تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796853351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرح لفظ امیرالمومنین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شرح لفظ امیرالمومنین(علیه السلام)
حرم حضرت علی علیه السلام
السلام علیك یابن امیرالمؤمنین؛  سلام بر تو باد اى پسر فرمانرواى تمام اهل ایمان معنای لقبلقب اسمى است كه بعد از اسم اول وضع می‎شود و براى تعریف یا تشریف یا تحقیر می‎باشد اما از وضع لقب براى تحقیر منع شده است چنانكه خداى تعالى می‎فرماید: «ولا تنابزوا بالالقاب» (حجرات/ 11)؛ از همدینان خود عیبجویى نكنید و لقب‎هاى زشت به یكدیگر ندهید. معناى امیرالمؤمنین امیر بر وزن فعیل به معناى فرمانروا است، پس على(علیه‎السلام) فرمانرواى همه مؤمنین است، یعنى مؤمنین هر زمانى، تا روز قیامت .اگر اشكال شود كه على با نبودن در دنیا چگونه ممكنست فرمانرواى همه مؤمنین عالم باشد جوابش اینست كه بنا بر نقل معالى الاخبار و علل صدوق «مردى از موسى بن جعفر(علیهماالسلام) سئوال كرد به چه علت على، امیرالمؤمنین نام نهاده شد، حضرت فرمود: لانه یمیزهم بالعلم، یعنى به جهت آن كه به اهل ایمان، علم اطعام می‎كنند.» پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: لو علم الناس متى سمى على امیرالمؤمنین ما انكروا افضله؛  اگر مردم می‎دانستند كه در چه زمانى على، امیرالمؤمنین نام نهاده شد فضیلت او را انكار نمی‎كردند.نیز از كتب عامه نقل شده كه پیغمبر فرمود: فى اللوح المحفوظ تحت العرش على امیرالمؤمنین.  علم على علیه‎السلام در مورد علم امام على(علیه‎السلام) مطالبى نوشته شده كه یك از هزار هم نمی‎شود و تازه آن مقداری كه على(علیه‎السلام) به مردم آموخته و امیر آنها شده یك میلیاردهاى علم او نبوده است زیرا مردم قابلیت و استعداد علم على را ندارند و لذا خودش به كمیل فرمود: ان هیهنا لعلما جمالو اصبت له جملة .مردى از موسى بن جعفر(علیهماالسلام) سئوال كرد به چه علت على، امیرالمؤمنین نام نهاده شد، حضرت فرمود: لانه یمیزهم بالعلم، یعنى به جهت آن كه به اهل ایمان، علم اطعام می‎كنند.«ابن ابى الحدید» در اول شرح نهج البلاغه می‎گوید: جمیع علوم به على(علیه‎السلام) منتهى می‎شود چون «معتزله» كه اهل توحید و عدل و ارباب فكر و نظرند شاگرد واصل بن عطا هستند كه او شاگرد «ابوهاشم» و او شاگرد محمد بن حنفیه هر چه دارد از پدرش ‍ على(علیه‎السلام) دارد.و اما اشعریه، نسبت تعلیم را به ابوالحسن اشعرى می‎رسانند و او شاگرد ابوعلى جبایى و او از تلامذه مشایخ معتزله است و گفته شد كه علم معتزله به على(علیه‎السلام) می‎رسد.امامیه و زیدیه هم واضح است كه علمشان به حضرات ائمه(علیهم‎السلام) می‎رسد و علم ایشان هم از على(علیه‎السلام) است .و ابوحنیفه و مالك بن انس از شاگردان امام صادق(علیه‎السلام) و شافعى از شاگردان محمدبن الحسن شیبانى است كه او از شاگردان ابوحنیفه و مالك بوده و آندو هم از شاگردان امام صادق(علیه‎السلام) بوده‎اند.و احمد بن حنبل هم از شاگردان شافعى است، پس علم چهار فرقه اهل تسنن به امام صادق (علیه‎السلام) منتهى می‎شود و علم آن حضرت هم از على(علیه‎السلام) است .در صحابه كسى فقیه‎تر از ابن عباس نبوده و علم تفسیر قرآن را از هر راه كه دنبال كنند به ابن عباس  می‎رسند و او هر چه دارد از حضرت على(علیه‎السلام) دارد. كسى به ابن عباس گفت نسبت علم تو با پسرعمت على در چه مرتبه است؟ در جواب گفت: چنانست كه یك قطره به بحر محیط .بارى موضوع بحث، علم على امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) بود كه خود به ابن عباس فرمود اگر بخواهم از معانى و حقایق سوره فاتحة الكتاب بنویسم، هفتاد هزار شتر را از آن پر بار كنم .در صحیح مسلم است كه آن حضرت فرمود:سلونى عن طرق السماء فانى اعرف بها من طرق الارض؛ از من سئوال كنید از به راه‎هاى آسمان داناترم نسبت به راه‎هاى زمین . لقب امیرالمؤمنین خاص حضرت على(علیه‎السلام) لقب امیرالمؤمنین مخصوص حضرت على(علیه‎السلام) است و كسى حق ندارد كه این نام را بر خود نهد. سیدبن طاووس در آن موضوع كتابى نوشته كه تمام اخبار آن را از عامه نقل می‎نماید و دویست و بیست حدیث از طرق آنها نقل می‎كند كه نام امیرالمؤمنین مخصوص على است و خدا این لقب را به على(علیه‎السلام) مرحمت فرمود که ما چند حدیث از آن كتاب نقل می‎كنیم .این نكته را هم باید دانست كه این لقب شریف، مخصوص آن حضرت علی(علیه‎السلام) است و به كسى دیگر جایز نیست امیرالمؤمنین گفت اگر چه سایر امامان باشند.حدیث اول: خدا این لقب را براى على(علیه‎السلام) قرار داد و به حضرت آدم هم جریان را بیان فرمود: ابوالفتح كاتب اصفهانى در كتاب خصایص از ابن عباس نقل می‎كند كه چون حق تعالى روح را در وجود آدم دمید، آدم عطسه كرد. خدا به او الهام فرمود كه بگوید: الحمدالله رب العالمین. بعد خدا به او فرمود: یرحمك ربك چون ملائكه او را سجده كردند او به خود بالید و گفت خدایا آیا هیچ خلقى آفریده‎اى كه محبوبتر از من بسوى تو باشد؟ جوابى نشنید، دوباره گفت و جوابى نشنید. برای بار سوم پرسید که خطاب رسید: بله اى آدم خلقى دارم كه نزد من از تو محبوبتر است و اگر آنها نبودند تو را نمى‎آفریدم. آدم گفت خدایا آنها را به من نشان ده. خداوند به ملائكه فرمان داد كه حجاب را برطرف كنید تا آدم ببیند. چون آدم نگاه كرد پنج شبه دید كه در جلوى عرشند. گفت خدایا اینها كیانند؟ خداى تعالى فرمود اى آدم این محمد پیغمبر من است و این على امیرالمؤمنین است كه پسرعم پیغمبر من و وصى او است و این فاطمه دختر پیغمبر من است و این حسن و حسین پسران على و فاطمه می‎باشند، آنگاه فرمود كه اى آدم اینها از اولادان تو هستند. آدم خوشحال شد و چون ترك اولى كرد گفت: یا رب اسئلك بمحمد و على و فاطمة و الحسن و الحسین لما غفرت لى و خدا به واسطه این كلمات او را آمرزید.حدیث دوم: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به حضرت على(علیه‎السلام)، امیرالمؤمنین می‎گفت. ابن مردویه از انس بن مالك روایت می‎كند كه گفت پیامبر اکرم در خانه‎ حسبیه دختر ابوسفیان تشریف داشتند. حضرت می خواستند که وضو بگیرند، پس از وضو فرمود اول كسى كه از این در داخل شود امیرمؤمنان و سید عرب و بهترین اوصیاء است. انس می‎گوید من گفتم ای كاش یك مردى از انصار می‎آمد كه ناگاه على وارد شد تا كنار رسول خدا نشست ...  .«ابن ابى الحدید» در اول شرح نهج البلاغه می‎گوید: جمیع علوم به على(علیه‎السلام) منتهى می‎شود چون «معتزله» كه اهل توحید و عدل و ارباب فكر و نظرند شاگرد واصل بن عطا هستند كه او شاگرد «ابوهاشم» و او شاگرد محمد بن حنفیه هر چه دارد از پدرش ‍ على(علیه‎السلام) دارد.حدیث سوم: جبرئیل هم حضرت على(علیه‎السلام) را امیرالمؤمنین می‎‎نامید. ابن مردویه در كتاب مناقب خود از ابن عباس نقل مى‎كند كه جبرئیل به صورت دحیه كلبى بر پیغمبر نازل شده بود و سر پیغمبر را در دامن نهاده بود كه حضرت على(علیه‎السلام) وارد خانه شد و حال مبارك پیغمبر را از جبرئیل كه به صورت دحیه بود سئوال نمود، دحیه در جواب گفت خوبست آنگاه گفت من تو را دوست می‎دارم زیرا تو امیرالمؤمنین و قائدالغرالمحجلین یعنى كِشنده بزرگان اهل ایمان بسوى هدایت و بهشت هستى .حدیث چهارم: اخطب خوارزمى كه از شاگردان زمخشرى است در كتاب مناقب خود نقل می‎كند از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) كه به على(علیه‎السلام) فرمود: یا اباالحسن با آفتاب تكلم نما، على(علیه‎السلام) فرمود: السلام علیك ایها العبد المطیع لله، آفتاب در جواب گفت: و علیك السلام یا امیرالمؤمنین و امام المتقین و قائدالغرالمحجلین . تذکر و یادآوری: این نكته را هم باید دانست كه این لقب شریف، مخصوص آن حضرت علی(علیه‎السلام) است و به كسى دیگر جایز نیست امیرالمؤمنین گفت اگر چه سایر امامان باشند.پس وقتی در زیارت عاشورا با این لفظ به امام حسین(علیه السلام) سلام می دهیم یعنی می دانیم که تو پسر کدام پدر هستی. و مقامات تو و پدرت را می شناسیم.برگرفته از شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی با تصرف بسیار .گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 727]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن