محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796700710
وهابيت شناسي در بيان آيتالله سبحاني/11دليل قرآني و روايي زيارت قبور/ زيارت مزار پيامبر(ص) از منظر علماي اهل سنت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وهابيت شناسي در بيان آيتالله سبحاني/11دليل قرآني و روايي زيارت قبور/ زيارت مزار پيامبر(ص) از منظر علماي اهل سنت
آيتالله سبحاني گفت: واقعاً خجالت ميكشم اين مسئله را مطرح كنم كه چطور ميشود زيارت قبور مردم عادي مستحب باشد، اما زيارت قبر پيامبر(ص) مستحب نباشد! بايد ببينيم كه مشكل ابن تيميه چيست كه اين همه سبب گمراهي وهابيها شده است.
يكي از مشكلات جدي مسلمان (چه شيعه و چه سني)، وهابيت تكفيري است و از طرفي، آشنايي با عقايد و عملكرد وهابيت تكفيري و نقد آنها يكي از نيازهاي جدي جوامع مسلمان است.
از اين رو، گروه آيين و انديشه خبرگزاري فارس، سلسله مباحث وهابيت شناسي را كه توسط حضرت آيتالله جعفر سبحاني تدريس شده است، تقديم مخاطبان گرامي ميكند كه شماره يازدهم اين مجموعه از نظر ميگذرد.
بسم الله الرحمن الرحيم
سخن در باره زيارت قبور مسلمانان بود، عرض كرديم كه زيارت اين قبور، آثار ارزندهاي دارد.
اكنون بحث در اين است كه آيا در قرآن كريم، آيهاي داريم كه دلالت كند بر اينكه رسول گرامي اسلام (ص) به زيارت قبور ميرفت؟
دليل قرآني بر مشروعيت زيارت قبور مؤمنان
علما و مفسران از اين آيه استفاده ميكنند كه رسول خدا (ص) بر سر قبر مسلمانان ميرفت يا دعا ميكرد يا فاتحه ميخواند، بالاخره حاضر ميشد و آن اين است كه خداوند منان، پيغمبر اكرم (ص) را نهي ميكند از اينكه بر سر قبر مشركان يا منافقان بايستد: «لَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كفَرُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ» (توبه/84)
اين آيه در باره منافقان مدينه و غير مدينه است و ميفرمايد: يا رسول الله! ابداً بر آنها (منافقان) نماز نخوان و هيچگاه در كنار قبر او براي طلب آمرزش و استغفار نايست « وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ»
بيضاوي ميگويد:«و لاتقم علي قبره للزيارة أو للدّفن» نه در موقع دفن كردن و نه در موقع زيارت كردن، معلوم ميشود كه اين نهي مربوط است به منافقان، عكس آن در باره مسلمانان است، يعني بر مسلمانان نماز بخوان و بر سر قبر آنان بايست و زيارت كن، البته تنها بيضاوي نيست كه اين آيه چنين معنا كرده است، غير ايشان نيز همين را گفتهاند.
جلالين نيز ميگويد: «و لا تقم علي قبره للزيارة أو للدفن» معلوم ميشود كه اين نهي مال منافقان است و عكسش هم مال مسلمانان است، دلالت آيه خوب است اگر كسي دقت كند و پيش داور نباشد.
اما كساني كه پيش داور هستند، آيه را به گونه ديگر معنا ميكنند و ميگويند مراد از قيام، قيام در دفن است و حال آنكه آيه مطلق است «و لا تقم علي قبره» بر قبر آنان نايست، فرق نميكند چه در موقع دفن باشد و چه در مواقع ديگر.
دليل روائي بر مشروعيت زيارت قبور مؤمنان
روايات زياد داريم كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله به زيارت قبور بقيع ميرفت، عجيب اين است كه متن زيارت رسول خدا (ص) را هم نقل كردهاند، وقتي كه خودش تنها ميرفت، يكنوع زيارت ميكرد، آنگاه كه به يارانش تعليم ميكرد به نحو ديگر، آنگاه كه خودش تنها به زيارت اهل قبور ميرفت، چنين زيارت ميكرد: «السلام عليكم دار قوم مؤمنين و آتاكم ما توعدون غداً مؤجّلون و إنّا إن شاء الله بكم لاحقون، اللّهم اغفر لأهل بقيع الغرقد» درود بر جمعيتي كه مومن و معتقد هستند، آنچه را كه به شما در دنيا وعده ميدادند به سراغ شما آمد، «و آتاكم ما توعدون غداً» آنكه ميگفتند در آينده چنين و چنان است (يعني برزخي است) براي شما پيش آمد، مؤجّلون، الآن شما بين مرگ و آخرت هستيد، ما نيز به همين زودي به شما ميپيونديم، خدايا مردم بقيع غرقد را بيامرز، «غرقد» به اين جهت به بقيع ميگويند كه گويا يك درختهاي خود رويي در آنجا (بقيع) به صورت فراوان بوده است، هنگامي كه بقيع را قبرستان درست كردند، آن درختها را كندند، و لذا شد «بقيع الغرقد».
پس اين خودش حاكي از اين است كه ارتباط ما با مؤمنان قطع نشده، چون اگر ارتباط ما با مؤمنان قطع شده باشد، خطاب به آنان معنا ندارد اگر واقعا سخن ما را نميشنوند اين خطاب معني ندارد بگوييم: «السلام عليكم دار قوم مؤمنين و آتاكم ما توعدون غداً مؤجّلون و إنّا إن شاء الله بكم لاحقون، اللّهم اغفر لأهل بقيع الغرقد».
همه اينها حاكي از اين است كه ارتباط ما با آنان قطع نشده و آنان سخنان ما را ميشنوند درود ما را ميشنوند.
هنگامي كه ياران خودش را به زيارت قبور بقيع ميبرد به نحو ديگر براي آنان آموزش داد و فرمود چنين بگوييد: «السلام عليكم اهل الدّيار من المؤمنين و المسلمين و يرحم الله المستقدمين منّا و المستأخيرين، و إنّا انشا الله بكم لاحقون» درود بر ساكنان مؤمن و مسلمان اين ديار، خداوند همه مؤمنان را چه آنهايي كه قبلا در گذشتهاند، و چه آنهايي كه آينده خواهند بود، همه را رحمت كند، ما نيز به خواست خدا به شما ميپيونديم.
پس آيه دلالت دارد «ولا تقم علي قبره» درباره منافق است، اما مؤمنان حسابشان از حساب منافقان جداست، يعني در كنار قبر آنان بايست، اين روايات هم روايات روشني است و عجيب اين است كه اين روايات در صحيح مسلم دومين صحيح جهان تسنن جلد 3، صفحه ي 64،56،65 اين زيارتها هست.
بنابراين اگر ما به زيارت بقيع يا زيارت قبرستان يا زيارت جاهاي ديگر ميرويم، همه اينها يك نوع پيروي از پيغمبر اكرم صلّي الله عليه و آله است، «و قد كان لكم في رسول الله اسوة حسنه» ما بايد پيرو پيغمبر خدا باشيم و ببينيم رسول خدا صلي الله عليه وآله چه فرموده است.
آيا ارتباط ما با اموات قطع شده است؟
مطلب ديگر اينكه زيارت قبور را احدي از وهابيها انكار نكردهاند، يعني آنها نيز به زيارت قبور ميروند، وغير از اين هم چارهاي ندارند، چون روايات در صحيح مسلم است، اما گاهي ميگويند ارتباط ما با اموات قطع شده، در حالي كه اگر قطع شده بود، اين خطابها بي معني بود.
وهابيها اجازه زيارت قبور براي زنان را نميدهند
مهم اين است كه آنها زنان را اجازه نميدهند كه وارد قبرستان بقيع بشوند و زيارت كنند و اصلاً جاي ديگر هم اجازه نميدهند كه زنان به زيارت قبور عزيزان خود بروند، آيا اين عمل آنها صحيح است يا نه؟
به خاطر دارم كه چند سال قبل، شايد ده سال قبل بود كه من در بقيع بودم و با يكي از آمران معروفي - كه تا حدي لهجه نرم و اخلاق اسلامي داشت- روبه رو شدم و گفتم چرا اجازه نميدهيد كه اينها به زيارت قبور عزيزان خود بيايند، او گفت زيارت براي زنان حرام است، گفتم چگونه حرام است كه پيغمبر خدا ميفرمايد: «زروا القبور و فإنّها تذكركم الآخرة». در حديث ديگر ميفرمايد: «زروا القبور فإنّ لكم فيها لعبرة» چطور ميگوييد زيارت بر زنان حرام است، گفت: اين خطاب، خطاب براي مردان است، گفتم: درست است، ولي مرد و زن نيست، يعني همه خطابات قرآن و يا اكثرشان براي مردان است، اما زنان هم شريكاند «اقيموا الصلاة و آت الزكاة» خطاب به مردان است، اما در عين حال همگي شريكاند، يعني زن و مرد هر دو در اين مسئله شريكند.
بنابراين، نبايد بگوييم اين خطاب چون براي مردان است، يعني «زرن» نفرموده بلكه « زروا» گفته است، پس زنان محرومند.
علاوه بر اين، شما «مقاصد الشريعة» داريد، امروز «مقاصد الشريعة» جده را و مراكز فقهيه جده را و مدينه و مكه را پر كرده و شما ميگوييد ما به دنبال مقاصد شريعت هستيم مقاصد شريعت در اين دو روايت آمده، چون ميفرمايد: «فإنّها تذكركم الآخرة» زيارت قبور «تذكركم الآخرة» آخرت را به ياد شما ميآورد.
آيا اين فقط مخصوص مردان است، يعني زنان نياز ندارند كه اينها متوجه آخرت بشوند، بعد من يك نامهاي نوشتم و استدلالات خودم را نوشتم و براي آن مرد فرستادم، اتفاقاً به صورت يك رساله هم چاپ شده است.
بنابراين؛ روايات مطلق است و اختصاص به مردان ندارد، علاوه بر اين صحيح مسلم از عايشه نقل ميكند كه يك شب ديدم پيغمبر از رخت خواب برخواست و به طرف بقيع رفت و من نيز دنبال آن حضرت رفتم و هر دو وارد قبرستان بقيع شديم، من عرض كردم: يا رسول الله! من چگونه زيارت كنم؟
فرمود: «قولي: السلام عليكم اهل الدّيار من المؤمنين و المسلمين و يرحم الله المستقدمين منّا و المستأخيرين، و إنّا انشا الله بكم لاحقون»
حضرت به همسرش آموزش ميدهد كه موقع زيارت قبور بقيع اين جملهها را بگو.
آيا پيغمبر اكرم (ص) خلاف شرع كرده است، اگر واقعا زيارت براي زنان حرام است، پس پيغمبر اكرم (ص) چطور همسر خود را به زيارت برد و تعليم كرد؟!
گاهي ميگويند زنان «ضعفاء العقول» هستند فلذا ممكن است در كنار قبر از حال بروند.
بايد گفت كه اين حرف يكنوع سفسطه است، زيرا در خيلي از جاها مانند ايران، عراق و يمن و جاهاي ديگر ميبينيم كه به زيارت ميروند و زيارت ميكنند و بر ميگردند، يعني احساني ميكنند و قرآني ميخوانند و بر ميگردند، علاوه بر اين، در خود هم يك تحولي ايجاد ميكنند چگونه ميشود شما در مقابل اين روايات، زنان مردم را محروم ميكنيد، هنگامي كه من مشرف ميشوم براي زيارت قبور، ميبينم زنان پشت بقيع ايستادهاند، حتي گاهي اجازه نميدهند كه از آن پنجره بر قبور ائمه اهل بيت عليهم السلام نگاه كنند اين همه شدت چيست؟!
اسلام دين شدت نيست، بلكه دين مرونت و دين آساني است «الحنفينة البيضاء و السّمحاء».
فاطمه زهرا (س) از ديدگاه اهل سنت و عملكرد ايشان
فاطمه چگونه است؟ همه شما ميگوييد كه فاطمه دختر پيغمبر اكرم (ص) است و «سيدة نساء العالمين» يعني شما آن حضرت را در صحيح بخاري و غير بخاري به عنوان سيده نساء العالمين قبولش داريد، و باز قبول داريد كه حضرتش جزء اهل بيت پيغمبر اكرم (ص) است و اهل بيت پيغمبر اكرم كساني هستند كه: «طهّر هم الله من الرجس تطهيراً»، همين دخت گرامي پيغمبر در هر شنبه يا غير شنبه به كنار قبر عمويش حضرت حمزه ميرفت و دو ركعت نماز ميخواند و بر ميگشت.
عايشه، ام المؤمنين كه همه شما احاديثش را قبول داريد، موقعي كه برادرش عبدالرحمن فوت كرد و جنازه او را در مكه دفن كردند، هنگامي كه ايشان مكه رفت، (خواه براي عمره يا غير عمره) سپس به زيارت قبر برادرش عبدالرحمن رفت و دو تا شعر هم در آنجا خواند، شما كه ميگوييد عمل صحابه حجت است، اين آيه قران است و اين روايات است كه اطلاق دارد و اين هم عمل خود پيغمبر اكرم است كه همسرش را ميبرد به زيارت، اين هم فاطمه دخت گرامي پيغمبر اكرم است كه به زيارت عمويش حضرت حمزه ميرود، و اين هم عايشه امالمؤمنين است كه به زيارت قبر برادرش عبدالرحمن ميرود.
فلذا من فكر ميكنم كه مسئله، يك مسئله سياسي است و الا از نظر فقهي مسئله بسيار روشن است و خيلي از فقهاي «اهل سنت» بر اين مسئله گواهي دادهاند كه زيارت قبور براي زنان، عيناً مانند مردان حلال است و مشروع.
زيارت قبر رسول اكرم صلّي الله عليه و آله از منظر علماي اهل سنت
حال ميخواهيم كم كم وارد «بيت القصيد» بشويم و آن اين است كه زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) چگونه است؟
من واقعاً خجالت ميكشم اين مسئله را مطرح كنم، چطور ميشود كه زيارت قبور مردم عادي مستحب باشد، اما زيارت قبر پيغمبر اكرم صلّي الله عليه و آله مستحب نباشد، يك نفر هم منكر نيست كه زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) مستحب است و اگر هم منكر باشد، ابن تيميه است، و الا حتي الآن نيز همه وهابيها زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) را مستحب ميدانند.
بنابراين زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) مستحب است و جاي بحث نيست، تقريباً چهل نفر از علماي اهل سنت بر استحباب قبر پيغمبر اكرم (ص) فتوا دادهاند، مسلماً جريان بيش از اين است، فلذا اگر كسي تحقيق كند و الآن اينترنت هم كه آمده انسان ميتواند بر كتابها مسلط بشود، استحباب زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) بر كسي مخفي نيست.
من روايتي را بخوانم تا مطلب بهتر روشن بشود. ابوالحسن ماوردي در كتاب «الأحكام السلطانيه» جمله زيبائي دارد( متوفاي 450) احكام سلطانيه مربوط است به آن احكام ولائي و كيفيت حكومت اسلامي، ايشان ميفرمايد كساني كه ريئس كاروان هستند و قافله دارند، بايد بعد از زيارت مكه به گونهاي راه را بگردانند تا به زيارت قبر پيغمبر اكرم نيز برسند، يعني اگر احياناً راه شان هم راه مدينه نيست، راه را كج كنند و راه را انحرافي كنند تا به زيارت قبر پيغمبر اكرم برسند تا زائر خانه خدا بين دو زيارت جمع كند، يكي زيارت خانه خدا، ديگري هم زيارت قبر پيغمبر اكرم.
جناب آقاي ابوعبدالله حليمي جرجاني شافعي متوفاي403 در كتاب «شفاء السقام» جمله زيبائي دارد ايشان ميگويد ما مأموريم پيغمبر اكرم را تعظيم و تكريم كنيم، تكريم و تعظيم حضرت در زمان حياتش كاملاً روشن است در حال بعد از حياتش، تعظيم و تكريمش زيارت قبر آن حضرت است، فلذا زياد احتياج ندارد كه من اين عبارت كتابهاي برادران اهل سنت را بخوانم، ولي فقط براي روشن شدن ذهن جواناني كه در عربستان سعودي و در مناطق ديگر زندگي ميكنند و تحت تأثير وهابيها قرار گرفتهاند، يعني علماي بزرگ اينها بر خلاف اينها (وهابي) هستند، و اگر اينها گاهي ميگويند زيارت چنين و چنان است، بر خلاف علما سخن ميگويند، يعني علما برعكس هستند.
مثلاً كتابي است به نام «الفقه علي المذاهب الأربعة» در آن جا چهار مذهب همهشان يك فتوا دادهاند، يعني حنفيها، شافعيها، مالكيها، حنبليها، همگي گفتهاند كه زيارت پيغمبر اكرم (ص) بهترين مستحبات و مندوبات است، يعني «من افضل المندوبات» زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) است.
غزالي درباره زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) سخني دارد كه من ترجمه آن را ميخوانم ايشان ميگويد كه پيغمبر اكرم فرموده است زيارت من در حال ممات، بسان زيارت من در حال حيات است و هر كس قدرت جسماني و مالي داشته باشد و مرا زيارت نكند، بر من جفا كرده است (من حجّ و لم يزرني فقد جفاني)، اتفاقاً اين حديث را قريب چهل نفر از دانشمند اهل سنت نقل كردهاند.
آقايان (وهابيها) بگذاريد مردم به زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) بروند و با زيارت خود، آن حضرت را تعظيم و تكريم كنند، كاري نكنيد كه پيغمبر از قلبها و فكرها و انديشهها كنار برود، كه آن موقع دين مقدس اسلام به صورت افسانه در آيد.
عرض كردم به ظاهر منكري نيست، اما گاهي عملاً اجازه زيارت را نميدهند، وإلا از نظر فتوا جناب بن باز فتوا ميدهد كه مستحب است سلام بر پيغمبر اكرم (ص) كنند، آنگاه به قبرستان بقيع سلام عرض كند.
آيا سفر كردن براي زيارت اموات، جايز نيست؟
روايات در اين جا زياد است، ولي آنچه كه مهم است، يك مسئله است، ميگويند ما نيز قبول داريم زيارت پيغمبر اكرم (ص) مستحب و مندوب است، اما كسي حق ندارد براي زيارت سفر كند، سفر را براي زيارت تحريم ميكنند، يعني نميگويند خود زيارت مشكل دارد، بلكه ميگويند سفر براي زيارت درست نيست.
به بيان ديگر اگر كسي در مدينه باشد، او ميتواند زيارت كند و زيارت كردن براي او مستحب است «إذا كان متواجداً في المدينه فله أن يزور» اگر در خود مدينه است زيارت بكند.
اما اگر در مدينه نيست، بلكه در مكه است يا در شهر ديگر و مملكت ديگر، چنانچه به قصد زيارت رسول اكر سفر كند، يك چنين سفري جايز نيست.
حال بايد ببينيم كه آيا اين مطلب درست است يا نه؟ اصولاً اگر چيزي مستحب است، آيا ميتواند سفر براي «مستحب» حرام باشد؟ آيا اين جمع بين متضادين نيست، چون از اين طرف ميگوييد كه زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) مستحب و عملاً هم زيارت ميكنيد، و اين هم فتاواي علماي شماست در اين چهارده قرن، اما ميگوييد سفر براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) حرام است.
اگر واقعا زيارت مستحب است، سفر يا واجب است يا مستحب است يا مباح، يعني درباره حكم مقدمه اختلاف است اگر «ذي المقدمه» واجب شد، مقدمه يا واجب است يا مباح است و يا مستحب. چرا حرام باشد؟!
حال بايد ببينيم كه سيره مسلمين چه بوده است، چون سيره مسلمين بهترين دليل است كه آيا سفر بر زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) چگونه است؟
وقتي ما سيره مسلمين را در نظر ميگيريم، ميبينيم كه مسلمين از همان قرن اول تاكنون همگي براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) سفر ميكردند، اين مغالطه گران هستند كه ميگويند مسلمين براي زيارت مسجد النبي سفر ميكردند نه براي زيارت قبر النبي.
ولي ما در جواب اين مغالطه گران ميگوييم كه حرف شما بر خلاف سيره است و بر خلاف آن چيزي است كه در خارج است، در خارج همه مسلمين به قصد زيارت قبر رسول خدا سفر ميكردند و كنار قبرش ميآمدند و ميايستادند تا بيعت كنند با آن حضرت و عرض كنند كه: يا رسول الله! ما در راه تو هستيم و درود بفرستند و عمل كنند به اين حديث كه ميگويد: «فمن حج ولم يزرني فقد جفاني»
اگر واقعاً براي زيارت مسجد النبي سفر ميكردند، پس مسجد الأقصي نيز مثل مسجد النبي مسجد است، پس چرا مردم تا كنون قصد سفر براي زيارت مسجد الأقصي نكردهاند، آيا شنيدهايد كه در مراكش در الجزائر يا در عراق و در مصر افرادي باشند كه بگويند كه ما ميخواهيم به قصد زيارت مسجد الأقصي سفر كنيم؟
بله! ممكن است بگويند بياييد برويم اين مراكز علمي و مراكز ديني را ببينيم و مشاهده كنيم، اما اينكه بياييد برويم خصوص مسجد الأقصي را زيارت كنيم تا كنون از كسي شنيده نشده و در شعري يا در كتابي نيامده است، پس معلوم ميشود كه مسلمين در مدينه براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) ميآمدند نه به قصد زيارت مسجد النبي، چون اگر قصدشان زيارت مسجد النبي (ص) بود، نظير مسجد النبي، مسجد الأقصي است، براي سه مسجد سفر جايز است كه عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبي و مسجد الأقصي.
پس چرا مردم براي سفر براي آنجا نميروند، البته ممكن است جهان گرداني باشند كه بخواهند براي ديدن مسجد الأقصي و مسجد الخليل سفر كنند و آن مكانها را از نزديك ببينند و جاهاي انبيا را ببينند، قطعاً اين گونه سفرها بسيار خوب است اما اينكه كساني بخواهند براي زيارت خصوص مسجد الأقصي سفر كنند، يك چنين چيزي تا كنون نبوده، بلكه اين گونه سفر ها فقط مال مسجد پيغمبر اكرم (ص) بوده و آن هم به خاطر زيارت قبر پيغمبر اكرم صلّي الله عليه و آله.
سفر سلف صالح براي زيارت قبر پيامبر
حال بايد ديد كه سلف صالح چه ميكردند، من از سلف صالح چيزهاي را نقل كنم تا روشن بشود كه كار سلف صالح چه بوده.
سلف صالح از ديد وهابيها كساني هستند كه ما بايد دين خود را از آنان بگيريم، از اين رو لازم است ببينيم كه آيا آنان براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) سفر ميكردند يا نميكردند؟
يكي از سلف صالح، مؤذن پيغمبر اكرم، بلال است، حديثي را كه الآن نقل ميكنم اگر بخواهيم مصادرش را هم بيان كنم طول ميكشد، بلال بعد از رحلت پيغمبر اكرم (ص) مدينه را ترك كرد، يعني مسائل سياسي سبب شد كه ايشان مدينه را ترك كند، چرا؟ چون از او چيزي را خواستند كه او حاضر نبود، گفت ميخواهم مرز دار و مرزبان بشوم بهتر از اين است كه در مدينه بمانم. فلذا به شام رفت و در نقطهاي كه بين اسلام و بين مسيحيت مرز است زندگي ميكرد.
شب در عالم رؤيا پيغمبر اكرم (ص) را ديد كه حضرت به فرمود: بلال! رابطه خود را با ما قطع كردي و ديگر سراغ ما نميآيي، وقتي از خواب بيدار شد، شروع كرد به گريه كردن و اين خواب فهميد كه پيغمبر اكرم (ص) گلهمند است كه چرا به زيارت قبر او نميروم، فردايش بر شتر خود سوار شد و رهسپار مدينه گرديد و اوايل شب وارد مدينه گشت و در مسجد بود، حسن و حسين كه هر دو در زمان نوجوان و كوچك بودند او را ديد و هنگامي كه چشمشان بر مؤذن جدشان افتاد گريه كردند و اشك ريختند، بلال نيز گريه كرد.
عرض كردند بلال ما از تو خواهش داريم امشب بالاي بام مسجد برو و موقع «فجر» اذان بگو، ايشان طبق خواهش حسنين موقع فجر، بالاي بام مسجد رفت و شروع كرد به اذان گفتن، هنگامي كه گفت:« الله اكبر» مدينه لرزيد، هنگامي كه نام پيغمبر اكرم (ص) را برد، زن و مرد همه بيرون آمدند، چرا؟ چون يادگار پيغمبر را ديدند، بلال يكي از سلف صالح بود كه از راه دور به قصد زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) به مدينه آمد.
هنگامي كه مسجد الاقصي فتح شد، عمر بن الخطاب در آنجا حاضر بود، يك نفر از احبار را همراه خود آورد، يعني كعب الاحبار را همراه خودش آورد براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص)، و گفت همه با هم به مدينه برويم و قبر پيغمبر اكرم را زيارت كنيم، فلذا ايشان كعب الاحبار را (كه به اصطلاح اسلام آورده بود) همراه خودش به زيارت قبر پيغمبر ميبرد.
بنابراين؛ ما نميتوانيم در باره سفر براي زيارت قبر پيغمبر اكرم (ص) كوچكترين شك كنيم، شما اين همه سيره مسلمين را در طي چهارده قرن ناديده ميگيريد، آنهم بخاطر فتواي ابن تيميه كه ميگويد زيارت مستحب، اما سفر حرام، او يك نفر است كه باز خودش شبهه دارد و شبههاش را در جلسه آينده براي شما حل ميكنيم.
بايد ببينيم كه مشكل ابن تيميه چيست كه اين همه سبب گمراهي براي وهابيها شده تا جايي كه ميگويند قبر پيغمبر اكرم (ص) زيارتش مستحب، اما سفر بر آن حرام است!
انتهاي پيام/
سه شنبه 14 آبان 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]
صفحات پیشنهادی
وهابيتشناسي در بيان آيتالله سبحاني/12ديدگاه ابن تيميه درباره سفر براي زيارت مزار رسولالله(ص) + نقد
وهابيتشناسي در بيان آيتالله سبحاني 12ديدگاه ابن تيميه درباره سفر براي زيارت مزار رسولالله ص نقد آيت الله سبحاني گفت همه مسلمانان زيارت قبر پيغمبر ص را مستحب ميدانند مگر يك گروه ابن تيميه و پيروانش كه گفتهاند زيارت قبر حضرت مستحب است امّا سفر براي زيارت ايشان حرامآيتالله نوري همداني:كج فهمي وهابيت منجر به توهين نسبت به پيامبر(ص) شده است
آيتالله نوري همداني كج فهمي وهابيت منجر به توهين نسبت به پيامبر ص شده است يكي از مراجع تقليد با اشاره به كج فهميهاي وهابيها از بسياري مفاهيم ديني گفت آنها اين بدفهمي و كج فهمي را تا آنجا ادامه دادهاند كه حتي به ساحت پيامبر اكرم ص هم توهين ميكنند به گزارش خبرگزاري فارس اامام جمعه اهل سنت بندرعباس:عالمان دين به تفكرات وهابيت هجوم بياورند
امام جمعه اهل سنت بندرعباس عالمان دين به تفكرات وهابيت هجوم بياورند امام جمعه اهلسنت بندرعباس با بيان اينكه در برخورد با مسئله وهابيت نبايد مدافعانه عمل شود گفت ما به عنوان عالمان دين بايد به تفكرات وهابي و تكفيري هجوم بياوريم و پايههاي پوشالي آنها را بلرزانيم به گزارش خبفضايل علمي و اخلاقي امام محمد باقر(ع) از ديدگاه علماي بزرگ اهل سنت
فضايل علمي و اخلاقي امام محمد باقر ع از ديدگاه علماي بزرگ اهل سنت با وجود اذعان بزرگان اهل سنت به مقام والاي امامان معصوم عليهم السلام عوامل شبكه هاي وهابي باز هم دست از شبهه پراكني هاي مغرضانه برنمي دارند به گزارش خبرگزاري رسا با اينكه بزرگان اهل سنت به مقام شامخ امامان معصپاسخ به شبهات وهابيت/15«ناصبى» كيست/ آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبى مىدانند
پاسخ به شبهات وهابيت 15 ناصبى كيست آيا شيعيان اهل سنت را ناصبى مىدانند ناصبى به كسى ميگويند كه با اهل بيت ع دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد به همين دليل شيعيان به هيچوجه اهل سنت را ناصبى نمىدانند سلفيگري تكفيري به گرايش گروهي از سلفيون گفته ميشود كه مبا حضور ائمه جماعت شيعه و اهل سنت استان بوشهرهمايش تخصصي آسيبشناسي وحدت مسلمين در خارگ آغاز شد
با حضور ائمه جماعت شيعه و اهل سنت استان بوشهرهمايش تخصصي آسيبشناسي وحدت مسلمين در خارگ آغاز شد همايش سه روزه و تخصصي آسيبشناسي وحدت مسلمين در خارگ صبح امروز با حضور ائمه جمعه و جماعت شيعه و اهل سنت استان بوشهر در خارگ آغاز شد به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر اين همايش با حضوآيتالله اراكي در نشست مطبوعاتي تشريح كردروز جهاني حضرت محمد(ص) در هفته وحدت/بيانيه مشترك علماي ايران و تركيه
آيتالله اراكي در نشست مطبوعاتي تشريح كردروز جهاني حضرت محمد ص در هفته وحدت بيانيه مشترك علماي ايران و تركيه منتشر ميشود دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت 27 دي ماه كنفرانس وحدت اسلامي در تهران برگزار ميشود كه نخستين روز هفته وحدت نيز به همين مناسبت با نام حضرت محمد صدبير شوراي فرهنگ عمومي استان خراسان رضوي خبر دادقرائت زيارت پيامبر اعظم (ص) در مساجد و هيئتهاي مذهبي
دبير شوراي فرهنگ عمومي استان خراسان رضوي خبر دادقرائت زيارت پيامبر اعظم ص در مساجد و هيئتهاي مذهبي دبير شوراي فرهنگ عمومي استان خراسان رضوي گفت قرائت زيارتنامه پيامبر اعظم ص در راستاي ترويج فرهنگ ناب نبوي در مساجد و هيئتهاي مذهبي برگزار ميشود محمد كاظم دبيري در گفتوگوتوسط امامجمعه اهلسنت قشم و طي بيانيهاي صورت گرفت؛ محكوم كردن عملياتهاي انتحاري فرقههاي تكفيري
توسط امامجمعه اهلسنت قشم و طي بيانيهاي صورت گرفت محكوم كردن عملياتهاي انتحاري فرقههاي تكفيري امامجمعه اهلسنت شهر سوزا قشم طي انتشار بيانيهاي بر محكوميت عملياتهاي انتحاري و تخريبي توسط فرقههاي تكفيري و افراطي تاكيد كرد به گزارش خبرنگار برنا از هرمزگان احمد سلامي سوزائ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها