واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: الگوی حسینی برای طلاب عاشورایی
شما ميدانيد كه اين قوم (يزيد و يزيديان) به فرمان شيطان در آمده و از اطاعت رحمان روي برتافته اند و در زمين فساد به راه انداخته و حدود خدا را معطّل داشته اند، بيت المال را به نفع خود تصاحب كرده، و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نموده اند. (بنابراين) براي مخالفت با آنان من از هر كسي سزاوارترممقدمهعاشورا نه فقط يك واقعه تاريخي است كه در هزار و اندي سال پيش اتفاق افتاد بلكه جرياني اثر بخش و نقش آفرين در طول تاريخ بشريت است كه ميتواند به زندگي انسان تحرّك و پويايي ببخشد و چشم اندازهاي نويني را در سياست و حكومت ارائه دهد. اگر قرآن وظيفه هدايت انسان را دارد و مظاهر حق و باطل را نمايان ميسازد، پس جريان عاشورا در واقع تفسير عملي قرآن است، چرا كه عاشورا نقطه تلاقي حق و باطل است.هدف اين مقاله تبيين جلوههاي قرآن كريم در جريان عاشورا است كه هم نمونه عملي موفق معارف سياسي قرآن شناخته شود؛ و هم ابعاد قرآني سياست عاشورا تبين گردد، تا الگوی جامع و برنامه سعادتمندانه زندگي را و رسالت طلبگی را براساس آموزهها، پيامها و درسهاى سياسي عاشورا پي ريزي نماييم. ساختار اين مقاله در ده محور تبيين گشته است.توحيد محوريدر جوامع سياسي همواره دو بينش در مقابل يكديگر قرار گرفتهاند؛ بينش الهي و توحيدي با بينش مستكبرانه و شرك آلود. انبياي الهي همواره مناديان بينش توحيدي بوده و مردم را به توحيد و پرستش واحد متعال ميخواندهاند و آنها را از شرك و تباهي و استكبار بر حذر ميداشتهاند. بينش توحيدي كه مطابق فطرت و ذات انسان است تنها دژ محكم براي رهايي از اسارتهاي شيطاني و مستكبرانه و پناه بردن به وادي ايمن است. مسؤوليت انبياي الهي در نگاه قرآن اثبات توحيد و شكوفايي فطرت انسان به اصل توحيد است.«قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛ [ای پیامبر!] بگو:شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» 1 حاكميت توحيد و خدامحوري بر زندگي انسان راز مهم سعادت و راه يابي به مقام انسانيت است. پيامبر اكرم (ص) فرمود: محكمترين دستگيرههاى ايمان، دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا و دوست داشتن اولياي خدا و بيزاري جستن از دشمنان خداست. 2 اصل توحيد عامل وحدت و انسجام امت اسلامي است3 زيرا تا زماني كه عناصر مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي يك جامعه از انسجام و منطق دروني برخوردار نباشد نميتوان به سوي پيشرفت و عظمت گام نهاد. بنابراين همگي بايد با اعتصام به حبل الهي كه همانا توحيد ناب است زمينه تعالي فرد وجامعه اسلاميرا فراهم كنند و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نكنند. قرآن كريم بيانگر اين نكته است كه انبيا و اولياي الهي با تلاش خالصانه و بىامان و طاقتفرسايى براى حاكم كردن توحيد ـ مهمترين اصل در اديان توحيدى ـ در زندگى بشر داشته است. 4عاشورا نيز تجلّيگاه توحيد و محوريت خداپرستي است راه امام حسين(ع) همان خط توحيد محوري و دوستي با خدا و كوشش در راه خداست. امام(ع) پيرامون بيان ماهيت و هدف قيام خود به اين نكته اشاره ميكند: مگر نميبينيد كه اطاعت خدا متروك گرديده است و به حق عمل نميشود و از باطل مخالفت به عمل نمي آيد.5 ايشان مردم را به حق محوري و پذيرش فرمان خدا و تمسك به توحيد سفارش مينمود. قيام عاشورا براي خدا و در راه خدا بود و منافع مادي در آن هيچ دخالتي نداشت. آن حضرت خطاب به مردم ميفرمايد:«و شما ميدانيد كه اين قوم (يزيد و يزيديان) به فرمان شيطان در آمده و از اطاعت رحمان روي برتافته اند و در زمين فساد به راه انداخته و حدود خدا را معطّل داشته اند، بيت المال را به نفع خود تصاحب كرده، و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام نموده اند. (بنابراين) براي مخالفت با آنان من از هر كسي سزاوارترم.» 6این مطلب با موضوع هدایت و بیداری ادامه می یابدلینک صوتی مرتبط عنصر تبليغ در نهضت حسينیمنبع: 1. سباء، آيه:46. 2 .كلينى، اصول كافى، بيروت، دارالتعارف، 1401، ج 2، ص 126. 3. امام خميني، صحيفه نور، ج6، ص141-142. 4. هود، آيات: 112-113. 5. بحار، ج44، ص381، باب37، روايت 2. 6. بحار، ج44، ص382، باب37، روايت 2.نوشته سید مهدی موسوی گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]