فقيه جامع الشرايط) تحقق پذير است . هـمـچـنـيـن در مـبـاحـث قبل ديديم كه پيامبر اكرم (ص ) و ائمه مـعـصـومـيـن (ع ) از جـانب خداوند به مقام ولايت منصوب شده و اطـاعـت از ايـشـان هـمانند اطاعت ازخدا,واجب گرديده و همان گـونه كه پيامبر(ص ) پس از خود را مشخصا تعيين كرده , هريك از ائمـه نـيـز امـام مـعـصـوم پـس از خـود را بطور مشخص تعيين و معرفى فرموده اند. در عصر غيبت نيز بايد حاكم اسلامى به گونه اى روشن و قابل تشخيص از جانب امام معصوم (ع ) تعيين و معرفى شده بـاشـد تـا مـردم در تـشـخيص وى و پيروى از او, دچار گمراهى و اختلاف نگردند. در ايـن مـورد نـيز بايد گفت كه ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ (فقهاى جامع الشرايط) را هم درزمان حضور و هم در زمان غيبت به مقامهايى مانند: 1ـ مـرجـعـيـت در فـتوا و بيان احكام . 2ـ قضاوت و فصل خصومت منصوب فرموده اند. امام حسن عسگرى (ع ) به نقل از امام صادق (ع ) در اين باره فرموده است : فاءما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه , حافظا لدينه , مخالفا على  هواه مطيعا لا مرمولاه , فللعوام ان يقلدوه اگـر در بـين فقهاء كسى باشد كه نفس خويش را (در برابر گناه و خـوارى ) حـفـظ كند و حافظدين خود بوده با هواى نفس مخالفت ورزد و مـطـيـع امـر مولاى خود باشد, بر عوام واجب است كه از او تقليد كنند. امـام صادق (ع ) نيز ضمن منع مراجعه به قاضيان و حاكمان جور در مواقع اختلاف مى فرمايد: اجعلوا بينكم رجلا ممن قد عرف حلالنا و حرامنا فانى قد جعلته  قاضيا... از ميان خودتان , مردى را كه به حلال و حرام ما شناخت داشته باشد (براى قضاوت و رفع خصومت ) برگزينيد, چه اينكه من او را قاضى قرار دادم . ايـن دو روايـت مقام بيان احكام و مقررات اسلامى و حق قضاوت و رفع خصومت را به روشنى براى (فقهاء جامع الشرايط) اثبات مى كند كـه دو ركن از اركان اساسى و سه گانه نظام حكومتى اسلام است . در خـصـوص رهـبـرى سـياسى و مقام اجراى حكومت نيز علاوه بر دلايل عقلى , روايات زيادى از ائمه معصومين نقل شده كه اين مقام را تـنـها براى (فقهاى جامع الشرايط) مجاز مى داند و تنها براى آنها اثبات مى كند. از جمله , در توقيع شريف نقل شده از امام زمان (عج ) در پاسخ اسحاق بن يعقوب , چنين آمده است : و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة حديثنا فانهم حجتى عليكم و اناحجة اللّه عليهم و اما در مورد رويدادهايى (كه براى شما) پديد مى آيد, بايد به راويان حـديـث ما مراجعه كنيد. آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان از مـجموع اين روايات و روايات ديگرى كه در اين زمينه وارد شده , چـنـيـن برمى آيد كه در زمان غيبت امام زمان (عج ) (فقهاى جامع الـشرايط) به عنوان جانشينان آن حضرت براى رهبرى امت اسلامى تـعيين و منصوب شده اند و در امرحكومت همه وظايف و اختيارات آن حـضـرت را دارند و رجوع مردم به آنها واطاعت از ايشان واجب است .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن