تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 29 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796432257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل و تعداد نسبي تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ يک سند بر اساس وقف ‏نامه‏هاي تهران در دوره‏ي قاجار


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بررسي علل و تعداد نسبي تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ يک سند بر اساس وقف ‏نامه‏هاي تهران در دوره‏ي قاجار
بررسي علل و تعداد نسبي تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ يک سند بر اساس وقف ‏نامه‏هاي تهران در دوره‏ي قاجار نويسنده:اميد رضائي مقدمه با تشکر از همکاري آقاي سعيد حاجي عباسي سرپرست محترم دفتر اسناد و شناسايي موقوفات.پيش از اين در بررسي مستقلي آشکار شد که عوامل طبيعي از قبيل سيل و زلزله و شرايط اجتماعي از قبيل مسائل و مشکلات خانوادگي، ناامني و عدم ثبات سياسي مي‏تواند در انهدام اسناد، بخصوص اسناد وقف تأثير مستقيم داشته باشد. به طوري که برخي مجبور مي‏شدند براي حفظ موقوفه، سند ديگري تنظيم کنند. به عبارت ديگر، ثبت و نگارش معامله، نقش بسيار مهم و تعيين کننده‏اي در بقا و ادامه‏ي خواست‏ها و آرزوهاي اشخاص و از جمله واقفان داشته است(1)اين موضوع البته تا حد زيادي در مورد اسناد تک نسخه‏اي صادق است. اما بررسي موشکافانه‏تر اسناد، ما را با اصطلاحات و عباراتي رو به رو مي‏کند که حاکي از اين است گاه از يک سند، چند نسخه‏ي همسنگ تهيه مي‏شده است. از اين رو اين نوشتار بر آن است تا آشکار سازد آيا همان دلايلي که باعث «تجديد وقف‏نامه» مي‏شده است علتي براي «نسخه‏هاي همسنگ» بوده است يا دلايل ديگري براي اين موضوع مطرح است؟ ديگر اينکه چه تعداد از اسناد چنين وضع و ويژگيي دارند؟ آيا همه‏ي محرراني که چنين اسنادي را تهيه کرده‏اند روش يکسان و مشابهي داشته‏اند؟ آيا همه‏ي افرادي که اسنادشان چند نسخه‏اي است تعداد معيني سند دريافت مي‏کرده‏اند؟ براي پاسخ هر پرسش حدود 1,400 پرونده‏ي اسناد ما در موقوفات استان تهران در آرشيو «دفتر اسناد و شناسايي موقوفات» بررسي شد. اين اسناد نظم خاصي نداشتند؛ يعني نه براساس تاريخ و نه براساس اصالت و نه براساس قبل از تشکيل دفترخانه‏ي اسناد رسمي و پس از آن و نه حتي براساس حوزه‏ي اداري هر شهر از شهرهاي تهران بزرگ طبقه‏بندي نشده بودند. از اين رو نخست کار بررسي نوع سند و سپس تفکيک بر پايه‏ي دفترخانه‏اي و غير دفترخانه‏اي انجام شد. از مجموع 1,400 سند، 1,000 وقف‏نامه غيررسمي (غير دفترخانه‏ي اسناد رسمي)، حدود 150 وقف‏نامه‏ي رسمي و تقريبا به همين تعداد ساير اسناد از قبيل اجاره‏نامه و مصالحه‏نامه و استشهاديه، 40 وصيت‏نامه‏ي رسمي و غيررسمي، 4 حبس‏نامه‏ي غيررسمي و يک نذرنامه‏ي غيررسمي به دست آمد. همه اسناد رسمي و ساير اسنادي که وقف‏نامه نبودند در بررسي نهايي حذف شد. به عبارتي فقط 1,005 سند در کارشناسي نهايي مورد بررسي قرار گرفت. تعداد نسبي اين نوع اسناد پس از بررسي 1,005 سند غيررسمي، که دوره‏اي 122 ساله (1350 - 1228 ق) را در بر مي‏گرفت معلوم شد که فقط 89 وقف‏نامه و يک نذرنامه و يک حبس‏نامه (91 سند) برابر با 5ر9% چند نسخه‏اي بود که 37 مورد اصل يا تصوير اصل و 54 مورد رونوشت يا تصوير رونوشت بود. تعداد رونوشت‏ها نسبتا زياد است البته در برخي پوشه‏ها نيز که اصل سند موجود بود رونوشتي از همان سند نيز نگهداري مي‏شد که مي‏توان پوشه‏ي شماره‏ي 578 را به عنوان نمونه مطرح کرد. مقايسه‏ي اصل و رونوشت اين سند نکته‏ي مهمي را گوشزد مي‏کند و آن اينکه «محرر» اصطلاح تعداد نسخه را که در اصل سند درج شده است از قلم انداخته است. البته پوشه‏ي شماره‏ي 683 هم که حاوي دو نسخه‏ي مشابه و اصيل است نيز ما را متوجه مي‏سازد که حتي ممکن است «محرر» نسخه‏ي اوليه و اصيل سند نيز از درج اصطلاح بازگو کننده‏ي تعداد نسخه‏ها بر روي يکي از دو نسخه عمدا يا سهوا خودداري مي‏کرده است. بنابراين شايد به غير از 91 سند مورد نظر، چند سند ديگر هم چند نسخه‏اي بوده باشند. آيا تعداد نسخه‏ها براي همه‏ي اسناد يکسان است؟ اسناد اين مجموعه از نظر تعداد اسناد همسنگ، يکسان نبودند. به عبارتي اين بررسي آشکار ساخت که وقتي سخن از نسخه‏هاي مشابه از يک سند مطرح مي‏شود مي‏توان تعداد متفاوتي از 10،6،5،4،3،2 و 20 نسخه را فرض کرد. اما مي‏توان گفت که در خود آنها نيز فراواني نسبي يکساني وجود ندارد. از مجموع اين اسناد 44 مورد (35 / 48%) دو نسخه‏اي (2) مورد (16 / 35%) سه نسخه‏اي (3)، 8 مورد (79 / 8%) چهار نسخه‏اي (4)، دو مورد (2 / 2%) پنج نسخه‏اي (5)، سه مورد (3/3%) شش نسخه‏اي (6)، يک مورد (1/1%) ده نسخه‏اي (7) و يک مورد (%1/1) 20 نسخه‏اي (8) بود. اصطلاحات ارقام تعداد نسخه و شيوه‏ي درج آنها محرران هر يک از اين اسناد که روي کاغذهايي به ابعاد مختلف نوشته شده و اصل و رونوشت هستند، از اصطلاحاتي متفاوت و به اشکال مختلف و در جاهاي گوناگوني به اين موضوع پرداخته‏اند. با توجه به اسناد به دست آمده مي‏توان گفت براي دو نسخه‏اي بودن از عبارت‏هاي «نسختان»، «نسختين»، «ذا الکتاب علي نسختان»، «في هذه النسخه کما في نسخة الاخري» و براي سه نسخه‏اي بودن از عبارت‏هاي: «ثلث نسخ / ثلاث نسخ»،» 3 نسخ»، «سه نسخه است»، «ذلک الکتاب المشتمل علي ثلاث نسخ»، «ثلثة الاوراق»، «و الکتاب علي ثلثة نسخ»، «دو نسخه‏ي ديگر» و براي چهار نسخه‏اي بودن از عبارات «اربع نسخ»، «اربعة نسخ»، «الکتاب علي اربع نسخ» و براي پنج نسخه‏اي بودن از عبارت «خمس نسخ»، و براي شش نسخه‏اي بودن از عبارات «ذلک الکتاب علي ست نسخ»، «شش کتابچه»، «ست نسخ»،» 6 نسخ» و براي ده نسخه‏اي بودن از عبارت «هذا الکتاب و الکتب التسع الاخري» و براي بيست نسخه‏اي بودن از عبارت «عشرين نسخ» استفاده شده است. برخي محرران، از بالاي صفحه، قبل از آغاز نثر (تصوير 1) و برخي در سطر يا روي سطرهاي متن (تصاوير 2 و 3) و برخي نيز مثل اسناد شماره‏ي 335 و 714 هم بدون به کارگيري اصطلاحات متداول فقط در انتهاي متن به عنوان توضيح چند نسخه‏اي بودن را گوشزد کرده‏اند. با بررسي دقيق‏تري آشکار شد که در 24 سند (9) از سطر اول متن براي انعکاس عبارت‏هاي ياد شده استفاده شده، در شش مورد (10) از بالاي نخستين سطر، در دو سند (11) از سطر اول و دوم، در يک سند (12) از حد فاصل سطر سوم و چهارم براي درج اين عبارت‏ها استفاده شده است. اصطلاحات به صور مختلف سياق و ثلث نوشته شده‏اند: کشيدگي حرف «ت» يا «ن» يا «س - ن» در «نسختان»، «نسختين»، کشيدگي حرف «ث» در «ثلث» و «ثلاث»، کشيدگي حرف «ث» يا «ث - خ» در «ثلث» و «ثلاث نسخ»، کشيدگي حرف «س» در «نسخه» و «سه»، کشيدگي حرف «ب» در «الکتاب» و «کتب». ديگر آنکه عبارت‏هاي ياد شده که اغلب با خطي متفاوت از خط متن نوشته شده‏اند در وضعيت عمودي (تصوير 4)، مورب، معکوس و يا موازي با سطور متن جاسازي شده‏اند. و بالاخره اينکه «محرر» در موارد محدودي مثل سند شماره‏ي 363 - ب، هم چنين سند شماره‏ي 811 فقط به واژه‏ي «نسخ» بسنده کرده است (تصاوير 5 و 6). در اينجاست که برخي سجل نويسان يا همان حکام شرع در ضمن تأييديه‏اي که بر سند نوشته‏اند از تعداد نسخه‏ها ياد کرده‏اند. از اين رو نمي‏توان فقط به يادداشت‏هاي محرران چشم داشت بلکه بايد با حوصله يکايک سجلات را از نظر گذراند. پيش از اين گفته شد که اين مجموعه شامل 91 سند است. از اين تعداد سند اگر سجلات 27 سند (13) مورد بررسي قرار نگرفته و به دقت مطالعه نشده بودند، از هيچ جاي ديگر نمي‏شد به وجود چند نسخه‏ي همسنگ ديگر پي برد (تصاوير 7 و 8). در واقع سجلات همان قدر مهم‏اند که ساير قسمت‏ها (14).علل تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ تعداد نسخه‏هاي همسنگ با تعداد عواملي که منجر به اين کار مي‏شده رابطه‏ي مستقيم دارد. ميرزا حسين خان سپهسالار وزير امور خارجه (15)، حاج ملا علي کني (16) و حاج ميرزا محمدرضا طبيب (17) در ضمن وقف نامه‏هايشان به صراحت گفته‏اند که هدف آنها از اين اقدام «استمرار وقف مطابق با موارد مندرج در سند است.» دوم اينکه با استناد به اسناد شماره‏ي 712،527،430،224،203 و 830 که موقوفات مشترکي ميان دو نفر است اسناد آنها نيز دو نسخه‏اي است و اسناد شماره‏ي 623 و 795 - ب که موقوفات مشترکي ميان سه نفر است اسناد نيز سه نسخه‏اي است پس تعداد واقفان نقش تعيين کننده‏اي در تهيه تعداد مشخصي از نسخه‏هاي همسنگ داشته است. با استناد به گفته‏ي ميرزا حسين خان سپهسالار وزير امور خارجه (18)، آگاه کردن و به هوش بودن موقوف عليهم به حقوقشان نيز علت ديگري براي چنين اقدامي بوده است. اين کار فقط منحصر به موقوفات کلان نبوده است چرا که حاج سيد محمد نشلچي (19) هم که اموالش را بر پسرش (موقوف عليه) وقف کرده است نسخه جداگانه‏اي نيز براي او تهيه کرده است. چنانکه مي‏دانيم، در ضمن وقف، شخصي را به عنوان متولي براي اداره‏ي امور موقوفه و هزينه کردن درآمد موقوفه در راستاي مصارف تعريف شده تعيين مي‏کنند. موارد بسياري وجود دارد که واقف تا وقتي که در حيات است خود را به عنوان متولي معرفي کرده است از جمله واقفان سندهاي شماره‏ي 629،527 و 795. بنابراين يکي از نسخه‏ها هم براي متولي بوده «... يک نسخه نزد متولي باشد تا تکاليف خود را از روي آن عمل نمايد.» (20) برخي نيز براي متولي بعد از خود (21) که شايد به سبب کبر سن اولين متولي، سال‏ها بعد به اين سمت به او مي‏رسيده نسخه‏اي تهيه مي‏کردند شايد به اين دليل که ممکن بود به علل مختلف از جمله جنس کاغذ، مراجعه مکرر به آن و نيز شرايط آب و هوا، سند آسيب مي‏ديد(22). بنابراين شايد در اسنادي از قبيل اسناد شماره‏ي 877،130 و 889 که واقف يک نفر است و موقوفه هم ناظر ندارد يکي از دو نسخه براي دومين متولي بوده است. هم چنين با استناد به پرونده‏هاي شماره‏ي 694،521 و 795 ناظر موقوفه نيز نسخه‏اي از سند را دريافت مي‏کرده است تا متولي از روي آن حد و مرز خود را بشناسد و به وظيفه‏ي خود عمل کند. چنانچه واقف سند شماره‏ي 335 نسخه‏اي از سند را به ورثه‏ي خود داده: «... که اگر متولي برخلاف قرار داد واقف عمل نمايد او را متنبه سازند.» شيخ الحکمايي (23) دليل تعدد نسخه‏ها را، در امان ماندن اسناد از دستبرد و نابودي دانسته است، ورنر (24) وجود نداشتن يک مرکز دولتي و رسمي براي ثبت و نگهداري از اسناد را تنها دليل چنين کاري معرفي کرده و اماکن متبرکه را محل‏هايي براي پاسباني از آنها تشخيص داده است. وقف‏نامه‏ي حاج ابوالحسن معمارباشي (25) را مي‏توان به نوعي تأييد اين نظر قلمداد کرد. چرا که واقف علاوه بر تهيه‏ي نسخه‏اي براي کتابخانه‏ي مدرسه‏ي وقفي‏اش، نسخه‏اي نيز براي کتابخانه‏ي آستانه حضرت عبدالعظيم (ع) و نسخه‏اي براي کتابخانه‏ي آستانه امام رضا (ع) پيش بيني و تدارک ديده بوده است. البته چنانکه گفته شد مدارس علوم ديني تهران نيز جاي مطمئني براي حفاظت از اين نوع اسناد بوده است چنانکه نسخه‏اي از اسناد شماره‏ي 712،335،13 و 714 به کتابخانه‏ي مدرسه‏ي فخريه‏ي خان مروي که توليت آن با حاکم وقت بوده سپرده شده است. حاج ملا علي کني (26) هدف از تحويل نسخه‏اي از سند به مدرسه‏ي نامبرده را چنين اعلام کرده است: «... براي مواظبت حاکم شرع از عملکرد متولي موقوفه و حساب خواستن از او.» برخي از اهالي تهران نيز چنانکه در اسناد شماره‏ي 713 و 694 تصريح شده است به «سادات اخوي» اهتمام داشته‏اند. چنانکه اين دو خواسته‏اند نسخه‏اي از سند به يکي از بزرگان و مقدسين سادات اخوي تحويل شود. برخي واقفان (27) نيز صاحب نسخه‏اي از نسخ سه‏گانه را همسرشان معرفي کرده‏اند حال آنکه در اداره‏ي موقوفه و مصرف وقف، سهم و نقشي نداشته‏اند. شايد واقف تصور مي‏کرده پس از مرگ، بين بازماندگان اختلافاتي بروز خواهد کرد و يا در هنگام تقسيم اموال، ورثه از بي‏خبري ديگران سوء استفاده کرده و موقوفه را ميان خود قسمت خواهند کرد. از اين رو نسخه‏اي از سند را به همسرش که امين او بوده سپرده تا آن را حفظ و در وقت لزوم به آن استناد کند. نتيجه گيري تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ، کار به نسبت شناخته شده‏اي بوده است و مجتهدان و حکام شرع نيز اهميت و کارکرد آن‏ها را مي‏دانسته‏اند چرا که اشخاصي چون ملا علي کني و شيخ فضل‏الله نوري که از مشهورترين دست اندرکاران وقف و موقوفات، و تهيه و استنساخ اسناد موقوفات بودند اگر سند چنين ويژگي‏اي داشته است در ضمن سجل خود يادآور شده‏اند. ديگر آنکه در مواردي که اصل سند در دست نيست رونوشت‏ها را نيز نمي‏توان ناديده يا کم اهميت تلقي کرد چنانکه در اين نوشتار نيز تا حد زيادي به حل مسأله کمک کردند. و بالاخره اينکه تهيه‏ي نسخه‏هاي همسنگ را بايد اقدام پيشگيرانه‏اي در برابر حوادث منجر به «تجديد سند» به شمار آورد. پی نوشت:1- براي توضيحات بيشتر ر. ک: اميد رضايي، «تجديد وقف‏نامه، با نگاهي به وقف‏نامه‏هاي استان کرمان، «فصل‏نامه‏ي وقف، ميراث جاويدان سال دهم، ش 1381،37، صص 136 - 131.2- پرونده‏هاي شماره‏ي 130،100،39،21،2 - الف، 130 - ب، 155 - الف، 159-203، 224، 683،673،669،623،609،597،576،527،482،458،430،291،287،249،245،226-الف، 966،889،870،837،830،811،802،767،760،716،712،708،684،677 - الف و 1120.3- پرونده‏هاي شماره‏ي 155،112 - الف،217، 281، 521،490،353،352،287- الف، 521 - ب، 895،840،811،801،795،772،753،742،740،713،682،656،639،576،573،570،541،535 و 966 - ب.4- پرونده‏هاي شماره‏ي 813،572،490،439،363،242،236،23.5- پرونده‏هاي شماره‏ي 795 و 694.6- پرونده‏هاي شماره‏ي 683،13 - ب و 714.7- پرونده‏ي شماره‏ي 211.8- پرونده‏ي شماره‏ي 585.9- پرونده‏هاي شماره‏ي 802،766،756،731،760، 725،712،656،639،609،570،458،439،288،249،245،178،155،112،100،39،23،21 و 813.10- پرونده‏هاي شماره‏ي 713،576،430،288،203 و 801.11- پرونده‏هاي شماره‏ي 130 و 578.12- پرونده‏ي شماره‏ي 795.13- پرونده‏هاي شماره‏ي 287،281،242،236،224،211،2 - الف، 287 - ب، 683،682،673،623،585،573،572،439،490،353،352،291 - ب، 889،873،795،772،742،708 و 895.14- اين در حالي است که يکي از سند پژوهان درباره‏ي محل درج اين اصطلاح و موضوع نوشته است: «تعداد نسخه‏هاي تهيه شده از هر سند معمولا در بالاي سطر اول و يا در ميان سطر اول و دوم به خط سياق يا نسخ نوشته مي‏شده است.» (ر. ک: عمادالدين شيخ الحکمايي، «مسجد مدرسه معمارباشي تهران،» ميراث جاويدان، ش 1381،37، ص 25) يکي ديگر از نخبگان نيز با استناد به سند ديگري که بررسي کرده است. محل درج اين اصطلاح و موضوع را همانند توصيفات جلاله و اسامي رجال و سلاطين فقط در «حاشيه» سند ذکر کرده است:At time the number of copies was noted explicitly in the margins See christoph WERNER: formol aspects of Qajar deeds of sale" Persian Ducuments Social history of Iran and Turan in the fifteenth nineteenth centuries, Ed: Kondo Nobuaki Routledge Curzon. 2003:p:36.15- پرونده‏ي شماره‏ي 49.16- پرونده‏ي شماره‏ي 13.17- پرونده‏ي شماره‏ي 694.18- پرونده‏ي شماره‏ي 49.19- پرونده‏ي شماره‏ي 840.20- پرونده‏ي شماره‏ي 203.21- پرونده‏ي شماره‏ي 714.22- Kondo Nobuaki the wagf of Ustad Abbas-rewriters of the deeds in Qajar Tehran, pp.106-125.23- ر. ک: عمادالدين شيخ الحکمايي، «مسجد مدرسه معمارباشي تهران»، ص 25.24- Werner Christoph formol aspects of Qajar deeds of sale, Ibid pp. 36-37.25- پرونده‏ي شماره‏ي 714.26- پرونده‏ي شماره‏ي 13.27- پرونده‏هاي شماره‏ي 521 - الف، 521 - ب و 840.منبع: ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن