تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797875571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت امام خميني(ره) از ولادت تا رحلت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: او وارث سجاياي آبا و اجدادي بـود که نسل در نسل در کار هـدايـت مردم وکسب مـعارف الهي کـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـي مرحوم آيه الـله سيد مصطفي مـوسـوي از معاصران مرحـوم آيه الـلـه العظمـي ميرزاي شيـرازي (رض)، پـس از آنکه ساليانـي چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـي را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نايل آمـده بـود بـه ايـران بازگشت و در خميـن ملجا مردم و هادي آنان در امـور دينـي بـود. در حـالي که نزديک به 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمي گذشت، طاغوتيان تحت حمايت عمال حکومت وقت ، نداي حق طلبـي پـدر را که در برابر زورگـويي هايشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسير خميـن به اراک وي را بـه شهادت رسانـدنـد. بديـن ترتيب امام خـميـني (ره) از اوان کـودکي با رنج يـتيـمي آشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وي دوران کـودکـي و نـوجـواني را تحت سرپرستي مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيـه الـلـه خـوانسـاري ( صاحب زبـده التصانيف) ؛ همچنيـن نزد عمه مـکـرمه اش ( صاحبـه خانم ) که بانـويي شجاع و حقجـو بـود سپري کرد؛ اما در سـن 15 سالگي از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد. **هجرت به قـم، تحصيل دروس تکميلي وتدريس علوم اسلامي اندکـي پـس از هجرت آيه الله العظمـي حاج شيخ عبد الکريـم حائري يزدي ـ رحـمه الله عليه ـ ( نـوروز 1300 هـجـري شمسـي، مـطابق بـا رجب المـرجب 1340 هجـري قمـري ) امام خميني نيز رهـسپار حـوزه علميه قـم گرديد و به سرعت مراحل تحصيلات تکميلي علوم حـوزوي را نزد اسـاتيد حـوزه قـم طـي کرد. اين دروس و تحصيلات شامل فرا گرفتـن تـتـمـه مباحث کـتاب مطـول ( در علـم معاني و بيان ) نزد مرحوم آقا ميـرزا محمـد علـي اديب تهرانـي و تکميل دروس سطح نزد مرحـوم آيه الـله سيد محمد تقـي خـوانساري، و بيشتر نزد مرحـوم آيه الـله سيـد عـلي يثربي کاشاني و دروس فـقـه و اصـول نزد زعيـم حـوزه قـم آيـه الـله العظمي حاج شيخ عبدالکريـم حائري يزدي ـ رضـوان الـلـه عليهـم بود . پـس از رحلت آيه الله العظمـي حـائري يزدي تلاش امـام خمينـي به همراه جمعي ديگر از مجتهديـن حـوزه علميه قـم به نـتيجـه رسيـد و آيه الله العظمـي (رض) به عنـوان زعيـم حـوزه عـلميـه عازم قـــم گـرديـد ، در اين زمان امام خمينـي به عـنـوان يـکـي از مـدرسيـن و مجتهديـن صـاحب راي در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته مي شد. حضرت امام طي سالهاي طولاني در حوزه علميه قـم به تدريـس چنديـن دوره فقه، اصـول، فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامي در فيضيه، مسجـد اعظم، مسجـد محمـديه، مـدرسه حـاج ملاصـادق، مسجد سلماسي، و ... همت گماشت. در حـوزه علميه نجف نيز قريب 14 سال در مسجـد شيخ اعطـم انصــــاري (ره) معارف اهل بيت و فـقـه را در عالي ترين سطـوح تدريـس نمود و در نجف بـود که بـراي نخـستيـن بارمبانـي نظري حکـومت اسلامـي را در سلسله درس هاي ولايت فـقيه بازگـو نمود. ** امـام خمينـي در سنگـر مبـارزه و قيــام روحيه مبارزه و جهاد در راه خـدا ريـشـه در بينـش اعـتـقـادي و تربيت و محيط خانـوادگي و شرايط سيـاسي و اجـتماعي طـول دوران زندگي آن حضرت داشـتـه است. مـبارزات ايـشان از آغاز نـوجـوانـي آغـاز و سيـر تکاملي آن به مـوازات تکـامـل ابـعاد روحي و عـلمي ايـشان از يکـسـو و اوضاع و احـوال سياسـي و اجتماعي ايـران و جـوامع اسـلامـي از سـوي ديگـر در اشکـال مخـتـلف ادامـه يـافـته است. در ســـال 1340 و 41 ماجراي انجمـن هاي ايالـتي و ولايـتي فرصـتـي پـديـد آورد تا ايـشان در رهبـريت قيام و روحـانيـت ايـفاي نقـش کنـد و بـديـن تـرتيـب قيـام سراسري روحانيت و ملت ايـران در 15 خـرداد سال 1342 با دو ويـژگـي برجستـه يعني رهـبري واحد امام خميـني و اسلامـي بـودن انگيـزه ها، و شعارها و هدف هـاي قيام، سرآغـازي شـد بر فـصـل نـويـن مـبارزات مـلـت ايران که بـعد ها تحت نام انقلاب اسلامي در جهان شناخـتـه و معرفـي شـد. امام خميـنـي خاطـره خـويـش از جنـگ بيـن المـلل اول را در حالي که نـوجـواني 12 ساله بـوده چنين ياد مـي کند : مـن هـر دو جـنـگ بيـن المللـي را يادم هست ... مـن کـوچـک بـودم لکـن مـدرسـه مي رفـتـم و سربازهاي شـوروي را در هـمان مرکزي که ما داشـتيـم در خـميـن، مـن آنجا آنهـا را مي ديـدم و ما مـورد تاخت و تاز واقع مي شـديـم. در جـنـگ بيـن المـلـل اول حضـرت امام در جايي ديگر با ياد آوري اسامي بـرخي از خوانيـن واشـرار سـتمگر که در پناه حکـومت مـرکـزي بـه غـارت اموال و نواميـس مردم مي پرداختند مي فـرمايد : مـن از بچگي در جـنـگ بـودم ... ما مـورد هـجـوم رجـب علي هـا بــوديـم و خـودمان تفنگ داشتيـم و مـن در عيـن حالي که تـقـريـبا شـايـد اوايـل بلوغم بود، بـچـه بودم، دور ايـن سنگـرهايي که بـسـتـه بـود نـد در مـحل ما و اينها مي خـواسـتند هجـوم کـنند و غـارت کـنند، آنجا مي رفـتيــم سنگرها را سرکشـي مي کرديـم. کـودتاي رضا خان در سـوم اسفـند 1299 شمسـي که بنابر گـواهـي اسـناد و مدارک تاريخـي و غير قابـل خـدشـه بـوسيله انگليـسي ها حـمايت و سازمانـدهـي شـده بـود هـر چـنـد کـه بـه سلطنت قاجاريه پايان بخشيد و تا حـدودي حکـومت مـلوک الطـوايـفـي خـوانيـن و اشـرار پـارکنـده را محدود سـاخت اما درعـوض آنچـنـان ديکتاتـوري پديد آورد که در سايـه آن هـزار فاميـل بر سرنـوشـت مـلـت مظلـوم ايـران حاکـم شدند ودودمان پهـلـوي به تنهايي عهـده دار نقـش سابق خوانين و اشرار گرديد. در چنينـي شرايطـي روحانيت ايران که پـس از وقايع نهـضـت مشروطيت در تنگناي هجـوم بي وقـفـه دولت هـاي وقت و عـمال انگليسي از يک سو و دشمـني هاي غرب باختگان روشنفـکر مـآب از سـوي ديگر قـرار داشت براي دفاع از اسـلام و حـفـظ موجـوديت خـويـش بـه تکاپـو افـتاد. آيت الـلـه العظمي حاج شيخ عـبدالـکريـم حائري بـه دعـوت علماي وقت قـم از اراک به ايـن شهـر هجرت کرد واندکـي پـس از آن امـام خـميـني که با بـهـره گيري از استعداد فـوق العاده خـويـش دروس مقـدماتي و سطـوح حـوزه علميه را در خـميـن و ارا ک با سـرعـت طي کرده بود به قـم هجرت کـرد و عملا در تـحکيـم موقعيت حـوزه نـو تاسيـس قـم مـشارکـتي فعال داشت. زمان چندانـي نگذشت که آن حضرت در اعداد فضلاي برجـسته اين حـوزه در عرفـان و فلسفه و فقه و اصـول شنـاخته شـد. پـس از رحلت آيـه اللـه العظمي حائري ( 10 بهمـن 1315 ه- ش ) حـوزه علميه قـم را خطر انحلال تهـديد مي کرد. عـلماي مـتـعهـد به چاره جويي برخاستند. مدت هشت سال سرپرستي حـوزه علميـه قـم را آيات عـظـام : سيد محمد حجت، سيد صدر الديـن صدر و سيـد محـمـد تقـي خـوانساري - رضوان الـلـه عليهـم ـ بر عهده گرفتند. در ايـن فاصله و بـخصـوص پـس از سقوط رضاخان، شرايط براي تحقق مرجعيت عظمي فراهـم گرديد. آيت الله العظمي بروجردي شخصيت علمي برجسته اي بـود کـه مـي تـوانست جانشين مناسبـي براي مـرحوم حائري و حفـظ کيان حـوزه بـاشـد. ايـن پيشنهاد از سـوي شاگردان آيـه الـلـه حائري و از جمله امام خـميـنـي به سرعت تعقيب شـد. شخص امام در دعـوت از آيـت الـلـه بـروجردي براي هجرت به قـم و پذيرش مسووليت خطير زعامت حـوزه مجدانه تلاش کرد. امام خمينـي که با دقـت شـرايط سياسـي جامعه و وضعيـت حـوزه ها را زير نظر داشت و اطـلاعات خـويش را از طريق مطالـعه مـستمر کتب تاريخ معاصـر و مجلات و روزنـامـه هاي وقـت و رفـت و آمـد بـه تهـران و درک محضر بزرگاني همچون آيـت الـلـه مـدرس تکـميل مي کرد دريافـته بـود که تـنها نقـطـه اميـد بـه رهـايـي و نجات از شـرايط ذلت باري که پـس از شکست مشروطيت و بخصـوص پـس از روي کار آوردن رضا خان پديد آمده است، بيداري حوزه هاي عـلميـه و پيش از آن تضـميـن حيات حوزه ها و ارتبـاط معنـوي مـردم بـا روحـانيت مـي بـاشـد. امام خميني در تعقيب هدف هاي ارزشمند خويش در سال 1328 طرح اصلاح اساس ساختار حـوزه علميه را با هـمـکاري آيـت الـلـه مـرتضـي حائـري تهيـه کرد و بـه آيـت الـلـه بـروجردي ( ره) پيشـنهاد داد. ايـن طرح از سوي شاگردان امام و طلاب روشـن ضمير حـوزه مـورد اسـتقبال و حمايت قرار گرفت . اما رژيـم در محاسباتـش اشـتـبـاه کرده بـود. لايحه انجـمـن هاي ايالتي و ولايتي کـه به مـوجـب آن شـرط مسـلمان بودن، سوگـند به قرآن کريـم و مرد بـودن انـتخاب کـنـنـدگان و کانديـداها تغيير مـي يافت در 16 مهـر 1341 ه - ش به تصـويب کـابيـنـه اميـر اسـد الـلـه علـم رسيـد. آزادي انتخابات زنان پـوششـي براي مخفي نگـه داشـتـن هـدف هاي ديگر بـود. حذف و تغيير دو شـرط نخـست دقيـقا بـه منظور قانـونـي کـردن حضـور عناصر بهايـي در مصـادر کـشـور انتخاب شـده بـود. چـنانکه قـبـلا نيـز اشاره شد پـشتيـبـاني شـاه از رژيـم صهيـونيـستـي در تـوسعه مناسبات ايران و اسراييل شرط حمايـت هاي آمـريـکـا از شـاه بـود. نـفـوذ پيـروان مـسـلک استعـمـاري بهـاييت در قـواي سه گانه ايران ايـن شرط را تحقق مـي بخشيد. امام خميـنـي به هـمراه عـلماي بزرگ قـم و تهـران به محض انتشار خبر تصويب لايحه مـزبور پـس از تبادل نـظـر دسـت به اعـتـراضات همه جانبه زدند. نقـش حضرت امام در روشـن ساختـن اهداف واقعي رژيـم شـاه و گوشزد کـردن رسالت خطير علما و حـوزه هاي علميـه در ايـن شـرايـط بـسيـار مـوثـر وکارساز بـود. تلگراف هـا و نامـه هـاي سرگـشـاده اعـتـراض آميز علما به شاه و اسـد الـلـه علـم مـوجي از حـمايـت را در اقـشار مخـتلف مردم برانگيخت. لحـن تلگراف هـاي امام خميـنـي به شاه و نخست وزير تند و هشـدار دهنده بود. در يکـي از ايـن تلگرافها آمده بـود : اينجانب مجددا به شما نصيحت مي کنـم که بـه اطاعت خـداوند مـتعـال و قانـون اساسـي گردن نهيد واز عواقب وخيـم تخلف از قـرآن و احـکام علماي ملت و زعماي مسلميـن و تخـلف از قانـون اساس بـترسيد وعـمـدا و بـدون مـوجب مـمـلکت را به خطـر نيـنـدازيد و الا علماي اسلام درباره شمـا از اظهار عقيـده خـودداري نخـواهنـد کـرد. بديـن ترتيـب ماجراي انجـمن هاي ايـالـتي و ولايـتـي تجربـه اي پيروز و گرانقدر براي ملت ايران بـويژه از آن جهـت بـود کـه طي آن ويـژگي هـاي شخصيتـي را شناخـتـنـد که از هر جهـت براي رهـبـري امت اسلام شايسته بـود. با وجـود شکست شـاه در ماجـراي انجـمـن ها، فـشـار آمريکـا بـراي انجـام اصلاحـات مـورد نظر ادامـه يافت. شـاه در دي ماه 1341 هجـري شمسي اصـول شش گانه اصلاحات خويـش را بر شمرد و خـواستار رفـراندوم شد . امام خميني بار ديگـر مراجع و عـلمـاي قـم را بـه نـشـست و چاره جويي دوباره فراخواند. با پيشنهاد امام خميني عيـد باسـتانـي نـوروز سـال 1342 در اعـتراض به اقدامات رژيم تحريـم شد. در اعلاميه حضـرت امام از انـقـلاب سـفيـد شاه بـه انقـلاب سيـاه تعـبيـر و هـم سـويـي شـاه بـا اهـداف آمريکا و اسراييل افـشا شده بود . از سـوي ديگـر، شـاه در مـورد آمادگي جامـعـه ايـران بـراي انجام اصلاحات آمـريکا به مـقامات واشـنگـتـن اطـميـنان داده بـود و نام اصـلاحات را انقـلاب سـفيـد نهاده بـود. مخالـفت عـلما براي وي بسيار گران مي آمد. امام خميـني در اجـتماع مردم، بي پروا از شخـص شـاه به عنـوان عـامل اصلـي جنايات و هـم پيـمان بـا اسـراييـل ياد مـي کـرد و مـردم را بـه قيام فرا مـي خـوانـد. او در سـخـنـراني خـود در روز دوازده فـرورديـن 1342 شديـدا از سـکـوت عـلماي قـم و نجف و ديگر بلاد اسلامي در مقابل جنايات تازه رژيـم انـتـقـاد کرد و فـرمـود : امـروز سکـوت هـمـراهي بـا دستگـاه جبـار است حضـرت امـام روز بعد ( 13 فرورديـن 42 ) اعلاميـه معروف خـود را تحت عنـوان شاه دوستي يعني غارتگري منـتـشر ساخت. راز تاثير شگـفت پيـام امام و کـلام امـام در روان مخاطـبيـنـش که تا مرز جانـبازي پيـش مـي رفت را بايـد در هـميـن اصـالت انـديشه، صلابت راي و صـداقت بـي شـايبه اش بـا مـردم جستجـو کـرد. سال 1342 با تحريـم مراسـم عيـد نوروز آغـاز و با خـون مظـلـوميـن فيضيه خـونرنگ شد. شـاه بر انجام اصـلاحات مـورد نظـر آمـريکـا اصـرار مـي ورزيـد و امام خـميـني بر آگاه کردن مردم و قيـام آنـان در بـرابـر دخـالت هاي آمـريکـا و خيـانـت هاي شاه پـافـشـاري داشـت. در چهـارده فرورديـن 1342 آيـه الله العظمـي حکيـم از نجف طـي تلگـراف هـايي بـه علما و مراجع ايران خـواستار آن شد کـه همگـي به طـور دسـتـه جمـعي به نجف هجرت کنند. اين پيشنهاد براي حفـظ جان عـلما و کيان حـوزه ها مطرح شده بود. حضرت امام بـدون اعـتـنا بـه ايـن تهـديـدها، پاسخ تلگـراف آيـت الـلـه العـظـمي حکيـم را ارسال نمـوده و در آن تاکيـد کرده بـود کـه هـجـرت دسـتـه جمـعي علما و خالـي کـردن حـوزه علميه قـم به مصلحت نيست. امام خميـنـي در پيامـي( بـه تايخ 12 / 2 / 1342 ) به مناسـبـت چهـلـم فاجعـه فيـضيـه بـر همـراهـي عـلما و مـلت ايران در رويارويـي سـران ممـالک اسلامـي و دول عربـي بـا اسـراييل غاصب تـاکيد ورزيد وپيمان هاي شـاه و اسـراييل را محکـوم کرد. **قيام 15 خرداد ماه محرم 1342 که مـصادف با خرداد بـود فـرا رسيد. امام خميني از ايـن فـرصت نهـايت اسـتفاده را در تحـريک مردم بـه قيام عـليـه رژيـم مستبد شاه بعمل آورد. امام خميني در عـصـر عاشـوراي سال 1383 هجري قمـري ( 13 خرداد 1342شمسي ) در مـدرسه فيضيـه نطق تاريخـي خـويـش را که آغازي بر قيام 15 خرداد بود ايراد کرد. در اين سخنراني که امام خميـني بـا صداي بلند خطاب به شاه فرمـود : آقا مـن به شما نصيحت مـي کنـم، اي آقاي شـاه ! اي جنـاب شاه! مـن به تو نصيحت مي کـنم دسـت بـردار از اين کارها، آقا اغـفـال مي کنند تو را. مـن ميل ندارم کـه يـک روز اگر بـخـواهـند تـو بـروي، همه شکر کـنند ... اگر ديکـته مي دهند دسـتت و مي گـويند بخـوان، در اطـرافـش فکـر کـن ... نصيحت مرا بـشـنـو ... ربط ما بيـن شـاه و اسراييل چيست که سازمان امنيت مـي گـويد از اسراييـل حرف نزنيـد ... مگر شاه اسـراييلـي است ؟ شاه فـرمان خامـوش کـردن قيـام را صادر کـرد. نخست جمع زيادي از ياران امام خمينـي در شـامگاه 14 خرداد دستگيـر و ساعت سه نيمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد 42 ) صـدها کماندوي اعـزامـي از مرکز، منزل حضرت امـام را محاصره کردند و ايشان را در حاليکه مشغول نماز شب بـود دستگيـر و سـراسيـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاه افـسـران زنـدانـي کـردنـد و غروب آن روز به زندان قـصر مـنتقل نمـودنـد . صـبحگاه پـانـزده خـرداد خبـر دستگيري رهـبـر انقلاب بـه تهـران، مـشهـد، شيـراز وديگـر شهرها رسيـد و وضعيتـي مشـابه قـم پـديد آورد. نزديکترين نديم هميشگي شاه، تيمـسار حسيـن فردوست در خاطراتش از بکارگيري تجربيات و همکاري زبـده ترين ماموريـن سياسي و امـنيـتي آمريکا براي سرکـوب قيام و هـمچنيـن از سراسيمگـي شاه و دربـار وامراي ارتـش وساواک در ايـن ساعـات پرده بـرداشـتـه و تـوضيح داده است که چگـونه شـاه و ژنـرال هـايـش ديـوانه وار فرمان سرکـوب صادر مي کردند. امام خمينـي، پـس از 19 روز حبـس در زنـدان قـصـر بـه زنـدانـي در پـادگـان نظامـي عشـرت آبـاد منتقل شـد. با دستگيري رهبـر نهـضـت و کـشتار وحشيانه مـردم در روز 15 خـرداد 42، قيام ظاهرا سرکوب شد. امـام خميني در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سووالات بازجـويان، با شهـامت و اعلام ايـنکه هيـات حاکمه در ايـران و قـوه قضاييه آنرا غير قـانـونـي وفـاقـد صلاحيت مـي داند، اجتـناب ورزيـد. در شامگاه 18 فـرورديـن سال 1343 بـدون اطلاع قـبـلي، امام خميني آزاد و به قـم منتقل مـي شـود. بـه محض اطلاع مردم، شـادمـاني سراسر شهر را فرا مـي گيرد وجشن هاي باشکـوهي در مـدرسه فيـضيـه و شهـر بـه مـدت چـنـد روز بـر پا مـي شـود . اوليـن سالگـرد قيام 15خـرداد در سال 1343 با صـدور بيانيه مـشتـرک امام خميـنـي و ديگر مراجع تقليد و بيانيه هاي جداگانه حـوزه هاي علميه گرامـي داشـتـه شـد و به عنـوان روز عزاي عمـومـي معرفـي شـد. امـام خمينـي در هـميـن روز ( 4 آبـان 1343 ) بيانيـه اي انقلابـي صادر کرد و درآن نـوشـت : دنيا بـدانـد که هر گرفـتاري اي کـه ملـت ايـران و مـلـل مسلميـن دارنـد از اجـانب اسـت، از آمـريکاست، ملـل اسلام از اجـانب عمـومـا و از آمـريکـا خصـوصـا متنفــر است ... آمـريکـاست که از اسـراييل و هـواداران آن پشتيبـانـي مـي کنـد. آمريکاست که به اسراييل قـدرت مـي دهـد که اعراب مسلـم را آواره کند. افشاگري امام عليه تصـويب لايحه کاپيتـولاسيون، ايران را در آبان سـال 43 در آستـانه قيـامـي دوبـاره قرار داد. سحرگاه 13 آبان 1343 دوباره کماندوهاي مـسلح اعـزامي از تـهـران، مـنزل امام خميـني در قـم را محاصره کـردنـد. شگـفـت آنـکه وقـت باز داشت، هـمـاننـد سال قـبـل مصادف با نيايـش شبـانه امام خمينـي بـود .حضرت امام بازداشت و بـه هـمراه نيروهاي امـنيـتي مـستقيما بـه فرودگاه مهرآباد تهران اعـزام و بـا يک فـرونـد هـواپيـماي نظامي کـه از قبل آماده شـده بـود، تحت الحـفـظ مامـوريـن امـنيـتي و نظامي بـه آنکارا پـرواز کـرد. عـصـر آنـروز سـاواک خـبـر تـبـعيـد امـام را بـه اتهام اقـدام عليه امنيت کشـور در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت. عليرغم فضاي خفقان موجي از اعتراض ها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران، تعطيلي طولاني مدت دروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامـه ها به سازمان هاي بيـن المللـي و مـراجع تقليـد جلـوه گـر شد. اقامت امام در ترکيه يازده ماه به درازا کشيد در اين مدت رژيم شاه با شدت عمل بـي سابقه اي بقاياي مقاومت را در ايران در هـم شکـست و در غياب امام خميني به سرعت دست به اصلاحات آمريکا پـسند زد. اقـامت اجباري در تـرکيـه فـرصتـي مغـتـنـم بـراي امـام بـود تا تـدويـن کتـاب بزرگ تحـريـر الـوسيله را آغاز کند. **تبعيـد امـام خمينـي از تـرکيه به عراق روز 13 مهرماه 1343 حضرت امام به هـمـراه فرزنـدشان آيه الله حاج آقا مصطفـي از ترکيه به تبعيدگاه دوم، کشـور عراق اعزام شدند . امام خميني پس از ورود بـه بـغداد بـراي زيارت مرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاي کاظميـن، سامـرا و کـربلا شتـافت ويک هـفـته بعد بـه محل اصلـي اقـامت خـود يعنـي نجف عزيمت کرد. دوران اقامت طـولانـي و 13 ساله امام خميني در نجف در شرايطي آغاز شد که هر چند در ظاهر فشارها و محدوديـت هاي مستقيـم در حـد ايـران و تـرکيه وجـود نـداشت اما مخالفـت ها و کارشکـني ها و زخـم زبان هـا نـه از جـبـهـه دشمـن رويارو بـلکه از ناحيه روحاني نماها و دنيا خـواهان مخفي شده در لباس ديـن آن چنان گـسترده و آزاردهنده بود که امام با هـمـه صـبر و بـردباري معروفـش بارها از سخـتي شرايط مبارزه در ايـن سال ها بـه تلخي تمام ياد کرده است. ولي هيچيـک از ايـن مصـايب و دشـواري ها نـتـوانـست او را از مـسيــري که آگـاهانه انتخاب کرده بود باز دارد. امام خميني سلسله درس هاي خارج فـقه خـويـش را با همه مخالفت ها و کارشکني هاي عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شيخ انصاري (ره) نجف آغاز کرد که تا زمان هجـرت از عراق به پاريـس ادامه داشت . حوزه درسي ايشان به عنـوان يکي از برجسته تريـن حوزه هاي درسي نجف از لحـاظ کيفيت و کميت شـاگـردان شنـاخته شـد. امام خمينـي از بدو ورود بـه نجف بـا ارسال نامـه ها و پيک هايي بـه ايران، ارتباط خويـش را بـا مـبارزيـن حـفـظ نـموده و آنان را در هـر منـاسبـتـي بـه پـايـداري در پيگيـري اهـداف قيام 15 خـرداد فـرا مي خواند. امام در تمام دوران پـس از تـبـعيد، عليرغـم دشواري هاي پديد آمـده، هيچگاه دست از مبارزه نـکـشيـد، وبـا سخنـراني ها و پيام هـاي خـويـش اميـد به پيـروزي را در دل ها زنـده نگـاه مي داشت. امام خميني در گفتگـويي با نماينده سازمان الفـتـح فـلسطيـن در 19 مهر 1347 ديـدگاه هاي خويش را درباره مسايل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطين تشريح کرد و در همين مصاحبه بر وجوب اختصاص بخشي از وجـوه شـرعي زکات بـه مجـاهـدان فلسطينـي فتـوا داد. اوايل سال 1348 اختلافات بيـن رژيـم شاه و حزب بـعث عراق بـر سر مرز آبـي دو کشـور شدت گرفت. رژيـم عراق جمع زيادي از ايـرانيان مقيـم اين کشـوررا در بـدتريـن شرايط اخراج کرد. حزب بـعث بـسيار کوشيد تا از دشمـني امام خميـني با رژيـم ايـران در آن شرايط بـهـره گيرد. چهار سال تـدريس، تلاش و روشنگري امام خميـنـي تـوانسته بـود تا حـدودي فضاي حـوزه نجف را دگرگـون سازد. اينـک در سال 1348 علاوه بر مبارزين بي شمار داخل کشور مخاطبين زيادي در عراق، لبـنان و ديگر بـلاد اسلامـي بـودنـد که نهـضت امام خميني را الگـوي خويـش مي دانستند. **امـام خمينـي و استمـرار مبـارزه ( 1350 ـ 1356 ) نيمه دوم سال 1350 اختلافات رژيـم بعثـي عراق و شاه بالا گـرفت و به اخراج و آواره شـدن بسياري از ايرانيان مقيـم عراق انجاميد. امام خميني طـي تلگرافي به رييـس جمهور عراق شديدا اقدامات ايـن رژيـم را محکـوم نمود. حضرت امام در اعتراض به شرايط پيـش آمـده تصميـم به خـروج از عراق گـرفت اما حکـام بـغداد بـا آگـاهـي از پيـامـدهـاي هجـرت امـام در آن شـرايط اجـازه خـروج ندادند.سال 1354 در سالگرد قيام 15 خـرداد، مـدرسه فيضيه قـم بار ديگر شاهـد قيام طلاب انقلابـي بـود. فريادهاي درود بر خمينـي ومـرگ بر سلسله پهلـوي به مـدت دو روز ادامه داشت پيـش از ايـن سازمان هـاي چـريکـي متلاشـي شـده وشخصيت هاي مذهي و سياسي مبارز گرفـتار زندانهاي رژيم بودند. شاه در ادامه سياستهاي مذهـب ستيز خود در اسفنـد 1354 وقيحـانه تاريخ رسمـي کشـور را از مـبداي هجرت پيامـبـر اسلام بـه مبداي سلطنت شاهان هخامنشي تغيير داد. امام خميني در واکنشي سخت، فـتوا به حرمت استفاده از تاريخ بـي پايـه شاهنشاهـي داد. تحريـم اسـتفـاده از ايـن مبداي موهـوم تاريخي هـمانند تحريـم حزب رستاخيز از سـوي مردم ايران اسـتقبال شـد و هر دو مـورد افـتـضاحـي براي رژيـم شاه شـده و رژيـم در سـال 1357 ناگزيـر از عقـب نشينـي و لغو تـاريخ شاهنشاهي شد . **اوجگيري انقلاب اسلامي در سال 1356 و قيام مـردم امام خمينـي که بـه دقت تحـولات جاري جهان و ايـران را زيـر نظر داشت از فـرصت به دست آمـده نهـايت بـهـره بـرداري را کـرد. او در مرداد 1356 طـي پيامي اعلام کرد : اکنون به واسطـه اوضاع داخلي و خارجي و انعـکاس جنايات رژيـم در مجامع و مطـبـوعات خارجي فرصتي است که بايد مجامع علمي و فـرهـنگي و رجال وطـن خـواه و دانشجويان خارج و داخل و انجمـن هاي اسلامي در هر جايـي درنگ از آن استفاده کنند و بي پرده بپا خيزند . شهادت آيه الله حاج آقا مصطفي خميني در اول آبان 1356 و مراسم پر شکـوهـي که در ايران برگزار شـد نقـطـه آغازي بـر خيزش دوباره حـوزه هاي علميه و قيام جامعه مذهـبي ايران بـود. امام خميني در همان زمان به گـونه اي شگفت ايـن واقعه را از الطـاف خفيـه الهي ناميده بـود. رژيـم شاه با درج مقاله اي تـوهيـن آميـز عـليـه امام در روزنامه اطلاعات انتقام گرفت. اعتراض بـه ايـن مـقـاله، بـه قيام 19 دي مـاه قـم در سـال 56 منجـر شد کـه طي آن جمعي از طلاب انقلابـي به خـاک و خـون کشيـده شـدند . شاه عليـرغم دست زدن به کشتارهاي جمعي نتـوانست شعله هاي افروخته شده را خاموش کند . او بسيج نطـامـي و جهاد مسلحـانه عمـومـي را بـعنــــوان تنها راه باقيمانـده در شرايط دست زدن آمريکا بـه کـودتاي نظامـي ارزيـابـي مي کرد . **هجرت امام خميني از عراق به پاريس در ديدار وزراي خارجه ايران و عراق در نيـويـورک تصـميـم به اخراج امام خمينـي از عراق گرفته شـد. روز دوم مـهـر 1357 مـنزل امـام در نجف بـوسيله قـواي بعثـي محاصره گرديـدانعکاس ايـن خبـر با خشـم گستـرده مسلمانان در ايران، عراق و ديگـر کشـورها مـواجه شـد . روز 12 مهر ،امام خميني نجف را به قصد مرز کـويت ترک گـفـت. دولت کويـت با اشاره رژيـم ايـران از ورود امـام بـه ايـن کـشـور جلوگيـري کـرد. قـبـلا صحـبـت از هجـرت امام بـه لبـنـان و يا سـوريه بـود امـا ايشان پـس از مشـورت با فـرزنـدشان ( حجت الاسلام حاج سيـد احمـد خمينـي ) تصميـم بـه هجـرت به پاريـس گرفت. در روز 14 مهـر ايشان وارد پاريس شدند . و دو روز بعد در منزل يکي از ايرانيـان در نوفـل لـوشـاتــو ( حـومـه پاريـس ) مستقـر شـدنـد. مامـوريـن کاخ اليزه نظر رييـس جـمهـور فـرانسه را مبنـي بـر اجتناب از هرگـونه فـعـاليـت سياسـي بـه امام ابلاغ کـردنـد. ايـشـان نيز در واکـنـشــي تنـد تصـريح کـرده بـود که ايـنگونـه محدوديت ها خلاف ادعاي دمکراسي است و اگر او ناگزير شـود تا از ايـن فرودگـاه بـه آن فـرودگـاه و از ايـن کـشـور بـه آن کـشـور بـرود بـاز دست از هـدف هايـش نخـواهـد کشيـد . امام خميـني در دي ماه 57 شـوراي انقلاب را تشکيل داد. شاه نيز پـس از تشکيل شـوراي سلطـنـت و اخـذ راي اعـتـماد بـراي کـابينه بختيار در روز 26 ديـماه از کشـور فـرار کـرد. خـبـر در شـهـر تهران و سپـس ايران پيچيد و مردم در خيابان ها به جشـن و پايکـوبي پرداختند. **بازگشت امام خميني به ايران پس از 14 سال تبعيـد اوايل بهمـن 57 خبر تصميم امام در بازگشت بـه کـشور منتشر شد. هر کس که مي شنيد اشک شوق فرو مي ريخت. مردم 14 سال انتظار کشيده بـودنـد. اما در عيـن حال مردم و دوستان امام نگـران جان ايشان بـودند چرا که هنوز دولت دست نشانده شاه سر پا و حکومت نظامي بر قرار بود. اما امام خميني تصميـم خويـش را گرفته و طي پيام هـايي به مردم ايران گـفـته بـود مي خـواهد در ايـن روزها سرنـوشـت سـاز و خطير در کنار مردمـش باشد. دولت بخـتيار با هماهنگي ژنرال هايزر فـرودگـاه هاي کشـور را به روي پـروازهـاي خـارجي بست ؛ اما پـس از چنـد روز تـاب مقـاومـت نيـاورد و ناگزيـر از پذيرفتـن خـواست ملت شـد. سرانجام امام خمينـي بامداد 12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دوري از وطـن وارد کشـور شـد . استقبال بـي سـابـقـه مـردم ايـران چنـان عـظيـم و غيـر قـابل انکـار بــود که خبرگزاري هاي غربـي نيز ناگزير از اعـتـراف شـده و مستـقـبـليـن را 4 تا 6 ميليون نفر برآورد کردند. **رحلت امام خميني؛ وصال يار، فراق ياران امام خميني هـدف ها و آرمان ها و هـر آنچه را که مـي بايــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نيز تـمام هستيـش را بـراي تحقق هـمان هـدف ها بـکار گرفته بـود . اينک در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزيزي مي کرد که تمام عمرش را براي جلب رضاي او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هيچ قدرتي خـم نشده ، و چشـمانش جز براي او گريه نکرده بـود . سروده هاي عارفانه اش همه حاکي از درد فـراق و بيان عطـش لحظه وصال محبوب بـود . و اينک ايـن لحظه شکـوهمنـد بـراي او ، و جان کاه و تحمل ناپذير بـراي پيروانـش ، فـرا مـي رسيد . او خـود در وصيتنامه اش نـوشـته است : با دلي آرام و قلبـي مطمئن و روحي شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوي جايگاه ابــدي سفر مي کنـم و به دعاي خير شما احتياج مبرم دارم و از خداي رحمان و رحيـم مي خـواهـم که عذرم را در کوتاهي خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت اميدوارم که عذرم را در کـوتاهي ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند . شگفت آنکه امام خمينـي در يکـي از غزلياتـش که چنـد سال قبل از رحلت سروده است: سالها مي گذرد حادثه ها مي آيد انتظار فرج از نيمه خرداد کشم ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـي از کار ايستـاد که ميليـون ها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احياي کرده بـود . بــه وسيله دوربين مدار بسته اي که تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاي بيماري و جريان عمل و لحظه لقاي حق ضبط شده است. وقتي که گوشه هايـي از حالات معنوي و آرامـش امام در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايي در دل ها بر افکند که وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممکـن نيست . لبها دايمـا به ذکـر خـدا در حـرکت بود. در آخرين شب زندگي و در حالي که چند عمل جراحي سخت و طولاني درسن 87 سالگي تحمل کرده بود و در حالي که چنديـن سرم به دستهاي مبارکـش وصل بـود نافله شب مي خـواند و قـرآن تلاوت مـي کرد . در ساعات آخر ، آرامشي ملکـوتـي داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانيت خـدا و رسالت پيـامبـر اکرم (ص) را زمـزمه مـي کـرد و بـا چنيـن حــالتي بـود که روحـش به ملکـوت اعلي پرواز کرد . وقتي که خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـويـي زلزله اي عظيـم رخ داده است ، بغض ها تـرکيـد و سرتاسر ايران و همـه کانـون هايـي کـه در جـهان بـا نام و پيام امام خمينـي آشـنا بـودنـد يــکپارچه گـريستند و بـر سر و سينه زدنـد . هيچ قلـم و بيـانـي قـادر نيست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غير قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصيف کند. مـردم ايـران و مسلمانان انقلابي ، حق داشتـند اين چنيـن ضجه کـنند و صحنه هايي پديد آورند که در تاريخ نمونه اي بـديـن حجم و عظـمت براي آن سراغ نداريـم. آنان کسـي را از دست داده بـودند کـه عـزت پـايمال شـده شان را بـاز گـردانده بود ، دست شاهان ستمگر ودست هاي غارتگران آمريکايي و غربـي را از سرزمين شان کـوتاه کرده بود ، اسلام را احيا کـرده بــود ، مسلميـن را عــزت بـخـشيـده بـــود ، جمهـوري اسلامـي را بـر پـا کـرده بـود ، رو در روي همـه قـدرت هاي جهـنمـي و شيـطانـي دنيا ايستاده بـود و ده سال در بـرابـر صـدها تـوطئه برانـدازي و طـرح کـودتا و آشـوب و فتنه داخلـي و خارجـي مقاومت کرده بود و 8 سـال دفـاعي را فـرمانـدهـي کرده بـود که در جبهه مقابلـش دشمنـي قـرار داشت که آشکارا از سـوي هر دو قـدرت بزرگ شرق و غرب حمايت همه جانبه مـي شـد . مردم ،رهبر محبـوب و مرجع دينـي خـود و منادي اسلام راستيـن را از دست داده بـودند. شايـد کسانـي که قـادر به درک و هضـم ايـن مفاهيـم نيستنـد ، اگـر حالات مردم را در فيـلم هاي مـراسـم توديع و تشييع و خاک سپاري پيکر مطهر امام خمينـي مشاهده کنـنـد و خـبر مرگ ده ها تـن که در مقابل سنگينـي ايـن حادثه تاب تحمـل نيـاورده و قـلبـشان از کار ايستـاده بـود را بشنـوند و پيکرهايي که يکـي پـس از ديـگري از شـدت تـاثـر بيهوش شـده ، بر روي دسـت ها در امـواج جمعيت به سـوي درمانگاه ها روانه مي شـدند را در فيلم ها و عکس ها ببيننـد ، در تفسير ايـن واقعيت ها درمانده شوند . امـا آنـانکه عشـق را مـي شنـاسنـد و تجـربـه کـرده انـد ، مشکلـي نـخواهند داشت . حقيقـتا مردم ايران عاشق امام خميني بـودند و چـه شعار زيبا و گـويايي در سالگرد رحلتـش انتخاب کرده بـودند که : عشق به خمينـي عشق به همه خوبيهاست . روز چهاردهم 1368 ، مجلس خبرگان رهـبـر تشکيل گرديـد و پـس از قرائت وصيت نامه امـام خميني تـوسـط حضرت آيت الله خامنه اي که دو ساعت و نيـم طـول کشيد ، بحث و تبـادل نظر براي تعييـن جانشينـي امام خمينـي و رهبر انقلاب اسلامـي آغاز شد و پـس از چنديـن ساعت سـرانجام حضرت آيـت الله خامنه اي ( رييـس جمهور وقت ) که خود از شـاگـردان امـام خمينـي ـ سلام الله عليه ـ و از چهره هاي درخشـان انقلاب اسلامـي و از يـاوران قيـام 15 خـرداد بـود و در تـمـام دوران نهضت امـام در همـه فـراز و نشيب ها در جـمع ديگـر يــاوران انـقلاب جـانبـازي کرده بود ، به اتفاق آرا براي ايـن رسالـت خطير بـرگـزيده شد . سالها بـود که غـربي ها و عوامل تحت حمايت شان در داخل کشـور که از شکست دادن امـام مايـوس شـده بـودند وعده زمان مرگ امـام را مي دادند. اما هـوشمندي ملت ايران و انتخاب سريع و شايسته خـبرگان و حمايـت فـرزنـدان و پيـروان امـام همه اميدهاي ضـد انقلاب را بـر بـاد دادنـد و نه تنها رحلت امـام پايان راه او نبـود بلکه در واقع عصر امام خمينـي در پهـنه اي وسيع تر از گـذشـته آغاز شده بـود . مگر انديشه و خـوبي و معنويت و حقيقت مي ميرد ؟ روز و شـب پانزدهـم خرداد 67 ميليون ها نفر از مردم تهران و سـوگواراني که از شهرها و روستاها آمـده بـودند ، در محل مصلاي بـزرگ تهـران اجتماع کردنـد تـا بـراي آخـريـن بـار با پيکر مطهر مـردي که بـا قيـامش قـامت خميـده ارزش ها و کرامت ها را در عصر سياه ستـم استـوار کرده و در دنيا نهـضتـي از خـدا خواهي و باز گشت به فطرت انساني آغاز کرده بود، وداع کنند. هيچ اثري از تشريـفات بـي روح مـرسـوم در مراسـم رسمي نبـود . همه چيز، بسيجي و مردمي وعاشقانه بـود. پيـکر پاک و سبز پوش امـام بـر بـالاي بـلنـدي و در حلـقه ميليـون ها نفـر از جمعيت مـاتـم زده چـون نگيني مي درخشيد . هر کس به زبان خويـش با امامـش زمـزمه مي کرد و اشک مـي ريخت . سـرتاسـر اتـوبان و راههاي منتهي به مصلـي مملـو از جميعت سياهپوش بود . پـرچم هاي عزا بـر در و ديـوار شهر آويخته و آواي قرآن از تمام مساجد و مراکـز و ادارات و مـنازل بگـوش مـي رسيـد . شـب کـه فـرا رسيـد هزاران شمع بياد مشعلـي که امـام افـروخـته است ، در بيابـان مصلـي و تپه هـاي اطـراف آن روشـن شـد . خـانـواده هـاي داغدار گرداگرد شمع ها نشسته و چشمان شان بر بلنداي نـورانـي دوخته شـده بود . فرياد يا حسيـن بسيجيان که احساس يتيمي مـي کـردنـد و بــر سـر و سينه مـي زدنـد فـضا را عـاشـورايـي کرده بـود . بـاور اينـکـه ديـگر صداي دلنشيـن امام خمينـي را در حسينيه جماران نخـواهند شنيد ، طاقتـها را بـرده بـود . مـردم شـب را در کـنار پيـکـر امـام بـه صبـح رسانيدند . در نخستين ساعت بامداد شانزده خــرداد ، ميـلـونهـا تـن به امامت آيت الله العظمـي گلپايگاني(ره) با چشماني اشکبار برپيکر امام نماز گذاردند . انبـوهي جمعيت و شکوه حماسه حضـور مـردم در روز ورود امام خميني به کشـور در 12 بهمـن 1357 و تـکـرار گسـتـرده تـر ايـن حماسـه در مـراسـم تشييع پيکر امام ، از شگفـتي هاي تـاريخ اسـت . خـبرگـزاري هاي رسمـي جهـانـي جمعيت استقبال کننده را در سال 1357 تا 6 ميليـون نفر و جمعيت حاضـر در مــراسـم تشييـع را تا 9 ميليـون نفر تخميـن زدند و ايـن در حالي بـود که طي دوران 11 سـاله حيات امام خميني پس از انقلاب ، بـواسطه اتحـاد کشـورها غربـي و شرقي در دشمني با انـقلاب و تحميل جنگ 8 ساله و صـدهـا تـوطـئه ديـگـر آنـان ، مردم ايـران سخـتي ها و مشکلات فـراوانـي را تحـمـل کرده و عزيزان بي شماري را در ايـن راه از دست داده بـودند و طـبعا مـي بـايـست بـتدرج خسته و دلسرد شـده باشنـد امـا هرگز اين چنيـن نشـد . نسل پرورش يـافـته در مکتب الـهي امام خميني به ايـن فرمـوده امام ايـمان کامـل داشـت که :در جهـان حجـم تحمل زحمـت ها و رنج ها و فداکاري ها و جان نثـاري ها ومحروميت ها مناسب حجـم بـزرگي مقصـود و ارزشمندي وعلـو رتـبـه آن است پـس از آنـکه مراسـم تـدفيـن به علت شـدت احسـاسات عـزاداران امـکان ادامـه نيافت ، طـي اطلاعيه هاي مـکرر از راديـو اعلام شـد کـه مـردم بـه خانه هاي شان بازگردند، مراسـم به بعد مـوکـول شــده و زمــان آن بعـدا اعلام شد . براي مسووليـن تـرديـدي نـبـود که هر چه زمان بگذرد صـدها هزار تـن از علاقه مندان ديگر امـام کـه از شهـرهاي دور راهـي تهران شده اند نيز بر جمعيت تشييع کننـده افـزوده خـواهـد شـد ، ناگزير در بعدازظهر همان روز مراسم تـدفين بـا همان احساسات و بـه دشـواري انـجـام شـد کـه گـوشـه هـايـي از اين مـراسـم بـوسيـله خبرنگـاران بـه جهان مخابره شـد و بدين سان رحلت امام خمينـي نيز همچـون حياتـش منـشا بيـداري و نهضتـي دوباره شـد و راه و يادش جاودانه گرديد چرا کـه او حقيـقت بـود و حقيقت هميشه زنـده است و فناناپذير . **زندگي امام به روايت امام متن زير فرازهايي از زندگي حضرت امام خميني - سلام الله عليه - است که پس از توضيحات معظم له، فرزند گرامي ايشان حضرت حجت ‏الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني نوشته و سپس حضرت امام آن را اصلاح نموده است: بسمه تعالي به حسب شناسنامه شماره : 2744 تولد: 1279 شمسي در خمين، اما در واقع 20 جمادي‏الثاني 1320 هجري قمري مطابق اول مهر 1281 شمسي است. (18 جمادي‏الثاني 1320 مطابق 30 شهريور 1281 صحيح است) نام خانوادگي: مصطفوي; پدر: آقا مصطفي; مادر: خانم هاجر (دختر مرحوم آقاميرزا احمد مجتهد خوانساري الاصل و خميني المسکن) صدور در گلپايگان به وسيله صفري‏نژاد رييس اداره آمار ثبت گلپايگان در خمين در مکتب خانه مرحوم ملا ابوالقاسم تحصيل شروع و نزد مرحوم آقاشيخ جعفر و مرحوم ميرزا محمود (افتخار العلماء) درس هاي ابتدايي سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج ميرزا محمد مهدي (دايي) مقدمات شروع و نزد مرحوم آقاي نجفي خميني منطق شروع و نزد حضرت‏ آيت الله پسنديده ظاهرا (سيوطي و شرح باب حادي عشر و) منطق و مسلما در مطول مقداري در ادراک که سنه 1339 قمري براي تحصيل رفتم نزد مرحوم آقا شيخ محمد علي بروجردي مطول و نزد مرحوم آقا شيخ محمد گلپايگاني منطق و نزد مرحوم آقا عباس اراکي شرح لمعه پس از هجرت به قم به دنبال هجرت مرحوم آيت ‏الله حاج شيخ عبدالکريم - رحمة الله عليه - (ظاهرا هجرت ايشان رجب 1340 قمري بود) هجرت آيت‏الله حائري به قم رجب 1340 و نوروز 1300 شمسي است) تتمه مطول را نزد مرحوم اديب تهراني موسوم به آقا ميرزا محمد علي و سطوح را نزد مرحوم آقاي حاج سيد محمد تقي خوانساري مقداري و بيشتر نزد مرحوم آقا ميرزا سيد علي يثربي کاشاني تا آخر سطوح و با ايشان به درس خارج مرحوم آيت ‏الله حائري (حاج شيخ عبدالکريم) مي‏رفتيم و عمده تحصيلات خارج نزد ايشان بوده است. و فلسفه را مرحوم حاج سيد ابوالحسن قزويني و رياضيات (هيات، حساب) نزد ايشان و مرحوم آقاميرزا علي اکبر يزدي. و عمده استفاده در علوم معنوي و عرفاني نزد مرحوم آقاي آقاميرزا محمد علي شاه‏آبادي بوده است پس از فوت مرحوم آقاي حائري با عده ‏اي از رفقا بحث داشتيم تا آنکه مر حوم آقاي بروجردي - رحمة‏الله - به قم آمدند براي ترويج ايشان به درس ايشان رفتم و استفاده هم نمودم و از مدت ها قبل از آمدن آقاي بروجردي عمده اشتغال به تدريس معقول و عرفان و سطوح عاليه اصول و فقه بود پس از آمدن ايشان به تقاضاي آقايان؛ مثل مرحوم آقاي مطهري به تدريس خارج فقه مشغول شدم و از علوم عقليه بازماندم و اين اشتغال در طول اقامت قم و مدت اقامت نجف مستدام بود و پس از انتقال به پاريس از همه محروم و به امور ديگر اشتغال داشتم که تاکنون ادامه دارد. نام عيال اينجانب خديجه ثقفي معروف به قدس ايران، متولد 1292 شمسي، صبيه حضرت آقاي حاج ميرزا محمد ثقفي طهراني. تاريخ ازدواج: 1308; فرزند اول: مصطفي، متولد: 1309 شمسي; 3 دختر در قيد حيات با يک پسر، احمد متولد: 1324; دختران به ترتيب سن: صديقه، فريده، فهيمه، سعيده و بعد از احمد، لطيفه; آخرين فرزند در حيات احمد. فراهنگ**7029




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2564]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن